Hekan järkyttävän nykytilanteen kruunaa ettei edes kuolleesta ihmisestä asunnossa välitetä
"Yksi huolestuneista naapureista oli yhteydessä talon vuokranantajaan Hekaan. Hekalta kuitenkin vastattiin, että he eivät voi tehdä mitään, koska he eivät saa mennä asuntoon.
Naapuri kehotti Hekaa soittamaan poliisille ja luotti Hekan vievän asiaa eteenpäin.
Savupiipputarkistuksia tehnyt mies löysi ruumiin asunnosta huhtikuun lopulla."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1d486485-ae82-49a2-b7b9-b8d670a67664
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Olisihan tässä naapuri voinut tehdä huoli-ilmoituksenkin, kun kerran huolestui. Eikö muka missään vaiheessa tullut mitään hajua rappukäytävään, kun kerran huoneessa sisällä oli hirveä löyhkä. Tuleehan ilmastoinnin kautta esim. ruuan käryt rappukäytävään. Taitaa vaan olla niin, ettei ketään kiinnostanut, ennenkuin jostain syystä tuli pakko. Eikös se yksi kalmo ollut kotonaan keskellä Helsinkiä 3 vuotta. Ratikkaan oli menehtynyt henkilö, joka matkusteli reitin ympäri useampaan kertaan, ennenkuin viereen istahtanut tajusi, ettei tyyppi elä. Muutama vieruskaveri siinä oli ehtinyt jo vaihtua, muutama puusilmä.
Hyi kauhee toi ratikkajuttu! En ollut tollasesta kuullutkaan. 😧
Mutta... Miten on vuokrat maksettu? What?
Nyt asunto oli jonkun hauta melkein vuoden.
Asunto olisi nyt vuokrattu jollekin, jos joku olisi Hekalla tehnyt työtään
Vierailija kirjoitti:
Mutta... Miten on vuokrat maksettu? What?
Oetko kuullut suoraveloituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan tässä naapuri voinut tehdä huoli-ilmoituksenkin, kun kerran huolestui. Eikö muka missään vaiheessa tullut mitään hajua rappukäytävään, kun kerran huoneessa sisällä oli hirveä löyhkä. Tuleehan ilmastoinnin kautta esim. ruuan käryt rappukäytävään. Taitaa vaan olla niin, ettei ketään kiinnostanut, ennenkuin jostain syystä tuli pakko. Eikös se yksi kalmo ollut kotonaan keskellä Helsinkiä 3 vuotta. Ratikkaan oli menehtynyt henkilö, joka matkusteli reitin ympäri useampaan kertaan, ennenkuin viereen istahtanut tajusi, ettei tyyppi elä. Muutama vieruskaveri siinä oli ehtinyt jo vaihtua, muutama puusilmä.
Helsingissä on se tyyli että jätetään ihminen rauhaan, vaikka selvästi näkyisi että hätä on ja ehkä ambulanssiakin pitäisi tilata niin kävellään ohi vaan.
No kyllä toi naapurikin on aika avuton, kun ei suoraan 112 saanut soitettua. Sitä kautta asia olis lähtenyt ripeästi liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
"Yksi naapureista otti yhteyttä talon vuokranantajaan Hekaan ja ilmoitti olevansa huolissaan miehestä.
– He vastasivat vain, että he eivät voi tehdä mitään, koska he eivät saa mennä asuntoon. Kehotin heitä soittamaan poliisille, sanoo ihmeissään ollut naapuri.
Naapuri kertoo, ettei hän itse soittanut poliisille, vaan luotti Hekan vievän asiaa eteenpäin."
Kehotti soittamaan poliisille, mutta ei millään lailla varmistanut että tosiaan on soitettu, vaan "luotti" vielä neljän kuukauden ajan että kyllä Heka varmaan on hoitanut.
Ne naapurithan sen parhaiten näkevät että postia kertyy ja äijää ei ole nähty kuukausiin! Onko se niin hemmetin vaikeaa soittaa itse sinne poliisille?
Mä asun kunnan vuokratalossa ja jos täällä soittaa ja pyytää jotain, niin yleensä se on ainakin ollut 5 viikkoa, että mitään tapahtuu. Mutta en kyllä itse olisi odottanut 4 kuukautta. Varmaan jossain 1,5 kuukauden kohdalla olisin soittanut sitten jo vaikka minne.
Ilmanvaihtohullut vauhdissa. Menettekö ihan joka kotiin jossa epäillään jotain häikkää?
Ei vit**, itse saatan olla kuukausia lomalla ulkomailla enkä todellakaan halua, että joku utelias käy kodissani sillä välin! Naapureille en asioistani kerro, joten arvostan Hekaa että pysyttelevät poissa toisten kodeista.
Miettikää nyt miten kätevästi tässä voidaan kiusata naapureita tekemällä turhia ilmoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei vit**, itse saatan olla kuukausia lomalla ulkomailla enkä todellakaan halua, että joku utelias käy kodissani sillä välin! Naapureille en asioistani kerro, joten arvostan Hekaa että pysyttelevät poissa toisten kodeista.
Miettikää nyt miten kätevästi tässä voidaan kiusata naapureita tekemällä turhia ilmoituksia.
Sun postilaatikko tuskin pursuaa. Sekin kertoo kyllä jostain ongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää soittaa poliisille, ne menee tarkistamaan. Ei isännöitsijä voi tehdä mitään ilman poliisia.
Sitähän Hekalta oli nimenomaan pyydetty, eikö ihmiset lue juttuja joita kommentoivat?
Ja Heka oli sanonut naapurille että soittaa itse poliisit jos on huolissaan. Naapuri vain oletti että he soittaisi ettei itse tarvitse. Etkö lukenut juttua jota kommentoit?
Näissä tilanteissa kun huoli herää niin huoli-ilmoitus sossuun. Voi tehdä myös nimettömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää soittaa poliisille, ne menee tarkistamaan. Ei isännöitsijä voi tehdä mitään ilman poliisia.
Sitähän Hekalta oli nimenomaan pyydetty, eikö ihmiset lue juttuja joita kommentoivat?
Heka on Heka, poliisi on poliisi. Ensimmäinen ei ole jälkimmäisen sihteeri.
Soitatko pizzeriaan ja pyydät tilaamaan ambulanssin, kun tarvitset apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on se tyyli että jätetään ihminen rauhaan, vaikka selvästi näkyisi että hätä on ja ehkä ambulanssiakin pitäisi tilata niin kävellään ohi vaan.
Höpö höpö, tää on taas jotain maalaisten satuilua. Olin metrossa, kun joku alkoholisti kaatui, löi päänsä ja meni tajuttomaksi. Siinä oli puoli metroa auttamassa ukkoa, metro pysäytettiin ja ensihoitajat haki ukon pois.
Kyllä minä yksityisenä vuokranantajana olisin kiinnostunut edes kämpän kunnosta jos tulisi naapurilta soitto että siellä saattaa olla kalmo. Ei sinne kämppään itse nuuskimaan mennä, vaan huoltopyyntö isännöitsijälle, joka tossa tapauksessa olisi välittömästi asuntoon kurkattuaan soittanut poliisin.
Vierailija kirjoitti:
7 kuukaudessa menee kyllä vuokrat rästiin reilusti josta seuraa jo häätö, mutta ehkä tällä oli käytössään joku automaatilaskutus suoraan eläkkeestä
Useimilla on kyllä ihan vuorat ja peruslaskut suoramaksuna.Kyllä ihmisä kuolee muihinkin vuokrataloihin esim Lumo ja osake talojen asuntoihin kerrostaloissa.Kaikki ruumit jotka kotona maantuu tai mätänee ei tule päivän valoon.Vimestään hajuhaitan ilmetessä asiaan puuttuu mut vuokraliset kun rapuu haisee..Kuten vuokratalossa ruumis mätäni v.2022 4-5kk. Yksin asuvan vanhan naisen.Lehti sitä ei kerottu.
Vierailija kirjoitti:
Nyt asunto oli jonkun hauta melkein vuoden.
Asunto olisi nyt vuokrattu jollekin, jos joku olisi Hekalla tehnyt työtään
Älä liioittele 7 kk
Vierailija kirjoitti:
Jos isännöitsijä menee asuntoon ilman lupaa ja asukas onkin elossa (vaikka matkoilla) se on kotirauhan häirintää.
Jos joku on kadonnut soitto poliisille.
Ko tapauksessa soitto poliisille. Naapurit huolissaan, kun ei ole näkynyt aikoihin. Epäillään, että jotain voi olla käynyt. Isännöitsijä, naapuri tai vaikka se isännöitsijän lähettämä huoltomies voi soittaa hätäkeskukseen,niin poliisi tulee tarkistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole sinusta kyse vaan iäkkäästä yksin asuvasta vanhuksesta jota ei nähty kuukausiin jonka postiluukku pursui yli
Sossun täti yrittää ottaa asukkiin yhteyttä huoli-ilmoituksen tekstin sisällön, eli sen huolen perusteella ja tekee sitten asialle jotakin kun ei saa yhteyttä yrityksistä huolimatta.
Olisihan tuossa olut useampikin tapa lähteä selvittelemään tilannetta, mutta:
- ku emmä voi kato ku...
- ku ei kuulu mulle kato ku...
- ei oo mun vastuulla kato ku...
- eiku kato ku...