Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhemmat panttaa rahojaan

Vierailija
17.07.2023 |

Kummaltakin puolelta. Heillä on taloudellisesti asiat hyvin, omaisuutta ja hyvät eläkkeet.
Olen niin katkera, kituutamme asuntovelkaa maksaen, lasten harrastukset, vaatteet, kaikki ovat kalliita. Akateemisten palkat on surkeat, putkimiehet ajavat paremmilla autoilla.

Jos meidän kummankin vanhemmat myisivät vaikka yhden sijoitusyksuön ja antaisivat summan meifän asuntolainan lyhennykseen, auttaisi se paljon. Mutta kun ei, niin ei. Parisataa tuli rippilahjaakin kummaltakin puolelta, putkimiehen poika sai mopon isovanhemmiltaan.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkeläinen. En maksele lasteni lainanlyhennyksiä. Sensijaan lastenlasten harrastusmaksuja maksan. Aina, kun lapsenlapsi saa jonkun tutkinnon suoritettua, annan lahjaksi 500 euroa. Jouluna annan lasteni perheille, 1000 euroa. Itse en saanut vanhemmiltani mitään, kun olivat vähävaraisia. Itseluottamusta, koulutusta ja aimo annoksen sisua kyllä sain. Minulla oli hyvä koti. Rehellisyyttä ja oikeudenmukaisuutta korostettiin. Viinaa ei käytetty. Virsiä veisattiin, kun tuli vieraita. Elämä on ollut onnellista.

Vierailija
62/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en alentuisi kerjäämään mitään normaalielämän avustuksia isovanhemmilta. Olen päin vastoin itsekin kieltäytynyt ottamasta vastaan joitakin rahasummia, kun äitini dementian alkuvaiheessa halusi antaa isohkoja summia ( 300-500 eur) synttäri - ja joululahjoiksi meille kolmelle , aikuiselle  hyvintoimeentuleville lapsilleen. Tiesin meistä parhaiten hänen taloudellisen tilanteensa, ja olin selvillä että lahjoitetut summat olivat liian isoja hänen eläkkeensä huomioiden. Muut sisarukseni eivät kieltäytyneet näistä lahjoituksista. Onneksi sain hänet  melko pian sitten edunvalvontaan ja tämä rahanjakelu loppui. Ja hyvä niin koska hoivan tarve kasvoi melko nopeasti 24/7 , jolloin  jokainen säästöissä oleva euro tuli tarpeeseen . Lisäksi itse maksoin hänelle mm kampaajakäyntejä, ostin vaatteita , hygienatarvikkeita jne. Nyt äitini on jo edesmennyt, mutta mielestäni aikuisten lastenkin tulisi huomioida , jos sitä rahaa ruvetaan jälkipolville pumpaamaan, että näillä vanhuksilla oikeasti on riittävästi varaa sitten omaankin elämään. Vanhukset helposti kaunistelevat tilannetta ja tinkivät sitten omasta jo valmiiksi niukasta elintasostaan. Peräänkuulutan vastuunkantoa tästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tuon ap:n tilanteen, mutta se opettaa tienaamaan rahat itse ja taistelemaan asemastaan. Huomaatte sen kyllä myöhemmin, että ne jotka saivat rahaa liian helposti eivät lopulta pärjää kovin hyvin. Kateudesta kannattaa pyrkiä rakentavaan kateuteen eli tekemään töitä oman uransa jne rakentamiseen.

Olen rikkaasta suvusta, jossa perinnöt ohjattiin aikanaan vain pojille. Tytöt (kuten mummoni) saivat vain arvottoman maapalan.

Äidiltä jäi perinnöksi muutama satanen ja isä testamenttasi pienehkön omaisuutensa veljelleni, joka oli hänen uudesta perheestään. Ihmetteli miksi halusin oman osuuteni perinnöstä ja sanoi että ainahan voitte vaatia lakiosan. Käytännössä hän hylkäsi vanhan perheensä ja tukee vain uuden perheen lapsia. Todella inhoittava temppu, mutta en enää kyläile kuin aniharvoin. Mitäs oli niin inhoittava meitä muita kohtaan.

Isä ei antanut ikinä rahaa kun myöhemmin opiskelin. Kiitteli, että ei ole ikinä tarvinnut rahaa antaa kun toiselle veljelle taas piti antaa. Syy oli se, että kerran pyysin 100 markkaa ja se suuttui siitä. Päätin, että en koskaan kysy siltä rahaa. Nyt olen pikkuhiljaa rikastumassa mutta olen tienannut kaikki rahani kovalla työllä ja se tuntuu todella hyvältä.

Vierailija
64/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

koita kermaperse niitä putkarin hommia :D eikä isovanhempas ole sulle mitään velkaa. etkö tajua että syöt perintö kuormasta? mistä varmaan valittaisit kanssa että ku kaikki on jo tuhlattu :D keskity enempi ittees ja jätä muut rauhaan

Vierailija
65/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Har u.s. funderat på ett sådant alternativ att bägge vuxna i familjen eventuellt har fel akademisk utbildning om lönerna inte räcker till?

En annan sak som u.s. kunde reflektera över är det, om bägge vuxnas föräldrar monitorerar hur de skall skriva sina testamenten? Det känns inte speciellt långsökt att anta att vuxna kunde tänka sig att lämna större egendomar åt de(t) barnen som kan handskas med pengar och lämna dem som måste tigga på ett mindre bidrag. Man kan endast ge bort sin egendom en gång. Efter det är en på andras nåder. Vem vill vara det?

Vierailija
66/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat pihistelee rahoissa ja olen monta kertaa pyytänyt, että käyttäisivät ne nyt itseensä, kun vielä ovat voimissaan. Reissaisivat ja nauttisivat eläkepäivistä. Vanhemmat eivät ole velvollisia elättämään aikuisia lapsiaan. Jokainen huolehtii itsestään ja hankkii asunnot ja lapset oman maksukyvyn mukaan. 

Vierailija
67/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanha isovanhempi pumppaa rahaa yhdelle lapselleen, hänen lapsille ja heidän lapsille kun eivät pärjää. En tiedä tietääkö itse rahoittavansa tämän poppoon elämää kun tällä yhdellä lapsella on tilinkäyttöoikeus ja hoitaa kaikki vanhuksen raha-asiat. Ei tällä vanhuksella ole monia elinvuosia enää eikä mitään miljoonaperintöjä jää, niin en tiedä millä nämä lokkisukulaiset sitten meinaa elää...

Omat vanhempani taas voisivat hieman auttaa veljeäni, mutta se olisi täysin turhaa, koska raha suorastaan polttaa sen perheen näppejä. Jos jostain vähän tulisi arkea helpottavaa rahaa niin ostetaankin auto/mönkijä/vene/hevonen tai pukataan lapset vielä yhteen tonneja vuodessa maksavaan harrastukseen ja ollaan taas ruokakaupassa persaukisia.

Vierailija
68/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiskahtaa provolta. Tiedätkö että "ilmaisia lounaita" ei ole. Jos vanhemmat/isovanhemmat kuittaa asuntolainan menee lahjavero. Muutenkin älytöntä odottaa että joku muu maksaisi ylimitoitettuja kuluja.

Vierailija
69/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaveripiirissä aiheutti kauheasti keskustelua ja kritiikkiä se, kun kaverini "Tiinan" vanhemmat myivät erään perinnöksi tulleen arvokkaan tontin ja maksoivat Tiinan ja miehensä talonrakennuksen liittyvät LVI- ja sähköurakat. Urakat olivat varmasti varmasti arvoltaan vain osa osa maakaupasta saaduista rahoista, joten vanhemmille jäi vielä rahaa sijoituksiin ja muihin.

Mielestäni tämä oli Tiinan vanhemmilta viisas päätös. Lahjoitus hyödytti tiukilla ollutta nuorta perhettä.

Tästä on aikaa jo yli 20 vuotta. Tiinan vanhemmat ovat virkeitä eläkeläisiä ja reilu viisikymppinen Tiina miehineen on itsekin kertyttänyt varallisuutta. Todellakin järkevä päätös helpottaa perheen arkea silloin kun sille on tarvetta, eikä kerätä rahaa tulevaan perintöön.

Vierailija
70/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti he testamenttaavat omaisuutensa hyväntekeväisyyteen.

Ottamatta kantaa aloittajan tilanteeseen, kommentoin kriittisesti teitä, jotka levitätte kaikkialle tasapuolisen köyhyyden ilosanomaa. Maassa tarvitaan pääomia, ja ne kulkevat suvuissa jos kulkevat. Silloin olisi järkevää, että sitä siirretään ajoissa seuraaville polville, jotta he pääsevät nopeammin omilleen ja kerryttämään sitä lisää.

Jos saa rahaa tarpeettoman paljon perinnöksi sitten kun sitä ei enää välttämättä tarvitse, ja on sinnitellyt vuosikymmeniä siihen asti ja jättänyt hankkimatta lapsia ja koulutusta rahapulassaan, se ei ole kenenkään muun kuin kadehtijan etu, jonka mielestä kaikkien pitäisi olla hänen kanssaan samalla viivalla.

Jos maassa ei edes haluta kerryttää pääomaa ja opetella käyttämään sitä järkevästi, olemme ulkomaisen pääoman talutusnuorassa aina vain syvemmin. Maa tarvitsee kipeästi vaurautta ja te jollottajat ehkäisette sen muodostumisen. Kehotatte vielä tuhlaamaan senkin vähän, mitä on kasaan saatu raavittua. Ei näin.

Vierailija
71/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti he testamenttaavat omaisuutensa hyväntekeväisyyteen.

Ottamatta kantaa aloittajan tilanteeseen, kommentoin kriittisesti teitä, jotka levitätte kaikkialle tasapuolisen köyhyyden ilosanomaa. Maassa tarvitaan pääomia, ja ne kulkevat suvuissa jos kulkevat. Silloin olisi järkevää, että sitä siirretään ajoissa seuraaville polville, jotta he pääsevät nopeammin omilleen ja kerryttämään sitä lisää.

Jos saa rahaa tarpeettoman paljon perinnöksi sitten kun sitä ei enää välttämättä tarvitse, ja on sinnitellyt vuosikymmeniä siihen asti ja jättänyt hankkimatta lapsia ja koulutusta rahapulassaan, se ei ole kenenkään muun kuin kadehtijan etu, jonka mielestä kaikkien pitäisi olla hänen kanssaan samalla viivalla.

Jos maassa ei edes haluta kerryttää pääomaa ja opetella käyttämään sitä järkevästi, olemme ulkomaisen pääoman talutusnuorassa aina vain syvemmin. Maa tarvitsee kipeästi vaurautta ja te jollottajat ehkäisette sen muodostumisen. Kehotatte vielä tuhlaamaan senkin vähän, mitä on kasaan saatu raavittua. Ei näin.

Kulutettu raha on jonkun muun toimeentulo ja vaurastumisen alku.

Vierailija
72/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan aikuiset eivät ole kiinnostuneita edes vanhempiensa voinnista saatika että auttaisivat heitä.

Hoitolaitokseen mielellään vaan lähettäisivät.

Joten miksi kiittämättömiä tenavia pitäisi auttaa.

Vierailija
73/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan aikuiset eivät ole kiinnostuneita edes vanhempiensa voinnista saatika että auttaisivat heitä.

Hoitolaitokseen mielellään vaan lähettäisivät.

Joten miksi kiittämättömiä tenavia pitäisi auttaa.

Kamalaa elää kun tietää jälkikasvun kaipaavan jo perintöään.

Vierailija
74/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkin isillä oli rahaa mutta eipä antanut lanttiakaan. Jouduin keskeyttämään yliopisto-opinnot ja menemään töihin. No, eipä saanut rahojaan mukanaan kun menehtyi.

Minun huoltajallani ei ollut rahaa.

17 v. niin sanotusti "lähdin maailmalle".

Kustansin koulutukseni itse. Yliopiston kävin täysin työn ohella. Valmistuminen kesti, mutta opiskelu oli myös mielekäs harrastus, joka lisäksi poiki ylennyksiä ja parempaa palkkaa.

Omia lapsiamme olemme tukeneet parhaamme mukaan ja antaneet mahdollisuuden saada opiskella rauhassa taloudellisilta huolilta. Jokainen heistä on kantanut vastuuta raha-asioistaan itse kesätöiden muodossa ja käyden töissä välivuosien aikaan.

Vierailija
75/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeaakin surkeampi provo, siitäkin huolimatta, että aloittajan kaltaisia loisivia lokkeja on.

Mene töihin.

Vierailija
76/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa provolta. Tiedätkö että "ilmaisia lounaita" ei ole. Jos vanhemmat/isovanhemmat kuittaa asuntolainan menee lahjavero. Muutenkin älytöntä odottaa että joku muu maksaisi ylimitoitettuja kuluja.

veikkaan, ettei ole provo. Itsellänikin tuttavapiirissä ihmisiä, jotka ihmettelee miksei heidän vanhempansa maksa sitä ja tätä. Samalla päivitellään, että kuvittelivat että heidän elintasonsa olisi tietyssä iässä eri kuin mitä se on..kivaahan se toki muiden rahoilla on omaa elintasoaan nostattaa :D Mut tämä ihmistyyppi kyylää kateellisesti kaikkia eli eipä taida olla helppo elämä tuokaan.

Vierailija
77/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munkin isillä oli rahaa mutta eipä antanut lanttiakaan. Jouduin keskeyttämään yliopisto-opinnot ja menemään töihin. No, eipä saanut rahojaan mukanaan kun menehtyi.

Monet tekee töitä opintojen ohessa. Semmoset köyhemmät.

Tai nostavat opintolainaa ja elävät nuukasti. Ihan ilman isin rahoja.

Aivan. Nykyaikana opintotuki on sentään sellaisella tasolla, että sillä asuu ja elää, ehkä vaatimattomasti mutta kuitenkin. Ennen opintoraha ja asumislisä kattoi yhteensä puolet solukämpän vuokrasta, opintolainaa nostettiin joka lukukausi ja työssä käytiin loma-ajat ja opintojen ohessa.