Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat panttaa rahojaan

Vierailija
17.07.2023 |

Kummaltakin puolelta. Heillä on taloudellisesti asiat hyvin, omaisuutta ja hyvät eläkkeet.
Olen niin katkera, kituutamme asuntovelkaa maksaen, lasten harrastukset, vaatteet, kaikki ovat kalliita. Akateemisten palkat on surkeat, putkimiehet ajavat paremmilla autoilla.

Jos meidän kummankin vanhemmat myisivät vaikka yhden sijoitusyksuön ja antaisivat summan meifän asuntolainan lyhennykseen, auttaisi se paljon. Mutta kun ei, niin ei. Parisataa tuli rippilahjaakin kummaltakin puolelta, putkimiehen poika sai mopon isovanhemmiltaan.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemaviikko Ahneat Paskiaiset gruppo

Vierailija
22/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa katkera akka, kun eivät rahojaan kylvä sille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus syö kalatkin vedestä. Hanki itse rahasi. Niin isovanhemmatkin tehneet.

Vierailija
24/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ollaan sitten kateellisia persvakoäijälle. Mitä jos opiskelisit putkimieheksi?

Vierailija
25/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne ole niiden isovanhempien rahoja, tehkööt mitä haluaa. Ja jos eivät tuhlaa, niin onhan sieltä sitten perintöä tulossa.

Minun appivanhemmilla on pätäkkää vaikka kuinka paljon. Antavat välillä lapsille sataset. En ole odottanutkaan, että mitään annettaisiin. Vähän toisaalta harmittaa, kun ovat niin nuukia ihmisiä, niin käyttäisivät itseensä, matkusteluun, kuntoutukseen ja kylpylöihin, kun vielä on terveyttä heillä jäljellä. Ovat kuitenkin omalla työllään varansa keränneet.

Vierailija
26/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten nämä samat mummot antaa satoja tuhansia jollekin ihanalle pulassa olevalle komealle amerikkalaiseverstille 😂

Vierailija
27/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro heille että säästönsä menee aikanaan hoitomaksuihin. Ja saman hoivan saa köyhempikin.

Minäpä kerron sinulle, että noiden ihmisten asiat eivät kuulu sulle, mulle eikä ap:lle.

Ap siivotkoon omat sotkunsa, joista pahin lienee korvien välissä.

Ap lienee näiden lapsi ja joskus kannattaa kuunnella lapsiaankin asioissa, vaikka kuinka kuvittelee itse tietävänsä paremmin.

Miksi yleensä ihmiset osaavat puhua, kun tuntuu nykyään olevan niin kielteistä sanoa mitään mistään?

Miksi sinä kuvittelet että sinun sanomasi merkitsee mulle, ap:lle tai vanhemmilleen mitään?

Vierailija
28/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vattua just luin? Sinä olet sössinyt taloutesi omilla ratkaisuillasi ja katkeroidut siitä, ettet saa kerjätyksi pätäkkää isovanhemmiltasi? 

Ei ne ole elatusvelvollisia sua kohtaan eikä kukaan ole täysi-ikäistä ja -valtaista aikuista kohtaan. Oletko vajaavaltainen, valita siinä tapauksessa edunvalvojallesi ettei käyttöraha riitä.

Vanhemmalla iällä rahaa yleensä hillotaan juuri siksi että sen voi sitten jättää jälkipolville. Monet testamenttaavat perinnön lapsenlapsille, koska nuoret tarvitsevat rahaa. Toiset antavat omille lapsilleen ennakkoperintöä. Ahneet istuvat rahakirstun päällä huvin vuoksi. Ihan sama vaikka inflaatio syö arvoa jatkuvasti.

Vierailija
29/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, että omat rahat on jokaisen omia eikä niitä tarvitse mitenkään odottaa saavansa.

Mutta sitten toisaalta, onko parempaa käyttöä rahalle, kuin auttaa silloin tällöin ihan niitä läheisimpiä perheenjäseniä, omia lapsia ja lapsenlapsia? Etenkin jos sitä rahaa on yllin kyllin, eikä vaikuta isovanhemman omaan elämään mitenkään.

Minua ei ole autettu rahallisesti eikä muutenkaan. Itse aion auttaa lapsiani niin paljon kuin pystyn. Koska onhan se ihan peestä taistella ja kituuttaa ilman mitään apua ja tukea.

Tai sitten voi hommata sen kokoisen asunnon ja perheen ettei tarvitse kituuttaa. Harrastuksetkin sen mukaan mihin on varaa. Lasten harrastuksiin tosin vielä kehtaisin ottaa isovanhemmilta apua jos itse tarjoavat, asuntolainan maksuun en todellakaan! Ellei olisi joku ihan poikkeustilanne kuten vakava krooninen sairastuminen ja sukulaiset tosiaan auttaisivat omasta halustaan.

Vierailija
30/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsensa opettaa helppoon rahan tuloon niin ne eivät opi ikinä arvostamaan sitä,

Mikä laulaen tulee se viheltää menee.

Kiität vielä vanhempiasi.

Vierailija
31/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko niillä pieniä arvoesineitä, joita voit varastaa ja myydä eteenpäin?

Vierailija
32/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat yrittäjiä ja miljonäärejä. Jaksavat sepustaa, kuinka tekevät niin paljon töitä jotta me lapset saadaan sitten aikanaan kunnon perintö. Ja mitähän minä sillä perinnöllä teen sitten seitsemänkymppisenä? Rahalle olisi parempaa käyttöä nyt. Voisin esimerkiksi hoidattaa sairauttani. Tai minä tai sisarukseni voisi ostaa ensiasunnon. Heidän rahojaan ne ovat, mutta en silti ymmärrä mitä järkeä tuossa on.

Vierailija
33/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sä olet itse ostanut sen kämpän ja nyt vaadit, että sinun vanhempasi maksaisivat sen? :D samoin päästät lapsesi taloudellesi liian kalliiseen harrastukseen ja odotat, että vanhempasi maksavat? olet hassu.

Hassu? Ääliö se on.

Vierailija
34/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse isovanhempana kyllä pidän järkevimpänä tukea lapsia ja lapsenlapsia nyt. Perinnöstähän menee kauheat verot, parempi kun sen rahansa ripottelee jälkikasvulleen tukien heidän arkeaan.

Minusta aloittaja on oikeassa, vanhempansa toimivat typerästi.

Eri asia sitten jos eivät tykkää lapsistaan eivätkä siksi halua antaa rahaa.

Vierailija
35/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse säästän jokaiselle lapselle rahastoon, jos vaikka saisi sen verran kasaan että edes ajokortin+jonkunlaisen ensimmäisen menopelin saisi hommattua. Tavoitteena toki olisi että jokaiselle saisi käsirahan ansiasuntoa varten hommattua, mutta näillä tuloilla täytyy olla realistinen että tuskin tulee tapahtumaan. Haluan kuitenkin yrittää kerryttää omaisuutta itsellekin, koska en ole saanut kotoa lähdettyä minkäänlaista pesämunaa.

Mutta kannattaisko miettiä omaa asennetta, isovanhemmat varmaan huomaa kuinka kovaa olisitte rahojen perään. Auttamisen pitäisi kuitenkin lähteä omasta halusta. Itse olette ottaneet asuntolainan, hommannu lapsimäärän ja heille harrastukset. Et voi olettaa että joku toinen alkaisi pitämään teidän elintasoa yllä. Tottahan sitä jokainen toivoisi huonossa taloustilanteessa apua, mutta itse pitää elää niin että on varaa.

Vierailija
36/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ovat yrittäjiä ja miljonäärejä. Jaksavat sepustaa, kuinka tekevät niin paljon töitä jotta me lapset saadaan sitten aikanaan kunnon perintö. Ja mitähän minä sillä perinnöllä teen sitten seitsemänkymppisenä? Rahalle olisi parempaa käyttöä nyt. Voisin esimerkiksi hoidattaa sairauttani. Tai minä tai sisarukseni voisi ostaa ensiasunnon. Heidän rahojaan ne ovat, mutta en silti ymmärrä mitä järkeä tuossa on.

Minunkin vanhempani ovat vuosikymmenet muistuttaneet, miten sitten saan siskoni kanssa paljon perintöä. Sanoin, että olisin tarvinnut rahaa nuorena ja persaukisena, enkä viisikymppisenä ja heitä varakkaampana. 

Nyt sitten sopertavat, etteivät muka ymmärtäneet tilannettani. 

Vierailija
37/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munkin isillä oli rahaa mutta eipä antanut lanttiakaan. Jouduin keskeyttämään yliopisto-opinnot ja menemään töihin. No, eipä saanut rahojaan mukanaan kun menehtyi.

Monet tekee töitä opintojen ohessa. Semmoset köyhemmät.

Tai nostavat opintolainaa ja elävät nuukasti. Ihan ilman isin rahoja.

Vierailija
38/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa päättää omaisuudestaan ihan itse. Ja on viisasta katsoa säkin suun sijainti etukäteen. Ja voisi olla viisasta mennä oikeisiin töihin. Opetella vain ensin vaikkapa putkiasentajaksi. Opiskelun voi rahoittaa esim. myymällä autonsa. Ostaa sitten paremman kun on putkiasentaja.

Vierailija
39/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, että omat rahat on jokaisen omia eikä niitä tarvitse mitenkään odottaa saavansa.

Mutta sitten toisaalta, onko parempaa käyttöä rahalle, kuin auttaa silloin tällöin ihan niitä läheisimpiä perheenjäseniä, omia lapsia ja lapsenlapsia? Etenkin jos sitä rahaa on yllin kyllin, eikä vaikuta isovanhemman omaan elämään mitenkään.

Minua ei ole autettu rahallisesti eikä muutenkaan. Itse aion auttaa lapsiani niin paljon kuin pystyn. Koska onhan se ihan peestä taistella ja kituuttaa ilman mitään apua ja tukea.

Auttaa silloin tällöin on eri asia kuin maksella toisen vapaaehtoisesti ottamaa lainaa tai lasten kalliita harrastuksia. 

Vierailija
40/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista? Täällä akateemiset yleensä kilpaan haukkuvat vähemmän koulutettuja ja kehuvat hyvillä palkoillaan. Eikö se sittenkään ole niin?

Paperimies, putkimies, monet ammattilaiset hankkivat paremmin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi