Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat panttaa rahojaan

Vierailija
17.07.2023 |

Kummaltakin puolelta. Heillä on taloudellisesti asiat hyvin, omaisuutta ja hyvät eläkkeet.
Olen niin katkera, kituutamme asuntovelkaa maksaen, lasten harrastukset, vaatteet, kaikki ovat kalliita. Akateemisten palkat on surkeat, putkimiehet ajavat paremmilla autoilla.

Jos meidän kummankin vanhemmat myisivät vaikka yhden sijoitusyksuön ja antaisivat summan meifän asuntolainan lyhennykseen, auttaisi se paljon. Mutta kun ei, niin ei. Parisataa tuli rippilahjaakin kummaltakin puolelta, putkimiehen poika sai mopon isovanhemmiltaan.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et olisi hankkinut lapsia, jos ei sulla ole niihin varaa. Ei aikuisia lapsia tarvitse vanhempien elättää, saati näiden lapsia.

Vierailija
42/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkin isillä oli rahaa mutta eipä antanut lanttiakaan. Jouduin keskeyttämään yliopisto-opinnot ja menemään töihin. No, eipä saanut rahojaan mukanaan kun menehtyi.

Mikset ottanut opintolainaa? Sillä minä opiskelin yliopisto-opintoni. Ei vanhempien kuulu täysi-ikäistä lasta elättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviän kyllä omillani ja otan vastuun valinnoistani, mutta joskus mietin, että tulen ehkä saamaan perinnön joskus työuran loppupuolella ja olisinko sitten enemmän hyötynyt siitä ruuhkavuosia eläessä ja asuntolainaa maksellessa. No, en päätä toisten rahoista, mutta ehkä itse toimin toisin.

Vierailija
44/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset jotka saa hyvän eläkkeen niin voisivat luopua hyvissä ajoin maallisesta mammonasta lasten tai lastenlasten hyväksi.

Sitten kun tulee tarve hoitokotiin niin perivät eläkkeen lisäksi kaikesta mikä tuottaa.

Vierailija
45/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihmiset jotka saa hyvän eläkkeen niin voisivat luopua hyvissä ajoin maallisesta mammonasta lasten tai lastenlasten hyväksi.

Sitten kun tulee tarve hoitokotiin niin perivät eläkkeen lisäksi kaikesta mikä tuottaa.

Oikeasti??

Vierailija
46/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkaa lapsiensa asuntolainoja ja heidän lastensa harrastuksia makselemaan, niin tekee kylllä karhunpalveluksen kun opettaa samalla aikuiset ihmiset siihen, että omista menoista ja veloista ei olla itse vastuussa. Kyllä aikuisen pitää oppia elämään sen mukaan minkä itse pystyy tienaamaan.  Mueten elää valheellista elintasoa.  Kyllä nuorten aikuisten pitäisi ymmärtää tämä jo  siinä kohtaa kun ovat hankkimassa ensi-asunnoksi jättimäistä omakotitaloa, uusia autoja jne. Kyllä melkoisia miljonäärejä pitäisi isovanhempien olla jos tuohon pystyisi. Vanhemmiten on pakko varautua myös omiin lisääntyviin sairaskuluihin, lääkärikäynteihin yms, joita julkiselta ei juurikaan enää saa. Samoin monenlainen muun avuntarve (siivous, kodinhoito-avut ym). ovat kalliita. Ja jos jotain hoiva-kotipaikkaa sitten lopuksi tarvitsee, täytyy olla lähes kuollut jotta pääsisi kunnaliseen hoivaan. Yksityisessä palvelutalossa hoito maksaa tällä hetkellä  jo noin 5000 eur/kk, eli kyllä siinäkin jo melkoinen eläke tarvitaan. Itse säästän joka pennin tällä hetkellä ihan itseäni ja puolisoani varten, josko sitten siinä viime metreillä jotain hoitoakin saisi. Ja ihan ilman pennin hyrrää olemme mekin oman omaisuutemme aikoinaan hankkineet. Yli 40v rankkaa työtä. Olkaa hyvä nuoret ja  hoitakaa tekin omat hommanne ja velvollisuutenne.

Vierailija
47/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niitten omia rahoja. Hoida itse omat ongelmasi.

Vierailija
48/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

he ovat tyhmiä taloudellisesti. säästävät ihan säästämistään ja eivät minkään vuoksi. toivottavasti saatte elää terveen elämän, että pääsette joskus nauttimaan työnhedelmistä. pahin asiahan on, että jos teille tai lapsillenne tulee vaikkapa syöpä tms sairautta, niin ette koskaan pääse edes nauttimaan mistään. elämä on elettävä nyt, jos siihen on mitään mahdollisuuksia.

Vierailija
49/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta mitä tarkoitti?

Vierailija
50/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä lukiessa päätökseni olla tukematta lapsiani rahallisesti sen jälkeen, kun muuttivat kotoa, tuntuu taas oikeammalta. Yksi joutui hakemaan toimeentulotukea lääkäri- ja lääkekuluihin sairastuttuaan, mutta sellaista elämä välillä on.

Omilleni olen myös opettanut sen, että elintasoa ei kannata nostaa määräänsä enempää, vaikka tällä hetkellä olisi varaa, koska elämässä voi tulla aikoja, jolloin pienet perusmenot säästävät monelta stressiltä.

Vierailija
51/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin kerran että yksi eläkeläismummeli myi omistaneensa talon maaseudulla, muutti vuokralle taajamaan asumaan ja antoi rahat ennakkoperintönä kahdelle lapselleen. Erittäin hyvä ja poikkeuksellinen ratkaisu kaikin puolin. Tällaista elämänviisautta ei monella valitettavasti ole.  

Vierailija
52/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä ei peritä muusta kuin eläkkeestä, mutta lakia todennäköisesti muutetaan lähivuosina.  Pelottavin suunta on Saksan malli jossa lapset ovat velvollisia huolehtimaan vanhempiensa hoivakotimaksuista jos vanhusten omaisuus/ tulot eivät riitä. Näin on mm Saksassa ollut jo vuosia. Eli toistaiseksi on eläkeläistenkin syytä pitää suu säkkiä myöden, ettei omat lapset sitten aikanaan joudu maksuja hoitelemaan.

Vierailija
53/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole vanhusten oma asia mihin rahansa käyttää. Se että nuoremmat yrittää loisia on pelkkää pahuutta.

54/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut lainata viestiä, mutta ei vissiin toimi jos vastaa aloitukseen?

Panttaavat rahojaan? Kenelläkään ei ole velvollisuutta 'antaa' rahojaan kenellekään. Tod näk ovat suunnitelleet vanhuutensa niin, että asuntojen tuotolla saavat edes tyydyttävän hoivan sitten, kun tarvitsevat 24/7 hoivaa?

Toki itseäni hämmästyttää, jos isovanhemmat ovat hyvin pärjääviä eivätkä yhtään auta kuluissa jos heillä varallisuutta on useamman sijoitusasunnon verran.

But- paljonko heillä on lääkäri/lääkekuluja? Muita menoja? Minkä ikäisiä ja mikä on heidän toimintakyky? Pitääkö ostaa siivouspalveluja, pystyvätkö itse käymään kaupassa, käykö kotipalvelu?

Omat vanhempani ovat auttaneet lainojen kanssa (korotonta lainaa tiukassa tilanteessa joskus suuriakin summia), ostaneet lapselle/lapsenlapsille vaatteita, polkupyöriä, maksaneet harrastuksia.

Vierailija
55/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä ei peritä muusta kuin eläkkeestä, mutta lakia todennäköisesti muutetaan lähivuosina.  Pelottavin suunta on Saksan malli jossa lapset ovat velvollisia huolehtimaan vanhempiensa hoivakotimaksuista jos vanhusten omaisuus/ tulot eivät riitä. Näin on mm Saksassa ollut jo vuosia. Eli toistaiseksi on eläkeläistenkin syytä pitää suu säkkiä myöden, ettei omat lapset sitten aikanaan joudu maksuja hoitelemaan.

Saksassa laki on muuttunut: maksuvelvollisia ovat lapset, joiden vuositulot ovat yli 100.000 euroa vuodessa.

Vierailija
56/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti he testamenttaavat omaisuutensa hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
57/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen, itelle tuo teidän tilanne kuulostaa kadehdittavalta jos haluaa moiseen alkaa, mä en tunne isääni ja äiti on väkivaltainen narsisti johon ei ole vuosiin pystyny pitään yhteyttä, muijalla sama homma muuten mut hänen äitinsä on skitsofreeninen ja laitoksessa, meidän lapsi ei ole ikinä saanut tai tule saamaan mitään lahjoja mitä me ei itse osteta, olkaa te kateellisia moposta, me ollaan kiitollisia terveydestä ja toisistamme.

Vierailija
58/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä lukiessa päätökseni olla tukematta lapsiani rahallisesti sen jälkeen, kun muuttivat kotoa, tuntuu taas oikeammalta. Yksi joutui hakemaan toimeentulotukea lääkäri- ja lääkekuluihin sairastuttuaan, mutta sellaista elämä välillä on.

Omilleni olen myös opettanut sen, että elintasoa ei kannata nostaa määräänsä enempää, vaikka tällä hetkellä olisi varaa, koska elämässä voi tulla aikoja, jolloin pienet perusmenot säästävät monelta stressiltä.

No toi on ihan yhtä tunnevammanen ääripää kuin tuo apn kiittämätön aloitus.

Vierailija
59/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä ja selitä tilanne.

Vierailija
60/77 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisataa rippilahjaksi on iso summa. Isovanhempien rahat on heidän rahojaan. Jos isovanhemmat ovat kustantaneet omien lastensa elämän täysi-ikäiseksi asti, heidän tehtävänsä on hoidettu. Kaikki muu rahallinen tuki on plussaa, josta te kiitätte kauniisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi