Siirryin sähköpotkulaudan käyttäjäksi, koska HSL on jo liian kallis ja joustamaton. Taas yksi HSL:n käyttäjä vähemmän.
Helsingissä HSL kuukausilippu maksaa jo yli 70 euroa eikä lippuja voi enää ostaa haluttuun päivämäärään asti. Siirryin sen vuoksi sähköpotkulautaan. Puolen vuoden HSL lipuilla investoin jo hyvätasoisen sähköpotkulaudan jolla ajelen vuosia nyt työmatkat. Koitin vinkata HSL:lle että alentaisivat lippujen hintoja tai laittaisivat tarjontaan lyhyen matkan lippuja esim. 1 eurolla 15 minuutin lippu. En nimittäin näe syytä maksaa lyhyestä matkasta keskustan sisällä 3.70 e hintaista 120 minuutin lippua. Siinä ei ole logiikkaa, että lyhyt sisäinen matka Helsingin keskustassa maksaa saman verran kuin matka Helsingistä Vantaan Myyrmäkeen.
Kommentit (13)
Sillä välin uussuomalaisten ei tarvitse maksaa lippuja ollenkaan.
Hyvä Ap! Itse taas käytän sähköpyörää kesät talvet. Vain pahimmilla talvimyrskyillä sorrun HSL:n.
HSL otti käyttöön sarjaliput, mikä oli hyvä veto. En vain ymmärrä miksi käyttöaika on niin lyhyt. Kymmenen kerran sarjalipulla kk ja kahdenkymmenen kerran sarjalipulla 2 kk. Tässä vinkki HSL:n johdolle: jos ette nöyrry alentemaan hintoja, niin pidentäkää edes sarjalippujen käyttöaikaa.
Esim. 10 krt: 3 kk, 20 krt: 6 kk.
HS-alueen joukkoliikenteessä tehtiin vuonna 2022 yhteensä 303,5 miljoonaa matkaa. Tämä oli 93,4 miljoonaa ja 23 prosenttia vähemmän kuin viimeisenä koronapandemiaa edeltäneenä vuonna 2019.
Paljonpa sun vastarintasi painaa.
Tääl Poris kans iha hyödytön koko joukkoliikenne. Viikolla viimeinen menee tyyliin puoli kahdeksan, viikonloppuna viideltä. Täältä missä asun voisin hyvin maksella joo sitä 3,50 jos olis vaan niitä helkkarin vuoroja, mutta ei. Nyt on kans tullut hyödynnettyä sähköpotkulautoja, että kotiin pääsee. Harkitsen oman ostoa.
Minä taas asun Helsingissä aika pitkälle vain juurikin edullisen ja joustavan joukkoliikenteen takia. 70 euroa on pieni hinta kun voin lähes asua halutessani liikennevälineisdä ja pääsen niillä sujuvasti mihin tahansa.
Työtä mitä teen olisi hyvin hankala tehdä missään muualla. Autottomana.
Kävele, läski. Kommentoin jo toiseen ketjuun. Alle parin kilsan matkat kannattaa aina taittaa kävellen, niin saa hyötyliikuntaa. Julkisista alkaa olla hyötyä vain pidemmillä matkoilla. Kustannukset kasvavat kaikkialla, jos haluat lisää kuntaosuuksia, äänestä kunnallisvaaleissa sitä joka on valmis alentamaan HSL:n käyttäjämaksuja.
Kausitilaus maksaa vähemmän, vuoden tilauksella saa 2kk hinnan pois.
Vierailija kirjoitti:
Kävele, läski. Kommentoin jo toiseen ketjuun. Alle parin kilsan matkat kannattaa aina taittaa kävellen, niin saa hyötyliikuntaa. Julkisista alkaa olla hyötyä vain pidemmillä matkoilla. Kustannukset kasvavat kaikkialla, jos haluat lisää kuntaosuuksia, äänestä kunnallisvaaleissa sitä joka on valmis alentamaan HSL:n käyttäjämaksuja.
Kausitilaus maksaa vähemmän, vuoden tilauksella saa 2kk hinnan pois.
Ja sinulle vastasin pönttö! Matkani on 5 km Ullanlinnasta Vallilaan eli mutkin 10 km joten aivan joka päivä ei tulis käveltyä.
Tampereella vuosilippu on 410 euroa kahdelle vyöhykkeelle, eli 34 €/kk. Yksittäiset kuukaudet nykyään täälläkin jo 59 euroa. Hinnat ovat nousseet täälläkin paljon, mutta siedettävää vielä pk-seutuun verrattuna. Eihän tämä pääkaupunkiseutu ole julkiselta liikenteeltään, kun kaupunkikin pienempi, mutta käytännön arjen kannalta toimii suunnilleen yhtä hyvin, joten mielestäni saman arvon suuri osa ihmisistä saa paljon edullisemmin kuin pk-seudulla.
Ja niille jotka sanovat, että eihän tuo 70 euroa kuussa paljoa ole. Ei se ole yhdeltä ihmiseltä, mutta esim. perheessä alkaa jo tuntumaan, kun lippuja tarvitaan useampi. (Vaikka teinien liput ovatkin edullisempia.)
Joukkoliikenteen käytön kaupungeissa tulisi tosiaan olla huomattavasti halvempaa tai jopa ilmaista, kun taas kaupungissa tapahtuvaa yksityisautoilua ei olisi syytä tukea nykyiseen tapaan. Sähköpotkulautojen sijaan olisi tietysti suositeltavampaa käyttää polkupyörää tai kulkea jalan. Useimmille sähköpolkulauta on turhake, joka entisestään vähentää hyötyliikunnan määrää.
Itse tulin tänään autolla töihin, koska HSL on rapauttanut Länsi-Vantaan julkisenliikenteen. Matka-aika piteni 10-15 min/suunta. Busseja pitäis mennä useammin, mutta vaatii vaihdon ja siellä pysäkillä voi joutua odottamaan sen 10 minuuttia.
Pyörälläkin pääsee nykyään 12 km matkan nopeammin kuin julksilla. Pyörä on tänään huollossa.
Minullakin meni nyt kuppi nurin. Hinnankorotukset ovat olleet viime vuosina poskettomia. Myös tie- ja ratatöitä on koko ajan ja käyttämäni linjat ovat suurimman osan ajasta poikkeusreiteillä, nytkään ei ratikka kulje tänne koko kesänä. Talvella eivät sporat kulkeneet kuljettajapulan vuoksi.
Aiemmin oli aina kuukausilippu itsestäänselvästi taskussa, mutta enää en osta. Kuljen autolla ja fillarilla.
HSL:ssä on heikkoa johtamista ollut viime vuodet.