Vanhuksen sekavuus sairaalaympäristössä
Läheiseni on ollut jo kuukauden ajan sairaalareissulla. Ensin hoidettiin varsinaista vaivaa ja nyt hän on kuntoutuksessa. Sairaalaan mennessään hän sai kipuun opiaatteja, joista hänellä meni pää sekaisin. Ne lopetettiin muutaman päivän päästä ja vaihdettiin toiseen kipulääkitykseen. Sekavuusoire ei ole kuitenkaan poistunut kokonaan, vaan on päiviä, jolloin hän puhuu täysin höpöjä. Tälläkin hetkellä sekavuus on kestänyt jo yli vuorokauden. Omaisena tilanne hirvittää. Häntä oltiin jo kotiuttamassa välillä, mutta eihän tuollaisessa tilanteessa olevaa voi kotiuttaa minkään kotiavun kanssa. Juttelen toki lääkärin kanssa, seuraavaksi varmaan tarkastellaan olisiko jokin toinen lääke tässä syypää.
Siispä kysyn, olisiko kenelläkään kokemuksia aiheesta? Voiko jokin muistisairaus alkaa näin? Jos sekavuus johtuu lääkkeistä, meneekö se ohi kun ne lopetetaan/vaihdetaan?
Olen ketjun aloittaja, satuin törmäämään ketjuun etsiessäni muita asioita. Ajattelin päivittää lopputilanteen. Lääkkeitä vähennettiin ennen kotiinpääsyä ja kotiutumisen jälkeen ei ole onneksi ollut minkäänlaisia sekavuusongelmia. Edelleen asustelee kotona kotiavun kanssa ja pää on terävä kuin partaveitsi :) Hän muistelee kesän sairaala- ja kuntoutusjaksoa, niin hyviä kuin huonojakin puolia, ja tiedostaa itse, että oli silloin välillä sekaisin ja ihmettelee myös, oliko lääkkeitä pakko määrätä niin paljon. Omaisena olen tyytyväinen, että sain jutella lääkärien kanssa asiasta, mutta oli tilanne silti todella pelottava.