Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko avopuoliso "lähiomainen"?

Vierailija
16.07.2023 |

Jos joku avioliitossa asunut henkilö kuolee, niin eikö avopuoliso saa järjestää/ osallistua hautajaisiin, jos vainajan sisarukset kieltävät? Eikö avopuolisolle anneta mitään tietoja vainajasta tai hautajaisista vaikka he olisivat asuneet yhdessä pitkään? Yhteisiä lapsia ei ole.

Kommentit (165)

Vierailija
1/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sairaalassa tietoja annetaan sille joka on merkitty lähiomaiseksi. jos sellaista merkintää ei ole niin sitten lapset tai vanhemmat ovat lähiomaisia. Avopuolisoa ei lasketa, valitan.

Vierailija
2/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avopuolison pystyi itse ilmoittamaan lähiomaiseksi jo viime vuosituhannella. Mutta jos se on tekemättä, niin sitten ei kai ole viranomaisten silmissä edelleenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan tietoihin voi ilmoittaa lähiomaiseksi kenet haluaa. Minun lähiomaiseni on naapuri.

Vierailija
4/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avopuolison pystyi itse ilmoittamaan lähiomaiseksi jo viime vuosituhannella. Mutta jos se on tekemättä, niin sitten ei kai ole viranomaisten silmissä edelleenkään.

Avopuoliso ei ole lähiomainen kuin niissä tiedoissa, jotka itse ilmoittaa kuten esim. sairaalaan. Verottaja tai väestörekisteri ei pidä avopuolisoa lähiomaisena eikä hän esimerkiksi välttämättä saa kuolintodistusta, vaikka olisi sairaalan tiedoissa lähiomaiseksi merkitty. Siinä vaiheessa kun kuvaan astuu juridiikka.

Vierailija
5/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avopuoliso ei ole lain silmissä mitään muuta kuin joku vieras henkilö

Vierailija
6/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiomainen on se kenet henkilö on siksi ilmoittanut. Avopuoliso ei ole automaattisesti, ja hyvä niin. Muuten mieleltään sairaat avokit voisi heti yhteen muutettua tehdä tuhojaan.

Vierailija
7/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avopuoliso ei ole lähiomainen kuin niissä tiedoissa, jotka itse ilmoittaa kuten esim. sairaalaan. Verottaja tai väestörekisteri ei pidä avopuolisoa lähiomaisena eikä hän esimerkiksi välttämättä saa kuolintodistusta, vaikka olisi sairaalan tiedoissa lähiomaiseksi merkitty. Siinä vaiheessa kun kuvaan astuu juridiikka.

Hautaustoimistoon voi kai tehdä etukäteen oman hautajaissuunnitelman, jossa määritellään esim. kenet haluaa valtuuttaa järjestämään hautajaiset. Sitä en tiedä, onko sellainen paperi juridisesti velvoittava.

Vierailija
8/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun on jonkun kanssa sellaisessa suhteessa, että tuntuu siltä että tässä eletään todennäköisesti loppuelämä tai pidemmän aikaa, kannattaa mennä naimisiin. Kaikki on silloin paljon selkeämpää.

Vierailija
9/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 'asuu avioliirossa', mistä se avopuoliso ilmestyy?

Eikös avoliiton idea ole se vapaus, että ei ole mitään virallista sidettä vaan suhteen saa itse rakentaa mieleisekseen ja on aina vapaa lähtemään? Eli ne viralliset siteet oletusarvoisesti löytyy muualta.

Vierailija
10/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalan tietoihin voi ilmoittaa lähiomaiseksi kenet haluaa. Minun lähiomaiseni on naapuri.

Pitääkö henkilöltä itseltään kysyä lupa vai voiko noin vain ilmoittaa lähiomaiseksi ihan kenet haluaa? Vaikka Sauli Niinistön?

Vierailija
11/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistetaan se, että avopuolison voi ilmoittaa lähiomaiseksi. Itseltäni sitä on kysytty esim. kaikissa työpaikoissa ja aina olen ilmoittanut avopuolison. Hoitopaikoissa sitä myös yleensä kysytään.

Vierailija
12/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös avoliiton idea ole se vapaus, että ei ole mitään virallista sidettä vaan suhteen saa itse rakentaa mieleisekseen ja on aina vapaa lähtemään? Eli ne viralliset siteet oletusarvoisesti löytyy muualta.

No ei ole ihan tuo avoliiton idea. Varmaan suurimmalle osalle ainakaan.

Vierailija
13/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautjaiset voi järjestää vaikka kummin kaiman serkun veljen kissan vaimon äiti. Ei siihen tarvitse lähiomainen olla. Potilastiedot kerrotaan nille, jotka henkilö itse on sairaalaan ilmoittanut lähiomaisiksi. Kyseessä voi siinäkn olla tuo kummin kaiman jne. 

Vierailija
14/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan tietoihin voi merkitä lähiomaiseksi kenet vain, mutta se koskee vain sitä, että sairaala antaa tietoja. Esim kuoleman jälkeen avopuoliso on täysin vieras. Omaisten päätökset menee kaiken edelle.

Vierailija
15/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö henkilöltä itseltään kysyä lupa vai voiko noin vain ilmoittaa lähiomaiseksi ihan kenet haluaa? Vaikka Sauli Niinistön?

Luultavasti sinulla ei ole Niinistön puhelinnumeroa ja ehkäpä tietoja kirjaava hoitajakin saattaisi haluta lisätietoja, jos presidenttiä lähiomaiseksi ilmoittaisi, mutta periaatteessa ilmoittaa voi kenet tahansa, jonka puhelinnumero on antaa.

Vierailija
16/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoliitto on eri asia kuin avoin suhde. Avoliitto on jopa lain edessä monissa asioissa samalla viivalla kuin avioliitto. Ja se avopuoliso ilmestyy siitä, kun muutetaan samaan osoitteeseen. Avopuolisohan ei voi olla, jos ei ole sama osoite 

Vierailija
17/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun on jonkun kanssa sellaisessa suhteessa, että tuntuu siltä että tässä eletään todennäköisesti loppuelämä tai pidemmän aikaa, kannattaa mennä naimisiin. Kaikki on silloin paljon selkeämpää.

Kuten mikä? Silloinkin voi ilmoittaa lähiomaisekseen naapurin eikä sairaala kerro puolisolle yhtään mitään ennen kuin kaikki on ohi.

Vierailija
18/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistetaan se, että avopuolison voi ilmoittaa lähiomaiseksi. Itseltäni sitä on kysytty esim. kaikissa työpaikoissa ja aina olen ilmoittanut avopuolison. Hoitopaikoissa sitä myös yleensä kysytään.

Voi ei, minulta ei ole koskaan kysytty. En edes tiedä kenet ilmoittaisin, kun olen sinkku ja vanhempani ovat kuolleet.

Vierailija
19/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuka vain voi olla. Minulla on ex mies lähiomaisena enkä ole edes naimisissa ollut hänen kanssaan. Meillä on yhteisiä lapsia.

Vierailija
20/165 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kannattaa kaikki viralliset asiat järjestää kuntoon jo elinaikana, niin ei tule yllätyksiä. Jos on oltu vuosikausia parisuhteessa, on omaisuutta, mutta ei lapsia, niin hoitakaa nyt herranen aika hommat siihen kuosiin, ettei tarvi esim. kodistaan lähteä, kun sukulaiset haistavat rahan. Koskaan ei pidä uskoa siihen, että sukulaisen sanaan voi luottaa, ellei ole mustaa valkoisella. Surullisia esimerkkejä riittää perinnönjaossa, jos ei asianmukaisia dokumentteja ole. Siksi kannattaa maksaa asiansa osaavalle juristille papereiden laatimisesta, ja viedä ne vaikka pankkiin säilöön. Ja sukulaisille tiedoksi, että sellaiset on tehty.

Olen sivustaseuraajana todistanut tilannetta, jossa vainajan sisarukset ja vielä elossa ollut vanhempi kuppasivat lapsettoman avoparin yhdessä hankkiman omakotitalon, kun halusivat osuutensa. Siihen asti olivat ylimmät ystävät, mutta sisaruksen kuoleman jälkeen takki kääntyi aika äkkiä. Tässäkin tapauksessa olisi ollut aikaa järjestää asia, kun kuollut sisarus oli vakavasti sairas pitkään, mutta luotto omiin sukulaisiin oli kai niin kova.