Melkein se "48 astetta" Italiassa. 30 näyttää mittari Napolissa. Sisiliassa nippa nappa 40.
Eli perus keskikesä. Suomessa taas ennätyksellisen viileää. Uutisissa juttua jostain hiton Kuolemanlaaksosta, kun ei muitakaan lämpöennätyksiä keksitä. K-Laaksossa ei ensinnäkään asu ketään ja toisekseen on tunnetusti kuuma/kuumin paikka Maassa.
Katsoin pari viikkoa sitten Tanskan sääkarttaa, joka hehkui tulipunaisena, eli se kaikkein "kuumin symboli" - 22 astetta! Näin meitä juksataan. .
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa taas ennätyksellisen viileää." ? Oikeasti? Täytyy olla todella nuori pitääkseen n. 20 asteen lämpötiloja ennätyksellisen viileinä kesälämpötiloina Suomessa.
No jep. Mä olen kolmekymppinen ja tällainen n. 20 astetta oli normaali kesälämpötila, kun olin lapsi. Viikon pari saattoi olla 25 astetta ja se oli se hellejakso. En muista lapsuudesta/nuoruudesta yhtään sellaista hetkeä, että jonkun kotona olisi kesällä ollut tuskastuttavan kuuma.
Itse asiassa tämä paahtava kuumuus sisätiloissa alkoi vasta joitakin vuosia sitten. Vuodet 2011-2016 asuin ilmastoimattomissa neukkukuutioissa, eikä niissä ollut kesäisin kuuma. Ikkunan avaaminen riitti.
Älä nyt viitsi. Ilmaistoimattomissa neukkukuutioissa on ollut kesähelteillä tukalan kuumaa ainakin 1970-luvulta asti. Asuin silloin sellaisessa. Nykyään asun niin ikään ilmastoimattomassa tiiliomakotitalossa, ja siitä saa yhdellä tuulettimella, läpivedolla ja luukut päiväksi sulkemalla kovemmillakin kesähelteillä sopivan lämpöisen (alle 26 astetta pitkänkin hellejakson päättyessä).
Oli nyt ilmastonmuutoksesta mitä mieltä tahansa, niin ihan höpöhöpöä ei kannattaisi kirjoittaa. Paskat argumentiton helppo ampua alas, ja niillä vain heikentää kannattamaansa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutosvale syynä siihen, että päästään toteuttaa mm. yksityissomistuksen lakkautus, sekä ötököiden ja labra-keinolihan syönti. Myös mikrosirutus ohjelmassa, kuten digiraha, jonka käyttöä valtio valvoo. Myös ajatustenluku, sekä tunteiden, mikkrosirujen kautta.
Viimeisin mitä itse lukenut, oli Leedsin yliopioston tutkimuksessa ollut keino vähentää päästöjä: jokaiselle ihmiselle max. 1500 km lento eestaas kerran kolmessa vuodessa. Se oli taulukoituna siinä, ja oli nimetty "ambitious target", sekä toinen tavoite "progressive target".
short-haul return flight
(less than 1500 km) every
2 years per personshort-haul return flight
(less than 1500 km) every
3 years per persos. 46/68 raportissa:
https://www.c40.org/wp-content/uploads/2021/08/2270_C40_CBE_MainReport_…
Tuo olis hyvä!! Ei edes mitenkään tiukka.
Vähän vituttaa kyllä tää Suomen heinäkuinen sää. Sama juttu viime vuonna. Vasta elokuussa vähän lämpes.
Ai 40+ astetta on "perus keskikesä", no hyi helvetti. Ei onneksi suomalaiselle ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän vituttaa kyllä tää Suomen heinäkuinen sää. Sama juttu viime vuonna. Vasta elokuussa vähän lämpes.
On se harmi että koulu alkaa keskellä kesää:( Ennen kun koulu alkoi 1.9 ehti vielä nauttimaan kesäkeleistä, nyt Suomi sulkeutuu 13.8 ja turistitkin on ihan äimänä. Heillä lomakuukausi ja Suomeen ei kannata tulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä Italiassa hieman Rooman alapuolella (rannikolla) ja jos en olisi lukenut Suomen lehdistö tästä ns helleaallosta olisi koko luonnonmullistus jäänyt huomaamatta.
Täällä on ihan hyvät kelit ja päivälämpötila on vähän kolmenkympin päällä. Rannalla oikein mukava kun tuuli viilentää ja vesikin on viileää.
Kannattaa katsoa vaikka forecan sääpaövelusta näiden väitettyjen pätsien todellisia lämpötiloja tällä viikolla (vuorokauden alin / ylin):
- Barcelona: 25-30
- Costa del SOL: 25-33, päivällä suurimmaksi osaksi noin 30
- palermo: 28-33
- Rodos: 30-35
- Kreeta: noin 30 astetta (keskipäivän piikki 35)
- Napoli: 25-35Kaupungit ovat kuumempia varsinkin jos ovat sisämaassa. En kiistä ilmastonmuutosta enkä väitä ettei nyt olisi etelä euroopan kuumimmat viikot, mutta ei tämä täältä paikanpäältä katsottuna näytä yhtään siltä minkä kuvan lehtien jutuista saa.
Nuo ylläolevat lämpötilat on katsottu tänään tiistaina forecan sääpalvelusta.
Ihmetyttää hieman nämä otsikoinnit
Miksi valehtelet kun jokainen voi tarkistaa? Ja muutenkin keräät kaupunkeja jotka ei ole niitä kuumimpiq
Foreca, ylimmät
https://www.foreca.fi/Greece/Rodos/10vrk
Rodos +39 (useana päivänä)
https://www.foreca.fi/Greece/Athina/10vrk
Ateena +44!!!
https://www.foreca.fi/Italy/Rome/10vrk
Rooma +41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai 40 astetta ole paljon mitään. Saunassa voi olla 100 astetta ja sen kestää hyvin kun välillä käy suihkussa tai vedessä pulahtamassa.
Ei 100 astettakaan ole paha, vaan ihanan lämmin. Kaikissa asunnoissa on sauna. Tulispa tännekin tuollainen helle.
Tännekin? Missä maassa on 100C?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai 40 astetta ole paljon mitään. Saunassa voi olla 100 astetta ja sen kestää hyvin kun välillä käy suihkussa tai vedessä pulahtamassa.
Ei 100 astettakaan ole paha, vaan ihanan lämmin. Kaikissa asunnoissa on sauna. Tulispa tännekin tuollainen helle.
Tännekin? Missä maassa on 100C?
Tuskinpa on vielä tänä vuonna missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä Italiassa hieman Rooman alapuolella (rannikolla) ja jos en olisi lukenut Suomen lehdistö tästä ns helleaallosta olisi koko luonnonmullistus jäänyt huomaamatta.
Täällä on ihan hyvät kelit ja päivälämpötila on vähän kolmenkympin päällä. Rannalla oikein mukava kun tuuli viilentää ja vesikin on viileää.
Kannattaa katsoa vaikka forecan sääpaövelusta näiden väitettyjen pätsien todellisia lämpötiloja tällä viikolla (vuorokauden alin / ylin):
- Napoli: 25-35Kaupungit ovat kuumempia varsinkin jos ovat sisämaassa. En kiistä ilmastonmuutosta enkä väitä ettei nyt olisi etelä euroopan kuumimmat viikot, mutta ei tämä täältä paikanpäältä katsottuna näytä yhtään siltä minkä kuvan lehtien jutuista saa.
Miksi valehtelet kun jokainen voi tarkistaa? Ja muutenkin keräät kaupunkeja jotka ei ole niitä kuumimpiq
Foreca, ylimmät
Ateena +44!!!
Rooma +41
Tähän voi lisätä Irak tänään 45 astetta. Kiina 35.
Vierailija kirjoitti:
40 astetta on ihan normi lämpö Etelä-Euroopassa tähän vuodenaikaan.
Vai että normaali lämpö.
Ymmärrätkö sinä, että mikään ei kasva paahtavassa kuumuudessa. Kalatkin kuolevat kun lämpö nousee liian korkeaksi. Ne korkeat lämpötilat kun vaikuttavat myös vesistöihin.
En ihmettele että lämpimien maiden ihmisrodut on sellasia arvaamattomia kuumakalleja, sekoaahan siinä pää jos elää saunaolosuhteissa kokoajan. Heiän elimistönsä on suunniteltu sen mukaiseksi ja varaventtiili on päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se harmi että koulu alkaa keskellä kesää:( Ennen kun koulu alkoi 1.9 ehti vielä nauttimaan kesäkeleistä, nyt Suomi sulkeutuu 13.8 ja turistitkin on ihan äimänä. Heillä lomakuukausi ja Suomeen ei kannata tulla.
Mitä tarkoitat sillä että Suomi sulkeutuu 13.8.
Silloinhan Suomi avautuu. Heinäkuu ollaan yleensä kiinni, eikä mikään toimi missään.
Itse olen aina heinäkuun töissä, sillä silloin on niin hiljaista että se tuntuu melkein lomalta.
Elokuu on aivan mainio kuukausi lomailuun. Hotelleissa on paremmin tilaa (jos pysyy kotimaassa) ja kaikki palvelut toimivat normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 astetta on ihan normi lämpö Etelä-Euroopassa tähän vuodenaikaan.
Vai että normaali lämpö.
Ymmärrätkö sinä, että mikään ei kasva paahtavassa kuumuudessa. Kalatkin kuolevat kun lämpö nousee liian korkeaksi. Ne korkeat lämpötilat kun vaikuttavat myös vesistöihin.
Juuri näin.
Joku kesä oli Suomessa sellaset tappohelteet että kalatkin oli niin vihaisia ja tuskaisia, että iso hsuki puri siskoani jalkaan, isot jäljet jäi josta tunnisti haueksi.
Uimarannan rantavedessä kellui kuolleiden kalojen valtava massa.
Sieltä etelän helvetistä pakenee moni varmaan hengittämään nyt tänne pohjoisen vehreän raikkaaseen kesäilmaan. Minä ainakin pakenisin, jos siis olisin esim. italialainen ja olisi rahaa lähteä tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Foreca, ylimmät
Ateena +44!!!
Rooma +41
Mitään valehtele vaan nuo lämpötilat on suoraan forecan sääpalvelusta katsottu että millä vaihteluvälilä tämän viikon lämpötilat kyseisissä paikoissa menevät.
Olen tällä hetkellä noin 100km Roomasta etelään ja täällä rannikolla lämpötila on oikein mukavat 33 astetta. Kirjoitan tätä AURINGOSSA rantatuolilla ja ei todellakaan ole tukala.
Ei kukaan täysjärkinen lähde lomailemaan heinäkuun lopulla Roomaan tai Ateenaan joissa on AINA kuuma tähän aikaan vuodesta. Siksi keräsin listaan niitä kaupunkeja ja alueita joissa suomalaiset tyypillisesti lomailevat etelä Euroopassa.
Kello on täällä Italiassa nyt 12:30 iltapäivällä ja Roomassa näyttää olevan juuri nyt 35 astetta (ei 41). Luvut edelleen forecasta. Roomassa huomenna aamu kahdeksan ja klo 11 välillä ennuste 25-33 astetta. Eli oikein mukava kesäsää vaikka keskipäivällä lämpötilan ennustetaankin nousevan muutaman tunnin ajaksi 38:iin. Iltakuudesta eteenpäin Roomassakin lämpö noin 30 astetta ja laskee yöllä noin 25:een.
Ateenassa on näköjään tällä hetkellä (puoliltapäivin)myös 35 astetta.
No jep. Mä olen kolmekymppinen ja tällainen n. 20 astetta oli normaali kesälämpötila, kun olin lapsi. Viikon pari saattoi olla 25 astetta ja se oli se hellejakso. En muista lapsuudesta/nuoruudesta yhtään sellaista hetkeä, että jonkun kotona olisi kesällä ollut tuskastuttavan kuuma.
Itse asiassa tämä paahtava kuumuus sisätiloissa alkoi vasta joitakin vuosia sitten. Vuodet 2011-2016 asuin ilmastoimattomissa neukkukuutioissa, eikä niissä ollut kesäisin kuuma. Ikkunan avaaminen riitti.