Melkein se "48 astetta" Italiassa. 30 näyttää mittari Napolissa. Sisiliassa nippa nappa 40.
Eli perus keskikesä. Suomessa taas ennätyksellisen viileää. Uutisissa juttua jostain hiton Kuolemanlaaksosta, kun ei muitakaan lämpöennätyksiä keksitä. K-Laaksossa ei ensinnäkään asu ketään ja toisekseen on tunnetusti kuuma/kuumin paikka Maassa.
Katsoin pari viikkoa sitten Tanskan sääkarttaa, joka hehkui tulipunaisena, eli se kaikkein "kuumin symboli" - 22 astetta! Näin meitä juksataan. .
Kommentit (117)
Kaupungeissa kuumottaa, kai se on selvää. Itse asun maaseudulla Italiassa eikä ole kyllä ikinä ollut vielä mittarissa varjossa 40 astetta. Kuuma on, se on totta mutta siihen riittää 35-37 astetta jo. Ihan älyttömältä kuunnostaa kyllä uutisointi kuumuudesta ja asteista. Onko se jotain naurettavaa kilpailua?
On aika iso ero onko lämpötila 36 vai 40 astetta... Toinen on yli kehon lämpötilan ja toinen ei. 40 asteen käristävä kuumuus yhdistettynä korkeaan ilmankosteuteen estää kehoa myös hikoilemasta tehokkaasti ja voi johtaa helposti jopa kuolemaan. Vielä 90-luvullakin Suomen kesään kuului muutamia hellepäiviä, eli noin 25 asteen lämpötiloja. Kyllä huomaa ilmaston lämmenneen, kun nuorison mielestä 19-22 asteen kesälukemia pidetään "ennätys viileinä".
Suomen meteorologit on kyllä täys pellejä. Ihme ettei niiden sanomisia fakta-tarkisteta, kuten niin montaa muuta asiaa nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungeissa kuumottaa, kai se on selvää. Itse asun maaseudulla Italiassa eikä ole kyllä ikinä ollut vielä mittarissa varjossa 40 astetta. Kuuma on, se on totta mutta siihen riittää 35-37 astetta jo. Ihan älyttömältä kuunnostaa kyllä uutisointi kuumuudesta ja asteista. Onko se jotain naurettavaa kilpailua?
Onko ihmiset jotenkin näin typeriä? Se, että siihen sun kohtaan ei osu kuumana ei tarkoita, etteikö muualla olisi kuuma.
Muutenkin epäilen näitä "olen täällä italiassa" kirjoituksia, kun netissä siis oikeat italialaiset laittaa youtube videoita missä ihan näkyy, että kovat on lämpötilat. Ja varsinkin Kreikassa.
Taas mitattu jossain betonihelvetissä.
Italiakin on aika pitkä maa. Totta hitossa sielläkin on lämpötilaeroja. Ei se, että jossain pohjoisessa on 36 C, mitenkään vesitä sitä että etelämpänä on ennätyslämpöjä.
Itse olen todistanut paikan päällä kun Kreikassa oli 42 C. Kyllä se helvetillistä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmiset jotenkin näin typeriä? Se, että siihen sun kohtaan ei osu kuumana ei tarkoita, etteikö muualla olisi kuuma.
Muutenkin epäilen näitä "olen täällä italiassa" kirjoituksia, kun netissä siis oikeat italialaiset laittaa youtube videoita missä ihan näkyy, että kovat on lämpötilat. Ja varsinkin Kreikassa.
Italiassa on tälläkin hetkellä paljon suomalaisia turisteja ja osa meistä asuu täällä osittain tai pysyvästi. Jos sun uskosi ei siihen riitä niin so what?
Koko ajan on raportoitu että ko kirjoittajien paikalla ei (ennusteesta huolimatta) ole kuuma mutta muualla lämpöpiikkejä voi toki olla.
Luoteis-kiinassa eilen 52,5 C. Persujen mielestä tuokin oli Suomen vihervassareiden vale vaikka kiinalaiset sen itse raportoi.
Vierailija kirjoitti:
tulispa tännekki +40 lämmintä ni nautittais helteestä
Et tiedä mistä puhut.
Nimimerkki "40C viikonloppuna ja ei ole kivaa".
Ilmast0h1nt1t heittää volttia 🤣🤣🤣🤣
Epätoivoista puputtamista jolla yritetään epäsuorasti pidentää Venäjän öljy- ja kaasutuloja.
Onneksi Putte sai koko Euroopan vihertämään. Kymmenen vuotta lähti vaihtoehtoisen energian kasvuodotuksista heittämällä. Aurinko- ja tuulivoimaa on nyt 2030-luvun ennusteen verran ja lisää tulee koko ajan.
Taas tehtiin uusi hyötysuhde-ennätys myös aurinkokennoissa. Kelpaa Suomenkin korkeuksilla kohta ja komeasti.
Vierailija kirjoitti:
Turistivirta menee Suomesta Italiaan, voisi luulla että turistit liikkuisi kuumasta Italiasta Suomeen, mutta ei!
Tätä minä olen ihmetellyt, vaikka itse helteiden ystävä olenkin. Miksei Suomi markkinoi itseään viileän kesän kohteena? Ei täällä helteetkään ole 35 astetta.
Turistit, jotka tuosta kovasta helteestä kärsii, voisivat matkustaa vaikka jonnekin muualle. Historiaa ja rantoja löytyy ihan vaikka Puolasta.
Idioottit taas parveilevat....
Se, että mammat ei ymmärrä ilmaston lämpenemisen ja kaikkien siihen liittyvien ääri-ilmiöiden hirvittäviä seurauksia, ei tarkoita sitä, etteikö näin tapahtuisi. Mammojen havainnot kun eivät ole tiedettä, vaikka miten täällä intetään, että "+45 on ihan normaali lämpötila".
Vierailija kirjoitti:
Idioottit taas parveilevat....
Se, että mammat ei ymmärrä ilmaston lämpenemisen ja kaikkien siihen liittyvien ääri-ilmiöiden hirvittäviä seurauksia, ei tarkoita sitä, etteikö näin tapahtuisi. Mammojen havainnot kun eivät ole tiedettä, vaikka miten täällä intetään, että "+45 on ihan normaali lämpötila".
Rauhoitu nyt hyvä ihminen, ettet saa infarktia
Vierailija kirjoitti:
Italiakin on aika pitkä maa. Totta hitossa sielläkin on lämpötilaeroja. Ei se, että jossain pohjoisessa on 36 C, mitenkään vesitä sitä että etelämpänä on ennätyslämpöjä.
Itse olen todistanut paikan päällä kun Kreikassa oli 42 C. Kyllä se helvetillistä oli.
Olin Kyproksella kerran, kun lämpötila oli tuon 42 astetta. Siis ihan kamalaa eikä pystynyt tekemään yhtään mitään muuta kuin olemaan varjossa. Tuosta opin, etten ikinä lähde enää kesäkuukausina etelänlomalle.
80-luvulla oli useampi kesä lämpimämpi kuin tämä meneillään oleva. Ei ole mitään aihetta Suomessa kauhistella ilmastonlämpenemistä. Se ei yksinkertaisesti ole totta Suomen kohdalla.
Olen kyllä ollut Wienissä 41 asteen lämpötilassa mutta se oli 15 vuotta sitten.
Hellejaksot +35C on ihan normaaleja kesällä.
Nykyisin kun uutiset onkin valeuutisia. Ei kerrota mitä maailmalla tapahtuu vaan ennustetaan, arvioidaan, tutkija olettaa, kertoo mielipiteensä, sellaisia maailmanlopun ennustuksia meille vaan syötetään muka uutisina.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai 40 astetta ole paljon mitään. Saunassa voi olla 100 astetta ja sen kestää hyvin kun välillä käy suihkussa tai vedessä pulahtamassa.
Ei 100 astettakaan ole paha, vaan ihanan lämmin. Kaikissa asunnoissa on sauna. Tulispa tännekin tuollainen helle.
Kyllähän noita varoituksia annetaan Suomessakin (tuuli, myrsky, ukkos, helle jne) eikä niitä tule tai tulee paikallisesti. Meille on tänne pohjoisrmpaan Italiaan ihan omalle kylälle luvattu ukkosmyrskyä viimeviikolla 3x ja 2 salamaa nähtiin.