Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käteisen rahan käyttö

Vierailija
16.07.2023 |

Rakastan sitä. Se tunne, kun on fyysistä valuuttaa mitä hipelöidä on ihana tunne. Harmi vain, että yhteiskunta haluaa saada käteisen rahan käyttöä mahdollisimman vähäiselle käytölle (tiedät kyllä miksi) erilaisilla digimaksu etuina kuten s-pankissa 0,5% maksutapaetu tavallisen bonuksen lisäksi. Vaikka käteisen rahan käytön hiipuminen harmittaa, sorruin siitä huolimatta maksamaan kaikki s-ryhmän ostokset kortilla. Sain kuunnella lapsena helvetin monta kertaa äidin raivoamista siitä, kuinka rahat ovat vähissä minkä vuoksi kammoan erittäin paljon velkaantumista. Sen takia omilleen muuton myötä hommasin henkilökohtaisen tilin s-pankista, koska jos on mahdollista saada ns.ylimääräistä rahaa, otan sen mielelläni vastaan. S-Pankki on mulla ainoastaan bonusten takia ja tienestini menevät toiseen pankkiin.

Nyt kun olen avautunut, syy miksi minä tämän aloitusviestin kirjoitin on se, että vaikka s-bonuksien takia melkein kaikki ostokseni ovat kortti maksuja, s-ryhmän ulkopuolella käytän käteistä. Käteisen rahan käyttö on todella nautinnollista. Yksityistä ja aidompaa, kun kyseessä on oikeaa rahaa jota nostin paripäivää sitten 300€ verran.

Joo tiedän, että tämä on turha aloitus. Halusin tehdä tämän ihan muuten vain.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugardaddyt kustantaa mun puolesta, koska saan lahjakortteja

Vierailija
22/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhanaikainen joten käteistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korttia käytän mieluiten. En tykkää hipelöidä tautisia kolikoita ja seteleitä.

Historiassa ei ole tiedossa yhtään tautia, joka olisi osoitettu levinneen seteleistä ja kolikoista. Olet vainoharhainen ja paikkasi on lepositeissä pöpilässä.

Vierailija
24/41 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. Kunhan vain pystyy maksamaan

Vierailija
25/41 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korttia. En jaksa vaihtorahoja. Silloin, kun olin köyhä (käyttörahaa oli kuukaudessa n. 300-400e), niin käteisen kanssa pysyi kulutus helpommin kurissa. Nyt olen jo ylennyt pienituloiseksi.

Vierailija
26/41 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa aina maksan aina kortilla eikä mulla ole koskaan käteistä. Ulkomailla sen sijaan aina pakko olla vaan käteistä, en tykkää maksaa siellä kortilla+en edes tiedä miten tippi maksetaan kortilla joten aina käteinen.

Vierailija
27/41 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin käyttämään enemmän käteistä. Aion lisätä käteismaksun käyttöä entisestään, että maksaisin vielä enemmän käteisrahalla.

Olen huomannut käteisen käytön helpottavan rahanhallintaa.

Vierailija
28/41 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortilla saa plussaedun lisäksi kortinantajan bonuksia. Ei tarvitse säätää vaihtorahojen kanssa. Minusta käteisen käytön voisi harmaan talouden ja muun rikollisuuden kitkemiseksi kieltää ihan kokonaan.

Just, ikään kuin rikoksia ei voisi tehdä virtuaalivaluutalla...

Virtuaalivaluutoilla nimenomaan tehdään rikoksia, koska niitä on vaikeampi jäljittää. Harmaa talous taasen on sitä, kun ei makseta veroja ja muita yhteiskunnan edellyttämiä maksuja.  Vain muutama vuosi sitten  uutisoitiin, että Suomessa verovirasto käski virkailijoiden jättää tutkimatta alle 30 000 € suuruiset veronvälttelyt. Todella törkeää tavallisia kansalaisia kohtaan.

Vierailija
29/41 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöt käteisenä niin kauan kuin käteinen käy maksuvälineenä. Käytän ostoksista korttia sekä käteistä

Vierailija
30/41 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korttia käytän mieluiten. En tykkää hipelöidä tautisia kolikoita ja seteleitä.

Kosketko ovenkahvoihin tai pidätkö kiinni liukuportaiden kaiteesta? Onko sinulla kaupassa ostoskärryt tai kori ja lentävätkö ruokapakkaukset hyllyltä koriin ilman, että otat ne hyllystä käsin? Jne. Saippua ja lämmintä vesi auttavat käsihygienian ylläpitämisessä. Pandemian jälkeen löytyy helposti käteviä pieniä  käsidesipakkauksia.

Vierailija
31/41 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän kaikkia maksutapoja säännöllisesti. Käteinen, pankkikortti, maksupalvelut, tilisiirrot, kryptovaluutat, jne. Kaikilla on omat etunsa. Käteistä voi säästää ilman hämminkiä ja se on välittömästi käytettävissä ja käy kaikkiin arkisiin juttuihin, pankkirahalla voi hoitaa virallisempia asioita ja kryptoilla kaikki mikä ei kestä päivänvaloa ja säilyttää likvidiä pääomaa esim. ulosoton ulottumattomissa.

Vierailija
32/41 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin juuri Saksasta, jossa kaikki käyttivät käteistä kaikkialla.

Monessa paikassa kortti ei edes käynyt maksamiseen.

Hasssua, kun Saksa on kuitenkin korkean teknologian maa ja talouden veturi.

Ihan kuin aikamatka 30v taaksepäin :)

Vierailija
33/41 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin juuri Saksasta, jossa kaikki käyttivät käteistä kaikkialla.

Monessa paikassa kortti ei edes käynyt maksamiseen.

Hasssua, kun Saksa on kuitenkin korkean teknologian maa ja talouden veturi.

Ihan kuin aikamatka 30v taaksepäin :)

En ole koskaan Keski-Eurpopassa ollut, mutta olen kuullut, että saksankieliset maat rakastavat käteistä, koska käteinen on anonyymi maksutapa. En tiedä missä menee ns käteisen ja kortin raja, mutta olen kuullut, että jopa useampi tuhat euroa voidaan maksaa käteisellä. Sen takia Saksassa 500€ setelit jatkaa vielä elinkiertoaan, kun Suomessa taas ovat kokonaan sukupuuttoon kuolemassa

Vierailija
34/41 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteistä, en halua että ostoksiani ja ostopaikkojani kytätään ja tarkkaillaan.

Kortilla maksettaessa ostot ja ostopaikat näkyvät.

Kun olen maksanut kortilla, niin heti on tullut sähköpostiin viesti, että kävit siellä ja siellä jne.

En halua, että minua valvotaan.

Vierailija
35/41 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Üp

Vierailija
36/41 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoita

Vierailija
37/41 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maksan kortilla. Käteistä hipelöidessä tulee tosi likainen olo ja on pakko pestä kädet.

Vierailija
38/41 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/41 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko on sitä päätettä päivän aikana painellut? Se siitä hyggestä :)

Entäs korit ja kärryt.. käteinen on hyvä juttu ja vähempi sortuu turhuuksiin.

Oletko kuullut lähimaksusta?

Luuletko että ne automaaatista tulevat setelit on desinfioitu? Puhumattakaan vaihtorahasta

Vierailija
40/41 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko on sitä päätettä päivän aikana painellut? Se siitä hyggestä :)

Entäs korit ja kärryt.. käteinen on hyvä juttu ja vähempi sortuu turhuuksiin.

Harvoinpa tunnuslukua joutuu näppäilemään.