Jos Suomeen tulisi Europan tappajahelteet niin olisi aivan hirveää
Melkein 50astetta Italiassa, ei sitä pysty edes ymmärtämään kuinka kuuma se on.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Pohjoismaihinhan on ennustettu uutta pientä jääkautta.
Ja lähde tälle oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuoden päästä 40 astetta on normaali kesälämpötila Suomessa. 20 vuoden päästä 50 astetta menee rikki.
Paluu 2000-luvun lämpötiloihin nykyisellä kulutustottumuksilla edellyttäisi ihmispopulaation vähentämistä noin 5 %:iin nykyisestä.
Ei se ihan noin mene. Suomessa ilmastonmuutos etenee siten, että meillä talvisin ei enää ole lunta, ympäri vuoden tulee sateita ja jopa sellaisia myrskyjä, joihin suomessa ei ole totuttu. Lämpötilat kyllä nousevat, mutta erityisesti lämpötilojen nousu näkyy siis talvella. Myös merenpinta nousee ja tulevaisuudessa myös suomessa rannikkoalueita jää veden alle.
Kaipaako joku lunta? Mutta helle on kyllä paha, tosi paha, jo joku 30 astetta on täyttä tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Terkut Italiasta. Sopiva 35 lämmintä.
Meilläpäin on juuri 39 eikä ole sopiva ollenkaan. 30 olisi sopiva.
Suomessa asunnot on huonosti ilmastoituja joten ei täällä kestäisi yhtä hellettä
Vierailija kirjoitti:
Oletko suomalainen? Milloin olet viimeksi käynyt saunassa? Ruotsalaiset lukevat sanomalehteä saunassa rennosti 60 asteessa celsius ja minä suomalainen nauran tälle vaikka en itsekään mikään supermies ole nykyään saunassa.
Mä vauvapalstailin viimeks +65 asteessa,,kånnykkå tosin pitää käydä viilentämässä 10 min vålein :)
Vierailija kirjoitti:
Pikkusen taas liioittelua medialta. Terveiset italiasta ja mittari näyttää +35. Just sopiva rannalla oloon.
Italia on reippaasti yli tuhat kilometriä pohjois-eteläsuunnassa eli "pidempi" kuin Suomi. Sinne varmasti mahtuu monenlaista lämpötilaa samanaikaisesti.
Kommenttisi on vähän samaa tasoa kuin jos joku Rovaniemellä valittaisi tammikuussa kylmyyttä -35 asteessa ja helsinkiläinen kommentoisi, että ei muuten ole kylmä ja mittarikin näyttää vain -15 astetta.
+50 astetta ei Suomeen tule. Mutta +40 astetta tulee ylittymään jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoismaihinhan on ennustettu uutta pientä jääkautta.
Joku ryccäläisten tutkijoiden ennuste. Paljonko annat painoarvoa sellaisille tutkimuksille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuoden päästä 40 astetta on normaali kesälämpötila Suomessa. 20 vuoden päästä 50 astetta menee rikki.
Paluu 2000-luvun lämpötiloihin nykyisellä kulutustottumuksilla edellyttäisi ihmispopulaation vähentämistä noin 5 %:iin nykyisestä.
Päässäkö laskit?
Kysyin tekoälyltä ja se laski
Tostahan voi näppärästi jatkaa seuraavaan kysymykseen tekoälylle. Miten väestömäärä saadaan laskemaan...
Keinotekoinen pandemia sekä tutut ja turvalliset.
36'c Roomassa. Ei tuo niin kauhea lämpö ole ja yöllä laskee 22'c.
Saisi kyllä tapahtua jotain todella mullistavaa, että Suomeen sellaiset säät tulisi. Siis ilmastonmuutoskaan ei tule tuomaan tuollaisia kuumuuksia tänne. Siinä vaiheessa olisi muualla jo jotain 70 asteen helteitä, eli ei kyllä olisi oikein elämää tällä planeetalla enää siinä muodossa, jonka nyt tunnemme. Eli ei hätää.
Mutta onhan nuo kyllä ihan järkyttäviä lämpötiloja. Toisaalta noilla alueilla on perinteinen kulttuuri sellainen, että kuumimpaan aikaan ollaan tauolla töistä ja kouluista yms, mennään kotiin vilvoittelemaan. Maataan kylmillä kivilattioilla. Siis kirjaimellisesti. Elämää jatku sitten illalla, kun on viileämpää. Ne on turistit, jotka kituu eniten, koska haluavat olla keskipäivän aikaan biitsillä käristämässä nahkaansa, tai shoppailemassa jossain kuumassa kaupungissa. Kapitalismikin on ajanut perinteiset aikataulut tilanteeseen, jossa vaikkapa isojen globaalien vaateketjujen on oltava auki siihen aikaan. Käsittämätöntä, ja kestämätöntä. Tiedän, koska olen siis muuttamassa tuonne suunnalle (ei ihan noille kuumimmille alueille kuitenkaan), eli olen selvitellyt asioita. Itse nautin kuumuudesta, 35 on itselleni täydellinen. Suomessa aina liian kylmä. Mutta totta kai tuntuu pahalta niiden puolesta, joiden kehonlämmön säätely on eri syistä huonompaa, ylipainon, iän tai genetiikan takia jne.
Toivottavasti tämä herättäisi nyt pikkuhiljaa ihmiset ymmärtämään miten vakavasta asiassa ilmastonmuutoksessa on kyse. Valitettavasti tähän on totuttava, ja keksittävä keinot selviytyä. Se tarkoittaa ehkä vuorokausirytmien muuttamista, ilmastoinnin hankkimista jne. Tietysti ilmastonmuutosta hidastavien toimien lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
36'c Roomassa. Ei tuo niin kauhea lämpö ole ja yöllä laskee 22'c.
Joo, ei koko Italia ole noin kuuma, mutta jotkut alueet varoitelleet.
https://www.theguardian.com/world/2023/jul/15/europe-heatwave-red-alert…
Suomen lämpötilaennätys on 37.2 C ja siitä on jo 13 vuotta.
Ainahan voi ennustaa vaikka 60'C helteitä, mutta jokainen voi katsoa netistä oikeat senhetkiset lämpötilat.
Jos lämpöennätys on kohta 15 vuoden takaa, miten kukaan voi luulla, että 10 vuoden kuluttua 15 astetta sitä lämpimämpi jakso olisi mahdollinen?
Miten on mahdollista että lämpöennätys on noin vanha?
Olin viime kevätlukukauden yliopistovaihdossa Lyonissa Ranskassa ja sielläkin oli kuuma päivisin jo mulle kun viime kuussa melkein joka päivä oli hellettä paria päivää lukuunottamatta. Tää kesä on ollu tähän mennessä toiseksi lämpimin kesä sitten kesän 2003 Ranskassa ja semmoselta kyllä tuntuikin. Onneks sentään öisin oli siedettävää kun lämpötila tippu 15-20 asteen välille. Kuumin lämpötila oli 34 astetta siellä viime kuussa ja olin visusti sinä päivänä sisätiloissa. Yks päivä hikoilin kuin sika kun kävelin kotiin 33 asteen lämpötilassa alle kilometrin matkan ihan t-paidassa ja ihan perusterve oon. Ei ollu hauskaa enää. Onneks kävin Lyonin nähtävyyksiä kattomassa aikasemmin keväällä ennen helteitä!
T: 2 viikkoa sitten Suomeen palannut ranskan kielen pääaineopiskelija
Vierailija kirjoitti:
Saisi kyllä tapahtua jotain todella mullistavaa, että Suomeen sellaiset säät tulisi. Siis ilmastonmuutoskaan ei tule tuomaan tuollaisia kuumuuksia tänne. Siinä vaiheessa olisi muualla jo jotain 70 asteen helteitä, eli ei kyllä olisi oikein elämää tällä planeetalla enää siinä muodossa, jonka nyt tunnemme. Eli ei hätää.
Mutta onhan nuo kyllä ihan järkyttäviä lämpötiloja. Toisaalta noilla alueilla on perinteinen kulttuuri sellainen, että kuumimpaan aikaan ollaan tauolla töistä ja kouluista yms, mennään kotiin vilvoittelemaan. Maataan kylmillä kivilattioilla. Siis kirjaimellisesti. Elämää jatku sitten illalla, kun on viileämpää. Ne on turistit, jotka kituu eniten, koska haluavat olla keskipäivän aikaan biitsillä käristämässä nahkaansa, tai shoppailemassa jossain kuumassa kaupungissa. Kapitalismikin on ajanut perinteiset aikataulut tilanteeseen, jossa vaikkapa isojen globaalien vaateketjujen on oltava auki siihen aikaan. Käsittämätöntä, ja kestämätöntä. Tiedän, koska olen siis muuttamassa tuonne suunnalle (ei ihan noille kuumimmille alueille kuitenkaan), eli olen selvitellyt asioita. Itse nautin kuumuudesta, 35 on itselleni täydellinen. Suomessa aina liian kylmä. Mutta totta kai tuntuu pahalta niiden puolesta, joiden kehonlämmön säätely on eri syistä huonompaa, ylipainon, iän tai genetiikan takia jne.
Toivottavasti tämä herättäisi nyt pikkuhiljaa ihmiset ymmärtämään miten vakavasta asiassa ilmastonmuutoksessa on kyse. Valitettavasti tähän on totuttava, ja keksittävä keinot selviytyä. Se tarkoittaa ehkä vuorokausirytmien muuttamista, ilmastoinnin hankkimista jne. Tietysti ilmastonmuutosta hidastavien toimien lisäksi.
Missä umpiossa olet oikein elänyt? Ilmastotutkijat ovat huutaen varoittaneet viimeiset 20 vuotta siitä, että kasvihuoneilmiö tekee maapallosta ennen pitkää elinkelvottoman. Kysymys on ollut ainoastaan siitä, miten nopeasti lämpötilat nousevat. Nyt havainnot osoittavat, että lämpeneminen on paljon nopeampaa, kuin edes pahimpien skenaarioiden mallit ennustivat.
On täysin mahdollista, jopa todennäköistä, että Suomessakin nähdään ensimmäinen 50 asteen ylitys jo 10 vuoden päästä. Se on toki vain pari tuntia kestävä piikki jollain yksittäisellä alueella, mutta sen kesän keskilämpötila tulee olemaan niin korkea, ettei suhteellisen kylmiin oloihin tottunut luontomme selviä enää siitä hengissä. Ja aivan kuin sanoit, tuolloin Etelä-Euroopan leveysasteilla mittaillaan saunasta tuttuja lämpötiloja. Siinä kohtaa mitään toivoa ei enää ole, vaan ikiroudan sulaminen alkaa kiihdyttää kasvihuoneilmiötä ja Maa muuttuu sitä seuraavan vuosikymmenen aikana Venuksen kaltaiseksi kuolleeksi kiviplaneetaksi.
Elon Musk tietää tämän ja tekee maanisesti töitä, jotta saa Mars-siirtokunnan liikkeelle ennen kuin loppupeliä edeltävä kaaos alkaa (kaksi miljardia ihmistä lähtee liikkeelle etsimään ruokaa, vettä ja viileämpiä olosuhteita).
En kyllä lähde tota etelämmäs varsinkaan kesäisin jos jostain syystä matkustan joskus vielä johonkin ranskankieliseen paikkaan Ranskassa tai muualla.
No miksi luulet että ne koronarokotteet otettiin?