Kuulostaa uskomattomalta, että joku pesee hiuksensa vain kerran viikossa
Jopa kesäaikaan! Jätättekö muutkin ihoalueet pesemättä, kun päänahka ei pesua kaipaa?
Kommentit (74)
Ällöttävää. Ei edes pelkästään rasvoittumisen takia, vaan miettikää sitä bakteerien määrää, mikä on tyynyissä ja ympäristössä jatkuvasti leijailemassa. Se sitten viikon verran kerääntyy sinne hiuksiin. Vessassa kun käy ja se bakteeripilvi, joka sieltä pöllähtää ilmaan kun vetää vessan. Tai julkisilla paikalla ihmiset aivastelee ympärillä jne. Hiuksethan on muistaakseni tutkitusti likaisin osa ihmisen kehoa, ja siksihän on niin kuvottavaa löytää hius ruoastaan. Ja nämä "en käytä shampoota" -tyypit, joiden hiukset haisee talille, mutta eivät itse sitä huomaa. Ja kantavat näitä epähygienisiä tapojaan kuin jotain manttelia, että ovat parempia ihmisiä kuin muut, jotka eivät vaan vielä ole tajunneet tätä upeaa elämäntapaa. Siis okei, ymmärrän tietenkin, jos on jotain allergioita ja yliherkkyyksiä, tosi kuiva iho tai tietyt hiuslaadut, vaikkapa paksut, kiharat hiukset, jotka kuivuu helposti. Silloin se on ihan eri asia, koska tämä käytäntö on heille vähän pakollinen. Mutta nämä, jotka valitsevat sen ihan vaan huvikseen. En tajua... Itse tykkään näyttää ja tuoksua puhtaalta.
Ihmiset ovat niin erilaisia. Lapsena opin, että hiukset pestään kerran viikossa. Teininä huomasin., ettei se riitä. Hiukset rasvoittuivat nopeasti. Aloin pestä ne ensin vähintään kahdesti viikossa, sitten joka toinen päivä. Työelämän alettua aloin pestä ne joka aamu ennen lähtöä töihin, jotta olisivat puhtaat.
Vierailija kirjoitti:
Häh? No ei tietenkään jätetä. Pesen kasvot, kainalot, pimpan aamuin illoin. Jalkaterät aina tarpeen mukaan, hyvällä ilmalla kävelen usein paljain jaloin, jolloin pesen päivittäin.
Tää on vähän kuin ap kysyis, että ettekö putsaa tuulilasia kuin autopesussa.
Mikä tekee näistä alueista niin erilaisen päänahkaan verrattuna? Miksi peset kasvot, kun ne eivät sen enempää likaannu kuin muu pään alueen iho?
kerran viikowssa saunassa, ja vaatteiden vaihto, niin opin kotona ja niin olen elänyt 67 vuotta. Hengissä ollaan eikä ole edes ihottumia.
Mieheni on kanssa näitä, joka ei pese hiuksiaan aina. Käyttää ihan suihkumyssyä. Käy kyllä pari kertaa viikossa muuten suihkussa, mutta hiukset pesee vain perjantaisin, kun mökillä lämmitetään sauna. Ei ole minusta epäsiisti eikä haise. No, ehkä se merkkaa jotain, että hän käy parturissa kuukausittain ja aina 1,5mm koneterällä ajetaan. Eli on niin lyhyet hiukset, että ei lika näy vaikka sitä olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Pesen vain kerran viikossa tai harvemminkin. Pää tottuu harvaan pesurytmiin eikä rasvoitu niin nopeasti kuin ennen. Muut paikat toki pesen päivittäin.
Ei todellakaan totu, voin sen usean vuoden yrittämisen jälkeen todeta.
Onpa täällä paljon kertaviikkoon hiuksensa peseviä. En voisikuvitella. Olen kuvitellut peseväni harvoin, kun pesen 3 kertaa viikossa.
Onnistuisipa itseltänikin! Alaselkään ulottuvia hiuksiani pesen pari kertaa viikossa. Shampoostakin haluaisin eroon, mutta hiuslaadun takia sulfaatittomat ei sovi.
Ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta, hiuspohja ja hiukset. Mitä ihmeellistä tossa on?
Ennen pesin hiukset 2kertaa/vk, mut nykyisin n.kerran parissa viikossa. Suihkussa tietysti käyn joka pv ja pyllyn erikseen kakan jälkeen.
Hiuksetkin ehkä useammin jos tuntuvat likaisilta mutta nykyisin ovat niin kuivat etteivät kestä kuin hoitoaineita.
Ehkä myös ravinto vaikuttaa. Olen 20v syönyt kasvisruokaa ja vain hyviä rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa riittää. En ole pakoissa jossa hikoiluttaa... Tukka ja päänahka voi hyvin.
Niinhän sä luulet, että riittää. Joko olet äärimmäisen vähähiuksinen, tai sitten haiset, muttet itse huomaa.
No ei ihme, että ihmisjoukoissa haisee. Etenkin kostealla ilmalla. Hyi hittto.
Tuo edellisen mainitsema kostea ilma on kyllä totta. Siis että se saa hajut voimistumaan ja tuo esiin kaikki "ihanat" epätoivotut erite-esanssit.
Ei ole rasvainen päänahka, vaan rutikuiva, joten ei haise rasva/tali
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen vain kerran viikossa tai harvemminkin. Pää tottuu harvaan pesurytmiin eikä rasvoitu niin nopeasti kuin ennen. Muut paikat toki pesen päivittäin.
Ei todellakaan totu, voin sen usean vuoden yrittämisen jälkeen todeta.
Sama täällä. Murrosiän jälkeen olen yrittänyt useita kertoja huuhdella vapaapäivinä ja lomilla pelkällä vedellä ja aina hiukset tuntuu ja näyttää yhtä påskåisilta. Kasvot ja päänahka vain yksinkertaisesti rasvoittuvat liikaa.
Joudun pyyhkimään naamaa paperilla pitkin päivää ja silti kasvoja kehystävät hiukset on illalla liimautuneet toisiinsa. Ja ei, en hoida ihoa väärin. Kovalla työllä olen saanut finnit vihdoin katoamaan mutta talin tuotantoa ei pysäytä mikään. Sormet kun vetää hiuspohjan läpi päivän päätteeksi, niissä näkyy ihan kiiltävää rasvaa. Jos en käytä shampoota ja kasvonpesuainetta, se alkaa haista.
Tämä on geeneistä kiinni ja jotkut meistä eivät voi mennä pesemättä ihmisten ilmoille vaikka se on niin ihkua ja trendikästä.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuisipa itseltänikin! Alaselkään ulottuvia hiuksiani pesen pari kertaa viikossa. Shampoostakin haluaisin eroon, mutta hiuslaadun takia sulfaatittomat ei sovi.
Ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta, hiuspohja ja hiukset. Mitä ihmeellistä tossa on?
Ei ihmiset lopulta niin erilaisia ole. Ei ainakaan niin paljoa, että jotkut eivät muka hikoilisi tai erittäisi talia ollenkaan ja päänahka muutenkin hylkisi likaa..
Vierailija kirjoitti:
Ennen pesin hiukset 2kertaa/vk, mut nykyisin n.kerran parissa viikossa. Suihkussa tietysti käyn joka pv ja pyllyn erikseen kakan jälkeen.
Hiuksetkin ehkä useammin jos tuntuvat likaisilta mutta nykyisin ovat niin kuivat etteivät kestä kuin hoitoaineita.
Ehkä myös ravinto vaikuttaa. Olen 20v syönyt kasvisruokaa ja vain hyviä rasvoja.
Mitä ilmeisemmin tämä sun ruokavalio ei ole hyväksi, kun hiukset ovat rutikuivat. Raudanpuute?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käynyt suihkussa 3 kertaa vuoden aikana, hiuksia en ole pessyt kertaakaan.
Peseydyn toki käsisuihkulla alapäästä ja pesen kasvot, kainalot ja hampaat. Olen vähän ollut masentunut, enkä käy juuri ulkona, paitsi lähikaupassa. Hemmetisti dodöa vaan.
Puhtaat alusvaatteet toki laitan ja pesen joskus jalat. Onhan tämä nyt erikoista. Hävettää, ettei jaksa mitään. En toki ole nähnyt ketään ihmistäkään.
Tämäkin on hyvä esimerkki siitä että ihminen tarvitsee pientä sosiaalista painetta saadakseen asioita tehtyä. Kaiket päivät yksin kotona niin apatia on taattu.
En nyt tiedä mitä sosiaalista painetta varsinaisesti tarvitsen. Hallitusohjelman toki olen lukenut. Oikeasti siis olen ihan sivistynyt, yliopistokoulutuksen saanut tyyppi, joka on toiminut opettajana ja perus konttorirottailua. Menetin 2 läheistä ihmistä ja olen yrittänyt vahingoittaa itseäni ja tämä peseytymättömyys on vain osa jatkumoa. En jaksa pitää huolta itsestäni.
Kuten mainitsin, peseydyn kuitenkin päivittäin edes vähän. Olen apaattinen, se on totta. yritän työskennellä asian kanssa ja hakea apua. M47
Mulla ei onnistu mitenkään.
Juuri ja juuri kestää olla pesemättä illasta seuraavaan iltaan, jollei ole kuuma tai tee jotain hikoiluttavaa tai likaista. Atooppinen ihoni aukeaa verille, jos annan hien ja lian muhia iholla liian kauan. En sano, että tiheä pesu ei aiheuta ongelmia, mutta kuivuus on aika paljon pienempi ongelma kuin rikki oleva iho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmiset lopulta niin erilaisia ole. Ei ainakaan niin paljoa, että jotkut eivät muka hikoilisi tai erittäisi talia ollenkaan ja päänahka muutenkin hylkisi likaa..
Mitä oikein sekoilet? Kyllä ihmiset haisee ihan erilaiselta, vaikka peseytyisivät samassa rytmissä muiden kanssa. Ei kaikkien pää haise, vaikka eivät hiuksia pesekään viikkoon. Sen verran on tullut patikoidessa erilaisten porukoiden kanssa huomattua. Itselläkin väheni hiusten rasvoittuminen huomattavasti raskausaikana, mutta pesin silti varmuuden vuoksi hiuksia tiheämmin, kuin olisi ollut tarve. Ja mistä sinä tiedät milloin ne haisulit on hiuksensa pesseet? Voi olla tunti sitten tai kuukausi.
Haisette varmaan ihan hirveällä rasvalle, miten voi aikuinen ihminen olla noin epähygieenien?