Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muualla maailmassa juodaan max 2 kup. kahvia päivässä eikä ole uniongelmia

Vierailija
16.07.2023 |

Suomessa nautitaan kymmenen mukia kahvia päivässä ja sitten pyöritään aamuyöhön saakka, että miksei se uni tule?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valoisat yöt sulanaikana, ulkomailla yöt pimeitä.

Juovat myös kofeiinitonta kahvia tai teetä.

Vierailija
22/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista yleistämistä. Eikö kellään ole uniongelmia ja syynä vain se, että on ulkomaalainen? Jenkit juovat muuten myös aika paljon kahvia, mutta eivät ilmeisesti myöskään kärsi uniongelmista, koska ovat tiettävästi ulkomaalaisia? Tietyissä maissa se kahvikupillinen on moninkertaisesti vahvempaa kahvia ja sisältää siksi moninkertaisen määrän kofeiinia, mutta koska ulkomaalainen, niin siksi ilmeisesti kestävät sen paremmin?

Järjetön aloitus 

Espressossa on vähemmän kofeiinia koska kuppikin on pieni, kahvia on fingerporillinen. Lisäksi espresson kahvijauhossa on huomattavasti vähemmän happoa joten on vatsaystävällisempi kuin filtterikahvi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kahvinjuonnin, kun se oikeastaan maistuu pahalle ja ei siitä ole mitän hyötyä. Mulle oli vaan tullut tavaksi juoda sitä aamuisin. 

Vierailija
24/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö!

Italiassa juodaan kahvia pitkin päivää.

Heidän nukkumisistaan minä en tiedä sen enempää kuin sinäkään.

Niin sitä taas turistina luulee. Italialaiset juovat kahvia kahviaikoina. Se on aamulla aikaisin yksi espresso tai capuccino, ennen klo 11 normaali espresso ja kello viisi on kolmas espresso. Ite suomalaisena ja Italiassa asuvana ryyppään vielä yhden espresson illalla klo 21-22 välillä. Ei ole ollut univaikeuksia koskaan, tämä sopii itselleni, ei sovi kaikille, sitä en väitä. Espressoa ja muutakaan kahvia ei juoda lainkaan Italiassa pitkin päivää. 

Vierailija
25/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan käynyt Italiassa? Nehän vetää huimasti kahvia

Olen asunut nyt 15 v. Italiassa enkä ole ainoatakaan italialaista tavannut joka vetää huimasti kahvia. Italialaisia vaan on yli 60 miljoonaa ja kymmeniä miljooneja turisteja joten kahvibaarit ovat usein täynnä. Turisti näkee asian niin, että kahvia juodaan taukoamatta. Määrä on 3-4 espressoa päivässä. Aamupäivällä kaksi ja iltapäivällä 1, jotkut juovat iltapäivällä kaksi. 

Vierailija
26/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalainen litku mitään kahvia ole. Vaalea paahtoista, josta lyö parkkihapon maku läpi, kun paahtaminen on jätetty kesken. Juhlamokan pöönät haisee imelälle hiirenkuselle tai liekö kannabista seassa. Pirkka Costarica on hevosenpaskaa, ei mitään sukua kahville. Kultakatriinassa on tunkkainen maku, parkkihappo lyö kunnolla läpi. Kun on totuttanut itsensä tummaan paahtoon, ei muuta halua. Löfberg ja Kultakatriina tumma paahto maistuu kahville. Kun paketin avaa, sillä haluaa impata hetken, tuoksu on niin hyvä. Ja kun juo kypsäksi paahdettua kahvia, niin 6 kupillista päivässä riittää.

Niin juuri. Kuusi kupillista, ei MUKILLISTA. Muuten olen samaa mieltä mitä kahvilaaduista kirjoitat. 

Vierailija
27/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiesus.

Eihän kukaan voi sanoa noin että ensinnäkin uniongelmat johtuisi automaattisesti kahvin juonnista ja muualla maailmassa ei ole uniongelmia.

Emmääkestä.

Vierailija
28/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juon max kaksi kuoppia päivässä, enkä ikinä klo 16 jälkeen. Silti valvon.

Vierailija
29/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole juonut kahvia kolmenkymmeneen vuoteen, en juo edes teetä ja silti olen kärsinyt unettomuudesta.

Vierailija
30/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko ihan todella noin. Olen italialaisen kanssa naimisissa eikä mies juo huimasti kahvia, eikä kukaan hänen perheestäänkään. Turha tarjota edes kahvia kahviajan ulkopuolella, vastaus on kiitos ei. 

Vierailija
31/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen kahviketjua. Väliin tulee mainos Opel Mokasta.

🤣

Vierailija
32/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukun hyvin kun pistän kaikki älylaitteet kiinni klo 20. Tv ei sen sijaan tunnu vaikuttavan jos ei katso jännittävää leffaa. Keskustelupalstoilla ärsyyntyminen vie unet. Onneksi luin tämän typerän provo aloituksen aamulla.

Vierailija
33/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläissäni juonut kahta kuppia kahvia. Mustaa teetä juon kerran viikossa.

Silti on uniongelmia.

Vierailija
34/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakusanalla sleep disorder tulee runsaasti juttua, joka ei mitenkään liity Suomeen.

Vierailija
36/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humpuukia tollanen kahvin syyttäminen. Tyttäreni ei juo kahvia ollenkaan ja kärsinyt vuosia uniongelmista. Mä juon päivässä 2 litraa kahvia ja nukun kuin tukki.

Vierailija
37/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut nyt 15 v. Italiassa enkä ole ainoatakaan italialaista tavannut joka vetää huimasti kahvia. Italialaisia vaan on yli 60 miljoonaa ja kymmeniä miljooneja turisteja joten kahvibaarit ovat usein täynnä. Turisti näkee asian niin, että kahvia juodaan taukoamatta. Määrä on 3-4 espressoa päivässä. Aamupäivällä kaksi ja iltapäivällä 1, jotkut juovat iltapäivällä kaksi. 

3-4 kuppia päivässä on silti tuplasti enemmän kuin ap:n väittämä max 2 kuppia per päivässä. 

Vierailija
38/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enemmän varmaan vaikuttaa se että Suomessa on lähes valtaosan vuodesta huonoihin ajankohtiin osuvat auringonnousut ja -laskut. Lähinnä pieni hetki keväällä ja syksyllä on fiksusti osuva eli järkevään aikaan illalla aurinko laskee ja alkaa keho luonnostaan tekemään melatoniinia, ja aamulla aurinko nousee oikeaan aikaan.

Muu aika vuodesta on sitten joko koko ajan pimeää tai yötä myöten valoisaa.

Vierailija
39/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi on suomalaisille se pyhä lehmä, jota ei saa arvostella mistään.

Itse jätin kahvin vähemmälle ja iltajuonnit kokonaan pois. Väheni tykyttelyt ennen nukkumaan menoa ja se pyöriminen. Nukahdan taas kuin lapsi.

Ei tietenkään koske kaikkia, mutta monella varmasti auttaisi.

Vierailija
40/51 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän kofeiinittoman kahvin juonti ei ole yleistynyt Suomessa? Ei tarvitsisi kärsiä kofeiinin haitoista ja voisi nauttia kahvia vaikka yömyöhäänkin. Tilanne kuitenkin on ettei meinaa edes olla kofeiinitonta vaihtoehtoa tarjolla missään. Omassa lähikaupassa on hyllyssä iso liuta tavallista kahvia mistä valita, mutta kofeiinittomia kahvia löytyy tasan 0.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan