Loppuraskauden painonnousu, leviääkö reidet ja takapuoli?
Paljonkos viimeisellä kuukaudella on suotavaa tuo painonnousu? Onko silloin nopeimmillaan? Itselleni tuli aikaisemmin enemmän, nyt tasaantunut. Turvotuksia ei ole ollut missään vaiheessa, että kai se tuo kertynyt paino on sitten sitä raskauteen kuuluvaa ja loput läskiä.. Tuntuukin, että reidet/takapuoli ovat levinneet.. Painoa tullut nyt 33vkolle 7 kiloa lähtöpainosta. Tarvinneeko enää tulla. Itseä inhottaa jo katsoa peiliinkin. Vaikuttaako oma syöminen lapsen kokoon?
Kommentit (3)
voi itse vaikuttaa miltä näyttää raskausaikana.
Minä odotan 5 lastamme rv 30+2 ja painoa on tullut nyt jo 13 kiloa.
Joka ikisessä raskaudessa olen syönyt terveellisesti ja huolehtinut kunnostani. Jostain vaan nuo kilot tulee. ilmeisesti minulle tulee paljon turvotusta. Neljässä aiemmassa raskaudessa painoa on tullut 17- 21 kilon väliltä. Ja nytkin varmaan kerkeää tulla kiloja lisää.
Siksi olen päätellyt että minulla on turvotusta paljon, kun joka kerta vauvan synnytyyä olen joutunut ramppaan vessassa tiheään ja virtsamäärät on ollut suuria. Sit paino on tippunut 2-3 kk. takaisin lähtöpainoon. Eli kertaakaan ei ole raskauskilot jääneet minua vaivaamaan vaikka olen sitä pelännyt.
Inhottaa vaan kun haluais näyttää raskaanakin hyvältä, mut minkäs teet. Pakko kuitenkin välillä syödäkin. :)
Lasten syntymäpainot ovat olleet 3600g ja 4200g väliltä.
...mutta mulle on tullut kaikissa kolmessa raskaudessa reippaasti painoa. Ekassa 17 kg, tokassa 14 kg ja nyt on jo tullut 14 kg vaikka ollaan vasta rv 32. Lähtöpainoni on tosin melko alhainen ollut joka kerta. (172 cm, 57-60 kg) Esikoisesta oikeestaan painoa lähti liikaakin, olin hirmu laiha luikku imetyksen loppuvaiheessa. Kuin tyhjiin imetty emakko, sanoi mieheni joka on sikatilalta kotoisin!
Ja ekassa + tokassa odotuksessa lenkkeilin aika runsaasti, ainakin kuusi pitkää lenkkiä viikossa ja söin tavallista arkiruokaa enkä hirmu kasoja herkkuja. Nyt kolmannella kierroksella olen ollut liikkumiskiellossa joka on varmaan lisännyt painoa. Kun pyörii kotona sairaslomalla, syöminen on oma ohjelmanumeronsa jota odottaa.
Silminnähden ei pysty sanomaan mistä kohdalta oisin lihonut muutoin kun mahasta. Jossain on ne 14 kg ja vielä ehtii tulla lisääkin, toivottavasti ei kovin paljoa! Perä ei ole julmettu eikä reidet tursua kovasti. Ehkä fläsä on vaan hieman kaikkialla ja osa on varmaan turvotusta. Ainakin edellisten jälkeen on lähtenyt paino viineriä syöden ja hikoillen niin vauhdilla, että jälkitarkastuksessa jäljellä on ollut enää 1-2 kg. Voihan olla että nyt en pääsekään kiloista eroon, mutta kuvittelen kyllä pääseväni. Enemmänkin huolehdin nyt etten vedä sokeria tai rasvaa paljoa, ettei tule jättiläisvauvaa. Eka oli 3800 vaikka lihoin sen 17 kg, toinen oli 4700 vaikka lihoin " vain" 14 kg. Nyt sitten jännitän, minkä kokoinen tämä on.
Eli yleensä paino tasaantuu loppua kohti. Jos syöt terveellisesti (vähärasvaista ja vähäsokerista ruokaa), voit turvallisesti syödä etkä " liho" , vaan se menee vauvalle. Vauva kasvaa sokerilla turhan isoks. Mä ekassa raskaudessa ite kiinteydyin, vaikka söin hyvällä ruokahalulla mutta terveellisesti. Ja nyt tää toka raskaus menossa samaa rataa. Ite siis voi vaikuttaa, miltä näyttää. Ja antaa samalla lapselle hyvä alun elämälle. Sokeri ja rasva sikiöaikaisessa ravinnossa voi vaikuttaa myöhemmällä iällä erilaisia sairauksia, uusimmat tutkimukset todistavat.
Joten älä stressaa, syö terveellisesti, jouluna ja sunnuntaisin vaikka kohtuudella herkuttelisikin, kaikki menee hienosti!