Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten opettaa 2v suomea?

13.12.2006 |

Puhumme kotona ruotsia ja asumme keskieuroopassa. Tytär puhuu tottakai ruotsia ja ymmärtää sujuvasti täkäläistä kieltä mutta ei vielä puhu. Käymme kerran viikossa Suomi-koulussa mutta en huomaa että lapsi ymmärtäisi sen enempää suomea. Mitä minun kannattaa tehdä että hän oppisi puhumaan suomea? Kannattaako edes viedä Suomi-kouluun kun se on niin harvoin? Minulle olisi tärkeätä että hän ymmärtäisi suomea, puhumaan hän voi myös myöhemmin kun joskus palaamme Suomeen.

Kaikki vinkit ja kokemukset otan mielellään vastaan.

T. Astra

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit puhua ruotsia miehesi kanssa ja suomea lapsen kanssa (tai mies, jos se häneltä sujuu paremmin). Muuta keinoa tuskin on. Suomikoulu kerran viikossa, ei opeta kieltä, korkeintaa tukee opittua!

iida

Vierailija
2/7 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruotsi on tunnekielesi niin älä sitten puhu suomea lapselle. Jos sinusta taas tuntuu että voit puhua suomea lapselle niin tee ihmeessä niin.

Suomi-koulusta ei varmaan ole mitään apua, jos se on ainoa hetki viikossa kun lapsi kuulee suomea. Luultavasti rupeaa vain inhoamaan koko koulua ajan myötä kun huomaa ettei ymmärrä mitään.

Meilläkin on ruotsi kotikieli mutta minä puhun lapsille suomea. Asumme Saksassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joskus muutatte Suomeen niin lapsi oppii sitten suomen kielen. Ei siitä kannata turhia hätäillä.

Vierailija
4/7 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat sanoneet että jommankumman pitäisi puhua suomea mutta kun se ei ole meidän tunnekieli. Pari sukulaista puhuvat suomea tyttäreelle mutta niitä hän ei näe riittävän usein. Tytär tykkää vielä suomi-koulusta koska olen nyt alussa mukana. Hänen mielestä on kiva laulella ja laulammekin suomeksi usein kotona. Harmittaa vain kun itse on oppinut suomea päiväkodissa ja minulla oli paljon helpompaa koulussa suomi tunnilla, kun mitä muilla oli jotka eivät osaneet suomea ;)

Astra

Vierailija
5/7 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta totta, että suomen kielen oppimiseen sillä ei ole paljon apua...

Miten olisi suomenkielinen au-pair, ihan kielen oppimisen kannalta?

Voit tietenkin yrittää hankkia suomenkielisiä elokuvia ja kirjoja ja katsella ja lukea niitä lapsesi kanssa.

Löytyisikö asuinmaastanne suomea puhuvaa ystäväperhettä?

iida

Vierailija
6/7 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä pitää miettiä. Voisihan ottaa jonkun ihan vain kesäksi ja nähdä miten kaikki lähtee toimimaan.

Suomalaisia ystäväperheitä on mutta huomaan että tulkkaan liian usein kun tytär ei ymmärrä.... oma vika.

Ehkä otan stressiä turhaan, tuntuu vain että suomenkieli on vaikea ja uskon sen olevan helpompi oppia tässä iässä kun vasta koulussa. Suomessa lomaillessamme luulen että tytär myöskin nauttisi enemmän jos ymmärtäisi kaiken. Minulle kun on tärkeää että Suomi maana ja hienoisuuksineen tuntuu kotimaalta, siinä missä hänen tämänhetkinen maa auttomaattisesti on hänen asuin ja kotimaa.

Astra joka murehtii liika ;)

Vierailija
7/7 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten en itse tullut ehdottaneeksi... Meillä on ollut nimittäin au paireja 4 kpl, kaikki suomenkielisiä juuri siksi, että suomea meillä kuitenkin puhutaan vähiten.

Voin siis suositella sinullekin au pairia, meillä au paireista on tullut lapsille tosi läheisiä ja äitikin saa aikaa tehdä omia juttuja.