Missä vaiheessa imettämistä aletaan katsoa kieroon?
Koska pitäisi viimeistään lopettaa imetys, ettei pidetä omituisena? Lapseni on nyt 13 kk enkä millään raaskisi lopettaa vielä imettämistä. Huomaan kyllä jo ihmisten kummeksuvan. On niiiin paljon helpompaa nukuttaa vauva, kun hän saa illalla viimeieseksi siemaista rintamaidot. Ja aamulla otan hänet viereeni syömään, jonka jälkeen vielä torkahdamme hetkeksi eikä tarvitse nousta ja kävellä kylmään keittiöön pulloja täyttelemään. Jotenkin ahdistaa. Jos asuisimme jossain muualla, ei tarvitsisi miettiä muiden reaktioita. Afrikassakin imetetään vielä parivuotiaita. Tekisi mieli kuunnella vain omaa sydäntä eikä muiden paheksuvia puheita.
Kommentit (60)
Niin minäkin olen tehnyt jokaisen lapseni kohdalla. Tarviiko niistä paheksuvista katseista välittää? Missä niitä näkee? Me ollaan imetetty aina kotona omassa rauhassa, jossa ei mitään paheksujia ole. Ei sitä imetystä mikään pakko ole mainostaa jos muiden asenteet ahdistaa.
Minun ymmärrykseeni ei mene tämä " hyväksikäyttö" . Imettäminen rauhoittaa vauvaa, hän on äärettömän helppo ja levollinen lapsi, ei itke juuri koskaan. Mielestäni tämä on vain pienen lapsen tarpeisiin vastaamista, jonka teen äitinä mielelläni. Hän kävelee kyllä, muttei vielä puhu. Kai se raja minullakin jossakin tulee vastaan, mutta ei ainakaan lähikuukausina. AP
riippuu päivästä. Saan lapset rauhoitettua imetyksellä hyvin päiväunille esimerkiksi. Mutta anoppi jaksaa nähdä vaivaa, ja sitten kun vielä nuo isommat saa iltavellin pullosta sänkyihinsä, niin siinä riittää taivasteltavaa.
4
Ainoastaan itse lapsena liian vähälle rakkaudelle ja huolenpidolle jääneet aikuiset katsovat imettämistä ja näkevät siinä jotain perverssiä. On luonnollista ja hyvää sekä yhteiskunnan varoja säästävää (vrt. infektiotautejen yleisyys imetetyissä vrs korvikelapsissa) imettää pitkään. Lapsista tulee myös henkisesti tasapainoisempia, kun he saavat luonnollisia tarpeitaan vastaavaa hoitoa.
Mitä tulee siihen, että lapsi osaa itse vaatia tissiä ja että tähän tulisi vetää rajapyykki. Mielestäni on suhteellisen naurettavaa sanoa näin. Eihän aikuiseltakaan evätä kaikkea ruokaa, mitä hän osaa pyytää. " No, nyt et saa Pertti enää hampurilaisia kun itse osaat sanoa " hampurilainen" !"
Mielestäni ihmiset, jotka katsovat imettämistä kieroon saisivat mennä peilin eteen ja miettiä todella tarkkaan, mistä he ovat itse jääneet paitsi, koska ovat kasvaneet niin ahdasmielisiksi. Nimittäin nimenomaan se, että kieltää toiselta sen, mikä on luonnollista ja hyvää on ahdasmielistä. Ahdasmielisyyttä taas ei ole se, ettei siedä sitä mikä on pahaa ja väärin -- eli ahdasmielisyyttä.
Toivon kaikille ahdasmielisille ja ahdistuneille henkistä eheytymistä, onnea ja rakkautta. Älkää evätkö niitä itseltänne älkääkä myöskään muilta. Kostamalla rakkaudettomuuttanne te teette vain maailmasta pahemman paikan.
Minusta se on vain söpöä. Meidän esikoinen pyysi muuten jo 8 kk ikäisenä sanomalla " mammaa" . Minusta eilun vuoden ikäisen imettämisessä ei ole mitään outoa, todellakaan. AInakin parivuotiaaksi imettäminen on mielestäni ihan ok.
Suomessa " laki sanoo" , että 1-vuotiasta jos imettää on pedofiili.
Tanskassa taas pidetään outona jos ei imetä kunnes lapsi on puolivuotias. Toisaalta taas jos yli puolivuotiasta imettää asiaa ihmetellään. Eli pitäisi vetää kerrasta poikki koko touhu kun lapsi täyttää 6kk.
Belgiassa taas jos imettää ollenkaan on ihmeellinen. Missään nimessä ei kuitenkaan kannata kuvitella imettävänsä yli 3kk...
Thaimaalainen tuttavani taas edelleen imettää 3-vuotiastaan iltaisin. Ei aikomustakaan lopettaa, ainakaan vielä vuoteen. Myös perhepedissä nukutaan aina 11-vuotiasta esikoista myöten...
Mun mielestä kukin tekee minkä parhaaksi näkee. Itse imetän edelleen iltaisin (5 min jotta lapsi rauhoittuu unille) 1,5-vuotiasta. En asiasta pidä sen suurempaa haloota, jos joku kysyy vastaan, mutta en asiaa mainosta. Eikä kukaan ole vielä oudoksi tullut moittimaan ;).
Vierailija:
Mitä tulee siihen, että lapsi osaa itse vaatia tissiä ja että tähän tulisi vetää rajapyykki. Mielestäni on suhteellisen naurettavaa sanoa näin.
Eli samaa mieltä olen...
Itse imetin ensimmäistä n. 1v1kk, kunnes lapsi itse vierottui. Ei pyytänyt maitoa, enkä tarjonnut.
Toisen vierotin n. 1v3kk iässä, sillä en jaksanut sitä, että ainoa maitohetki oli keskellä yötä, n. klo 4. Kun oli töissäkäynti siihen vielä päälle, niin en vain jaksanut.
Vierailija:
MIkä siinä niin kamalaa on, jos lapsi osaa itse pyytää rintaa?
Minä itse koen sen jotekin kiusalliseksi, että lapsi tulisi julkisilla paikoilla nostelemaan paitaa/venyttämään kaula-aukkoa saadakseen rintaa. Kotioloissa tämä ei tietystikään haittaisi. Sen takia itse lopettaisin, jos lapsi alkaisi niin tehdä. Mutta ei minua haittaa, jos toisten lapset rintamaitoa pyytävät :)
Musta on outoa, jos 2-vuotiasta vielä imettää. ite olen imettänyt lapsiani reilu vuoden ikään.
Joinakin aamuina, kun lapsen isä on noussut aikaisin, hän on ollut levoton ja itkuinen, kunnes olen antanut joka-aamuisen rintamaitoannoksen. Pullomaitoa hänelle on siis jo annettu. Mutta vasta tämän rauhallisen rutiinin ja paijailun jälkeen hän on taas levollinen ja tyytyväinen. Täytyy olla kyllä hyvin, hyvin, hyvin sairas ihminen, jos saa jotain seksuaalista mielihyvää lapsen imettämisestä. Ainakin minun kohdallani lapsen isä hoitaa kyllä sen puolen!
Ja joo, tulee repimään paitaa ja huutamaan tissii julkisella paikalla. Minun syyni ovat nämä: voin nukkua yöni kun likka on kainalossa ja voi hamuilla sen tissin suuhun itse koska haluaa ja toiseksi saan enemmän titsikka-aikaa kun likka istuu tyytyväisenä sylissä ryypyllä eikä viiletä tuhoamassa itseään ja ympäristöään. Sitä paitsi hän inhoaa lehmänmaitoa, joten pitäähän ne kalsiumitkin jostain saada. Ja koska tyttö itse nauttii vielä imemisestä niin miksi en sitä hänelle antaisi? En pidä ideaalina sitä että lapselta pitää kieltää kaikki mitä hän haluaa. Päin vastoin, mahdollisuuksien rajoissa se hänelle annetaan, siis jos tytön halut eivät loukkaa muitten oikeuksia.
Jos joku ryystää hernettä nenään niin se ei ole minun ongelmani.
Minulla on kolme lasta ja jokaista olen täysimettänyt puoli vuotta. Sitten on tullut jokaisen kohdalla täydellinen stoppi esikoisen kanssa 7-, tokan 8- ja kuopuksen 9-kuisena. Lapset ovat siinä kohtaa kieltäytyneet imemästä rintaa, tehneet lakon. Ruoka on mennyt jo hyvin. Minun olisi pitänyt imettää heitä väkisin. Olen siinä kohtaa luovuttanut, olen toisaalta ollut siitä hyvilläni, ettei tule ainakaan rankkaa vieroitusvaihetta.
Meillä pitkään imetetyt lapset ovat itse halunneet rintaa eivätkä ole koskaan lakkoilleet. Ei heitä ole pakotettu rinnalle.
lapsesi terveyden ja hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että lopetat imettämisen kun lapsi täyttää vuoden. saamattomat vanhemmat kasvattavat uusia pilvenpolttajia tähän yhteiskuntaan. kun lapset kävelevät 1v jälkeen, niin kävelevien lasten imettäminen on sairasta.
pyytää maitoa monella tavalla -- sanoo äiti, anna tai äiti, maitoa tai jopa anna tissiä. Saattaa myös repiä kaula-aukosta ja sanoa samalla pontevasti " ei revitä äidin paitaa" ja joskus kaivaa itse itsensä sylissä väljän puseron sisään. Imetän iltaisin ja aamuisin ja joskus päiväunilta herättyä ja aion jatkaa niin pitkään kun poika itse pyytää. MInusta pyytäminen on ihanaa, samoin se, kun pieni poika käpertyy aamulla rinnalle ja huokaa " herkkua" . Tai käy vaan hellästi taputtamassa rintoja ja sanoo ai-ai, tissit. Ei siinä ole mitään pahaa eikä noloa. Onneksi lähipiirini koostuu n iin fiksuista ihmisistä, että pitkää imetystä arvostetaan. Kadunmiesten ja avmammojen mielipiteistä en niin perusta, mutta arvostamieni ihmisten tuki on toki tärkeää. Suurin osa ystävistäni onkin imettänyt ns. pitkään, ainakin vuoden ellei sitten kahta, jopa kolmea.
näiköinen. Vaatii rintaa repimällä paitaa ja saakin sitä saman tien, sama jos paikalla on monia vieraitakin ihmisiä.
Imettäminen on todella hyvä asia, mutta joku raja sentään. Oikeesti oli ihan omituisen näköistä kun lapsi on jo iso.
Tulee väkisinkin mieleen, että kumpi siinä ei loppujen lopuksi halua päästää irti, äiti vai lapsi?
että siellä ei aina muuta turavallista ravintoa ole riittävästi saatavilla. Samoin imettäessä ei yleensä tule raskaaksi joten toimii myös ehkäisykeinona. Nämä ovat pääsyyt miksi WHO suosittelee pitkää imetystä, on siis laadittu lähinnä kehitysmaiden vuoksi.
Minusta on sairasta imettää yli 1-vuotiasta. Hellyyttä voi lapselle osoittaa muutenkin. Iso lapsi huutamassa " anna tissiä" on kamala näky!
Imetetäänkö esim. poikia pitempään? Kaikki tässäkin ketjussa puhuvat vain lapsistaan, niin ei voi päätellä mitään.
vai pilvenpolttajia. Nykytutkimus ainakin antaisi ymmärtää erilaisten riippuvuusongelmien johtuvan juuri siitä kieltämisestä ja liian aikaisin itsenäistämisestä, ei pitkästä imetyksestä. Meillä lapsi saa rintaa vielä puolentoista iässä. On ihana, toimelias ja reipas poika joka ei ole tuttiin koskenut eikä tuttipulloonkaan. Otatko kävelevältä pois kaikki muutkin turva- ja lohtuesineet? Tutit, tuttipullot ja unirievut? Jos et, miksi ottaisit rinnan? JOka kuitenkin on se aito asia, pullot ja tutit vain sen korvikkeita...
Ja edelleen imetän päiväunille käydessä (jos ollaan kotona), yöunille käydessä ja aamuyöstä kerran-pari. Olen myös kuullut tosi usein kyselyä ja ihmettelyä " kuinka kauan meinaat imettää" . Olen kyllä aikonut pikkuhiljaa lopetella, mutta en vain ole raaskinut, kun se on lapsellekin niin tärkeää. Pulloa ja tuttia lapsi ei ole saanut/ottanut koskaan.
Jos lapsi itse kävelisi luokseni nostamaan paidan helmaa tai muuten vaatisi rintaa päivisin, niin lopettaisin varmaankin. Mutta kun hän ei itse sitä " pyydä" , mutta ottaa mielellään tarjottaessa niin en ole kokenut ongelmaa.