Missä vaiheessa imettämistä aletaan katsoa kieroon?
Koska pitäisi viimeistään lopettaa imetys, ettei pidetä omituisena? Lapseni on nyt 13 kk enkä millään raaskisi lopettaa vielä imettämistä. Huomaan kyllä jo ihmisten kummeksuvan. On niiiin paljon helpompaa nukuttaa vauva, kun hän saa illalla viimeieseksi siemaista rintamaidot. Ja aamulla otan hänet viereeni syömään, jonka jälkeen vielä torkahdamme hetkeksi eikä tarvitse nousta ja kävellä kylmään keittiöön pulloja täyttelemään. Jotenkin ahdistaa. Jos asuisimme jossain muualla, ei tarvitsisi miettiä muiden reaktioita. Afrikassakin imetetään vielä parivuotiaita. Tekisi mieli kuunnella vain omaa sydäntä eikä muiden paheksuvia puheita.
Kommentit (60)
Vierailija:
näiköinen. Vaatii rintaa repimällä paitaa ja saakin sitä saman tien, sama jos paikalla on monia vieraitakin ihmisiä.Imettäminen on todella hyvä asia, mutta joku raja sentään. Oikeesti oli ihan omituisen näköistä kun lapsi on jo iso.
Tulee väkisinkin mieleen, että kumpi siinä ei loppujen lopuksi halua päästää irti, äiti vai lapsi?
Rintamaito on yli 1 v ikäiselle väärää ravintoa. Siinä on liian vähän kalsiumia. Siirtykää rasvattomaan maitoon. Älkää leikkikö lastenne terveydellä.
Vierailija:
mua on imetetty 3 vkoa. Olen tasapainoinen, vastuuntuntoinen, pitkälle opiskellut. Ei riippuvuuksia tai ongelmia nautintoaineiden kanssa. En polta tupakkaa ja alkoholia juon hyvin kohtuullisesti.Ei se imettäminen ratkaise sitä, onko lapsella turvallinen olo... Mun mielestä riippuvuuden on tunnepuolen ahdistuksen/epävarmuuden synnyttämiä, ja niitä voi tulla vaikka kuinka imetettäisiin taiteen sääntöjen mukaan.
Jos tosiaan olet pitkälle opiskellut, et käy teoriaa jonka alkuperäistä aineistoa et tunne kumoamaan siltä pohjalta, että et itse satu olemaan juuri se tapaus jolle ongelmia on tullut!
Kukaan tuskin väittää, että kaikki lyhyen ajan imetetyt tulevat kokemaan ongelmia? Kyse on siitä, että joidenkin asioiden kohdalla heillä on _suurempi todennäköisyys_ kuin pitkään imetetyillä kohdata ongelmia...
Mitä hampaat tykkäävät iltatissittelystä, happohyökkäys yötä vasten? Mikä on hasmmaslääkäreiden kanta?
Minusta kukin saa tehdä niin kuin itselle ja perheelle sopii. No, 4-6-vuotiaiden imetys on minustakin hiukka outoa, mutta sitä nuoremmat käy.
Vierailija:
Äiti ei ymmärrä sitä, että oma lapsi ei ole enää mikään pieni vauva ja usein on myös mukana pientä mustasukkaisuutta joten moni haluaa pitää imetyksen mukana, että on se " oma juttu" , jota muut eivät voi kyseisen lapsen kanssa tehdä.
Luin yhden hyvä aihetta käsittelevän kirjan äskettäin (pahoitteluni, etten muista kirjailijaa). Sen oli kirjoittanut brittiläinen lapsiin erikoistunut sairaanhoitaja. Hän on " hoitanut" vuosien saatossa monen monta taaperoimettäjää ja hänen kantansa oli, että yli yksivuotiaan imetys on AINA äidin ongelma (niin, nimenomaan ongelma) ei lapsen. Hän oli kehottanut jokaista taaperoimettäjää menemään itseensä ja kysymään, palveleeko imetys äidin itsensä vai lapsen tarpeita. Ja aina oli taustalta löytynyt jokin syy, esim. äidin vallanhalu tai korvaamattomuuden tunne, joka oli johtanut liian pitkään imetykseen. Myöskin muun perheen tasapaino kärsii taaperoimetyksestä, useimmat näiden naisten miehet olivat aivan epätoivon partaalla kun vaimo ei suostunut lopettamaan tissittelyä.
Mites perheissä, joissa toista imetetty 7kk ja toista 2-v..
Itse ajattelin aikoinaan, että niin kauan kuin lapsi haluaa (2v takarajana kuitenkin...). Toinen lopetti itse 7 kuisena ja toinen 2-vuotiaana...
Vierailija:
Tota mun terapeuttikin sano, kun kerroin suunnittelevani taaperoimetystä, että äidit ei päästä irti lapsistaan...Pitäiskö sit olla täysin tunteeton ja kieltää lapselta se mitä hän niin kovasti haluaa?
Lapsi haluaa rintaa, koska sinä käytökselläsi opetat että rinta on välttämätöntä ja hän tarvitsee sitä. Ihan sama kun vähän isommat lapset karjuvat karkkihyllyn edessä: jos äiti joka kerta suostuu ostamaan karkkia, viestii hän lapselle että karkki on ehdottoman välttämätöntä ja on suuresti vahingollista jättää se ostamatta. Sama logiikka pätee imetykseen ja ties mihin muuhun.
Pääsen helpommalla näin, arki ei kaadu päälle. Mutta en näe siinä silti mitään ongelmaa. Lisäksi kaksoseni joutuivat olemaan syntymänsä jälkeen tehohoidossa, jolloin en voinut imettää. Siksikin haluan imettää pitkään.
4
Muutenhan se on jo pedo joka vanhempaa lasta imettää! Ja saunaan tai suihkuun ei myöskään saa mennä, koska se on sitä samaa touhua. Lapsen etu ja takapylly on oltava piilossa ja omia etu ja takapyllyjä ei saa näyttää lapselle. SE SAA TRAUMOJA
siinä vaiheessa, kun lapsi kävelee itse. Tai vielä pahempaa... puhuu ja osaa pyytää tissiä. Eli kyllä tuollainen vuoden ikä on minulla rajana, jonka jälkeen alan " yökötellä" ...
Afrikka onkin afrikka. Kehittyneet teollisuusmaat erikseen....
kauan kuin minusta ja lapsesta hyvältä tuntuu.
ja aion kyllä imettääkin niin kauan kuin maitoa riittää, kaksivuotiaaksi toivon että riittää ainakin. Kyllähän niitä ihmettelyjä tulee, etenkin anopilta. Mutta en vaan jaksa kommentoida tai selitellä mitään, mutta ärsyttää kyllä se töllistely ja ihmettely.
vuoden jälkeen voisi lopetella...
paljon äippiä jotka ei pysty imettämään ku pari päivää ja maito vaan loppuu ku menojalka rupee vipattaan
lähennellä jo lapsen hyväksikäyttöä lähes kaksivuotiaan imettäminen. Ei lapsi siitä enää mitään hyödy, vaan koko homma on äidin halusta...
Vierailija:
lähennellä jo lapsen hyväksikäyttöä lähes kaksivuotiaan imettäminen. Ei lapsi siitä enää mitään hyödy, vaan koko homma on äidin halusta...
Missä sinä nukutat lapsen, jos siinä on kieroon katsojia lähettyvillä? Minä nukutin nuorimmaisen rinnalle vielä pitkään yli 2-vuotiaana. Aamumaidot hän sai vielä 2 v 8 kk:n ikäisenä, kunnes itse vieroittui rinnasta. Oma perhe ei katsonut kieroon.
töllistelijöitä ja kieroon katsojia ruuhkaksi asti makkarissanne ?
Kotonaan jokainen tekee mitä haluaa.
taapero urvahtaa rinnalle?