Onko teistä ok, jos ihminen poistaa somesta niitä, jotka eivät ole tykänneet yms hänen päivityksistään?
Ihmettelin, että eräs kaveri oli poistanut minut instagramistaan. Kysyin asiaa ja hän sanoi: Et ole koskaan tykännyt yhdestäkään päivityksestäni etkä katsonut stoorejani. Miksi haluaisit seurata minua?
Tuo kaikki on totta. Päivitän itse silloin tällöin somea, mutta jostain syystä en ole huomioinut kaveria. En tiedä miksi. On vaan jäänyt ja stoorit eivät ole niin kiinnostaneet.
Tuntuu silti vähän kohtuuttomalta.
Mitä tästä pitäusi ajatella?
Kommentit (93)
Miksi just se reagoimaton kaveri pitää poistaa muttei niitä muita randomeita jotka vaan lojuu siellä.
Miksi pitäisi pitää kaverina joku, joka ei osoita mitään mielenkiintoa toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi pitää kaverina joku, joka ei osoita mitään mielenkiintoa toiseen?
Samaa ihmettelin kun kaveri ei lue eikä reagoi viesteihini vaikka on Online ja sain monelta kuulla olevani roikkuva stalkkeri, ei kavereilla ole mitään velvollisuutta tehdä mitään kuulemma.
Kyllä. Jokainen saa käyttää somea juuri niin kuin haluaa, pitää kavereina ketä haluaa oli ne sitten live-elämässä kavereita tai ei. Toki ihmisillä menee tavat käyttää ristiin ja siitä tulee kränää, vaan voit valita miten itse käytät, et miten toinen käyttää.
Tosi harvoin jaksan kavereiden somepäivityksiin reagoida tai niitä edes katsoa, vaikka livenä onkin kiva nähdä. Näin 40+-iässä en oo kasvanut someen kiinni. Some on sellaista viihdettä, että seuraan ketä seuraan aiheiden perusteella, en kaveruuden. Samoin jokainen voi seurata mua tai olla seuraamatta, ei väliä.
Yleisestikin huomiosta: en ajattele, että kenenkään pitää huomioida mua, vaan jos ei huomioi, niin otan itsekin etäisyyttä. Ei draamailua, vaan rentoa tilaa molemmille.
Jos joku poistaa minut sometililtään, poistaa myös elämästään. Piste.
Eri asia tietenkin, jos henkilö poistaa oman tilinsä.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin sanoit ettei stoorit kiinnostaneet. Kaverilla on omanarvontuntoa
Ei vaan kaveri on säälittävä epävarma looser, jos kyttää tuollaisia :D
Serkkuni poisti minut facesta kun en tykkäillyt.
Tosin hän tuuttasi miljoona postausta päivässä ja MULLA ON MUUTAKIN ELÄMÄÄ kuin some.
Kannattaisi hänenkin hankkia elämä.
No mitä sanoit syyksi ettet koskaan reagoinut hänen päivityksiinsä?
Sillä tyypillä on yhtä hyvä syy poistaa sinut omasta somestaan kuin sinulla on olla tykkäämättä hänen postauksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se voi tuntua pahalta jos KAVERI ei koskaan reagoi sun juttuihin. Minullakin on yksi tällainen kaveri ja välillä mietin poistaisinko hänet. Ollaan hyviä kavereita, mutta ollaanko sittenkin vain minun mielestäni hyviä kavereita, kun häntä ei elämäni näytä kiinnostavan.
Hän on aktiivinen somessa, laittelee usein omaakin stooria, mutta ilmeisesti liian vaikeaa reagoida minun juttuihin.
Eikä olla 12v vaan 40v.Jos olette hyviä kavereita, niin varmaan näette muulloinkin ja puhutte asioista ja ei vain ole somekaveruutta?
Sitä suuremmalla syyllä outoa jos kaveri ei reagoi
No voi ainakin kysyä suoraan asiasta kasvotusten. Ehkä kaveri ei näe niitä päivityksiä. Minä ihmettelin, että onko yksi kaveri lopettanut kokonaan facebookin käytön ja kävin sitten tsekkaamassa hänen profiilinsa ja kyllä siellä oli päivitysiä, mutta minun etusivulle ne ei koskaan tulleet.
Toisekseen ei minua kyllä haittaisi, jos joku kaveri ei tykkää minun päivityksistä, jos me muuten ollaan tekemisissä ja hyviä kavereita. Jos ollaan just juteltu asioista, niin ei tarvitse vielä käydä tykkäämässä samoista asioista somessa.
Teen someen päivityksiä itselle vaan muistoksi. En seuraa laisinkaan tykkäyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä mielestäni, koska:
1) Moni ei käy somekanavissa säännöllisesti, eikä varsinkaan päivittäin
sekä
2) Sitä ei pysty valitsemaan, mitä somepalvelu tyrkkää feediin. Tämä voi olla vaikeaa käsittää teknisesti rajoittuneille, mutta algoritmi ohjailee sitä, mitä somefeediisi tulee, ja on täysin mahdollista, että läheinenkin kaverisi postaa jotain someen, mutta algoritmi päättää olla näyttämättä sitä somefeedissasi.
t. mies
Paitsi että tässä tapauksessa tuo ei päde.
Ap kirjoittaa: "...jostain syystä en ole huomioinut kaveria. En tiedä miksi. On vaan jäänyt ja stoorit eivät ole niin kiinnostaneet."
Itse olen tuollainen poistaja facessa. Jatkuvasti muutama ihminen kyyläsi aina kaikki tarinat, mutta ei koskaan tykännyt mistään kuvasta tai päivityksestä, lopulta ärsytti liikaa joten poistin kavereista kun ei muutenkaan olla enää tekemisissä.
Aika creepyä että pitää kirjaa toisten tekemisistä noin. Et tykännyt sitä ja tätä yms. siis siellä ihan laskeskellaan tykkäyksiä, aivan kuin ei muuta tekemistä olisi.
Poistatko itsesi seuraamasta niitä joiden julkaisuihin et itse julkisesti reagoi? Koko tuo somenumeroilla pelaaminen vääristää ihmisyyden.
Mitä sitten jos ette seuraa toisianne instassa? Voitte olla kavereita *ihan oikeasti* vaikka toisella ei olisi koskaan koko instatiliä ollutkaan. Toisin sanoen, mitä väliä? Ei se sinun yhdellä pudonnut seuraajamäärä kiinnosta ketään muuta kuin sinua. Ketä varten sitä edes rakennat?
Mun äidin mies teki noin, pikkasen nostelin kulmakarvojani kun huomasin hänen poistaneen minut kavereista, pyysi siis kaveriksi kun nähtiin eka kertaa heillä mutta sitten jonain päivänä ei oltukaan enää kavereita :o Tuli vähän sellainen olo että kulkeeko nyt täysillä valoilla (en tunne kovin hyvin kun asuvat yli 500 km päässä). Ihan näppärä ihminen, kuusikymppinen etten oikein jaksa uskoa tekniseksi virheeksikään.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku poistaa minut sometililtään, poistaa myös elämästään. Piste.
Eri asia tietenkin, jos henkilö poistaa oman tilinsä.
Kylläpä olet tiukasti kiedottu näihin digialustoihin. Oletko miettinyt kuinka tervettä tuo on?
Minusta jokainen saa tehdä omalle somelleen mitä haluaa.
Siis, sehän on jokaisen oma asia, ketä haluaa pitää seuraajinaan. Ei siihen ole mitään lakia määrittämään sitä.