Onko teistä ok, jos ihminen poistaa somesta niitä, jotka eivät ole tykänneet yms hänen päivityksistään?
Ihmettelin, että eräs kaveri oli poistanut minut instagramistaan. Kysyin asiaa ja hän sanoi: Et ole koskaan tykännyt yhdestäkään päivityksestäni etkä katsonut stoorejani. Miksi haluaisit seurata minua?
Tuo kaikki on totta. Päivitän itse silloin tällöin somea, mutta jostain syystä en ole huomioinut kaveria. En tiedä miksi. On vaan jäänyt ja stoorit eivät ole niin kiinnostaneet.
Tuntuu silti vähän kohtuuttomalta.
Mitä tästä pitäusi ajatella?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt mietitään asiaa edes hetki. Ainoa keino välttyä siltä että joku saattaa loukkaantua jonkun sisällön tykkäämättömyydestä, on tykätä ihan jokaisesta julkaisusta. Normaali ihminen ymmärtää, että tämä onnistuu vain jos on todella vähän seurattavia, jos seurattavat eivät julkaise kovin runsaasti sisältöä, tai jos henkilöllä ei ole muuta elämää. Käytännössä kukaan ei tee niin, vaan aina on joku joka voisi ottaa asian henkilökohtaisesti ja loukkaantua.
Eihän tässä ole kysymys tosta. Ap ei ole tykännyt yhdestäkään postsuksests
Moni tuntuu mieltävän somealustansa jonkinlaisen vaihtotalouden mallina. Kun minä julkaisen jotain itsestäni somessa, minut pitäisi palkita kyseisen alustan valuutalla, on se sitten seurauksia, tykkäyksiä, kommentteja tai jotain muuta. Jos vain nautit sisältöäni, muttet "maksa" siitä minulle alustan valuutalla, olet pummi ja sinut pitää poistaa seuraavalla asemalla.
Kyse on siis kaupankäynnistä ja ne joiden ei koeta osallistuvan tähän kaupankäyntiin ja vastavuoroisuuteen reilusti, pyritään poistamaan kuviosta.
Se onko siinä mitään järkeä, millä himolla ihmiset näitä somenumeroitaan (valuuttaa) haluavat kasvattaa, ja miten kaikki sellainen mikä ei näytä hyvältä numeroiden suhteen, pyritään piilottamaan tai poistamaan, se onkin sitten eri kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Moni tuntuu mieltävän somealustansa jonkinlaisen vaihtotalouden mallina. Kun minä julkaisen jotain itsestäni somessa, minut pitäisi palkita kyseisen alustan valuutalla, on se sitten seurauksia, tykkäyksiä, kommentteja tai jotain muuta. Jos vain nautit sisältöäni, muttet "maksa" siitä minulle alustan valuutalla, olet pummi ja sinut pitää poistaa seuraavalla asemalla.
Kyse on siis kaupankäynnistä ja ne joiden ei koeta osallistuvan tähän kaupankäyntiin ja vastavuoroisuuteen reilusti, pyritään poistamaan kuviosta.
Se onko siinä mitään järkeä, millä himolla ihmiset näitä somenumeroitaan (valuuttaa) haluavat kasvattaa, ja miten kaikki sellainen mikä ei näytä hyvältä numeroiden suhteen, pyritään piilottamaan tai poistamaan, se onkin sitten eri kysymys.
Tai sitten kyse on ihan vain siitä, että ihmiset ei tykkää niistä jotka ärsyttävät jne. Apn kaveri teki palveluksen myös aplle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt mietitään asiaa edes hetki. Ainoa keino välttyä siltä että joku saattaa loukkaantua jonkun sisällön tykkäämättömyydestä, on tykätä ihan jokaisesta julkaisusta. Normaali ihminen ymmärtää, että tämä onnistuu vain jos on todella vähän seurattavia, jos seurattavat eivät julkaise kovin runsaasti sisältöä, tai jos henkilöllä ei ole muuta elämää. Käytännössä kukaan ei tee niin, vaan aina on joku joka voisi ottaa asian henkilökohtaisesti ja loukkaantua.
AP:n somekaverin ja monen tähän ketjuun kirjoittaneen perspektiivistä kyse on juuri tästä. Ajatus siitä että jokainen tykkäämättömyys on jonkin tason loukkaus itseä kohtaan, ei ole hyödyllinen ajatusmalli kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n somekaverin ja monen tähän ketjuun kirjoittaneen perspektiivistä kyse on juuri tästä. Ajatus siitä että jokainen tykkäämättömyys on jonkin tason loukkaus itseä kohtaan, ei ole hyödyllinen ajatusmalli kenellekään.
Logiikkasi ontuu ja pahasti
Minä pidän kavereiden kesken niitä tykkäyksiä vain jonkinlaisena lukukuittauksena. Ei se aina tarkoita, että ladattu kuva tai päivityksen sisältö on jotain mistä tykkään, se tykkäys on vain huomionosoitus kaverille, että tuli luettua. Jos asia on jotain, mistä todella tykkään, niin sitten vaivaudun kommentoimaan.
Kyllä minä itsekin kiinnitän huomiota, että esimerkiksi jotkut työkaverit eivät käytännössä koskaan tykkää minun sisällöstä, vaikka muiden ihan vastaava saa heiltä säännöllisesti tykkäyksiä. Yksi työkaveri taitaa vahingossa katsoa mun storyja, koska katsoo aina vain ekan kuvan, ei koskaan seuraavia.
Mutta niin käyttäköön kukin someansa kuten haluaa. Minä haluan huomioida kaverit ja näyttää tykkäyksellä, että näin päivityksesi. Jos muut ei tee mulle samaa, niin eipä se maailma siihen kaadu.
On ok. Tein itse näin. Muutama kaveri on todella aktiivinen somessa, eikä koskaan tykkää/reagoi mihinkään. Naimisiin meno ja lapsien saanti oli evvk. Jos ei elämäni kiinnosta, niin turha seurata.
Itse tykkään aina kavereiden kuvista.
Just tuo alko rassaamaan koko facessa kun olisi pitänyt tasapuolisuuden nimissä tykätä kaikkien kaikista jutuista ja kuvista tai sitten ei kenenkään ettei vaan joku olisi pahoittanut mieltään syvästi. Häivyin koko facesta.
Kuka edes kyttää moista? Herättää epäilyn narsistisista piirteistä.
Voi tätä maailman menoa
T. Täti 50 v.
Kuulostaa varsin lapselliselta. Mitä väliä sillä on tykkääkö joku sun postauksista vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä mielestäni, koska:
1) Moni ei käy somekanavissa säännöllisesti, eikä varsinkaan päivittäin
sekä
2) Sitä ei pysty valitsemaan, mitä somepalvelu tyrkkää feediin. Tämä voi olla vaikeaa käsittää teknisesti rajoittuneille, mutta algoritmi ohjailee sitä, mitä somefeediisi tulee, ja on täysin mahdollista, että läheinenkin kaverisi postaa jotain someen, mutta algoritmi päättää olla näyttämättä sitä somefeedissasi.
t. mies
Paitsi että tässä tapauksessa tuo ei päde.
Ap kirjoittaa: "...jostain syystä en ole huomioinut kaveria. En tiedä miksi. On vaan jäänyt ja stoorit eivät ole niin kiinnostaneet."
Siis miksi kaverin somestoorit pitäisikään automaattisesti kiinnostaa? Ei esim. minun bestikseni julkaise somessa juuri koskaan mitään kiinnostavaa, hänen somensa koostuu päinvastoin niistä asioista jotka hänessä EI ole niin minun makuun. Meidän ystävyytemme koostuu ihan muista jutuista kuin niistä, mitä hän somessa puuhaa.
On kyllä jotenkin sairaalloista porukkaa täällä jos tosiaan pitävät ihan normaalina kytätä tuollaista, että onko joku kaveri katsonut stoorit somessa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sekä
2) Sitä ei pysty valitsemaan, mitä somepalvelu tyrkkää feediin. Tämä voi olla vaikeaa käsittää teknisesti rajoittuneille, mutta algoritmi ohjailee sitä, mitä somefeediisi tulee, ja on täysin mahdollista, että läheinenkin kaverisi postaa jotain someen, mutta algoritmi päättää olla näyttämättä sitä somefeedissasi.
t. mies
Ap kirjoittaa: "...jostain syystä en ole huomioinut kaveria. En tiedä miksi. On vaan jäänyt ja stoorit eivät ole niin kiinnostaneet."
Siis miksi kaverin somestoorit pitäisikään automaattisesti kiinnostaa? Ei esim. minun bestikseni julkaise somessa juuri koskaan mitään kiinnostavaa, hänen somensa koostuu päinvastoin niistä asioista jotka hänessä EI ole niin minun makuun. Meidän ystävyytemme koostuu ihan muista jutuista kuin niistä, mitä hän somessa puuhaa.
On kyllä jotenkin sairaalloista porukkaa täällä jos tosiaan pitävät ihan normaalina kytätä tuollaista, että onko joku kaveri katsonut stoorit somessa :D
Ihmisellä nyt on vaan tarve kuulua laumaan ja ihmisellä nyt on vaan taipumusta kokea erilaisia tunteita. Ehkä sinä et ole sitten ihminen
On ok. Jos kaveria ei kiinnosta jutut niin miksi seuraa sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sekä
t. mies
Ihmisellä nyt on vaan tarve kuulua laumaan ja ihmisellä nyt on vaan taipumusta kokea erilaisia tunteita. Ehkä sinä et ole sitten ihminen
Elämäni ja ihmissuhteet on muualla kuin somessa, ja perustuu aivan muuhun kuin johonkin somestoorien katselemiseen ja likeihin.
Ehkä te ette ole ihmisiä, jos olette menneet noin kauas ihmisyydestä ja elätte jonkun somen kautta? Karua.
Vierailija kirjoitti:
Palsta on täynnä narsistisia ja epävarmoja minäminä-ihmisiä, joille on näköjään normaalia kyylätä jopa sitä, onko joku frendi katsonut sun stoorin somessa.
Ei toisaalta yllätä kun miettii, miten sekopäisiä juttuja täällä usein on - eikä kyllä yllätä yhtään, että näiden elämässä riittää aina turhaa draamaa ja tekemällä tehtyjä ongelmia joita vatvoa palstalla toisten kaltaistensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palsta on täynnä narsistisia ja epävarmoja minäminä-ihmisiä, joille on näköjään normaalia kyylätä jopa sitä, onko joku frendi katsonut sun stoorin somessa.
Ei toisaalta yllätä kun miettii, miten sekopäisiä juttuja täällä usein on - eikä kyllä yllätä yhtään, että näiden elämässä riittää aina turhaa draamaa ja tekemällä tehtyjä ongelmia joita vatvoa palstalla toisten kaltaistensa kanssa.
Onneksi sä olet kaiken tämän yläpuolella viestisi tyylistä päätellen. Not
Osaisiko joku sanoa myös, miksi jotkut toimii näin?
Kun aloitan keskustelun instagramissa tuntemattomien kanssa ja osa heistä vastaa, niin miks se keskustelu jää tähän "moi, hyvää kuuluu" eikä tuon jälkeen vastaa enää mitään
Luulisi että jos tuon verran edes vastaa, niin on tehnyt selväksi sen että haluaa keskustella enemmänkin.