Muita uusavuttomia? Vertaistukea?
Tuntuu, että kaikilla muilla on taidot kaikkiin pieniin remonttihommiin ja asunnon laittoon. Paitsi minulla.
Ostin joitakin vuosia ensimmäisen asuntoni. Ja yritin tehdä pientä pintaremonttia siellä itse, ihan vain maalata seiniä ja sellaista. Ja tuntui, että mitä enemmän tein, sitä enemmän tein tuhoa. Eli en osannut valmistella seinäpintoja oikein, suojata listoja ja kattoa oikein, suojata ovia oikein.
Lopulta sitten jouduin palkkaamaan ammattilaiset remontoimaan koko homman kuntoon.
Nyt olen uudessa asunnossa, jonka valitsin juuri siksi että se oli juuri remontoitu. Ja tuntuu, että silti tulee pieniä kolhuja yms. ja en tiedä miten niitä korjata, joten pitää miettiä, että mistä kaikesta voi soittaa ammattilaiset apuun vai uskallanko yrittää itse korjailla.
Turhauttaa tämä oma avuttomuus ja osaamattomuus. Mistä se muut olette oppineet kaikki nuo käytännön taidot?
Itse kasvoin diplomaattiperheessä, joten asuimme eri maissa eivätkä talot olleet vanhempieni omistamia, joten niille oli palkattu ammattilaiset hoitamaan kaikki jutut. Samoin kyseisissä maissa oli ihan tavallista, että ihmiset eivät itse tehneet mitään (paitsi siis omat työnsä), vaan eri tahojen ammattilaiset hoitivat kaiken. Sitten opiskelin USA:ssa, jossa samoin ammattilaiset hoitivat kaiken, me vain asuimme asuntoloissa.
Nyt Suomessa kun pitäisi osata itse, niin en osaa.
Olenko minä ainoa vai onko täälläkin muita samanlaisia? Ja jos on, niin miten olette opetelleet? Opetetaanko näitä juttuja Suomessa koulussa?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ne eli kaikki opitaan googlettamalla. Remonttihommat oppii, jos on perheessä tai tutuissa, joilta voi kysyä vinkkiä ja apua.
Suosittelen googlaamista. Opin laittamaan vanhanaikaiset "sokeripalaliittymä" lamput kattoon, vaihtamaan loisteputken, putsaamaan hajulukon ja lattiakaivon nettivideoita katsomalla. Kokeile!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes pieniä remontteja tarvitse osata itse. Jopa ammattilaiset käyvät kouluja eivätkä opi asioita vain katselemalla kun omat vanhemmat ahkeroivat. Jos YouTube-videoilla oppisi maalaamisen ammattilaiseksi, mihin ammatillista koulutusta tarvittaisiin.
Minä olen aivan onnettoman surkea remontoinnissa ja jopa huonekalujen kokoamisessa. Minulta ei löydy edes rohkeutta yrittää. Pienimmätkin auton huoltotoimenpiteet ovat aivan ylivoimaisia.
Asuin jonkun aikaa yksin ja selvisin hyvin, kun tiesin aina keneltä voin pyytää apua. Muutamaan askareeseen oli pienyrittäjä, jolle sai helposti aikoja, työn jälki hyvää ja hinta kohtuullinen. Osa töistä oli sellaisia, että sukulaisista ja tuttavista oli apua ja minä uskalsin kysyä. En ole koskaan yrittänyt peitellä, mitä heikkouksia minulla on. Vastapalvelukseksi autoin niissä asioissa, joissa olen taitava. Jokainen on taitava jossakin!
Ihana viesti, kiitos.
- ap
Mikä sua vaivaa? Ei täällä tarvitse lässyttää ja kiitellä joka viestistä erikseeen. En kyllä edes usko sun tarinaa, kunhan haluat leuhkia varoillasi ja muka-taustallasi. Kiitos, sinä ihana ihminen. Ihanaa iltaa.
Noista remppamiesten asenteista. Mun mielestä missään asiakaskontaktissa ei kuulu ihmetellä asiakkaan tilausta. Toki jos tilaus on kovin erikoinen, niin täytyy varmistaa että on ymmärtänyt sen oikein, ja sen varmaan joku voi ottaa tuomitsevana asenteena myös. Mutta jos asiakas itse jotenkin häpeää tilaustaan, ja pelkää että joku muu ajattelee siitä jotain ikävää, niin silloin varmaan helpommin tulkitsee asiat oman ennakkokäsityksen mukaisiksi.
Kannattaa myös muistaa se, ap, että tekninen työ eli ns. puukäsityö ei ole kovinkaan pitkään ollut mitenkään pakollista tytöille. Joillain paikkakunnilla on kyllä ollut jo ysärillä sellaista, että puoli vuotta pitää tehdä jossain vaiheessa "eri sukupuolen" käsitöitä, mutta ei suinkaan kaikissa kouluissa. Näin ollen vielä kolmikymppisissäkin, saati sitä vanhemmissa naisissa on sellaisia, jotka ovat suorittaneet kaikki peruskoulun käsityötunnit tekstiilitöissä.
Suomessa palvelujen ostamista on monesti pidetty jotenkin pröystäilevänä tuhlaamisena, etenkin vanhemmassa ikäluokassa. Se on pöhkö asenne, josta voi olla monenlaista haittaa. Usein on parempi tilata ammattilaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes pieniä remontteja tarvitse osata itse. Jopa ammattilaiset käyvät kouluja eivätkä opi asioita vain katselemalla kun omat vanhemmat ahkeroivat. Jos YouTube-videoilla oppisi maalaamisen ammattilaiseksi, mihin ammatillista koulutusta tarvittaisiin.
Minä olen aivan onnettoman surkea remontoinnissa ja jopa huonekalujen kokoamisessa. Minulta ei löydy edes rohkeutta yrittää. Pienimmätkin auton huoltotoimenpiteet ovat aivan ylivoimaisia.
Asuin jonkun aikaa yksin ja selvisin hyvin, kun tiesin aina keneltä voin pyytää apua. Muutamaan askareeseen oli pienyrittäjä, jolle sai helposti aikoja, työn jälki hyvää ja hinta kohtuullinen. Osa töistä oli sellaisia, että sukulaisista ja tuttavista oli apua ja minä uskalsin kysyä. En ole koskaan yrittänyt peitellä, mitä heikkouksia minulla on. Vastapalvelukseksi autoin niissä asioissa, joissa olen taitava. Jokainen on taitava jossakin!
Ihana viesti, kiitos.
- ap
Mikä sua vaivaa? Ei täällä tarvitse lässyttää ja kiitellä joka viestistä erikseeen. En kyllä edes usko sun tarinaa, kunhan haluat leuhkia varoillasi ja muka-taustallasi. Kiitos, sinä ihana ihminen. Ihanaa iltaa.
Jaa, no omasta mielestäni on kohteliasta kiittää fiksuista viesteistä. En ymmärrä, mikä siinä häiritsee.
Ilmeisesti en sitten osaa laajemminkaan toimia suomalaisessa yhteiskunnassa, jos käytökseni häiritsee jostain syystä jota en ymmärrä, eli siitä, että pyrin olemaan kohtelias.
Mutta kiitos, oikein ihanaa iltaa myös sinulle.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Noista remppamiesten asenteista. Mun mielestä missään asiakaskontaktissa ei kuulu ihmetellä asiakkaan tilausta. Toki jos tilaus on kovin erikoinen, niin täytyy varmistaa että on ymmärtänyt sen oikein, ja sen varmaan joku voi ottaa tuomitsevana asenteena myös. Mutta jos asiakas itse jotenkin häpeää tilaustaan, ja pelkää että joku muu ajattelee siitä jotain ikävää, niin silloin varmaan helpommin tulkitsee asiat oman ennakkokäsityksen mukaisiksi.
Kannattaa myös muistaa se, ap, että tekninen työ eli ns. puukäsityö ei ole kovinkaan pitkään ollut mitenkään pakollista tytöille. Joillain paikkakunnilla on kyllä ollut jo ysärillä sellaista, että puoli vuotta pitää tehdä jossain vaiheessa "eri sukupuolen" käsitöitä, mutta ei suinkaan kaikissa kouluissa. Näin ollen vielä kolmikymppisissäkin, saati sitä vanhemmissa naisissa on sellaisia, jotka ovat suorittaneet kaikki peruskoulun käsityötunnit tekstiilitöissä.
Suomessa palvelujen ostamista on monesti pidetty jotenkin pröystäilevänä tuhlaamisena, etenkin vanhemmassa ikäluokassa. Se on pöhkö asenne, josta voi olla monenlaista haittaa. Usein on parempi tilata ammattilaiselta.
Olen mies, mutta muistan jo 80-luvulla peruskoulussa meillä olleen joku jakso ainakin ala-asteella, jossa vaihdettiin tyttöjen kanssa päikseen tekniset puukäsityöt tekstiilitöihin ja päinvastoin. Tosin muistelen ompelukoneen "ajokortti" -kokeessa olleen myös tyttöjä paikalla, liekö ollut ihan eri juttu se.
En minä kovin hyvä ollut teknisissä töissä enkä nuorena muutenkaan kovin kätevä eikä oikein kiinnostanutkaan. Vasta auton hankittuani, ja sitä fiksaillessa alkoi taidot kehittyä, ja yhdessä vaiheessa työkin oli mekaanista teollisuuden tuotantokoneen säätämistä. Muutenkin vasta tässä aikuisiällä on sellainen konkreettisempi tekeminen alkanut kiinnostaa, paljon katselen tubestakin erilaisten koneiden ja laitteiden korjausvideoita ja jos jokin hajoaa, puran sen mielenkiinnosta että mikä hajosi ja voiko sitä vielä itse kohtuudella korjata, ja mieluiten korjaamalla korjata vain rikkoutunut osa eikä vaihtaa vaan uutta osaa tilalle. Ehkä rikkoutuneessa osassa on jokin suunnitteluvirhe, heikko kohta, tai se on suorastaan suunniteltu hajoamaan, ehkä itse korjaamalla pystyy tekemään parannuksen siihen kohti ettei ainakaan samasta kohtaa hajoa seuraavaksi.
En minäkään osannut aluksi mitään.
Opetellemalla, kokeilemalla ja asioista selvää ottamalla taitoja on syntynyt.
Mutta on myös asioita, mitä ei kannata alkaa vaan tekemään. Silloin kannattaa ottaa vaan selvää asiasta. Rohkeasti kysyy.
Netistä, mutta myös joistain kirjoista olen löytänyt kikkoja miten tehdä jokin pienempi korjaus itse.
Sitten ihmisiltä kysellyt myös neuvoa.
Onko jokin tuttu joka voisi opettaa miten jokin asia tehdään?
Vierailija kirjoitti:
En minäkään osannut aluksi mitään.
Opetellemalla, kokeilemalla ja asioista selvää ottamalla taitoja on syntynyt.
Mutta on myös asioita, mitä ei kannata alkaa vaan tekemään. Silloin kannattaa ottaa vaan selvää asiasta. Rohkeasti kysyy.
Netistä, mutta myös joistain kirjoista olen löytänyt kikkoja miten tehdä jokin pienempi korjaus itse.
Sitten ihmisiltä kysellyt myös neuvoa.
Onko jokin tuttu joka voisi opettaa miten jokin asia tehdään?
Esimerkiksi sähkölaitteita ei kannata mennä noin vain ropeloimaan, virtalähteiden kondensaattoreissa voi olla suurjännite varasoituna vaikka laite ei olisi seinässäkään. Samoin esim. auton kierrejousien irrotus, huonoilla vehkeillä taitamaton irrotusyritys voi päättyä kuolemaan, kierrejousi puristettuna on kuin pommi johon on varastoitu tappava määrä energiaa.
Ei ole, tuon kyllä kuvittelet. Hehän ovat vain tyytyväisiä, että on helppoja pikkuhommia, joista saavat helposti laskutettavaa. On olemassa myös niitä aviomies-palveluita vai mitä ne nyt in nimeltään. Näitä käsistään käteviä miehiä, jotka ilokseen tulee pienellä korvauksella hoitamaan noita miestentöitä. Paras olis, jos löytäisit sellaisen remppamiehen, joka on valmis siinä tekemisen ohessa opastamaan, mitä tekee ja miksi. Mä sain kyllä kotoa paljon oppia esim autoremonttiin ym, mutta harvemmin isä taloa remontoi. Onneks kaverin mies on raksalla töissä ja tuli tekeen mulle remonttia, kun muutin rapakuntoiseen kämppään. Hän aloitti jonkun homman, vaikka seinän tasoituksen ja hionnan. Näytti ja selitti ja antoi mun tehdä loppuun. Teki sillä aikaa jotain muuta ja kun mä olin saanut mulle annetun homman tehtyä (ehkä 10 kertaa hitaammin ja 100 kertaa huonommin kun hän sen olis tehnyt) niin tuli katsomaan ja neuvomaan mitä korjattavaa jäljessä on ja miten se korjataan. Ihan parasta oppia.