Miksi perheelliset saavat työelämässä niin paljon etuoikeuksia?
Saavat tuosta noin vain lyhennetyt työajat, parhaat lomajaksot..? Saavat puhua henkilökohtaisia puheluita kesken työpäivän?
Kommentit (14)
No ei saa. Lyhennettyyn työaikaan on lain tuoma oikeus, mutta muu ei.
Työelämässä menetettäisiin aika paljon osaamista, jos perheelliset ihmiset joutuisivat kokonaan vetäytymään työelämästä tai vaihtamaan alaa siksi, ettei kesäloman lastenhoito järjesty.
No osittainen hoitovapaa aina kolmosluokalle saakka on ihan lakiin kirjattu oikeus. Sillä perusteella he saavat lyhennetty työajan. Lisäksi moni perheellinen valitsee työpaikan sen mukaan, missä työnantaja joustaa tarvittaessa perhesyistä. Nämä asiat on voitu sopia jo rekrytilanteessa ja työntekijän valintaan tulla edes koko paikkaan on vaikuttanut se, että työnantaja on luvannut joustoja. Moni työnantaja haluaa olla perhemyönteinen, jottei sen vuoksi jää saamatta hyviä työntekijöitä. Mietipäs sitä.
No eivät saa. Itse olen joutunut puolustautumaan töissä, koska olen yh ja johtavassa asemassa. Kaikki ei tajua että jokaisissa kissanristiäisissä ei pysty riekkumaan.
Mulla on 50-prosenttinen työ, puhun puhelimessa työajalla ja olen ollut vuorollani heinäkuun lomalla, vaikka olen lapseton.
Esimerkiksi Britanniassa on tavallista, että lapsen syntymä johtaa palkankorotukseen. Porsineet muodostavat mafian.
Lyhennetty työaika - vähemmän palkkaa.
Meillä kiertävä lomasysteemi. Joka neljäs vuosi lomat toukokuussa, riippumatta siitä onko lapsia vai eikö. Harmittihan se, kun ekaluokkalainen oli koko kesän yksin, mutta kun säännöt ovat samat kaikille niin ne ovat samat kaikille.
Mistähän tällainen harha on peräisin? Itse kahden lapsen yh:na en ole saanut mitään etuuksia, itse asiassa kesälomaa en ole saanut töistä juhannuksen ja elokuun ensimmäisen viikon välille yli kymmeneen vuoteen. Kyllä ne on ne perheettömät, jotka saavat arkipyhiä edeltävät päivät lomapäiviksi ja viikonloppuja vapaaksi menojensa vuoksi, koska heidän mielestään perheelliset eivät tee vapaalla muuta kuin ovat perheensä kanssa kotona.
Parhaat loma-ajat? Missä utopiassa oikein elät?
Ja kenen kanssa oikein haluaisit jutella työaikana? Olisiko kiva saada viikottain hae sairas lapsesi -puheluita tarhasta?
Ne lapset myös maksaa eläkkeesi
Eri, mutta onhan tuota joku tutkinutkin että lapsettomia syrjitään muun muassa loma-aikojen suhteen. Taisi olla myös uralla etenemisen suhteen (kun se toinen nyt tarvitsee sen paremman palkan, ehkä?), joten ei nämä mitään aivan pikkujuttuja ole vaan vaikuttaa huomattavasti koko elämään ja eläkkeeseenkin.
Olin kahden alle 5v kotiäiti, kun palasin työelämään. Myöhemmin työkaverit kertoivat, kuinka pelkäsivät minun olevan jatkuvasti poissa töistä lasten sairastumisien takia. Onneksi lapset olivat terveitä, vain kerran jouduin lähtemään töistä kesken päivän, kun nuoremmalla oli akuutti silmätulehdus.
Mitään ihmeellisiä etuuksia perheelliset eivät saaneet, kaikki muutkin saivat pitää mukana omaa kännykkää. Loma-ajat selvitettiin neuvottelemalla.
Hanki se perhe, niin se selviää.