Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita uusavuttomia? Vertaistukea?

Vierailija
14.07.2023 |

Tuntuu, että kaikilla muilla on taidot kaikkiin pieniin remonttihommiin ja asunnon laittoon. Paitsi minulla.

Ostin joitakin vuosia ensimmäisen asuntoni. Ja yritin tehdä pientä pintaremonttia siellä itse, ihan vain maalata seiniä ja sellaista. Ja tuntui, että mitä enemmän tein, sitä enemmän tein tuhoa. Eli en osannut valmistella seinäpintoja oikein, suojata listoja ja kattoa oikein, suojata ovia oikein.

Lopulta sitten jouduin palkkaamaan ammattilaiset remontoimaan koko homman kuntoon.

Nyt olen uudessa asunnossa, jonka valitsin juuri siksi että se oli juuri remontoitu. Ja tuntuu, että silti tulee pieniä kolhuja yms. ja en tiedä miten niitä korjata, joten pitää miettiä, että mistä kaikesta voi soittaa ammattilaiset apuun vai uskallanko yrittää itse korjailla.

Turhauttaa tämä oma avuttomuus ja osaamattomuus. Mistä se muut olette oppineet kaikki nuo käytännön taidot?

Itse kasvoin diplomaattiperheessä, joten asuimme eri maissa eivätkä talot olleet vanhempieni omistamia, joten niille oli palkattu ammattilaiset hoitamaan kaikki jutut. Samoin kyseisissä maissa oli ihan tavallista, että ihmiset eivät itse tehneet mitään (paitsi siis omat työnsä), vaan eri tahojen ammattilaiset hoitivat kaiken. Sitten opiskelin USA:ssa, jossa samoin ammattilaiset hoitivat kaiken, me vain asuimme asuntoloissa.

Nyt Suomessa kun pitäisi osata itse, niin en osaa.

Olenko minä ainoa vai onko täälläkin muita samanlaisia? Ja jos on, niin miten olette opetelleet? Opetetaanko näitä juttuja Suomessa koulussa?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä luulet että kaikki osaa remontoida? Ei varmaan osaa kuin 20 % kansasta jos sitäkään. Ei se ole mitään uusavuttomuutta, jos ei ole tuollaisia erikoistaitoja. 

Vierailija
22/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy täältä. Tulet saamaan haukkuja, mutta kyllä joku ystävällinen aina neuvookin.

Tämä. Olen kysynyt täältä monesti neuvoa, saan kilttejä ja avuliaita vastauksia mutta myös ystävällisiä, kiitos heille!

Itsellä on opittu uusavuttomuus. Minulla oli kolme veljeä, mitään en saanut tehdä koska olin tyttö ja jopa tönättiin pois hommista. Muistan kuinka rakennettiin talo, en saanut edes pientä sivellintä ja maalata yhtä nurkkaa, koska olin tyttö. Veljeni jotka olivat minua vuotta, kolme vuotta ja viisi vuotta vanhempia, saivat omat siveltimet. 

Minua pidettiin pahnanpohjimmaisena, niin etten saanut edes opetella niitä "naisten töitä". Joten kun muutin omilleni, en osannut käyttää pyykinpesukonetta tai vaihtaa imuriin pussia, jopa makaronin keitto piti opetella. Leivänpaahdinta ja mikroa osasin käyttää. Ja näin lampun asennus oli ylivoimaista kun olin omillani. Nyt olen oppinut, kysymällä anona neuvoa.

"mutta myös ilkeitä" piti kirjoittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy täältä. Tulet saamaan haukkuja, mutta kyllä joku ystävällinen aina neuvookin.

Tämä. Olen kysynyt täältä monesti neuvoa, saan kilttejä ja avuliaita vastauksia mutta myös ystävällisiä, kiitos heille!

Itsellä on opittu uusavuttomuus. Minulla oli kolme veljeä, mitään en saanut tehdä koska olin tyttö ja jopa tönättiin pois hommista. Muistan kuinka rakennettiin talo, en saanut edes pientä sivellintä ja maalata yhtä nurkkaa, koska olin tyttö. Veljeni jotka olivat minua vuotta, kolme vuotta ja viisi vuotta vanhempia, saivat omat siveltimet. 

Minua pidettiin pahnanpohjimmaisena, niin etten saanut edes opetella niitä "naisten töitä". Joten kun muutin omilleni, en osannut käyttää pyykinpesukonetta tai vaihtaa imuriin pussia, jopa makaronin keitto piti opetella. Leivänpaahdinta ja mikroa osasin käyttää. Ja näin lampun asennus oli ylivoimaista kun olin omillani. Nyt olen oppinut, kysymällä anona neuvoa.

Voi ihana kuulla etten ole ihan ainoa joka en ole osannut. Tai en tiedä, miten tarkoitit viestin, mutta helpottaa tietää etten ole ihan ainoa avuton. Kokkaamisen ja leipomisen olen oppinut, mutta tosiaan remppahommat tuntuvat sellaisilta että parempi jättää muille, mutta tosiaan ne remppamiehet välillä vain tuntuvat niin paljon ihmettelevän etten osaa.

- ap

Vierailija
24/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubehan on täynnä ohjevideoita. Tämmöiset remonttihommat on semmoisia, että parhaiten oppii tekemällä, eikä kirjoista lukemalla. Kannattaa aloittaa jostain helposta ja yksinkertaisesta tehtävästä.

Jos on teoreetikkotaustaa, voi miettiä etukäteen esim. mitä pitää suojata maalauksen aikana, miettiä mielessään mihin maalitela tai pensseli saattaisi osua mihin ei saisi maalia osua.

Mitähän kolhuja olet aiheuttanut asuntoon, onko motoriikassa, avaruudellisessa hahmottamisessa tai liikeratojen, äärimittojen arvioinnissa jotain ongelmaa?

Vierailija
25/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ihana kuulla etten ole ihan ainoa joka en ole osannut. Tai en tiedä, miten tarkoitit viestin, mutta helpottaa tietää etten ole ihan ainoa avuton. Kokkaamisen ja leipomisen olen oppinut, mutta tosiaan remppahommat tuntuvat sellaisilta että parempi jättää muille, mutta tosiaan ne remppamiehet välillä vain tuntuvat niin paljon ihmettelevän etten osaa.

- ap

Älä viitsi. Remppamiehet muka arvostelemassa miksei työnantaja osaa itse rempata. Jos näin on niin sanot että pää kii ja pakki auki, moron.

Vierailija
26/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä luulet että kaikki osaa remontoida? Ei varmaan osaa kuin 20 % kansasta jos sitäkään. Ei se ole mitään uusavuttomuutta, jos ei ole tuollaisia erikoistaitoja. 

Ihana kuulla, helpottaa. En toki tarkoittanut mitään vaativia remontteja, kuten vaikka kylppäriremonttia, mutta tuntuu, että pienet jutut pitäisi osata hoitaa itse. Kuten vaikka seinien maalauksen, muuttomiesten kolhiman eteisen kulman rappauksen, sellaiset. Kun jotenkin tulee se fiilis, että jos soittaa paikalle ammattilaisen, niin näiden asenne on vähän että "miten et osaa tällaista hoitaa itse".

- ap

Vierailija
27/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se uusavuttomuutta, jos ei osaa rempata?

Ei ole. Ei minunkaan lapsuudenkodissani kukaan remontoinut itse, eikä kummankaan vanhempien perheessä isovanhemmat remontoineet itse. Remontin tekivät ammattilaiset remonttimiehet. Ehkä itse tekeminen on ollut yleisempää maasedulla kuin Helsingissä akateemisten sukujen parissa. Toisen puolen isovanhempani eivät osanneet edes tehdä itse ruokaa, heillä oli palvelija. Kerran palvelijalla oli lomaa tai oli sairaalassa tms ja isovanhemmat kokkasivat keittämällå kattilassa nakkeja ateriaksi, se on jäänyt mieleen. On ihan normaalia ostaa palveluita. Suomi on köyhä maa ja täällä on siksi paljolti vielä itse tekemisen kulttuuri monessa asiassa.

Vierailija
28/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Suomessakin on alkanut ammattilaisten käyttö lisääntyä ihan arkisissa asioissa ja siten on enemmän erilaisia palveluja olemassa. Suomessa on tää sisu touhu mennyt liian pitkälle, että kaikki pitäisi osata tehdä itse ja priimaa tulee. No ei tule. Esim sanonta: "tein itse ja säästin!" - ei pidä paikkansa. Yleensä siihen sitten soitetaan ammattilainen paikalle.

Tosiaan Kansalaisopistossa on kursseja pieniin kodin askareisiin. Yleensä hurjan suosittuja, että täyttyy nopeesti.

Muistan 20 vuotta sitten nauroin kurssia, jossa siis opetettiin vanhempia tekemään vauvalle soseita. Muutama kaveri kävi ja mä olin aivan pöyristynyt, että miten ihmeessä tarvii porkkanan soseen tekoon tuommoista apua. Kaverit olivat kiitollisia kurssista ja sitten innolla tekivät vauvamössöjä. Yksi innostui muustakin ruuanlaitosta sitä kautta, ettei pelkkiä soseita vaan. ;) Nykyään tuollainen on suosituin kurssi paikallisessa kansalaisopistossa.

Katsele tarjontaa elokuussa. Tai soita ammattilaiselle. Ei kaikkea tosiaankaan tarvii osata tai edes viittiä opetella.

Vierailija
29/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Älä viitsi. Remppamiehet muka arvostelemassa miksei työnantaja osaa itse rempata. Jos näin on niin sanot että pää kii ja pakki auki, moron.

No eivät nyt noin sano suoraan, kai tuo on omaa tulkintaani. Mutta vaikuttavat ihmetteleviltä.

Asiaan tietysti saattaa vaikuttaa se, että sekä edellinen että nykyinen asunto ovat Helsingin kantakaupungin vanhoissa taloissa, joista ainakin yksi remppamies totesi, että on Suomen kalleimmat ja huonokuntoisimmat neliöt.

Joten tulee fiilis, että heillä itsellään on varmaan kaikki viimeisen päälle ja ihmettelevät sitten kun näissä vanhoissa taloissa on huonokuntoisia juttuja ja aiempia epämääräisiä virityksiä. Esimerkiksi tuossa ensimmäisessä asunnossani useampi huolto/remppa/korjausmies kommentoi riskiä siitä, että pesukone oli jouduttu sijoittamaan keittiöön ja että he eivät ainakaan haluaisi olla korjaamassa jos sen suhteen jotain tapahtuisi. Ja pudistelivat päätään useille vanhan talon virityksille ja sille, että useita vanhan talon vaatimia remontteja oli lykätty.

Niin ehkä se sitten heijastui laajemminkin, että he ihmettelivät sekä taloyhtiön että asunnon kuntoa ja sitä, etten ollut osannut itse korjata useita juttuja.

- ap

Vierailija
30/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Suomessakin on alkanut ammattilaisten käyttö lisääntyä ihan arkisissa asioissa ja siten on enemmän erilaisia palveluja olemassa. Suomessa on tää sisu touhu mennyt liian pitkälle, että kaikki pitäisi osata tehdä itse ja priimaa tulee. No ei tule. Esim sanonta: "tein itse ja säästin!" - ei pidä paikkansa. Yleensä siihen sitten soitetaan ammattilainen paikalle.

Tosiaan Kansalaisopistossa on kursseja pieniin kodin askareisiin. Yleensä hurjan suosittuja, että täyttyy nopeesti.

Muistan 20 vuotta sitten nauroin kurssia, jossa siis opetettiin vanhempia tekemään vauvalle soseita. Muutama kaveri kävi ja mä olin aivan pöyristynyt, että miten ihmeessä tarvii porkkanan soseen tekoon tuommoista apua. Kaverit olivat kiitollisia kurssista ja sitten innolla tekivät vauvamössöjä. Yksi innostui muustakin ruuanlaitosta sitä kautta, ettei pelkkiä soseita vaan. ;) Nykyään tuollainen on suosituin kurssi paikallisessa kansalaisopistossa.

Katsele tarjontaa elokuussa. Tai soita ammattilaiselle. Ei kaikkea tosiaankaan tarvii osata tai edes viittiä opetella.

Ihana viesti ja hyödyllinen, kiitos!

- ap

Vierailija
31/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan haasteena, jos pitää tehdä jotain mitä en osaa. Opettelen sitten. Ihmiset niitä hommia tekee niin on ihan jokaisen opeteltavissa olevia asioita. Tarkoitan nyt perusremontointia ja auton korjausta ym ei mitään sähkötöitä tai muita luvallisia asioita. Opetan lapsillekin kaiken kummallekin sukupuolelle tasapuolisesti. Jos ei osaa, opetellaan. Seuraavalla kerralla sitten jo sujuu. Olen kyllä myös sitä mieltä että ihan kaikkea ei kannata yrittääkään tehdä itse vaan ottaa ammattilainen hommiin.

Vierailija
32/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Jos tuntuu että remppamiehet hämmästelevät liikaa osaamattomuutta niin pistä vaihtoon! He ovat maksettua työvoimaa sekä ammattilaisia jotka ovat tulleet tekemään työsuorituksen. Ei ole ammatillista että he mollaavat sinua osaamattomuudesta. 

Olen itse työmyyräläisen asemassa ja osaan ammattini, ei silti tule mieleenkään kyseenalaistaa oman ammattini ulkopuolella olevan ihmisen osaamattomuutta. Netkin jotka tulevat luoksesi remppaamaan ovat joskus olleet ihan yhtä osaamattomia kuin sinä. Mietis nyt hetki, jos puhut remontista, miten osaisit tehdä sähkömiehen, kirvesmiehen, rakennusmestarin, maalarin ja putkimiehen työt ihan tuosta noin vain lonkalta? Sinuna kohauttaisin olkaani ja antaisin mennä korvasta sisään ja toisesta ulos.

Itse jouduin tuossa vähän aikaa sitten soittamaan talonmiehen koska hajulukko oli irti enkä saanut sitä paikalleen, selvisi että hajulukko pitää olla just eikä melkein että se menee takaisin paikalleen, muuten viemäri vetää sisätiloihin. Aluksi talonmiehellä nauratti mutta sitten hän jaksoi kärsivällisesti selittää miten hajulukko pitää laittaa millilleen oikein. Yhdessä syynättiin koko hajulukko, laitettiin jotain viemärin hajunestoainetta ja sitten hän vielä boonuksena auttoi kasaamaan lipastoa joka oli työn alla. Ei kyllä kuulunut hänen töihin. Keitin kahvit hänelle mukaan kertakäyttömukiin.

Vierailija
33/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se omatoimisuus tai epäkäytännöllisyys ole maakohtainen juttu, ehkä pikemminkin millaisissa piireissä liikkuu, varakkaat ei yleensä tee yhtään mitään itse vaan palkkaavat niitä "ammattilaisia" tekemään pienetkin jutut, mutta tavallinen ihminen kyllä tekee jotain itsekin, ei riitä mitkään rahat palkkaamaan joka asiaan joku "ammattilainen".

Vierailija
34/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIkö ole ihan hyvä, että palkkaat ammattilaisen ja autat näin yrittäjää pysymään leivänkannikassa kiinni ja maksamaan laskunsa? :)

Suomessa on liikaa tätä "minä ite!"-ajattelua, joka ei ole yrittämiselle ja palveluiden tuottamiselle mikään hyvä juttu. En tarvii kondiittoria, leivon ite. En tarvii remppa-apua, remppaan ite. En tarvii siivoojaa, siivoan ite. En tarvii kampaajaa, värjään hiukset ja kulmat ite. En tarvii parturia, leikkaan hiukset itse ja muilta samalla. En tarvii ruoan kotiinkuljetusta kaupasta, osaan käydä itekin. En tarvii personal traineria, osaan käydä salilla itekin.

Vierailija
35/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ajattelen, että se on myös kiinnostuksesta tehdä jokin asia itse. Ei vain siksi että jokaisen pitäisi kaikki osata. Joku tykkää remppaamisessa, joku neuloo villapaitoja, joku ompelee vaatteita itsellensä, toinen harrastaa autojen rassaamista, yksi rakentelee linnunpönttöjä, kolmas kerää satoja litroja marjoja. Kaikki em. asiat ja tuotteet voi ostaa joltakin ammattilaiselta ja valmiina. Mutta joku voi vain harrastella niitä ihan omaksi ilokseen.

Vierailija
36/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tosiaan on peruskoulussa käsityö niminen oppiaine, jossa opetetaan käyttämään sahoja, naulaamaan, hiomaan, maalaamaan, lakkaamaan, ompelemaan ja neulomaan. Ensimmäiset luokat askarrellaan, mutta jo kolmosella tehdään puukäsitöitä. Ykäkoulussa sitten vaativampia juttuja kuten yksinkertaisia sähköliittimiä, kuviosahoja, hiomakineita, korjataan ja huolletaan polkupyöriä ja mopoja. Osa tekee jopa itse soittimia.

Tämä lienee syy että kaikki ovat edes jonkinverran käteviä käsistään. Ulkomaalaiset kouluvieraat jaksavat aina ihastella ja hämmästellä tätä, samoin kuin kotitaloutta, jossa opetetaan pyykkihuolto, ravintotietous, ruokien valmistus, siivous ja kattaminen.

Vierailija
37/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes pieniä remontteja tarvitse osata itse. Jopa ammattilaiset käyvät kouluja eivätkä opi asioita vain katselemalla kun omat vanhemmat ahkeroivat. Jos YouTube-videoilla oppisi maalaamisen ammattilaiseksi, mihin ammatillista koulutusta tarvittaisiin.

Minä olen aivan onnettoman surkea remontoinnissa ja jopa huonekalujen kokoamisessa. Minulta ei löydy edes rohkeutta yrittää. Pienimmätkin auton huoltotoimenpiteet ovat aivan ylivoimaisia.

Asuin jonkun aikaa yksin ja selvisin hyvin, kun tiesin aina keneltä voin pyytää apua. Muutamaan askareeseen oli pienyrittäjä, jolle sai helposti aikoja, työn jälki hyvää ja hinta kohtuullinen. Osa töistä oli sellaisia, että sukulaisista ja tuttavista oli apua ja minä uskalsin kysyä. En ole koskaan yrittänyt peitellä, mitä heikkouksia minulla on. Vastapalvelukseksi autoin niissä asioissa, joissa olen taitava. Jokainen on taitava jossakin!

Vierailija
38/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tosiaan on peruskoulussa käsityö niminen oppiaine, jossa opetetaan käyttämään sahoja, naulaamaan, hiomaan, maalaamaan, lakkaamaan, ompelemaan ja neulomaan. Ensimmäiset luokat askarrellaan, mutta jo kolmosella tehdään puukäsitöitä. Ykäkoulussa sitten vaativampia juttuja kuten yksinkertaisia sähköliittimiä, kuviosahoja, hiomakineita, korjataan ja huolletaan polkupyöriä ja mopoja. Osa tekee jopa itse soittimia.

Tämä lienee syy että kaikki ovat edes jonkinverran käteviä käsistään. Ulkomaalaiset kouluvieraat jaksavat aina ihastella ja hämmästellä tätä, samoin kuin kotitaloutta, jossa opetetaan pyykkihuolto, ravintotietous, ruokien valmistus, siivous ja kattaminen.

Kiitos tästä. Itse kävin ala-asteen Suomessa, mutta muutimme ulkomaille kun olin 12, eli 6. luokan jälkeen. Ja siellä ei ollut mitään tuollaista koulussa.

Tämä varmaan tosiaan selittää paljon. Tosi hienoa kyllä Suomelle, en yhtään ihmettele että ulkomaalaiset vieraat ihastelevat. Itse kasvoin suuren osan ajasta USA:ssa (ja kansainvälisisissä amerikkalaisissa kouluissa), jossa meille opetettiin, että tavoite elämässä on, että ei tarvitse koskaan pestä itse tiskejä. Hyvin erilainen yhteiskunnallinen asenne.

- ap

Vierailija
39/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä meinasi tulla äsken itkupotkuraivarit, kun en osannut tehdä undercuttia itselleni. :D En vain osaa. En halua mennä parturiin.

Ärsyttää...

-nuori mies

Vierailija
40/48 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei edes pieniä remontteja tarvitse osata itse. Jopa ammattilaiset käyvät kouluja eivätkä opi asioita vain katselemalla kun omat vanhemmat ahkeroivat. Jos YouTube-videoilla oppisi maalaamisen ammattilaiseksi, mihin ammatillista koulutusta tarvittaisiin.

Minä olen aivan onnettoman surkea remontoinnissa ja jopa huonekalujen kokoamisessa. Minulta ei löydy edes rohkeutta yrittää. Pienimmätkin auton huoltotoimenpiteet ovat aivan ylivoimaisia.

Asuin jonkun aikaa yksin ja selvisin hyvin, kun tiesin aina keneltä voin pyytää apua. Muutamaan askareeseen oli pienyrittäjä, jolle sai helposti aikoja, työn jälki hyvää ja hinta kohtuullinen. Osa töistä oli sellaisia, että sukulaisista ja tuttavista oli apua ja minä uskalsin kysyä. En ole koskaan yrittänyt peitellä, mitä heikkouksia minulla on. Vastapalvelukseksi autoin niissä asioissa, joissa olen taitava. Jokainen on taitava jossakin!

Ihana viesti, kiitos.

- ap