Ystävä ei jaksanut tulla häihimme
Meillä oli toukokuun lopulla häät, joihin hyvä ystäväni oli kutsuttu miehensä kanssa. Häiden ajankohdasta hän oli ollu tietoinen viime kesästä asti ja kun viikoittain kuitenkin näemme, olimme usein jutelleet myös hääjärjestelyiden etenemisestä. Hän vaikutti innokkaalta häidemme suhteen ja usein totesikin, miten odottaa näkevänsä vanhempani/ystäväni x sitten häissämme. Häämme olivat suhteellisen pienet, ja hän tiesi miten tarkkaan olimme punninneet ja karsineet vieraslistaa niin, että vain lähimmät ihmiset olivat kutsuttuna.
Kuitenkin reilu viikko ennen häitä, sinä iltana kun ilmoittautuminen päättyi, ystävä ilmoitti ettei hän tai miehensä pääse tulemaan häihimme. Siis melkein vuoden ajan ollut tulossa ja päivämäärä ollut merkattuna kalenteriin, mutta nyt viimeisenä mahdollisena ajankohtana ilmoittaa ettei aio tulla. Syynä se etteivät jaksa tulla, eivät jaksa lähteä. Koska hyviä ystäviä olemme (tai näin luulin), niin tiedän ettei heidän elämäntilanteessa ole tapahtunut mitään jaksamiseen vaikuttavaa käännettä tms., ja että käyvät usein viikonloppuisin ties missä asuntomessuilla ja retkillä harva se viikonloppu. Olin niin hölmistynyt etten osannut edes olla vihainen, kysyin vain että tuliko nää häät ja niiden ajankohta/olinpaikka muka jotenkin yllätyksenä vai miten hän on ollut lähes vuoden tulossa ja nyt yhtäkkiä ei. Vastausta en saanut. Ehkä sanomattakin selvää ettei minkään sortin häälahjaa heiltä saatu, mutta se nyt on toissijaista. Tärkeintä meille ois ollu läheisten oleminen paikalla meidän tärkeänä päivänä.
Ei olla tämän ystävän kanssa nyt sitten koko kesänä nähty kahden kesken ollenkaan, kerran porukassa mutta silloin vältteli mun katsetta, hän ei oo onnitellut tai mitään vaikka molemmat somessa ollaan ja sinnekin häistä päivittelin.
Pitkään mietin että mitä asian kanssa teen ja millaista käytöstä ystäviltäni hyväksyn, mutta erityisesti tää välttelykäytös on saanu mut miettimään etten aio antaa anteeksi mikäli hän ymmärtää käytöstään ikinä edes pahoitella. Oonko kohtuuton, mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (87)
Olisitko todella halunnut nähdä nuutunutta väsynyttä ystävääsi kokeilemassa oman jaksamisensa rajoja? Enpä usko. Kunnioita muita ihmisiä ja heidän elämäänsä!
Itse jätin kaukana asuvan ystäväni häät väliin, koska hän itse oli tehnyt useammat oharit silloin kun olisin todella ystävää tarvinnut.
Jos iski vaikka ripuli ja sitten ei vaan jaksa.
Kuka muka pitää häät toukokuun lopulla, kun kaikki viettävät ylioppilasjuhlia ja valmistujaisia?
En minäkään kerro kaikille ystävilleni että esim tänään ahdisti sen verran etten voinut kauppaan lähteä. Todennäköisesti en osallistu ensiviikolla järjestettyyn tapaamiseen. Jos minun nyt viikko ennen sitä pitäisi vastata niin sanoisin etten tule, koska nyt voin niin huonosti.
Mulle kävi samoin. Ei olla oltu enää sen jälkeen yhteyksissä. Hän oli kyllä tehnyt ohareita aikaisemminkin mutta se ettei edes ilmoittanut ettei tule häihin oli ihan viimeinen pisara. Oli myös usein lainaamassa rahaa ja takaisinmaksu oli vaikeaa. Jäi muistaakseni velkaa 500 markkaa.
Voisiko kuitenkin olla joku kriisi sattunut hänen elämässään, josta et vain tiedä ja hän ei ole halunnut kertoa? Ehkä joku ihan yllättäinen?
Joku tieto vakavasta sairaudesta, yllättävä tieto työn loppumisesta, yllättävät rahavaikeudet, ei rahaa häälahjaan, hänen mies pettänyt ja se käynyt juuri ilmi tms.?
Tai oletko huomaamattasi loukannut häntä jotenkin? Ihan vaikka vain möläyttänyt jotain, mikä hänestä tuntunut loukkaavalta, mutta et itse ole sitä tajunnut? Tai oletko puhunut selän takana jotain, minkä hän saanut selville?
Tai onko oma miehesi ollut uskollinen sinulle? Tietääkö ystäväsi jotain?