Ystävä ei jaksanut tulla häihimme
Meillä oli toukokuun lopulla häät, joihin hyvä ystäväni oli kutsuttu miehensä kanssa. Häiden ajankohdasta hän oli ollu tietoinen viime kesästä asti ja kun viikoittain kuitenkin näemme, olimme usein jutelleet myös hääjärjestelyiden etenemisestä. Hän vaikutti innokkaalta häidemme suhteen ja usein totesikin, miten odottaa näkevänsä vanhempani/ystäväni x sitten häissämme. Häämme olivat suhteellisen pienet, ja hän tiesi miten tarkkaan olimme punninneet ja karsineet vieraslistaa niin, että vain lähimmät ihmiset olivat kutsuttuna.
Kuitenkin reilu viikko ennen häitä, sinä iltana kun ilmoittautuminen päättyi, ystävä ilmoitti ettei hän tai miehensä pääse tulemaan häihimme. Siis melkein vuoden ajan ollut tulossa ja päivämäärä ollut merkattuna kalenteriin, mutta nyt viimeisenä mahdollisena ajankohtana ilmoittaa ettei aio tulla. Syynä se etteivät jaksa tulla, eivät jaksa lähteä. Koska hyviä ystäviä olemme (tai näin luulin), niin tiedän ettei heidän elämäntilanteessa ole tapahtunut mitään jaksamiseen vaikuttavaa käännettä tms., ja että käyvät usein viikonloppuisin ties missä asuntomessuilla ja retkillä harva se viikonloppu. Olin niin hölmistynyt etten osannut edes olla vihainen, kysyin vain että tuliko nää häät ja niiden ajankohta/olinpaikka muka jotenkin yllätyksenä vai miten hän on ollut lähes vuoden tulossa ja nyt yhtäkkiä ei. Vastausta en saanut. Ehkä sanomattakin selvää ettei minkään sortin häälahjaa heiltä saatu, mutta se nyt on toissijaista. Tärkeintä meille ois ollu läheisten oleminen paikalla meidän tärkeänä päivänä.
Ei olla tämän ystävän kanssa nyt sitten koko kesänä nähty kahden kesken ollenkaan, kerran porukassa mutta silloin vältteli mun katsetta, hän ei oo onnitellut tai mitään vaikka molemmat somessa ollaan ja sinnekin häistä päivittelin.
Pitkään mietin että mitä asian kanssa teen ja millaista käytöstä ystäviltäni hyväksyn, mutta erityisesti tää välttelykäytös on saanu mut miettimään etten aio antaa anteeksi mikäli hän ymmärtää käytöstään ikinä edes pahoitella. Oonko kohtuuton, mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (87)
Mitä jos kysyisit ystävältäsi, onko kaikki hyvin?
Se tietää sun miehestä jotain. Ei pystynyt tulemaan häihinne kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Hyvin todennäköisesti sillä ystävällä on rahasta tiukkaa. Siinä tilanteessa on hulluutta panna rahaa juhliin menemään, jos pitää muutenkin laskea päivän budjetti paljonko voi ostaa ruokaa tai miten maksan erääntyvät laskut.
Onko ystäväsi työelämässä?
Et voi kuitenkaan tietää toisen ihmisen voimavaroja. Hän ei ole ehkä viitsinyt sanoa koko vuonna sinulle, kun olet ollut innoissasi häistäsi. Häät on kuitenkin erilailla rasittava tapahtuma.
Outoa on. Syynä ehkä että puoliso ei halunnut tulla ja ei osannut yksinkään lähteä. Perheriita, eron uhka eikä halua katsoa toisten onnea. Tai rahapula, lahjan ja vaatteiden osto.
En usko sairauteen enkä toiseen tärkeään tapahtumaan samanaikaisesti.
Kateus varmaan taustalla, onko toisen onnesta, päivän huomiosta vai mistä. Tai sitten tietää sisimmissään ettei omia häitä ole tulossa.
Monet nykyään inhoaa häitä. Toivoisivat että pari tajuaa mennä maistraatissa vähin äänin vihille. Jos on vähänkään kuormittava tilanne päällä, voi tuntua ylitsepääsemättömältä osallistua tuntikausien hääjuhlintaan.
Meillä kävi lakkiaisten suhteen niin, että yksi lähisukulainen ei tullut (ja tiesin kyllä, ettei tule). Mutta hän tiesi, että ihmettelisin varmasti ja olisin loukkaantunutkin, että mikä nyt voi olla niin tärkeää, ettei pääse tulemaan. Niinpä hän laittoi viestin selittääkseen tilannetta ja olin todella järkyttynyt, kun se syy selvisi. Hänen puolisonsa ja toinen lapsista tuli lakkiaisiin ja lapsesta kyllä huomasi, ettei ollut oma itsensä, mutta tämä puoliso oli siellä aivan muina miehinä eikä kertonut kellekään, mitä on tapahtunut.
Me olimme koko perhe syvästi järkyttyneitä ja tuntui todella vaikealta juhlissa osallistua tähän 'emme tiedä mitään' -leikkiin ja pitää juhlatunnelmaa yllä, kun tiesimme mitä tämä juhliin saapunut puoliso oli tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
morsian 2023 kirjoitti:
Ystävä ei oo avioliitossa, kihloissa ovat miehensä kanssa ja ei lapsia. Ei oo mitään kriisejä ollut, tai sitten ei oo mulle kertonut. Uskon kuitenkin et ollaan myös hänen mielestä läheisiä, oli tosiaan tapana nähdä viikoittain ja usein jopa useamman kerran viikossa ja kerrottiin aina tosi avoimesti asioistamme toisillemme.
ap
Jos ystävälläsi on tilanne, jossa hän itse haluaisi naimisiin, mutta kumppani ei halua tai ei ymmärrä kosia. Niin voi olla, että muiden häät on liikaa.
Miksi jotain asiaa haluava odottaisi että joku muu sitä ehdottaa?
Tuo kosia-sana on muutenkin turha suomen kielessä, täällä kun asioista keskustellaan aikuisesti yhdessä eikä kukaan kosi.
-ohis
Mun hyvä ystävä ei tullut häihin, koska häntä ei kiinnosta häät.
Ilmoitti heti, kun sai kutsun.
Ystävyys jatkuu
Voihan hänellä olla vaikka sosiaalisten tilanteiden pelko. Itselläni se on, ja juhlat joissa on vieraita ihmisiä on tosi vaikeita. Eihän se läheisimpien kanssa näy mitenkään.
Masennus? Se usein pahenee juuri keväisin.
Ei kai häissäsi ollut pukupönötysteemaa?
Järjestättekö aina rituaaleja kun allekirjoitatte jonkun sopimuksen?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi lakkiaisten suhteen niin, että yksi lähisukulainen ei tullut (ja tiesin kyllä, ettei tule). Mutta hän tiesi, että ihmettelisin varmasti ja olisin loukkaantunutkin, että mikä nyt voi olla niin tärkeää, ettei pääse tulemaan. Niinpä hän laittoi viestin selittääkseen tilannetta ja olin todella järkyttynyt, kun se syy selvisi. Hänen puolisonsa ja toinen lapsista tuli lakkiaisiin ja lapsesta kyllä huomasi, ettei ollut oma itsensä, mutta tämä puoliso oli siellä aivan muina miehinä eikä kertonut kellekään, mitä on tapahtunut.
Me olimme koko perhe syvästi järkyttyneitä ja tuntui todella vaikealta juhlissa osallistua tähän 'emme tiedä mitään' -leikkiin ja pitää juhlatunnelmaa yllä, kun tiesimme mitä tämä juhliin saapunut puoliso oli tehnyt.
No kerro nyt meillekin.
Miksi teillä edes oli tuo ilmoittautuminen, jos kutsusta ei saa kieltäytyä?
Itse loukkaantuisin ja laittaisin välit poikki.
Ystäväsi ei ole edes yrittänyt pahoitella tms.
Olen vastaavasta syystä välit laittanutkin poikki.
Vierailija kirjoitti:
Monet nykyään inhoaa häitä. Toivoisivat että pari tajuaa mennä maistraatissa vähin äänin vihille. Jos on vähänkään kuormittava tilanne päällä, voi tuntua ylitsepääsemättömältä osallistua tuntikausien hääjuhlintaan.
Ihan tosi? Häät kuitenkin iloinen juhla.
Kerran ihmeteltiin miksi yksi ystävämme ei tullut juhliin. Myöhemmin selvisi, että ukkonsa oli edellisenä iltana raahannut häntä hiuksista vetäen lattiaa pitkin ja paiskonut seinille. Tämä kaikkihan selvisi vasta kuukausia tapahtuneen jälkeen.