Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä ei jaksanut tulla häihimme

morsian 2023
14.07.2023 |

Meillä oli toukokuun lopulla häät, joihin hyvä ystäväni oli kutsuttu miehensä kanssa. Häiden ajankohdasta hän oli ollu tietoinen viime kesästä asti ja kun viikoittain kuitenkin näemme, olimme usein jutelleet myös hääjärjestelyiden etenemisestä. Hän vaikutti innokkaalta häidemme suhteen ja usein totesikin, miten odottaa näkevänsä vanhempani/ystäväni x sitten häissämme. Häämme olivat suhteellisen pienet, ja hän tiesi miten tarkkaan olimme punninneet ja karsineet vieraslistaa niin, että vain lähimmät ihmiset olivat kutsuttuna.

Kuitenkin reilu viikko ennen häitä, sinä iltana kun ilmoittautuminen päättyi, ystävä ilmoitti ettei hän tai miehensä pääse tulemaan häihimme. Siis melkein vuoden ajan ollut tulossa ja päivämäärä ollut merkattuna kalenteriin, mutta nyt viimeisenä mahdollisena ajankohtana ilmoittaa ettei aio tulla. Syynä se etteivät jaksa tulla, eivät jaksa lähteä. Koska hyviä ystäviä olemme (tai näin luulin), niin tiedän ettei heidän elämäntilanteessa ole tapahtunut mitään jaksamiseen vaikuttavaa käännettä tms., ja että käyvät usein viikonloppuisin ties missä asuntomessuilla ja retkillä harva se viikonloppu. Olin niin hölmistynyt etten osannut edes olla vihainen, kysyin vain että tuliko nää häät ja niiden ajankohta/olinpaikka muka jotenkin yllätyksenä vai miten hän on ollut lähes vuoden tulossa ja nyt yhtäkkiä ei. Vastausta en saanut. Ehkä sanomattakin selvää ettei minkään sortin häälahjaa heiltä saatu, mutta se nyt on toissijaista. Tärkeintä meille ois ollu läheisten oleminen paikalla meidän tärkeänä päivänä.

Ei olla tämän ystävän kanssa nyt sitten koko kesänä nähty kahden kesken ollenkaan, kerran porukassa mutta silloin vältteli mun katsetta, hän ei oo onnitellut tai mitään vaikka molemmat somessa ollaan ja sinnekin häistä päivittelin.

Pitkään mietin että mitä asian kanssa teen ja millaista käytöstä ystäviltäni hyväksyn, mutta erityisesti tää välttelykäytös on saanu mut miettimään etten aio antaa anteeksi mikäli hän ymmärtää käytöstään ikinä edes pahoitella. Oonko kohtuuton, mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ne sitten jossain kaukana ja olisi tarvinut majoitusta? Hänellä on tiukka rahatilanne, eikä ole kehdannut kertoa.

Vierailija
22/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin menemättä ystäväni häihin. Emme kyllä näe viikoittain vaan muutaman kerran vuodessa, mutta pidämme kyllä säännöllisesti yhteyttä. Häiden aika ja paikka ei tullut yllätyksenä, mutta ajankohta oli vähän kinkkinen, koska se oli juhannus. Meillä on omia juhannusperinteitä, joista en ollut valmis päästämään irti. Asiaan liittyi myös se, että emme olisi tunteneet häistä ketään muita vieraita, ne pidettiin usean tunnin ajomatkan päässä ja meillä oli silloin vauva.

Jälkikäteen olen miettinyt, että olisi pitänyt mennä, mutta siinä hetkessä silloin se koko ajatus tuntui niin kuormittavalta, että olin helpottunut ilmoittaessani, ettemme tule. Niin, ja olin myös uudelleen raskaana silloin, mikä varmaan väsytti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni teki saman 28 vuotta sitten. En ole jaksanut tavata sen jälkeen.

Vierailija
24/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kauheesti kiinnosta häät, mieluummin olen menemättä

Vierailija
25/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sitten lähetitte kutsun ja viikkoa ennen häitä pystyi ilmoittamaan tuleeko vai ei. 

kuka muka pystyy viikkoa etukäteen tietämään mitä silloin tapahtuu?

Vierailija
26/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänelle todennäköisesti tapahtui jotain, ehkä vaikea parisuhdekriisi miehensä kanssa tai jotain muuta. Yhtäkkiä mikään ystävän häätkään ei tuntunut houkuttavan, päinvastoin rasitteelta. On voinut iskeä sellainen masennus päälle, että kaikki mielenkiinto juhlimiseen katoaa, vaan ahdistaa.

Ei kaikkea halua jakaa edes hyvän ystävän kanssa. Kun oma mieli on maassa, ei se siitä ainakaan parane että ystävä alkaisi vielä maanitella häihinsä, mieluummin ei selitä mitään ja sillä siisti.

On hän voinut myös loukkaantua jostain, mitä et itse huomannut.

Joka tapauksessa jotain siinä tapahtui, mutta onko sun välttämätöntä sitä miettiä, kyllä te naimisiin pääsitte ilman heitäkin.

Vierailija
27/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut joku parisuhderiita ja äijä paukauttanut nyrkillä?

Ei huvita tulla kaverin häihin itkuisena, naama hajalla ja eron partaalla yksin selittelemään, että kaikki hyvin?

Keskustelkaa.

Vierailija
28/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kutsutut tulee jotka pääsee ja haluaa. Pakko ei ole osallistua. Ketään ei saa painostaa ja pakottaa.

Ei tietenkään painosteta tai pakoteta, mutta kuulostaahan tuo ap:n ystävän käytös todella oudolta. Viikoittain on nähty aiemmin ja häistä juteltu ja odotettu yhdessä koko mennyt vuosi. Yhtäkkiä häihin ei "jakseta" tulla. Kyllä minä morsiamena loukkaantuisin.

Vierailija
29/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt ystäväni häihin, koska olin norossa edellisenä päivänä. Kerroin olleeni norossa ja edelleen aivan voimaton. Ystävä suuttui niin pahasti, että ei ole puhunut mulle vuoteen. Seuraaviin häihin menen vaikka norossa. Saavatpahan kaikki iloisen muiston ja hääpari jotain ekstriimiä häämatkalle.

Vierailija
30/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että hänellä oli jotain isoa menossa elämässä. Jos olet tosiystävä, kysy onko hänellä kaikki hyvin. Kysy niin, että mies ei näe/kuule/lue viestejä. Pyydä ystäväsi kahville tai syömään ja kerro hänelle, että mistä ikinä onkaan kyse, sinun ystävyytesi hän voi luottaa.

Vierailija
31/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vaan onnellinen. Miehesihän olisi voinut rakastua ystävääsi!

Vierailija
32/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla kun ystävä toimi vähän samantyyppisesti, niin myöhemmin sain tietää, että mies oli pahoinpidellyt ja erosivat.. ei pystynyt mulle siitä silloin mulle puhumaan, vaan vasta myöhemmin ikään kuin palasi mun elämään... Ymmärrän täysin loukkaantumisesi ja jos hänellä ei ole mitään varsinaista syytä, niin en kyllä näe että olisi ystäväsi. Itse tuolloin otin etäisyyttä ja kun tämä ystävä sitten halusi olla yhteydessä ja kertoi tilanteen, niin tottakai yhteys sitten palautettiin. Ehkä antaisin asian nyt olla, ystäväsi sitten ajan kanssa joko ilmaisee halunsa olla vielä ystävä tai sitten vaan etäännytte.

Vierailija
33/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttuhan on niin, että jos esteen syy on sellainen, jota ei vaan halua kertoa, niin silloin sitä ei kerrota.

Minulta esim. kysyi morsiamen faija 20 vuotta lapsensa häiden jälkeen, että miksi en mennyt häihin.

Siihen oli usea syy, ja juoruavalle suvulle sitä ei tod. kannata kertoa.

Vierailija
34/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että hänellä oli jotain isoa menossa elämässä. Jos olet tosiystävä, kysy onko hänellä kaikki hyvin. Kysy niin, että mies ei näe/kuule/lue viestejä. Pyydä ystäväsi kahville tai syömään ja kerro hänelle, että mistä ikinä onkaan kyse, sinun ystävyytesi hän voi luottaa.

TÄMÄ! Tosiystävät sietävät toisiltaan lähes kaiken, eivät tuomitse varsinkaan kun eivät tiedä asiasta. Tosiystävä luottaa toiseen 100% ja kaikista asioista voidaan puhua pelkäämättä reaktiota. Ap:n ystävä pelkää selvästi, koska välttelee. Ap voisi tutkia itseään: oletko välillä turhan jyrkkä, koska viimeksi kysyit mitä ystävälle kuuluu (etkä vain ole puhunut pelkästään häistä koko vuotta). Ystävä pelkää, ja ap:n kannattaisi avata keskustelu RÄYHÄÄMÄTTÄ.

Vierailija
35/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenmeno, talousongelmia, läheisen sairastuminen

Kaikki ei myöskään pidä juhlista.

En ymmärrä miksi tuosta pitää loukkaantua.

Vierailija
36/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne kutsutut tulee jotka pääsee ja haluaa. Pakko ei ole osallistua. Ketään ei saa painostaa ja pakottaa.

Ei tietenkään painosteta tai pakoteta, mutta kuulostaahan tuo ap:n ystävän käytös todella oudolta. Viikoittain on nähty aiemmin ja häistä juteltu ja odotettu yhdessä koko mennyt vuosi. Yhtäkkiä häihin ei "jakseta" tulla. Kyllä minä morsiamena loukkaantuisin.

Se oikea syy, että ei päässyt häihin on niin henkilökohtainen ja arkaluonteinen, että muu syy on nyt pakon edessä ollut sanoa.

Vierailija
37/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muisteleppa tapaamisianne ennen häitä ja tuota kieltäytymistä. Olet saattanut loukata ystävääsi jotenkin. Jos olet viimeisen vuoden hehkuttanut häitäsi, oletko muistanut kysyä mitä ystävälle kuuluu? Ja oikeasti kuunnellut mitä hän sanoo?

Vierailija
38/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oikea syy, että ei päässyt häihin on niin henkilökohtainen ja arkaluonteinen, että muu syy on nyt pakon edessä ollut sanoa.

Tai sitten ystävälle tuo ystävyys ei vain ole ollut yhtä tärkeä. Ihmiset tekevät hämmentäviä asioita myös läheisilleen.

Vierailija
39/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko suurin osa täällä on sitä mieltä, että ap:n pitäisi vain asian antaa olla, vaikka läheinen ystävä, ei kaveri tai tuttu, vaan ystävä, syytä antamatta peruu tulossa?

Minusta tuo, ettei sitten edes onnitellut, antanut lahjaa ja välttelee katsetta, kertoo siitä, että hän ei enää jostain syystä halua olla ystäväsi.

Jos mun ystävä menisi naimisiin, enkä pääsisikään paikalle, pyytäisin anteeksi, onnittelisin ja antaisin lahjan, tietäen, että päivä on ystävälle tärkeä.

Vierailija
40/87 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en päässyt kaverin häihin, koska mulla oli oma väitös ja karonkka edellispäivänä toisella puolella Suomea. Suuttui mutta siinähän suuttui. Ikävää jos tuli yllätyksenä, että oma karonkkani on tärkeämpi kuin hänen häänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan