Ottaa päähän kun ihmiset ei siivoo asuntoja
Asun vuokralla ja vaihdan työpaikkaa ja asuntoa aika usein, joten on tullut törmättyä aika moneen asumukseen. Poikkeuksetta on saanut oikeasti kuurata jokaisen asunnon lattiasta kattoon vaikka kaikki ovat pintapuolisesti näyttäneet ihan siisteiltä. Kaapinovet, väliovet, seinät, kaapinpäälliset, valokatkaisijat, kylpyhuoneen seinäkaakelit ym. on aina siinä kunnossa, ettei niihin ole koskettu varmaan ikinä. Eikö näitä yleensä ihmiset siivoa? Olenko vaan jotenkin ylitarkka?
Kommentit (42)
Jos laajennetaan asiaa yleisesti ihmisten siisteyskäsityksiin, niin osa ei ilmeisesti huomaa likaa ympärillään. Mulla on sellainen vähän boheemi tuttu, joka asuu omakotitalossa perheineen. Siellä on kerta niin pinttynyttä, että ei voi ymmärtää. Kaikki keittiön tasot jotain tahmaa täynnä, kaappien ovet ja kahvat samoin, lattiaan jää sukka kiinni. Roskikset pursuaa ääriään myöten täynnä, vaatteet on kasoina siellä täällä yms. Ihan korkeasti koulutettu ja työelämässä oleva on kyseessä, mutta on luonteeltaan ilmeisen boheemi.
Tässä kesällä menin heille ja huokaisin, että onpa kuuma sää mutta sainpahan matot pestyä. Hän ihmetteli, että pestäänkö mattojakin, ei hänellä ole käynyt koskaan edes mielessä.
Julkisissa kulkuneuvoissa olen ihmetellyt miten penkit voivat olla niin likaisia. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että se johtuu siitä, että julkisilla kulkee paljon vuokralaisia ja vuokralaiset ovat likaisempia kuin tavalliset ihmiset.
Jokainenhan sen uuden kämpän kuitenkin siivoaa ihan varmuuden vuoksikin ennenkuin kantaa kamat sisään joten periaatteessa täysin turhaa poismuuttajan siivota sitä toiseen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokainenhan sen uuden kämpän kuitenkin siivoaa ihan varmuuden vuoksikin ennenkuin kantaa kamat sisään joten periaatteessa täysin turhaa poismuuttajan siivota sitä toiseen kertaan.
On ihan eri asia kevyesti pyyhkäistä kuin kuurata tuntikausia kaikkea pinttynyttä sotkua. Kyllä se muuttosiivous vaan pitää tehdä, ja huolella.
Ap
Minä tilasin viimeksi muuttosiivouksen, kun en itse jaksanut/ehtinyt. Kyllä sen verran arvostan seuraavaa asukasta/asunnon omistajaa, että omat paskani ja sotkuni siivoan pois, kun kytkintä nostan.
Hyvän kotikasvatuksen olen saanut, kiitos äiti ja isä
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä mä just luin? OMG
Jos on aina pitänyt asuntoa perussiistinä, ei siinä pitäisi ihmeempiä loppusiivouksia olla, tarvitseeko esim. ikkunat olla juuri pestynä loppusiivouksessa jos ne on esim. kerran vuodessa tullut pestyksi?
Kunnollinen muuttosiivous on edellytys vakuuden palauttamiselle, eli herää kysymys ettei omistaja valvo, välitä tai tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Jos on aina pitänyt asuntoa perussiistinä, ei siinä pitäisi ihmeempiä loppusiivouksia olla, tarvitseeko esim. ikkunat olla juuri pestynä loppusiivouksessa jos ne on esim. kerran vuodessa tullut pestyksi?
Tässä aloituksessa varmaan kummeksutaankin juuri sitä, että osa ilmeisesti asuu vuokra-asunnossa kuin sika pellossa eikä loppusiivouksessa tietenkään saa vuosien pinttynyttä paskaa puhtaaksi.
Ei osata pestä uunia, ikkunoita, jääkaappia tai pakastinta, kaappien ovia, kylppäriä ikinä, hyvä jos kerran kuussa imuroidaan ja pyöräytetään vessaharjaa pöntössä. Kyllähän näiden jäljiltä vuokra-asunto on paskainen vaikka olisivat mielestään siivonneet.
Vierailija kirjoitti:
Julkisissa kulkuneuvoissa olen ihmetellyt miten penkit voivat olla niin likaisia. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että se johtuu siitä, että julkisilla kulkee paljon vuokralaisia ja vuokralaiset ovat likaisempia kuin tavalliset ihmiset.
Kauppojen ostoskorit ne vasta likaisia ovat. Käyköhän kaupassakin vain vuokralaisia ja tavalliset ihmiset tilaavat ostokset kotiin toimitettuna?
Vierailija kirjoitti:
Kunnollinen muuttosiivous on edellytys vakuuden palauttamiselle, eli herää kysymys ettei omistaja valvo, välitä tai tiedä?
Harva katsoo niin tarkkaan, ja jos päällisin puolin näyttää siistiltä, niin menee läpi. Yleensä asunto tarkastetaan silloin, kun sähkötkin on jo poikkaistu, joten ehkä pimeässä ei sitten näe?
Ap
Sitäkin ihmettelen, että kuinka likaisin käsin ihmiset kotonaan pyörii, kun valokatkaisijatkin saadaan tahmeiksi?
Ap
Osa aikuisistakaan ihmisistä ei yksinkertaisesti osaa siivota, ei tiedä mitkä paikat pitää siivota eikä taida edes tietää miltä puhdas näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Aika ikävä on laittaa oma kotinsa toisen pas kaiseksi jättämään asuntoon, siksi ne lähtijän elämisen/sikailun jäljet tulee pestyä, vaikka se Ylen suuresti v ituttaakin. Jos olisi siivonnut jälkensä, niin ei tarvitsisi miettiä, käyttääkö pintojen pesuun dynamiittia, vai millä ne lähtee. pyyhäisisi vaan paikat. Minä en siivoa " varmuuden vuoksi" vaan koska sinä olet jättänyt siivoamatta. Kunpa voisi edes lähettää laskun uhkavaatimuksella.
" Muuttajan muistilista" ohjeistetaan, mitkä paikat tulee siivota poismuuttaessa. Siinä on myös hinnasto, mitä siivoamattoman siivoamisesta laskutetaan. Mutta kun näitä jotka jättävät likansa kuin susi p as kansa on niin paljon, epäilen, ettei kukaan ole mitään laskua saanut.
Omistusasunnot on olleet siistejä muuttaessa. Olen ne silti siivonnut. Vuokralla asuessa kuurattavaa oli viikoiksi sisäänmuuton jälkeen. Mitään ei ollut kunnolla siivottu. Kyllä asuntojen tuoksukin parani kunnolla siivoamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tehdä suursiivous johonkin vuokraluukkuun ennen poismuuttoa? Lopputarkastus menee läpi about lattioiden imuroinnilla ja pakasteen sulatuksella. Takuuvuokra palautuu. Se riittää.
Tämä on saanut tosi paljon alapeukkuja, mutta on täysin totta. Kun muutan jostain pois, ei todellakaan kiinnosta tehdä vuokranantajan eteen ilmaista työtä. Maksan vuokrat ajallaan, hoidan asuntoa silloin kun siellä asun oikein hyvin, mutta en tee mitään kuurauksia enää loppumetreillä. Sen kuurauksen teen sitten aina siellä uudessa kämpässä, johon itse muutan. En muutenkaan jättäisi uutta asuntoa siivoamatta ennen sisäänmuuttoa, ällöttää ajatuskin. Näin saan itse omat puhdistusaineet pintoihin, ja tiedän että on varmasti puhdas. Mitä järkeä tehdä tuplasiivouksia joka kerta? Ja siis jos muuttaa usein on todennäköisesti nuori opiskelija tms, ja todennäköisesti niin oli edellinenkin asukas. Siitä voi sitten vetää omat johtopäätöksensä.
-eri
Tiedätkö mitä sellaisesta ihmisestä sanotaan, joka vaihtaa työpaikkaa usein? Häntä kutsutaan sitoutumiskyvyttömäksi eli ei osaa sitoutua työpaikkaan ja sellaistahan ei kukaan palkkaa!
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mitä sellaisesta ihmisestä sanotaan, joka vaihtaa työpaikkaa usein? Häntä kutsutaan sitoutumiskyvyttömäksi eli ei osaa sitoutua työpaikkaan ja sellaistahan ei kukaan palkkaa!
Miten sitten voisi vaihtaa työpaikkaa, jos kukaan ei palkkaisi? Eikä ole enää tätä päivää tehdä koko työuraa samassa työpaikassa..
Ennen tehtiin viikkosiivous perjantaina tai lauantaina.
Matot ulos, imurointi, lattioiden pesu, wc ja kh/ sauna
Vuokralaiset ovat keskimääräistä saastaisempia ihmisiä. Se on ihan ymmärrettävää, etteivät jaksa siivota, kun eivät jaksa töissäkään käydä.