16 v ei suostunut hakemaan mitään kesätyöpaikkaa, nyt kaverit (jotka kaikki olleet töissä) pyysi Lintsille
Juna+ranneke ym. yli 100 €.
Olenko julma, jos sanon, sori, ei ole varaa? Tai annan vaihtoehdoksi että kerää pari ämpärillistä mustikoita?
Kommentit (512)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen se huoleton äiti, joka ei vaadi 16-vuotiaalta työnhakua. Olin itse 16-vuotiaana ekan kerran kesätöissä eikä se minusta parempaa ihmistä tehnyt.
Ihan yhtä hyvin tai huonosti elämässään on pärjänneet ne kaverit, jotka ei olleet missään kesätöissä. Niin kauan kun koulu menee hyvin, en huolestuisi.
No näinhän se periaatteessa on. Meillä vaan esikoisen kohdalla on todettu, että jos työtodistuksia ei ole jo heti peruskoulun jälkeen, on nuorena aikuisena todella vaikea saada yhtään mitään työtä. Nuoremme ei voinut koronan vuoksi mennä parina kesänä töihin koska hän oli riskiryhmää. Nuorille työn saanti ei näytä olevan nykyään yhtä helppoa kuin omassa nuoruudessani.
Ikävää, että vanhemmilla on tuollainen asennevika. Tosiasiassa sillä ei ole mitään väliä, mitä mukero puuhasi 16-vuotiaana, kunhan ei rikoksia tee ja hoitaa koulunsa.
Tosiasiassa jokaisella työllä on työelämässä väliä.
Ei ole. Olen karvaasti saanut kokea. Moni opiskelukaveri on mennyt ohi uralla, vaikka kiltisti olin kaikki kesät töissä ja he lomailivat. Tosiasiassa sillä ei ole ollut mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee, niin ei paljon tarvitse ihmetellä miksi on niin monta palstalaista, joihin lapset ei aikuisena pidä yhteyttä.
Puuttuu täysin rakkaus ja ymmärrys ja lapsille halutaan mahdollisimman pikaisesti se sama paska elämä, kuin itsellä on.
Täällä näkee keiden lapsista tulee työtä tekeviä ja keistä rottia 😏
Meinaatko, että esim. 6 laudaturia kirjoittanut kirurgin ja opettajan lapsi jää lopun elämäänsä työttömäksi välivuotensa jälkeen (juttu iltasanomissa)? Ei varmaan ole vaadittu Linnanmäen reissujaan itse maksamaan tai mitään muutakaan :D
Kusipään lapsesta tulee kusipää. Niin se vaan elämässä menee.
Jos se, että en palkitse velttoilua tekee minusta kusipään, niin olkoon sitten niin. Vastuunottamiseen kasvattaminen on mielestäni vanhemman tehtävä, mutta meillä on ilmeisesti erilaiset arvot. :)
Lapsi voi olla aivan vastuuntuntoinen ilman taloudellista kiristämistä ja kesätyöhakuakin. Saattaa tulla sinulle yllätyksenä. Se, että rakastaa lastaan ei ole sama asia, kuin vapaa kasvatus.
Toisaalta jos omiin kasvatusmetodeihin kuuluu uhkailu ja kiristys, niin mistähän sen olisit voinut tietää?
Eri, mutta minusta ei ole kiristystä eikä uhkailua sanoa 16-vuotiaalle että saat 100 euroa jos poimit pari ämpärillistä mustikoita. Eikä se todellakaan ole niin paljoa töitä että siinä menisi opiskelujen lepotauko pilalle.
Kannattaa tosin olla neuvottelijan hereillä, koska poimiminen oikeilla välineillä ei todellakaan ole mikään iso juttu, mutta niiden puhdistaminen - se on tuskaisaa :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesälomaa on 10 viikkoa! Eikö palautumiseen riitä 8 viikkoa, jos 2 viikkoa olisi töissä?
Ap
Miksi ap lapsesi pitäisi kesällä töitä tehdä? Perustele vastimiksesi. Sinulla on elatusvelvollisuus joka tapauksessa, vaikka teinisi tekisi töitä.
No hyvänen aika, kyllähän minä elätänkin: ruuat ja vaatteet, puhelinkulut ja terveydenhoidon yms. Nyt oli kyse ylimääräisestä huvittelusta, jonka ihan hyvin voisi kustantaa itse, vaikka keräämällä niitä mustikoita.
Ap
Meidän perheessä Linnanmäelle pääsee kesällä koko perhe ja teini vaikka kaverin kanssa, jos siltä tuntuu. Aika ankea kesä, jos yksi Lintsillä käynti on ylimääräistä huvia, joka yhtäkkiä ei kuulukaan yhdelle perheenjäsenelle.
Kaikkein ankeinta on, että keksit sen jälkeen kun kesätöiden hakuaika on jo mennyt, että teini ei pääse Lintsille jonain rankaisumuotona.
Monet tuon ikäiset on kesällä paljon kalliimmissa huveissa ulkomaita myöten.
Edelleenkin, se mustikkametsä on tässä vieressä. Vaikka tänäänkin ehtisi vielä hyvin noukkia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Antaisin kyllä rahan. Täysikäisenä saa murehtia itse omat raha-asiansa.
Tämä se vasta on julmaa. 18-vuotiaaksi asti täys pumpulissa ja sitten yhtäkkiä heität lapsen veteen, vaikket ole opettanut uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesälomaa on 10 viikkoa! Eikö palautumiseen riitä 8 viikkoa, jos 2 viikkoa olisi töissä?
Ap
Miksi ap lapsesi pitäisi kesällä töitä tehdä? Perustele vastimiksesi. Sinulla on elatusvelvollisuus joka tapauksessa, vaikka teinisi tekisi töitä.
No hyvänen aika, kyllähän minä elätänkin: ruuat ja vaatteet, puhelinkulut ja terveydenhoidon yms. Nyt oli kyse ylimääräisestä huvittelusta, jonka ihan hyvin voisi kustantaa itse, vaikka keräämällä niitä mustikoita.
Ap
Meidän perheessä Linnanmäelle pääsee kesällä koko perhe ja teini vaikka kaverin kanssa, jos siltä tuntuu. Aika ankea kesä, jos yksi Lintsillä käynti on ylimääräistä huvia, joka yhtäkkiä ei kuulukaan yhdelle perheenjäsenelle.
Kaikkein ankeinta on, että keksit sen jälkeen kun kesätöiden hakuaika on jo mennyt, että teini ei pääse Lintsille jonain rankaisumuotona.
Edelleenkin, se mustikkametsä on tässä vieressä. Vaikka tänäänkin ehtisi vielä hyvin noukkia.
Ap
Mitä sitten täällä länkytät? Mikset keskustele lapsesi kanssa ja pyydä poimimaan jos se on sinulle tärkeää?
Vaikutat katkeralta ja haukut lastasi palstalla. Luuletko, että se tekee hänestä innokkaan pienen kesätyöläisen?
Ei näiden pitäisi olla mitään neuvotteluasioita. Teinille ilmoitetaan, että nyt alat hakemaan kesätöitä ja piste, eikä maanitella tai katsella sivusta, että hakeekohan se vai ei. Ei tietenkään hae, se on laiska teini!
Vierailija kirjoitti:
Minä antaisin teinille rahan. 16-vuotias on vielä aika nuori, ja lisäksi koululainen - en rankaisisi nuorta siitä, ettei jaksanut kouluvuoden päätteeksi raataa jossian ikävissä hanttihommissa kesällä. Enkä todellakaan lähtisi sille tielle, että "näpäyttäisin" teiniä tuolla lailla kieltämällä jonkun oikeasti kivan asian vain jonkun kesätyön takia. Ei se nyt niin paha asia ole, jos koululainen ei mene kesätöihin.
Samaa mieltä. Lukiolaiset tekevät käytännössä samaa työpäivää kuin aikuisetkin ja siihen päälle runsaasti ylitöitä (=läksyt ja kokeisiin lukeminen). Jos vielä kesäkin pitäisi työskennellä niin eihän siitä jäisi lomaa lainkaan.
Vanhemmat ovat sitä varten että maksavat alle 18-vuotiaiden menot. Myös ne "turhat" kuukausirahat, Lintsi-reissut kaverien kanssa, perheen etelänlomat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, minähän näytin/lähetin hänelle jo hyvissä ajoin keväällä 6-7 kesätyöpaikkailmoitusta. Hyvinkin erilaisia: puutarhatöistä myyntitehtäviin, hyllyttämistä kaupassa yms. Mikään ei kelvannut. Vielä juhannuksen jälkeenkin olisi ollut yksi paikka tarjolla, ei hakenut. Tänä vuonna oli siis erityisen hyvin paikkoja tarjolla nuorillekin. Kyse oli siis haluttomuudesta, ei siitä etteikö olisi päässyt. "Ei ole mitään kiinnostavaa". Niin, ei kai, kun pelaamisesta ei makseta.
Ap
No mitä sitten? Hän ei halunnut töihin. Ja jos nyt ihan rehellinen olet, niin eihän nuo mainitsemasi työt sinuakaan kiinnostaisi. Sinun nuoresi halusi lomalla koko kesän, joten tietenkään hän ei innostunut epäkiinnostavista töistä. Voihan olla, että vuoden päästä haluaakin kokeilla jotain työtä - ehkä. Ei tuo oikeasti niin vakavaa ole.
Minä olin lukioiässä joka kesä kesätöissä, mm. mansikanmyyjänä ja hautausmaalla. En kai nyt enää koulutettuna näitä töitä tee.
Ap
Erikoinen on tuo tapasi puhua lapsestasi. Kylmä ja arvosteleva, itseäsi ylentävä.
Mitäpä jos keskustelisit lapsesi kanssa sen sijaan että kyselet rangaistusvinkkejä palstalta?
Mitä oikeasti palvelee se, että täysin varoittamatta teini ei yhtä kertaa kesässä pääsisikään huvipuistoon? Oppisiko hän arvostaan työtä vai kasvaisiko uhma ja epäluulo vanhempia kohtaan?
Minusta on kauheaa, millä tavalla kirjoitat omasta lapsestasi, ihan kuin laiskasta vihollisestasi.
Sellaisia ne teinit on ellei niitä laita ruotuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää, että hankitaan lapsi ja vaaditaan alaikäistä kesätöillä kustantamaan normaalia elämistä?!
Aika paljon täälläkin on kuitenkin ollut avauksia, joissa puetaan turhautumista kun ei ole edes kesällä varaa viedä perhettä Lintsille / Särkänniemeen / johonkin muuhun kivaan kesäpaikkaan. Sitä voinee siis pitää luksuksena?
Teinin kaverit myös tämän aloituksen perusteella kustantavat matkansa itse, eli se on se normaali.
Ei ap voi tietää kustantaako muut teinit reissun itse.
Moni nuori pääsee kesälomareissuun ja ap skitsoaa jostain 100e lintsireissusta. Ei tuollainen jälkikäteen rankaisu ole järkevää. En muutenkaan ymmärrä miksi lukiolaisen pitäisi olla kesätöissä ollenkaan. Opiskelu on nuoren työtä.
Toki jonkun kaksiviikkoisen voi töissä olla mutta kuukausi on jo liikaa. Tärkeintä on panostaa opiskeluun, sillä se tulevaisuus aukeaa eikä jollain herra Hesburgerin orjatyöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä antaisin teinille rahan. 16-vuotias on vielä aika nuori, ja lisäksi koululainen - en rankaisisi nuorta siitä, ettei jaksanut kouluvuoden päätteeksi raataa jossian ikävissä hanttihommissa kesällä. Enkä todellakaan lähtisi sille tielle, että "näpäyttäisin" teiniä tuolla lailla kieltämällä jonkun oikeasti kivan asian vain jonkun kesätyön takia. Ei se nyt niin paha asia ole, jos koululainen ei mene kesätöihin.
Samaa mieltä. Lukiolaiset tekevät käytännössä samaa työpäivää kuin aikuisetkin ja siihen päälle runsaasti ylitöitä (=läksyt ja kokeisiin lukeminen). Jos vielä kesäkin pitäisi työskennellä niin eihän siitä jäisi lomaa lainkaan.
Vanhemmat ovat sitä varten että maksavat alle 18-vuotiaiden menot. Myös ne "turhat" kuukausirahat, Lintsi-reissut kaverien kanssa, perheen etelänlomat jne.
Lukiolaiset tekevät töitä yleensä ehkä kuukauden. Siinä jää runsaasti aikaa palautumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Nyt on Heinäkuu ja mustikat ovat vielä raakoja. Noin kuukauden päästä alkaa satokausi.
Antakaa lapsenne sijoitukseen, jos ette mitään huvituksia halua tarjota. Sijoituksessa on automaattisesti kesäreissu ja kuukausittain käyttö- ja vaaterahaa ilman nuoren kiristystä.
Vierailija kirjoitti:
Koululainen? Kyllä tuossa kohtaa koulu on jo ohi ja siirrytty toiselle asteelle opiskelemaan.
Pari vuotta niin tyyppi on täysvaltainen aikuinen. Kyllä tuossa kohtaa voi jo kehottaa että ainakin menee tutustumana työelämään eli jonkun 2-4 viikon pätkän kesästä käy töissä. Juuri tuolle ikäluokalle ne lyhyt pikkupätkät on, täysikäsenä pitäs sitten jaksaa jo suunnilleen koko kesä viettää töissä opintojen ohessa - toki jos on varaa niin viikon pari voinee silloinkin lomailla.
Mutta kyllä lukioiässä pitäs jo hiukan nähdä vaivaa huvittelujen ja extrahauskuuksien ja omien herkkujen eteen. Vanhemmat hoitaa elatuksen, mutta extrajutut voisi jo ainakin yrittää ansaita itse. Vaikka sitten se mustikoiden poiminta, itse ehdottaisin omalle lapselle jotain ikkunanpesu urakkaa tms niin sitten voitas maksaa lintsireissu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sallinut tuollaisen lusmuilun ja pelailun lähes aikuiselta krvaprseeltä, huhhuh...mistä lähtien 16 vee on enää lapsi, miettikää nyt vähän mikä vinoutuma. Ennen mentiin töihin jo alle 15 vee jopa kauas kotoa esim. piikomaan.
Miksi kotitöistä pitäisi maksaa, saatko itse niistä korvausta muulta perheeltä?Ei tässä ole kukaan väittänytkään, että 16-vuotias olisi lapsi, vaan on puhuttu 16-vuotiaasta nuorena, jonka tärkein asia on koulunkäynti ja opiskelu. Entisaikojen käytäntöjä ei todellakaan ole syytä ihannoida - ne entisaikojen nuoret, jotka menivät piikomaan, eivät menneet lukioon, vaan heistä kaavailtiin täyspäiväista piikaa isompaan taloon. Nykyisin lukiolaisten toivotaan saavan hyvät yo-paperit, jotta pääsisivät opiskelemaan hyvää alaa.
Sanottiinko jossain että teini käy lukiota? Voi olla, en kiinnittänyt huomiota. Siihen toisaalta kiinnitin että olet kovin vahvasti sitä mieltä että teinin kuuluu saada lukiosta hyvät paperit päästäkseen lukemaan hyvää alaa.
Yläkouluikäisenä ihmettelin suuresti kun vuotta vanhempi kaverini kertoi menevänsä amikseen. Siis miksi, kun hänellä oli todella hyvä todistus ja pääsisi mihin vain lukioon? Joo, omat vanhempani on käyneet yliopiston ja en edes kuvitellut muita vaihtoehtoja.
Onneksi sittemmin olen kasvanut aikuiseksi ja ymmärrän että ammattikouluhan on - tai ainakin aiemmin oli, nyt uutiset on olleet huolestuttavia - todella hyvä vaihtoehto monille nuorille, jotka tietävät jo varhain mitä he haluavat tehdä. Valinnan pitää totta kai olla ammattikouluun sopiva, se rajoittaa, mutta monet pitävät käsillä tekemisestä enemmän kuin lukemisesta, laskemisesta, tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Nyt on Heinäkuu ja mustikat ovat vielä raakoja. Noin kuukauden päästä alkaa satokausi.
Heh, kyllä ne täällä Lounais-Suomessa jo kypsiä on, jossain pohjoisrinteillä saattaa olla raakileita vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ei tuo reissu ollut tiedossa ennen kesää, miten AP olisi voinut kieltää sen jo ennen kuin teininsä edes tiesi että kaverit on lähdössä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa hoetaan kokoajan, että hanttihomma, hanttihomma mikä helkkarin hanttihomma? Esimiesasemasta vai myyntijohtajan paikastako pitäisi kullannupun saada aloittaa? Työt, joita mitään osaamaton, kokematon nuori voi tehdä, on yleensä hyvin yksinkertaista, mutta monesti on myös hyvin tärkeää, että kyseinen työ tulee tehtyä! Alhaalta aloitellaan, opetellaan hakemaan töitä ja nöyrästi tehdään mitä saadaan kun ei vielä ole erikoisosaamista!
Melkein itse työn sisältöä tärkeämpää on tässä se koko prosessi. Kuinka teet erottuvan CV:n ja miten esittelet itsesi työnantajalle. Mitä siihen CV:hen tulee siinä kohtaa, kun ei ole vielä mitään työkokemusta? Oman osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen on tässä se juttu. Onko joku harrastus, missä opittuja taitoja voi siirtää työelämään? Mitä on oppinut itsestään, kun koulussa on ollut ryhmätöitä. Onko hoitanut oman osansa kunnialla vai ovatko toiset joutuneet patistelemaan?
Kuinka puhutaan puhelimessa aikuisen ihmisen kanssa. Kun puhelin soi, miten siihen vastataan? Osaako edes puhua selkeästi ja kuuluvasti vai onko puhe epäselvää muminaa?
Kuinka toimitaan työhaastattelussa? Miten pukeudutaan ja kätellään? Minkälaisia kysymyksiä työnantajalle kannattaa esittää? Mitä sanotaan siinä kohtaa, kun kysytään "Kerro lyhyesti, miksi meidän kannattaisi valita juuri sinut." ?
Vaikka ei edes pääsisi haastatteluun asti, niin kyllähän tuossa on todella paljon opeteltavaa ensikertalaiselle. Lukiolaisena on hyvä harjoitella, kun se työpaikan saaminen ei ole vielä elämän ja kuoleman kysymys.
Ja jos sinne töihin pääsee, niin sitten opetellaan verokortit, työsopimukset ja palkkakuitin tarkistaminen. Ja iso kasa työelämätaitoja - työajan noudattaminen, työnantajan ohjeiden noudattaminen. Opetellaan kysymään, kun joku on epäselvää. Opetellaan sitä, että työaikana tehdään työtehtäviä eikä notkuta kännykällä. Opetellaan sitä, että herätään aamulla aikaisin vaikka ei oikein huvittaisi. Opetellaan sanomaan huomenta työpaikalla oleville ihmisille aamulla.
Jos edes oppii työelämän perusasiat ja siellä pätevät lainalaisuudet, niin on sitten hieman vähemmän opeteltavaa siinä kohtaa, kun pääsee niihin oman opiskelualan työtehtäviin.
Kesätyön myötä tulee myös mahdollisuus opetella verojuttuja. Oman veroilmoituksen tarkistaminen ja tietojen lisääminen. Tilinumeron ilmoittaminen verottajalle mahdollisia palautuksia varten. Se veroilmoituskin menee vaikeammaksi siinä kohtaa, kun on enemmän liikkuvia osia. Lukiolaisen veroilmoitus on helppo, siitä on hyvä aloittaa harjoittelu.
Esimerkiksi täällä Raahessa kaupungin kahden viikon kesätyössä nuoren palkka on 400 euroa eli 6,66 euroa tunnilta. Mielestäni nuorillakin saa olla joku ajatus siitä että minkä hintaista hänen aikansa on, alle kymmenellä eurolla/tunti en kyllä antaisi enää kenenkään tehdä töitä.