Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16 v ei suostunut hakemaan mitään kesätyöpaikkaa, nyt kaverit (jotka kaikki olleet töissä) pyysi Lintsille

Vierailija
14.07.2023 |

Juna+ranneke ym. yli 100 €.

Olenko julma, jos sanon, sori, ei ole varaa? Tai annan vaihtoehdoksi että kerää pari ämpärillistä mustikoita?

Kommentit (512)

Vierailija
101/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesälomaa on 10 viikkoa! Eikö palautumiseen riitä 8 viikkoa, jos 2 viikkoa olisi töissä?

Ap

Miksi ap lapsesi pitäisi kesällä töitä tehdä? Perustele vastimiksesi. Sinulla on elatusvelvollisuus joka tapauksessa, vaikka teinisi tekisi töitä.

No hyvänen aika, kyllähän minä elätänkin: ruuat ja vaatteet, puhelinkulut ja terveydenhoidon yms. Nyt oli kyse ylimääräisestä huvittelusta, jonka ihan hyvin voisi kustantaa itse, vaikka keräämällä niitä mustikoita.

Ap

Vierailija
102/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesälomaa on 10 viikkoa! Eikö palautumiseen riitä 8 viikkoa, jos 2 viikkoa olisi töissä?

Ap

Miksi ap lapsesi pitäisi kesällä töitä tehdä? Perustele vastimiksesi. Sinulla on elatusvelvollisuus joka tapauksessa, vaikka teinisi tekisi töitä.

No hyvänen aika, kyllähän minä elätänkin: ruuat ja vaatteet, puhelinkulut ja terveydenhoidon yms. Nyt oli kyse ylimääräisestä huvittelusta, jonka ihan hyvin voisi kustantaa itse, vaikka keräämällä niitä mustikoita.

Ap

Kuinka monta tuntia metsässä pitää olla mustikoita keräämässä saadakseen rahat Linnanmäki-reissuun? Saako rahan myös, vaikka mustikoita ei sattuisi löytymään, tai jos on hidas kerääjä ja marjoja kertyy vain vähän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, minähän näytin/lähetin hänelle jo hyvissä ajoin keväällä 6-7 kesätyöpaikkailmoitusta. Hyvinkin erilaisia: puutarhatöistä myyntitehtäviin, hyllyttämistä kaupassa yms. Mikään ei kelvannut. Vielä juhannuksen jälkeenkin olisi ollut yksi paikka tarjolla, ei hakenut. Tänä vuonna oli siis erityisen hyvin paikkoja tarjolla nuorillekin. Kyse oli siis haluttomuudesta, ei siitä etteikö olisi päässyt. "Ei ole mitään kiinnostavaa". Niin, ei kai, kun pelaamisesta ei makseta.

Ap

No mitä sitten? Hän ei halunnut töihin. Ja jos nyt ihan rehellinen olet, niin eihän nuo mainitsemasi työt sinuakaan kiinnostaisi. Sinun nuoresi halusi lomalla koko kesän, joten tietenkään hän ei innostunut epäkiinnostavista töistä. Voihan olla, että vuoden päästä haluaakin kokeilla jotain työtä - ehkä. Ei tuo oikeasti niin vakavaa ole.

Minä olin lukioiässä joka kesä kesätöissä, mm. mansikanmyyjänä ja hautausmaalla. En kai nyt enää koulutettuna näitä töitä tee.

Ap

Erikoinen on tuo tapasi puhua lapsestasi. Kylmä ja arvosteleva, itseäsi ylentävä.

Mitäpä jos keskustelisit lapsesi kanssa sen sijaan että kyselet rangaistusvinkkejä palstalta?

Mitä oikeasti palvelee se, että täysin varoittamatta teini ei yhtä kertaa kesässä pääsisikään huvipuistoon? Oppisiko hän arvostaan työtä vai kasvaisiko uhma ja epäluulo vanhempia kohtaan?

Minusta on kauheaa, millä tavalla kirjoitat omasta lapsestasi, ihan kuin laiskasta vihollisestasi.

Vierailija
104/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hänen tarvitse ranneketta ostaa, hengailkoot kavereiden kanssa laitteiden ulkopuolella.

Vierailija
105/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin lapsi haki lukion ekan jälkeen työpaikkoja tosi rajatusti. Haki vain sellaisia, mitkä oikeasti kiinnosti. Minusta tuo oli ok, koska edellinen kesä oli jäänyt lyhyemmäksi (kun koulu alkoi kesällä ja oli pari viikkoa töissäkin) ja kouluvuosi oli aika tiukkatahtinen. Oli ihan hyvä, että sai hengähtää siinä välissä ennen abivuotta.

Lukion jälkeen pääsi sitten kuitenkin tosi hyvään kesätyöpaikkaan (ihan omilla avuillaan) ja siitä eteenkin päin on tehnyt vaan oman alan hommia. Ei se peli välttämättä ole menetetty, jos ei joka kohdassa pääse kesätöihin. Mutta tietty tuo on huolestuttavaa, ettei edes hakenut yhtään minnekään, ja sitten olis kuitenkin rahaa vailla kaiken maailman huvituksiin.

Onko se edes koulussa saanut hyviä numeroita?

Vierailija
106/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin tietenkin lapselleni rahan reissuun.  En ole varakas, mutta huvittelu kuuluu nuoruuteen kavereiden kanssa.

Nyt ei oikein aloituksen perusteella selvinnyt miksi ap ei antaisi rahaa.

Kysymyksenasettelussa oli jotain tyyliin 'sori, ei ole varaa'. Jospa budjetti on niin tiukka että tuo lause on lähelle totuutta?

Vierailija
107/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa hoetaan kokoajan, että hanttihomma, hanttihomma mikä helkkarin hanttihomma? Esimiesasemasta vai myyntijohtajan paikastako pitäisi kullannupun saada aloittaa? Työt, joita mitään osaamaton, kokematon nuori voi tehdä, on yleensä hyvin yksinkertaista, mutta monesti on myös hyvin tärkeää, että kyseinen työ tulee tehtyä! Alhaalta aloitellaan, opetellaan hakemaan töitä ja nöyrästi tehdään mitä saadaan kun ei vielä ole erikoisosaamista!

Vierailija
108/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä antaisin teinille rahan. 16-vuotias on vielä aika nuori, ja lisäksi koululainen - en rankaisisi nuorta siitä, ettei jaksanut kouluvuoden päätteeksi raataa jossian ikävissä hanttihommissa kesällä. Enkä todellakaan lähtisi sille tielle, että "näpäyttäisin" teiniä tuolla lailla kieltämällä jonkun oikeasti kivan asian vain jonkun kesätyön takia. Ei se nyt niin paha asia ole, jos koululainen ei mene kesätöihin.

Lukion toiselle menee. Mun mielestä olisi voinut hyvin sen 4 viikkoa olla töissä minkä kaveritkin on. Tai edes 2 viikkoa (esim.tutustu ja tienaa -paikat). Nyt lähinnä pelaa aamusta iltaan jotain online-pelejä.

Ja en ole kieltämässä, mielelläni maksaisin 100 € mustikoista. Metsäkin vieressä, ei edes tarvitse kauas mennä.

Ap

Minusta olennainen kysymys on se, kuka teillä päättää. Meillä lapsilla ei edes ole olemassa sitä vaihtoehtoa, että jättäisi hakematta kesätöitä ja pelaisi koko kesän. Jos ei saa töitä niin se on eri asia, mutta pitää opetella hakemaan.

Mitä sanoisit lapselle, joka sanoisi, että on kouluvuoden jälkeen väsynyt ja haluaisi levätä kunnolla, että jaksaisi taas lukiota syksyllä? Pakottaisitko siis työhön? Eikö se juuri opeta inhoamaan työntekoa, kun sitä joutuu tekemään vastentahtoisena orjana?

Työn teko nostaa nuoren itsetuntoa. Pitää hakea työtä alalta, joka kiinnostaa. Jos ei saa, ei tarvitse tehdä orjatöitä. Jos lukio on noin rankka, on jotain kyllä pielessä.

Harvemmin lukiolaiselle on tarjolla muuta kuin hanttihommaa. Ja jos joskus pääsee pääministeriksi, oikeisto öyhöttää nuoruuden töistä vuosikymmenien jälkeenkin ja haukkuu kaupan kassaksi.

Siksiköhän Purralla on niin tyhjä CV.

Vierailija
109/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Meidän perheessä Linnanmäelle pääsee kesällä koko perhe ja teini vaikka kaverin kanssa, jos siltä tuntuu. Aika ankea kesä, jos yksi Lintsillä käynti on ylimääräistä huvia, joka yhtäkkiä ei kuulukaan yhdelle perheenjäsenelle.

Kaikkein ankeinta on, että keksit sen jälkeen kun kesätöiden hakuaika on jo mennyt, että teini ei pääse Lintsille jonain rankaisumuotona.

Monet tuon ikäiset on kesällä paljon kalliimmissa huveissa ulkomaita myöten.

Vierailija
110/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatusta se on jos opetat että raha ei kasva puissa.

Luulenpa että ainakin osa näistä ajatuksesi vastustajista saa osan tuloistaan avustuksina, sossusta tms. Joten todellisuus rahasta on jo vääristynyt ja valitettavasti sen asenteen kautta myös periytyy...

Voi elämä kun lukion 2. Luokkaa käyvä on kohta AIKUINEN!

Vierailija
111/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hyvä idea pistää nuori töihin. Tee vaikka joku lista hommista, joilla voi ansaita rahan.

Meillä nuorena saatiin nimenomaan rahaa tekemällä erilaisia kotitöitä ja ylimääräisistä hommista sai vähän ylimääräistä. Toimi hyvin ja opin nuorena hyviä periaatteita. Koskaan en ajatellut, että tämä on epäreilua tai mitään sellaista, vaan nimenomaan oli kivaa kun pystyi 'tienata' vaikka pesemällä ikkunat. 

Vierailija
112/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se huoleton äiti, joka ei vaadi 16-vuotiaalta työnhakua. Olin itse 16-vuotiaana ekan kerran kesätöissä eikä se minusta parempaa ihmistä tehnyt.

Ihan yhtä hyvin tai huonosti elämässään on pärjänneet ne kaverit, jotka ei olleet missään kesätöissä. Niin kauan kun koulu menee hyvin, en huolestuisi.

No näinhän se periaatteessa on. Meillä vaan esikoisen kohdalla on todettu, että jos työtodistuksia ei ole jo heti peruskoulun jälkeen, on nuorena aikuisena todella vaikea saada yhtään mitään työtä. Nuoremme ei voinut koronan vuoksi mennä parina kesänä töihin koska hän oli riskiryhmää. Nuorille työn saanti ei näytä olevan nykyään yhtä helppoa kuin omassa nuoruudessani.

Ikävää, että vanhemmilla on tuollainen asennevika. Tosiasiassa sillä ei ole mitään väliä, mitä mukero puuhasi 16-vuotiaana, kunhan ei rikoksia tee ja hoitaa koulunsa.

Tosiasiassa jokaisella työllä on työelämässä väliä.

Vierailija
113/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ankeita vanhempia osa. Oma esikoiseni ei kesätöissä ollut ollenkaan alaikäisenä. Pelasi ja ajoi mopolla kesät. Nyt on 23-vuotias työhullu.

Masentuneita, yksinäisiä nuoria on liikaa. Ap:n olisi syytä kannustaa nuorta kaveriseuraan ja maksaa huvitus. Kyllä huvitus pitäisi huoltajan maksaa, vaikka teini olisi töissäkin.

Varmaan moni tässä käyttää kokonaisharkintaa. Jos teini on puurtanut kouluvuoden aikana ahkeraan ja saanut pidettyä keskiarvon edes päälle ysissä, niin kyllä sellaiselle teinille ehkä helpommin heruu Lintsi-rahoja, vaikka ei olis kesätöitä hakenutkaan. 

Jos kouluvuosi on mennyt enemmän pelaamisen merkeissä ja keskiarvo on alle kasin, niin poimikoon sitten edes mustikoita tai pesköön ikkunat, jos Lintsille haluaa.

Vierailija
114/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakara poimimaan mustikoita. Myymällä saa 5kymppiä per ämpäri.

Vierailija
115/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin kyllä rahan. Täysikäisenä saa murehtia itse omat raha-asiansa.

Vierailija
116/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi käsittää, että hankitaan lapsi ja vaaditaan alaikäistä kesätöillä kustantamaan normaalia elämistä?!

Aika paljon täälläkin on kuitenkin ollut avauksia, joissa puetaan turhautumista kun ei ole edes kesällä varaa viedä perhettä Lintsille / Särkänniemeen / johonkin muuhun kivaan kesäpaikkaan. Sitä voinee siis pitää luksuksena?

Teinin kaverit myös tämän aloituksen perusteella kustantavat matkansa itse, eli se on se normaali.

Vierailija
117/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni oli ensimmäisen kerran kesätöissä opiskeluaikanaan joskus 21-vuotiaana. Tienasi ekana kesänä ainakin tuplasti enemmän kuin minä, joka aloitin omat kesätyöni 16-vuotiaana. Ei tarvitse varmaan mainita, että palkkaero on pysynyt myöhemminkin.

Ei puurtamisesta palkita.

Kesällä tärkein asia on palautua, jotta jaksaa taas seuraavan kouluvuoden. Kaikki muu on tuossa iässä sivuseikka.

Vierailija
118/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio oli rankkaa aikaa. Ymmärrän hyvin, jos kesän haluaa lepäillä ja lomailla. En itsekään käynyt siihen aikaa töissä. Anna vaan se reissuraha, vaikka kotitöiden tekemisen vastineena.

Vierailija
119/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se huoleton äiti, joka ei vaadi 16-vuotiaalta työnhakua. Olin itse 16-vuotiaana ekan kerran kesätöissä eikä se minusta parempaa ihmistä tehnyt.

Ihan yhtä hyvin tai huonosti elämässään on pärjänneet ne kaverit, jotka ei olleet missään kesätöissä. Niin kauan kun koulu menee hyvin, en huolestuisi.

No näinhän se periaatteessa on. Meillä vaan esikoisen kohdalla on todettu, että jos työtodistuksia ei ole jo heti peruskoulun jälkeen, on nuorena aikuisena todella vaikea saada yhtään mitään työtä. Nuoremme ei voinut koronan vuoksi mennä parina kesänä töihin koska hän oli riskiryhmää. Nuorille työn saanti ei näytä olevan nykyään yhtä helppoa kuin omassa nuoruudessani.

Ikävää, että vanhemmilla on tuollainen asennevika. Tosiasiassa sillä ei ole mitään väliä, mitä mukero puuhasi 16-vuotiaana, kunhan ei rikoksia tee ja hoitaa koulunsa.

Tosiasiassa jokaisella työllä on työelämässä väliä.

Nuoret pelastavat monen monen yrittäjän ja seurakunnan yms. lomakauden. Hatunnosto heille!

Vierailija
120/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, minähän näytin/lähetin hänelle jo hyvissä ajoin keväällä 6-7 kesätyöpaikkailmoitusta. Hyvinkin erilaisia: puutarhatöistä myyntitehtäviin, hyllyttämistä kaupassa yms. Mikään ei kelvannut. Vielä juhannuksen jälkeenkin olisi ollut yksi paikka tarjolla, ei hakenut. Tänä vuonna oli siis erityisen hyvin paikkoja tarjolla nuorillekin. Kyse oli siis haluttomuudesta, ei siitä etteikö olisi päässyt. "Ei ole mitään kiinnostavaa". Niin, ei kai, kun pelaamisesta ei makseta.

Ap

No mitä sitten? Hän ei halunnut töihin. Ja jos nyt ihan rehellinen olet, niin eihän nuo mainitsemasi työt sinuakaan kiinnostaisi. Sinun nuoresi halusi lomalla koko kesän, joten tietenkään hän ei innostunut epäkiinnostavista töistä. Voihan olla, että vuoden päästä haluaakin kokeilla jotain työtä - ehkä. Ei tuo oikeasti niin vakavaa ole.

Minä olin lukioiässä joka kesä kesätöissä, mm. mansikanmyyjänä ja hautausmaalla. En kai nyt enää koulutettuna näitä töitä tee.

Ap

Erikoinen on tuo tapasi puhua lapsestasi. Kylmä ja arvosteleva, itseäsi ylentävä.

Mitäpä jos keskustelisit lapsesi kanssa sen sijaan että kyselet rangaistusvinkkejä palstalta?

Mitä oikeasti palvelee se, että täysin varoittamatta teini ei yhtä kertaa kesässä pääsisikään huvipuistoon? Oppisiko hän arvostaan työtä vai kasvaisiko uhma ja epäluulo vanhempia kohtaan?

Minusta on kauheaa, millä tavalla kirjoitat omasta lapsestasi, ihan kuin laiskasta vihollisestasi.

Vastasin vain kommenttiin "eihän nuo mainitsemasi työt sinuakaan kiinnostaisi".

Ja kyllä se minusta laiskuutta on, jos ei yhtään viitsi muuta tehdä kuin pelata online-pelejä, katsella suoratoistokanavia tai pitää hauskaa kavereiden kanssa. Muutaman tunnin mustikan poiminta kerran kesässä onkin ihan hirveästi vaadittu 🤔

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän