Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16 v ei suostunut hakemaan mitään kesätyöpaikkaa, nyt kaverit (jotka kaikki olleet töissä) pyysi Lintsille

Vierailija
14.07.2023 |

Juna+ranneke ym. yli 100 €.

Olenko julma, jos sanon, sori, ei ole varaa? Tai annan vaihtoehdoksi että kerää pari ämpärillistä mustikoita?

Kommentit (512)

Vierailija
61/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä antaisin teinille rahan. 16-vuotias on vielä aika nuori, ja lisäksi koululainen - en rankaisisi nuorta siitä, ettei jaksanut kouluvuoden päätteeksi raataa jossian ikävissä hanttihommissa kesällä. Enkä todellakaan lähtisi sille tielle, että "näpäyttäisin" teiniä tuolla lailla kieltämällä jonkun oikeasti kivan asian vain jonkun kesätyön takia. Ei se nyt niin paha asia ole, jos koululainen ei mene kesätöihin.

Lukion toiselle menee. Mun mielestä olisi voinut hyvin sen 4 viikkoa olla töissä minkä kaveritkin on. Tai edes 2 viikkoa (esim.tutustu ja tienaa -paikat). Nyt lähinnä pelaa aamusta iltaan jotain online-pelejä.

Ja en ole kieltämässä, mielelläni maksaisin 100 € mustikoista. Metsäkin vieressä, ei edes tarvitse kauas mennä.

Ap

Minusta olennainen kysymys on se, kuka teillä päättää. Meillä lapsilla ei edes ole olemassa sitä vaihtoehtoa, että jättäisi hakematta kesätöitä ja pelaisi koko kesän. Jos ei saa töitä niin se on eri asia, mutta pitää opetella hakemaan.

Vierailija
62/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se huoleton äiti, joka ei vaadi 16-vuotiaalta työnhakua. Olin itse 16-vuotiaana ekan kerran kesätöissä eikä se minusta parempaa ihmistä tehnyt.

Ihan yhtä hyvin tai huonosti elämässään on pärjänneet ne kaverit, jotka ei olleet missään kesätöissä. Niin kauan kun koulu menee hyvin, en huolestuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä antaisin teinille rahan. 16-vuotias on vielä aika nuori, ja lisäksi koululainen - en rankaisisi nuorta siitä, ettei jaksanut kouluvuoden päätteeksi raataa jossian ikävissä hanttihommissa kesällä. Enkä todellakaan lähtisi sille tielle, että "näpäyttäisin" teiniä tuolla lailla kieltämällä jonkun oikeasti kivan asian vain jonkun kesätyön takia. Ei se nyt niin paha asia ole, jos koululainen ei mene kesätöihin.

Lukion toiselle menee. Mun mielestä olisi voinut hyvin sen 4 viikkoa olla töissä minkä kaveritkin on. Tai edes 2 viikkoa (esim.tutustu ja tienaa -paikat). Nyt lähinnä pelaa aamusta iltaan jotain online-pelejä.

Ja en ole kieltämässä, mielelläni maksaisin 100 € mustikoista. Metsäkin vieressä, ei edes tarvitse kauas mennä.

Ap

Minusta olennainen kysymys on se, kuka teillä päättää. Meillä lapsilla ei edes ole olemassa sitä vaihtoehtoa, että jättäisi hakematta kesätöitä ja pelaisi koko kesän. Jos ei saa töitä niin se on eri asia, mutta pitää opetella hakemaan.

Mitä sanoisit lapselle, joka sanoisi, että on kouluvuoden jälkeen väsynyt ja haluaisi levätä kunnolla, että jaksaisi taas lukiota syksyllä? Pakottaisitko siis työhön? Eikö se juuri opeta inhoamaan työntekoa, kun sitä joutuu tekemään vastentahtoisena orjana?

Vierailija
64/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se huoleton äiti, joka ei vaadi 16-vuotiaalta työnhakua. Olin itse 16-vuotiaana ekan kerran kesätöissä eikä se minusta parempaa ihmistä tehnyt.

Ihan yhtä hyvin tai huonosti elämässään on pärjänneet ne kaverit, jotka ei olleet missään kesätöissä. Niin kauan kun koulu menee hyvin, en huolestuisi.

Jos ei ees hae kesätöitä ei tartte tulla lakki kourassa kerjäämään rahaa.

Vierailija
65/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun lukee, niin ei paljon tarvitse ihmetellä miksi on niin monta palstalaista, joihin lapset ei aikuisena pidä yhteyttä.

Puuttuu täysin rakkaus ja ymmärrys ja lapsille halutaan mahdollisimman pikaisesti se sama paska elämä, kuin itsellä on.

Täällä näkee keiden lapsista tulee työtä tekeviä ja keistä rottia 😏

Meinaatko, että esim. 6 laudaturia kirjoittanut kirurgin ja opettajan lapsi jää lopun elämäänsä työttömäksi välivuotensa jälkeen (juttu iltasanomissa)? Ei varmaan ole vaadittu Linnanmäen reissujaan itse maksamaan tai mitään muutakaan :D

Kusipään lapsesta tulee kusipää. Niin se vaan elämässä menee.

Jos se, että en palkitse velttoilua tekee minusta kusipään, niin olkoon sitten niin. Vastuunottamiseen kasvattaminen on mielestäni vanhemman tehtävä, mutta meillä on ilmeisesti erilaiset arvot. :)

Vierailija
66/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut kesätöitä vaikka hain tuossa iässä, suhteita ei ollut.

Lukioon mennessä muutimme suurempaan kaupunkiin ja siellä jaoin säännöllisesti mainoksia ja lehtiä kesät talvet. Niillä rahoilla sain ostettua itselle jotain pientä kuten lukion kirjoja, CD-levyjä, hygieniatuotteita, vaatteita, kosmetiikkaa tai makeisia.

Vierailija
67/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini varmasti olisi ylpeänä lintsillä. Muut tehny niska limassa kesätöitä oman rahan eteen ja sit tää yks tulee sinne silleen et eipä tartte tehä mitää ku mutsi ja faija maksaa. Jep jep.

Toki voi olla, että kaverit ovat päässet vanhempiensa kanssa ulkomaille tai mökille, minkä taas vanhemmat ovat kustantaneet. Ap kertoi, ettei omalla teinillään ole kesällä kuin se pelaaminen. Kohtuullista olisi, että vanhemmat jotain kivaa tarjoisivat nuorelle - vaikka sitten sen Linnanmäki-reissun kavereiden kanssa.

Vierailija
68/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näinhän se periaatteessa on. Meillä vaan esikoisen kohdalla on todettu, että jos työtodistuksia ei ole jo heti peruskoulun jälkeen, on nuorena aikuisena todella vaikea saada yhtään mitään työtä. Nuoremme ei voinut koronan vuoksi mennä parina kesänä töihin koska hän oli riskiryhmää. Nuorille työn saanti ei näytä olevan nykyään yhtä helppoa kuin omassa nuoruudessani.

Vierailija
69/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun lukee, niin ei paljon tarvitse ihmetellä miksi on niin monta palstalaista, joihin lapset ei aikuisena pidä yhteyttä.

Puuttuu täysin rakkaus ja ymmärrys ja lapsille halutaan mahdollisimman pikaisesti se sama paska elämä, kuin itsellä on.

Meinaatko, että esim. 6 laudaturia kirjoittanut kirurgin ja opettajan lapsi jää lopun elämäänsä työttömäksi välivuotensa jälkeen (juttu iltasanomissa)? Ei varmaan ole vaadittu Linnanmäen reissujaan itse maksamaan tai mitään muutakaan :D

Akateemiset vanhemmat eivät välttämättä edes halua, että heidän hyvin menestyvä lapsensa joutuu tekemään hanttihommia. He usein ymmärtävät että opiskelu on tärkeää ja tehokkaaseen opiskeluun kuuluu myös palautumisaikaa.

Vierailija
70/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se, että en palkitse velttoilua tekee minusta kusipään, niin olkoon sitten niin. Vastuunottamiseen kasvattaminen on mielestäni vanhemman tehtävä, mutta meillä on ilmeisesti erilaiset arvot. :)

Lukionlaisen kohdalla vastuunottamiseen riittää se, että hoitaa koulun hyvin ja kunnianhimoisesti. Se on tärkeintä vastuun ottamista omasta elämästä tuossa iässä, koska lukion pohjalta haetaan jatko-opintoihin ja aletaan oikeasti rakentaa omaa elämää. Harvan elämä rakentuu sen pohjalta, että 16-vuotiaana siivosi vessoja.

Vierailija
71/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä sanoisit lapselle, joka sanoisi, että on kouluvuoden jälkeen väsynyt ja haluaisi levätä kunnolla, että jaksaisi taas lukiota syksyllä? Pakottaisitko siis työhön? Eikö se juuri opeta inhoamaan työntekoa, kun sitä joutuu tekemään vastentahtoisena orjana?

Työn teko nostaa nuoren itsetuntoa. Pitää hakea työtä alalta, joka kiinnostaa. Jos ei saa, ei tarvitse tehdä orjatöitä. Jos lukio on noin rankka, on jotain kyllä pielessä.

Vierailija
72/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyytäisin tekemään jotakin kotitöitä tai vaikka niitä mustikoita keräämään ja sitten antaisin rahan.

Vierailija
73/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näinhän se periaatteessa on. Meillä vaan esikoisen kohdalla on todettu, että jos työtodistuksia ei ole jo heti peruskoulun jälkeen, on nuorena aikuisena todella vaikea saada yhtään mitään työtä. Nuoremme ei voinut koronan vuoksi mennä parina kesänä töihin koska hän oli riskiryhmää. Nuorille työn saanti ei näytä olevan nykyään yhtä helppoa kuin omassa nuoruudessani.

Ikävää, että vanhemmilla on tuollainen asennevika. Tosiasiassa sillä ei ole mitään väliä, mitä mukero puuhasi 16-vuotiaana, kunhan ei rikoksia tee ja hoitaa koulunsa.

Vierailija
74/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minähän näytin/lähetin hänelle jo hyvissä ajoin keväällä 6-7 kesätyöpaikkailmoitusta. Hyvinkin erilaisia: puutarhatöistä myyntitehtäviin, hyllyttämistä kaupassa yms. Mikään ei kelvannut. Vielä juhannuksen jälkeenkin olisi ollut yksi paikka tarjolla, ei hakenut. Tänä vuonna oli siis erityisen hyvin paikkoja tarjolla nuorillekin. Kyse oli siis haluttomuudesta, ei siitä etteikö olisi päässyt. "Ei ole mitään kiinnostavaa". Niin, ei kai, kun pelaamisesta ei makseta.

Ap

Vierailija
75/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet saa ekat kesätyöpaikkansa suhteilla. Ne, joilla ei ole suhteita, joutuu hanttihommiin. Ei ole reilua.

Minä sain ekan kesätyöpaikkani suhteilla. Se oli mansikkapellolla, 14-vuotiaana. Ja ihan tällä vuosituhannella.

Vierailija
76/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi olla aivan vastuuntuntoinen ilman taloudellista kiristämistä ja kesätyöhakuakin. Saattaa tulla sinulle yllätyksenä. Se, että rakastaa lastaan ei ole sama asia, kuin vapaa kasvatus.

Toisaalta jos omiin kasvatusmetodeihin kuuluu uhkailu ja kiristys, niin mistähän sen olisit voinut tietää?

Vierailija
77/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin kyllä sen matkan pojalle. Jotain kotitöitä laittaisin kyllä tekemään. Mutta vaatisin muutenkin tekemään kotitöitä jo nuorempanakin. Vaikka yksi työ, joka olisi hoidettava joka päivä. Mutta anna pojan nauttia huvimatkasta kavereiden kanssa. Jää mukavia muistoja nuorelle.

Vierailija
78/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Työn teko nostaa nuoren itsetuntoa. Pitää hakea työtä alalta, joka kiinnostaa. Jos ei saa, ei tarvitse tehdä orjatöitä. Jos lukio on noin rankka, on jotain kyllä pielessä.

Harvemmin lukiolaiselle on tarjolla muuta kuin hanttihommaa. Ja jos joskus pääsee pääministeriksi, oikeisto öyhöttää nuoruuden töistä vuosikymmenien jälkeenkin ja haukkuu kaupan kassaksi.

Vierailija
79/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini mäkätti ja paheksui, kun en ollut kesätöissä ennen kuin täytin 17v. Päätin, että omia lapsiani en painosta enkä paheksu siitä jos haluavat levätä kesän.

Vierailija
80/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika istuu sisällä ja pelaa, tottahan toki se pitää palkita Linnanmäen huvituksilla, ehkä kaljarahaa päälle, niin ne nuoret oppii vastuullisiksi kansalaisiksi...

PS 16v ei ole mikään lapsi enää, rikosoikeudellisessa vastuussa ja vuoden päöästä voi saada ajokortin ja seksielämäkin saattaa olla aloitettu.

Millä lailla ajankäyttö olisi parempaa, jos hän olisi ollut sen kaksi viikkoa töissä jossain hanttihommissa, ja sitten loppuajan istuisi sisällä pelaamassa?

On siinä edes se 2 viikkoa töiden ja vastuullisuuden ja itsestä vastaamisen opettelua jne ja olisi voinut löytää paikan koko kesäksikin, mistä sinä tiedät?

-Jos olisi edes yrittänyt, mutta ei kiinnostanut ja nyt pitää palkita?

PS Oletko sossuilla, kun 2 viikon työt ei kiinnosta? Opetat nuorisosi sossuun?

-Tuet tippuu?

Te, jotka ihannoitte jotain koko kesän kestävää kesätyötä nuorella - eikö teillä ole joko kesämökkiä tai tapana tehdä mitään kesälomareissuja tms perheen kanssa? Vai lähdettekö sitten muu perhe ulkomaille tai mökille nauttimaan lomasta ja jätätte koululaisen yksin kotiin raatamaan hanttihommissa? Tuo sossuviittauksesi antaa ymmärtää, että sekin puoli on tullut tutuksi, eli oletko siis joku pienipalkkainen, jonka kesäloma kuluu kotona? Siinä todellisuudessa tietysti teinillä on aikaa raataa koko kesä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä