16 v ei suostunut hakemaan mitään kesätyöpaikkaa, nyt kaverit (jotka kaikki olleet töissä) pyysi Lintsille
Juna+ranneke ym. yli 100 €.
Olenko julma, jos sanon, sori, ei ole varaa? Tai annan vaihtoehdoksi että kerää pari ämpärillistä mustikoita?
Kommentit (512)
Kahden jo nuoren aikuisen pojan äitinä vastaisin, että älä anna rahaa lintsireissuun ilman työntekoa. Nuoret ovat mukavuudenhaluisia ja osaavat kyllä nauttia
saavutetuista eduista eli tässä tapauksessa elämästä öllötellen ilman omaa ponnistelua.
Kesätöiden tekemiseen kannattaa rohkaista vaikka perheessä rahaa olisikin. Kesätöissä pääsee kosketuksiin työelämän kanssa, oppii miten toimitaan, itsetunto kasvaa kun huomaa selviävänsä ja oppivansa uusia taitoja jne jne. Esim. puutarhatyöt ja hyllytys on paljon kaivattua ruumiillista työtä mikä on hyvää vaihtelua talvikauden istumiselle. Kesätyökokemus laskee kynnystä hakea töitä aikuisena.
Ensi keväänä älä lähetä nuorellesi vinkkejä työpaikoista, koska teini ottaa sen pakottamisena ja itsenäisyyttään osoittaakseen ei kelpuuta mitään. Keskustelkaa työnhausta iloisena asiana ja täkyksi kannattaa väläytellä mitä voi tehdä palkkarahoillaan. Hakemusten teossa voi toki auttaa, mutta nuoren pitäisi itse funtsia mitä haluaa tehdä kesällä.
Tuttavapiirissä ne pari poikaa, joiden vanhemmat olivat juuri sitä mieltä että kesällä levätään ja vanhemmilta rahaa riitti, harhailevat vieläkin vähän päämäärättömästi ympäriinsä vaikka ovat yli kahdenkymmenen.
Järkyttää, kuinka tässä keskustelussa ollaan sitä mieltä, että 16-vuotiaan, kohta 17 v., ei tarvitse hakea eikä tehdä kesätöitä. Omilta lapsiltani olen edellyttänyt kesätöissä käymistä 15-16 v. Alkaen. He ovat myös itse halunneet hakea töitä ja viihtyneet niin kitkemistöissä kuin lapsenvahtina tai varastohommissa. Nyt yliopisto-opinnot meneillään ja ovat edelleen ahkeria ja työskentelevät opintojen ohella. Yhtään ei ole haitannut töiden teko oppimista eikä edes nuoren selkä moisesta urakoinnista katkennut, mutta osaaminen ja ymmärrys kyllä on kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Kesälomaa on 10 viikkoa! Eikö palautumiseen riitä 8 viikkoa, jos 2 viikkoa olisi töissä?
Ap
Mielestäni kyllä
Vierailija kirjoitti:
Mun poika pesi kylppäriä ja uunia vastineeksi jos halusi jotain spessua. Hyvin pesikin ja samalla oppi kotihommia.
Kiitän kaikkien poikasi tulevien asuinkumppaneiden puolesta. Olet loistava kasvattaja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kirjoituksia, missä pidetään 16-vuotiasta lukiolaista ihan lapsena. Ei ole pitkää aikaa kun tuon ikäiset menivät erikoisluvalla naimisiin, veljeni vaimokin oli häissään vasta 16-v. Seuraavana vuonna hänestä tuli äiti ja hyvin lapsensa hoiti (tietysti veljeni kanssa).
Itse menin kesätöihin kolmetoistavuotiaana, enkä todellakaan tehnyt töitä vain paria viikkoa, vaan koko kesän. Eikä kesätyöt tietenkään vaikuttaneet mitenkään negatiivisesti arvosanoihin. Opinpahan arvostamaan työntekoa ja toisaalta myös tajusin, että pitää kouluttautua kunnolla.
Luojan kiitos lapsiavioliitot on nykyään kielletty. Palstasta nyt voi uskoa, että mikä tahansa keskiaikainen tapa saa yläpeukkua.
Eikä taida tuo oma lapsuuden työsuhteesikaan olla nykylakien mukainen.
Aika moni avioliitto päättyy ja on päättynyt eroon, mutta veljeni ja tuo vaimonsa olivat naimissa päälle kolmekymmentä vuotta, siihen asti kun vaimo kuoli syöpään. Lapsia heille tuli viisi.
Nepalissakin on varmasti paljon kestäviä liittoja kun puolet tytöistä menee lapsena naimisiin. Osa voi jopa olla onnellisia, mistä tietää. Mitään ihailtavaa tai esimerkillistä meidän nuorisolle siinä ei ole.
Minulta on varmaan mennyt ohi, milloin tässä ketjussa alettiin keskustella Nepalilaisten kesätyön teosta.
En tunne muita noin nuorena naimisiin menneitä kuin edesmennyt kälyni, mutta mitä avioliittoja olen myöhemmin ympärilläni ja kohdallani nähnyt, veljeni avioliitto vaikutti poikkeuksellisen onnelliselta. Harva pari on ollut yhtä paljon toisiinsa sitoutunut ja todellakin, siinä oli näin jälkeen päin ajatellen paljonkin ihailtavaa. Käly teki aikoinaan myös ihan oman työuran, ei hän mikään kotiäiti ollut.
Jospa lopettaisit itse jankuttamasta lapsiavioliiton ihanuutta ketjussa, joka ei aihetta käsittele. Jooko? Mitään ihailtavaa ei ole lapsiavioliitoissa ja ne tulisi kieltää maailmanlaajuisesti, vaikka itse olisit eri mieltä.
Toin 16-vuotiaiden aikaisemman mahdollisen avioitumisen esiin ainoastaan esimerkkinä siitä, miten 16-vuotias ei ole enää mikään pikkulapsi, vaan ainakin joissakin tapauksissa ihan kykenevä tekemään aikuisten päätöksiä. Sen ikäinen on meillä rikosvastuussa tekemisistään, voi ajaa isoa traktoria, kevytmoottoripyörää tai vaikka kuinka isoa moottorivenettä, tehdä itse työsopimuksen, äänestää kirkollisvaaleissa, hallita ansaitsemiaan rahoja jne.
Huokaus. Juuri siksi lakia on muutettu, ettei lapset ole kypsiä menemään naimisiin eikä se ole heille hyväksi. Tule jo tähän päivään sieltä menneisyydestä. Eikä asia muutenkaan liity aloitukseen.
Lapsetkin (alaikäiset) joutuivat menemään aikanaan naimisiin vahinkoraskauksien vuoksi. Kyllähän niitä nykyäänkin sattuu, mutta ilmapiiri on suvaitsevampi avioliittoaikeita kohtaan. Luulen nykyisen lapsiavioliittojen kieltävän lain tulleen voimaan kansainvälistymisen seurauksena. Joo ei kuulu ketjun aiheeseen, mutta. . .
Anneriina kirjoitti:
Järkyttää, kuinka tässä keskustelussa ollaan sitä mieltä, että 16-vuotiaan, kohta 17 v., ei tarvitse hakea eikä tehdä kesätöitä. Omilta lapsiltani olen edellyttänyt kesätöissä käymistä 15-16 v. Alkaen. He ovat myös itse halunneet hakea töitä ja viihtyneet niin kitkemistöissä kuin lapsenvahtina tai varastohommissa. Nyt yliopisto-opinnot meneillään ja ovat edelleen ahkeria ja työskentelevät opintojen ohella. Yhtään ei ole haitannut töiden teko oppimista eikä edes nuoren selkä moisesta urakoinnista katkennut, mutta osaaminen ja ymmärrys kyllä on kasvanut.
Mun mies ei ole ikinä tehnyt mitään kesätöitä vaan lomaili vaan kaikki kesät ja sitten yliopiston jälkeen suoraan hyviin töihin. Minä taas tein kaikki kesät töitä enkä kyllä ole nyt yhtään parempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä antaisin teinille rahan. 16-vuotias on vielä aika nuori, ja lisäksi koululainen - en rankaisisi nuorta siitä, ettei jaksanut kouluvuoden päätteeksi raataa jossian ikävissä hanttihommissa kesällä. Enkä todellakaan lähtisi sille tielle, että "näpäyttäisin" teiniä tuolla lailla kieltämällä jonkun oikeasti kivan asian vain jonkun kesätyön takia. Ei se nyt niin paha asia ole, jos koululainen ei mene kesätöihin.
Ei se ole mitään näpäyttämistä, vaan kasvatusta ja opettamista elämän realiteetteihin. Todellakin saa teini tehdä töitä rahan eteen, näin elämässä kuuluu toimia.
Riippuu, minkälaisiin realiteetteihin lapsi joutuu. Itse olen varakkaasta perheestä, eikä meillä kukaan kolmesta lapsesta ollut missään hanttihommissa koskaan. Ensimmäiset työpaikat oli yliopiston fuksivuoden jälkeen oman alan hommissa (vaikkakin yksinkertaisissa sellaisissa tietenkin).
Samaa kuviota aion noudattaa oman lasten kohdalla.
Me ollaan varakas perhe ja silti mun nyt aikuiset lapset ovat olleet 16-vuotiaasta lähtien töissä. Mun mielestä on hyvä oppia jo nuorena tienaamaan myös itse rahaa. Ja täytyy sanoa, että jos mä olisin palkkaamassa opiskejaa töihin ja mulla olisi kaksi hakijaa, joista toinen ei olisi tehnyt päivääkään töitä ja toinen niitä hanttihommia, niin kyllä mä näistä palkkaisin sen jälkimmäisen.
Anneriina kirjoitti:
Nykypäivänä yleensä vaaditaan 18 vuoden ikä että pääsee lapsia hoitamaan. Hanttihommiinkin voi tulla monta sataa hakemusta(esim puutarhatöihin).
Minusta yks ämpäri mustikkaa riittää putsattuna
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Ei ole mikään maailmanympärysmatka kyseessä. Miksi hankitte kakaroita, jos vihaatte niitä, eikä ole varaa normaaleihin asioihin?
Onko huvipuistossa käynti normaali asia? Itse olen aina ajatellu spessuna asiana. En kasvattaisi lapsia kuvittelemaan että yli 100e huvipuistoissa käynnit on normaalia elämää! Tai no ehkä se helsinkiläisille on normaalia kun asuvat linnanmäen naapurissa 🤔
Laita nuori pesemään mattoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää joitain vanhempia täällä. Itse tarjoan lapsilleni mielelläni kesähuvituksia ja ympäri vuodenkin kivoja juttuja.
Olen huomannut, että nykymaailma on aika julma työnhakuasioissa. Ainakin omalla kotiseudullani on fiksua hankkia kesätyökokemusta, koska se auttaa saamaan töitä myöhemminkin.
Toisaalta en itsekään jaksanut mennä kesätöihin lukiolaisena vaan vasta kun koulu oli loppu. Mutta se oli eri aikaa silloin, silloin nuorisolle oli paljon harjoittelupaikkoja.
Kysyjä kirjoitti, että mustikoita kasvaa kodin lähellä. Minusta ei kuulosta kohtuuttomalta, jos nuori kävisi poimimassa niitä vastineeksi rahasta.
Ne kodin lähellä kasvavat mustikat kasvavat koirien kusetuspaikoilla jos. En kehottaisi poimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vanhempana elatusvelvollisuus kakarastasi, josta olet saanut lapsilisääkin.
Rahat tassuun ja suu kiinni. Ei kesätyö ole minään velvollisuus, olet sinäkin kesälomalla.
Mitä se elatusvelvollisuus pitää sisällään, tuskin Linnanmäen reissuja tai ihan kaikkea muutakaan, mitä lapsi älyää vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Anneriina kirjoitti:
Mun mies ei ole ikinä tehnyt mitään kesätöitä vaan lomaili vaan kaikki kesät ja sitten yliopiston jälkeen suoraan hyviin töihin. Minä taas tein kaikki kesät töitä enkä kyllä ole nyt yhtään parempi ihminen.
Enpä usko että yksikään rekrytoija palkkaa hyvillä mielin jonkun 23-25-vuotiaan, joka ei ole päivääkään ollut töissä. Olkoonkin vaan yliopistotutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Anneriina kirjoitti:
Nykypäivänä yleensä vaaditaan 18 vuoden ikä että pääsee lapsia hoitamaan. Hanttihommiinkin voi tulla monta sataa hakemusta(esim puutarhatöihin).
4H:lla ja MLL:llä lastenhoitajien ikäraja on 15-16 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää joitain vanhempia täällä. Itse tarjoan lapsilleni mielelläni kesähuvituksia ja ympäri vuodenkin kivoja juttuja.
Olen huomannut, että nykymaailma on aika julma työnhakuasioissa. Ainakin omalla kotiseudullani on fiksua hankkia kesätyökokemusta, koska se auttaa saamaan töitä myöhemminkin.
Toisaalta en itsekään jaksanut mennä kesätöihin lukiolaisena vaan vasta kun koulu oli loppu. Mutta se oli eri aikaa silloin, silloin nuorisolle oli paljon harjoittelupaikkoja.
Kysyjä kirjoitti, että mustikoita kasvaa kodin lähellä. Minusta ei kuulosta kohtuuttomalta, jos nuori kävisi poimimassa niitä vastineeksi rahasta.
Ne kodin lähellä kasvavat mustikat kasvavat koirien kusetuspaikoilla jos. En kehottaisi poimimaan.
Kaikki suomalaiset asuu taajamassa?
Käsittämättömiä asenteita täällä ihmisillä, että olisi jotenkin kohtuutonta vaatia 16-vuotiasta työskentelemään pari viikkoa kesällä :D Ei mikään ihme jos nuorisosta kasvaa työtä vieroksuva porukkaa, joka saa burn outin kuukaudessa jouduttuaan ekaa kertaa töihin.
Eli en antaisi rahaa ilman vastinetta. Pistät tekemään jotain kotitöitä nyt, kun ei enää kesätyöpaikkaa oikein voi saada.
Olen itse vähävaraisesta perheestä. Jouduin tosi nuorena erilaisiin töihin ja osallistumaan perheen elatukseen. Jaoin kouluiltoina mainoksia, kesällä mansikanpoimintaa, siivousta kaupungilla jne. Vihasin tuota kaikkea eikä noista hanttihommista ole koskaan mitään uraetua ollut. Ihan orjatyötä pienellä palkalla. Ketään työnantajaa ei ole kiinnostanyt työtodistukset noista teiniajan hanttihommista. Päätin jo silloin, jos joskus saan lapsia, niin teen sen verran mukuloita, että pystyn heidät elättämään. Ja lomilla ei ole lasten pakko tehdä töitä, lapsi on lomansa ansainnut koulutöiden jälkeen. Työelämässä ehtii raataa kymmeniä vuosia. Antaa lasten olla lapsia ja nauttia vapaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anneriina kirjoitti:
Enpä usko että yksikään rekrytoija palkkaa hyvillä mielin jonkun 23-25-vuotiaan, joka ei ole päivääkään ollut töissä. Olkoonkin vaan yliopistotutkinto.
Jos kyseessä on joku vaativa asiantuntijatehtävä, kuten palstamammoilla usein on, niin sen saamiseen ei taida vaikuttaa se, onko tyyppi ollut 16-vuotiaana ruohoa leikkaamassa vai ei. Tuskin ruohonleikkaamiskokemysta saanut on etulyöntiasemassa, jos toisella ei tätä kokemus ole.
Kesätyökokemuksesta on hyötyä vain mahdollisesti toiseen kesätyöpaikkaan. Aikuisiän hanttihommiinkin on suurempi merkitys suosittelijalla.
Toinen perspektiivi: ap, mitä poikasi tekee viikottaisina normaali-velvollisuuksia kotona? Vai onko hän täysi vapaamatkustaja?
Jos 16v ja kauemminkin normaali nuori saa vaan olla löllöttää ilman muita velvollisuuksia kuin koulussa käynti niin kun hån aloittaa itsenäistä elämää niin masennustapauksista hänelle iskee kun pitää yhtäkkiä tehdäkin kaikki tylsätkin asiat, eikä se Kela enää maksakaan kaikenmaailman lintsilippuja ja pelikonsoleita.
Lapsi, jolla on ikötasoisia velvollisuuksia (joihin tuossa iässä kyllä mielestäni rupeaa kuulumaan myös joku lyhyt kesätyö) ei tule kasvamaan "selämästä elviytyväksi aikuiseksi"...
Toki jos hänellä on suuria oppimisvaikeuksia ja lukio jo vähän liian vaativa paikka niin ehkä hän sitten oikeasti hyötyy 2,5kk kesälomasta pelejä pelaillen?
Kyselin joitakin, niin ne tutustu ja tienaa rahat oli mennyt jo keväällä. Se oli niin suosittu, että nopeat ne nappas.
Se mustikanpominta on hyvä. Tärkeää työtä. Oppii myös luonnon kunnioittamista. Tulee ryhtiä tekee hyvää mielelle, kun saa itse tehdä ja tienata.
Syyllistää ei kannata. Mustikat on vieno. Saa valita ottaa tai jättää.