Jos et halua antaa koirasi tervehtiä ja haistella toisia koiria, älä please ota koiraa lainkaan kärsimään itsekkyydestäsi!
Koira on sosiaalinen laumaeläin, jonka luontaiseen käyttäytymiseen kuuluu kiinnostuminen toisia koiria kohtaan, niiden haistelu ja tervehtiminen. Tietysti joskus saatetaan ärähtääkin, mutta ei koskaan vahingoittamistarkoituksessa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Mun koira, mun lauma, teen mitä itse haluan, minä minä minä ja lopuksi vielä minä.
ketä muuta varten koiras otit? ootko just näitä hulluja jotka ottaa koiran ku näyttää niin kivalta moikata kadulla koira kamuja.
Ihmiset myös jostain syystä kieltävät koiraa haukkumasta muille koirille. Miksi koira ei saisi vaihtaa kuulumisia muiden koirien kanssa? Herättääkö koiran haukku ihmisessä pelon tai vihan tunteita, jotka pitää tukahduttaa kieltämällä koiraa ilmaisemasta itseään ja häpeämällä sitä, että eläin on oma itsensä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä lähellä on kaksi takakireää muijaa koiriensa kanssa. Eivät anna koiriensa haistella muiden koirien kanssa.
Puhuvat vielä tosi ilkeästi ihmisille.
Varmaan jotain alkavaa mt-ongelmaa
Se että omistaa koiran, osoittaa että ei ole kaikki inkkarit kanootissa.
Jos et halua antaa koirasi tervehtiä ja haistella toisia koiria, älä please ota koiraa lainkaan kärsimään itsekkyydestäsi!
Etkö näe että asian voi miettiä myös toisinpäin :D älä päästä koiraasi muiten koiria kiusaamaan omaaa itsekkyyttäsi. Keltanen talutin kertoo ettei koira tahdo seuraa sun koirastas, näitä on ihan etikettejä sivistyneeseen oloo.
Kylläpäs nyt joku mt -potilas on vetäny herneen nekkuunsa kun joku ei ole antanut lähestyä omaa koiraansa 😂
Hitto että te ootte säälittäviä ja noloja ton itkupotkuraivarinne kanssa🤣
Se, ettei ole annettu sinun ja sinun koirasi lähestyä tai juuri sillä kertaa vastaantullessa, ei tarkoita, etteikö koiraa olisi mitenkään sosialistettu oman perheen ulkopuolelle.
Olen minäkin omieni kanssa rajannut, koska ovat vahtikoiria ja koulutuksen saaneita.
Eivät koko kaupungin yleisiä lemmikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Koiria ei pitäisi olla sellaisilla ihmisillä, jotka vetää niitä naru kaulassa pitkin katuja.
Ei niitä tarvitsisi olla kellään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset myös jostain syystä kieltävät koiraa haukkumasta muille koirille. Miksi koira ei saisi vaihtaa kuulumisia muiden koirien kanssa? Herättääkö koiran haukku ihmisessä pelon tai vihan tunteita, jotka pitää tukahduttaa kieltämällä koiraa ilmaisemasta itseään ja häpeämällä sitä, että eläin on oma itsensä?
ettei se meteli jatku kotona, koira yhdistää haukun negatiiviseen. ei teidän tarvi miettiä miks muut keskittykää omiin koiriinne
Koira on 6-v, on omat koirakaverit, naapurissa ja koirapuistossa. Enää ei jaksa, ei koira enkä minä, moikata kaikkia vastaantulevia.
Annan tervehtiä jos tulee vaikka innokas nuori koira tutustumaan.
Totta puhuen, neljä kertaa päivässä kun lenkkeillään niin ei enää oikein jaksa niitä samoja liirumlaarumeita outojen ihmisten kanssa.
Ei mulla ollut ainakaan mistään takakireydestä kyse, vaan ihan siitä, että koira tunsi turvattomuutta remmissä jos vieraat koirat tulevat haistelemaan. On aika yleistä ja siihen ei mikään harjoittelu auta useimmilla. Sit kun se oma koira ärähtää kun vieras koira tulee remmissä haistelemaan niin sit nää omistajat on ihmeissään, kun koira on äkäinen.
Mut joo, koiraa en enää hanki ennen kuin voin muuttaa johonkin kauas korpeen, jossa ei tarvi kaiken maailman törppöihin törmätä.
Annan koirani kaveerata tuttujen koirien kanssa. Se on uros ja haluaa aina toisten urosten kanssa ns. "selvittää välit" ennen kuin voi olla niiden kaveri, jonka takia en halua tutustuttaa enempää uusiin uroksiin. Näkee monta kertaa viikossa lajitovereitaan ja meillä on monesti myös hoidossa tuttujen koiria, jos lähtevät matkoille. Mielestäni on ihan hyvä tilanne ja hyvin sosialisoitu koira.
Vierailija kirjoitti:
Koirat pitäisi kieltää siviileiltä, virkakoirat olisi ok.
Mitä? Sinulta pitäisi kieltää netti ja elektroniikka jos tyhmyys ja virheet eivät ole sallittuja
Jos haluatte koirillenne seuraa, niin menkää koirapuistoon tapaamaan muita samalla asialla olevia.
Me ei moikkailla lenkeillä muita koirakoita ihan terveys- ja turvallisuussyistä. Ymmärrän kyllä, että joillekin se koira ja koiran ulkoilutus ovat jonkinsortin sosiaalisia tapahtumia, mutta jos olen koiran kanssa lenkillä, niin meillä on yleensä joko juoksulenkki menossa tai olemme matkalla johonkin eikä mulla ole aikaa jäädä rupattelemaan joutavia. En muutenkaan juttele tuntemattomien kanssa ulkona ilman syytä, joten miksi tuollaisissakaan tapauksissa.
Sitä paitsi on omituista vedota siihen, että koira on laumaeläin ja siksi pitäisi päästä moikkaamaan tuntemattomia. Eivät laumaeläimet luonnossakaan sosialisoi tuntemattomien kanssa ihan vaan sosialisoimisen ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En anna koskaan koirieni haistella vieraita vastaantulevia koiria koska ne ei kuulu meidän laumaan.
Miksi sinä itsekkäänä ihmisenä pidät vain yhtä koiraa vaikka koira on laumaeläin?
Voi olla parempi ettei sun koira tapaa muita koiria kun itsekin olet noin kireä.
Onhan kirjoittajalla lauma jos siihen laumaan luetaan omistaja. Sekalauma.
Koiran pääsee elämään koiranelämää muiden koirien kanssa.
Koira ja ihminen eivät ole lauma vaan eri lajeja jotka ovat oppineet sietämään toisiaan. Koirallasi ei ole laumaa ja siksi se pyrkii epätoivoisesti muiden koirien kanssa kontaktiin.
Koiran ei ole luonnollista tervehtiä muita koiria hihnassa ollessaan, joten meitä on turha yrittääkään lähestyä tervehtimistarkoituksella hihnalenkeillä. Aidattu alue ja tutut koirakaverit ok.
Vierailija kirjoitti:
Eläimet ei sovi kaupunkiin.
Sun pitää olla todella vieraantunut luonnosta jos ajattelet näin. Monet ihan villitkin eläimet ovat sopeutuneet kaupunkielämään oikein mainiosti.
Ap, perehdypä enemmän koirien käyttäytymiseen ja ala vaikka harrastamaan jotain sen kanssa. Mene koirakouluun niin siellä viimeistään opit että koiria ei päästetä tervehtimään hihnassa vaan aina pidetään kohtelias hajurako vierustoveriin. Koiria ei myöskään saa päästää tuijottamaan muita koiria.
Mene ihan alkajaiseksi vaikka ohituskurssille ja sitten jonkun harrastuksen pariin että saat paremman yhteyden luotua koiraasi ja se ei enää tarvitse aktivoinniksi muita koiria. Meidän koirakoulu järjestää myös yhteislenkkejä missä koirat oppii lenkkeilemään välittämättä muista koirista vaikka yhdessä eteenpäin kuljetaankin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä viestissä ja keskustelun aloituksessa näkyy, että jotkut ihmiset inhimillistävät koiriaan liikaa. Eivät haukkuvat koirat "vaihda kuulumisia". Koirat viestittävät haukunnallaan ihan perustunteita, kuten vihaa, pelkoa, kipua, innostumista tms.
Jos koira on remmiräyhä, niin on täysin ymmärrettävä, että omistaja yrittää tällaista käytöstä hillitä. Yleensä remmiräyhääjällä on alhainen impulsikontrolli ja käytökseen kuuluu myös kiskomista, sinkoilua, hyökkimistä yms epätoivottua käytöstä, mihin kielloilla yritetään puuttua. Eli ongelma ei välttämättä ole ollenkaan tai ainakaan yksinomaan koiran tuottama ääni vaan se muu oheistoiminta.
Mun toinen koira ei ole koskaan sietänyt muita koiria. Se on oppinut elämään perhetuttujen koirien ja meidän vanhemman koiran kanssa, mutta niidenkään kanssa se ei edes leiki. Ja ihan ollaan pentuna viety pentutreffeille, annettu nuuhkia muita koiria ja käyty sosiaalisissa tapahtumissa sekä koirapuistoissa, mutta kun ei niin ei, enkä ala pakottaa aikuista koiraa moikkaamaan muita vaan siksi, että joku toinen haluaa päästää hurttansa mun koiran luokse.
Meidän vanhempi koira saa moikata muita jos haluaa, mutta yleensä sekin menee vain tuttujen koirien luokse lenkillä ja muut se kiertää itse kaukaa.
Eli ihan on kuule monesti koirasta itsestään kiinni koko homma, kaikki ei kaipaa sosiaalisia kontakteja.
Miksi se ap sinua niin vaivaa, että kaikki ei anna koiransa tervehtiä sinun koiraasi? Anna kun arvaan, koirasi oikein vetämällä vetää muiden koirien luokse ja jos vastaantulija kääntyykin muualle niin et saa omaa koiraasi enää kuriin? Sitten syytät mielessäsi niitä muita oman koirasi käytöksestä kun hänhän vaan haluasisi pelkästään tervehtiä?
Otapa nyt kunnia-asiaksesi opettaa koirallesi ohittaminen ja oikein viimeisen päälle hyvä kontakti. Huomaat miten paljon mukavampaa silloin on lenkkeillä kun koira on kiinnostunut pelkästään sinusta eikä vieraista koirista. Koirallesi riittää pari tuttua koirakaveria koiden kanssa käytte jollain aidatulla aluella silloin tällöin juoksemassa vapaana.
Koiria ei pitäisi olla sellaisilla ihmisillä, jotka vetää niitä naru kaulassa pitkin katuja.