Miksi raadamme niska limassa jotta ahneella sukupolvella olisi suurempi eläke?
Ovat kaiken ovat muutenkin saaneet helpolla verrattuna nykynuoriin/työikäisiin? Ja niin ahneita ja itsekkäitä ovat vielä kaiken päälle. Omilla 70+ vanhemmillakin omaisuutta useampi asunto, miljoonien arvosta yhteensä, eivätkä MITÄÄN ole koskaan antaneet lapsilleen. Ei puhettakaan että olisivat auttaneet vaikkapa ensiasunnon ostossa tai vastaavaa. Siinä vaan hilloavat omaisuuttaan varmaan hautaan asti, vaikka jo vuosia ovat mukamas lupailleet kaikkea.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Kommentit (1202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä haukutaan ap:ta ahneeksi kun kehtaa arvostella vanhempiaan ja odottaa heiltä jotain.
En ihan ymmärrä, miksi ei voisi odottaa sellaista, suvun rahoja/omaisuutta kuitenkin varmaan ovat?
Miehen vanhemmat ihan samanlaisia. Itse ovat perineet omilta vanhemmiltaan ja muilta sukulaisilta vaikka mitä ja saaneet jo ennen heidän kuolemaansa, mutta eivät ole mitään antaneet esim meidän lapsillekaan koskaan. Ja omaisuutta ja rahaa tosiaan on ja ihan hyvät eläkkeetkin varmasti kun ovat työssä aina olleet. On asuntoa ulkomailla, sijoitusasuntoja, mökkejä jne. Miettivät vaan että minneköhän sitä matkustelisi seuraavaksi.
Auttaa kyllä sitten pitäisi ilmaiseksi milloin missäkin asiassa. itselläni ystäviä kenen vanhemmat ostaneet heille asuntoja, maksaneet lastenlasten harrastuksia, perheen lomamatkoja, tukeneet silloin kun lapset olleet pieniä ja rahaa ollut vähän. Niin onhan se aika erikoista ja itsekästä että kaikki halutaan vaan pitää itsellä.
No, se on sinun tapauksesi ja sinun harmisi. Emme voi tietää, miksi juuri sinulla on asiat näin. Kuitenkin kerrot, että sinulla on ystäviä, jotka ovat saaneet vanhemmiltaan vaikka mitä, itse asiassa enemmän kuin mitä yleensä vanhemmat edes lapsilleen antavat, kun nämä sentään ovat jo aikuisia ja omillaan.
Et voi siis yleistää, että kaikki vanhemmat ovat kuin itselläsi ja miehelläsi.
Vesitit siis juuri tuon teorian, mitä täällä halutaan vähän väliä toitottaa ; kuinka kamalan itsekkäitä ne vanhemmat ja anopit ja apet ovat, kun eivät koskaan auta, vaikka ovat rikkaita kuin kroisokset.
Omassa elämässäni olen huomannut, että nykyeläkeläiset auttavat valtavan paljon lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Omasta itsestänikin voin sanoa, että taisin itse asiassa vaatettaa ja varustaa kaikki lapsenlapseni niin palkastani kuin myöhemmin eläkkeestänikin aina vastasyntyneestä tuonne parikymppisiksi asti. Tein sen ihan mielelläni, mutta siis tein. Minun luokseni ne oppivat jo tulemaankin, kun jotain tarvitsivat. Aina oli mummun ja papan ovi auki ja varmasti hankittiin mitä tarvittiin.
Ja niin on omassa lähisuku- ja ystäväpiirissä muillakin, lapsenlapsia hemmotellaan samalla kun helpotetaan vanhempien taloudellista taakkaa.
Se, miksi jotkut eivät näin tee, vaikka rahallisesti olisi mahdollista, en minä tiedä. Ei minun vanhempanikaan kyllä minun lapselleni koskaan mitään hankkineet, enkä osannut toivoakaan. He olivat vähävaraisia. Taloudellista apua ei herunut missään tilanteessa ja se oli itsestään selvää.
Ehkä se kaikki sitten sataa sinun laariisi sitten, kun vanhemmat on edesmenneet. Eihän tämä maailma tasa-arvoinen ole missään suhteessa muutenkaan, kaipa sinäkin sen olet jo elämässäsi oppinut. Me ei edes synnytä tänne tasa-arvoisina.
Mutta ainahan sitä kiukutella voi.
Juu oikeasssa olet. On myös tosi anteliaita ja avokätisiä isovanhempia ja vanhuksia, kuten useamman ystäväni vanhemmat. Mutta tiedän myös useita kenellä vähän samanlainen tilanne kuin meidän perheellä ja tätä on minun todella vaikea ymmärtää, miten joku voi käyttäytyä näin omia lapsiaan kohtaan.
No mutta täähän on ihan normaali asia ihmisten keskuudessa. Raha menee rahan luo, se on tiedetty aina.
Mitä rikkaampi ihminen, sitä nuukempi.
Köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostaankaan. Nämä on ihan perusasioita maailmassa.
Ymmärrän kyllä jotain vähävaraista ihmistä, joka on hirveällä säästämisellä ja nuukailemisella saanut viimein itselleen hiukan pelivaraa elämäänsä. Monet eläkeläiset nimenomaan siinä vaiheessa, kun eivät enää välitä siitä kuluttamisesta niin kovasti, saavat paremmin säästöön rahaa kuin ennen. Ja sitten tuleekin tilanne, että heidän pitäisi se säästäväisyydellä keräämänsä raha antaakin tuosta noin vaan lapselleen tai lapsenlapselleen. Tuntuuhan se hiukan epäoikeudenmukaiselta häntäkin kohtaan.
Sanotaanhan sitä niinkin, että jokainen on oman onnensa seppä. Hiukan siinä ontuu tietysti se, että me emme synny tänne kaikki samoille kalkkiviivoille. Joidenkin on helpompi heti alusta lähtien sitä omaa alasintaan takoa. Siitä huolimatta itsestä riippuu suunnattoman paljon se, millaiseksi elämä muodostuu.
On outoa verrata omia olosuhteita menneisiin aikoihin ja ihmisiin, jotka syntyi ihan erilaisiin oloihin ja aikakauteen. Eikö paremminkin kuuluisi verrata sitä omaa tilannettaan muihin samanikäisiin? Niihin, joilla on ollut ajallisesti ainakin samat lähtökohdat. Miksi toiset pärjää niin helkutin paljon paremmin kuin toiset?
Luin juuri viikonvaihteen iltapäivälehdestä jutun nimeltä Superjahtinainen. V. -69 syntynyt tamperelaislähtöinen naisihminen, joka on koulutukseltaan restonomi. Superjahtialan yrittäjä, tarjoaa luksuselämyksiä miljonääreille. Hän lähti aikanaan työskentelemään miehistön jäsenenä purjeveneelle ja työmäärä oli valtava, siivouksesta ruuanlaittoon ja matkaoppaana toimimiseen.
Miksi jollekin vain käy näin, ja joku toinen samoista kuopista periaatteessa ponnistanut elää toimeentukituella vuokrakaksiossa ja yrittää selvitä muutaman lapsen kanssa.
Onko kyse intohimosta elämään ja sen puutteesta? Kunnianhimosta tai sen puutteesta?
Kaikilla ei tietysti ole valmiuksia noin pitkälle, mutta miksi niitä valmiuksia ei niin usein ole edes lähellekään? Maailmahan on avoin nykyään ihan eri tavoin, kuin mitä se oli 40- ja 50-luvun nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/6063451
Tässä taas oiva esimerkki rikkaista eläkeläisistä, joiden elämään hintojen nouseminen ei vaikuta mitenkään. Näitä on paljon! Miten räikeää että vanhukset matkustelevat siellä täällä Euroopassa, mökiltä toiselle ja samalla kun lapsiperheet laskevat eurojaan että pääsevät edes jonkun pienen reissun tekemään kesän aikana.
Eikö saisi ? Pitäisikö heidän maksaa sun Turkin matkasi ?
Ne mökit oli Suomessa .
Jos on kämppä Westendissä niin oletettavasti on jossain vaiheessa tehnyt duunia ja ihan kunnolla.
Tämä ahneiden,rikkaiden, itsekkäiden , tulevaisuuden lapsiltaan varastaneiden, syntymänsä ja olemassa olonsa eläkeläisten syyllistäminen on suoranaista vihaa.
Miltä tuntuisi olla ihminen, jonka omat lapset ja suuri osa nuoremmista sukupolvista näkisi mieluiten kasvavan horsmaa ?
Älkääkä vetäkö uhriutumiskorttia kuten teillä on tapana eriävän mielipiteen kohdalla kun ette muuta keksiTeidän eläkkeet maksaa nyt työssäkäyvät.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005325719.html
Ja me maksoimme edellisen sukupolven eläkkeitä. -eri
Stämmer. För var av er fanns det 1/2 pensionär att betala. För var av dem som betalar era pensioner finns det 2 pensionärer att betala. Bra för er, skit för alla andra.
Vilka har designat systemet och gjort det till den lagen som den är idag? Vink: kolla Lasse Laatunen och hans åldersgrupp. Den sista som inte bestraffas av all försämringar i pensionsvillkoren och personen som är ansvarig för den stora pensionssvindeln.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä haukutaan ap:ta ahneeksi kun kehtaa arvostella vanhempiaan ja odottaa heiltä jotain.
En ihan ymmärrä, miksi ei voisi odottaa sellaista, suvun rahoja/omaisuutta kuitenkin varmaan ovat?
Miehen vanhemmat ihan samanlaisia. Itse ovat perineet omilta vanhemmiltaan ja muilta sukulaisilta vaikka mitä ja saaneet jo ennen heidän kuolemaansa, mutta eivät ole mitään antaneet esim meidän lapsillekaan koskaan. Ja omaisuutta ja rahaa tosiaan on ja ihan hyvät eläkkeetkin varmasti kun ovat työssä aina olleet. On asuntoa ulkomailla, sijoitusasuntoja, mökkejä jne. Miettivät vaan että minneköhän sitä matkustelisi seuraavaksi.
Auttaa kyllä sitten pitäisi ilmaiseksi milloin missäkin asiassa. itselläni ystäviä kenen vanhemmat ostaneet heille asuntoja, maksaneet lastenlasten harrastuksia, perheen lomamatkoja, tukeneet silloin kun lapset olleet pieniä ja rahaa ollut vähän. Niin onhan se aika erikoista ja itsekästä että kaikki halutaan vaan pitää itsellä.
No, se on sinun tapauksesi ja sinun harmisi. Emme voi tietää, miksi juuri sinulla on asiat näin. Kuitenkin kerrot, että sinulla on ystäviä, jotka ovat saaneet vanhemmiltaan vaikka mitä, itse asiassa enemmän kuin mitä yleensä vanhemmat edes lapsilleen antavat, kun nämä sentään ovat jo aikuisia ja omillaan.
Et voi siis yleistää, että kaikki vanhemmat ovat kuin itselläsi ja miehelläsi.
Vesitit siis juuri tuon teorian, mitä täällä halutaan vähän väliä toitottaa ; kuinka kamalan itsekkäitä ne vanhemmat ja anopit ja apet ovat, kun eivät koskaan auta, vaikka ovat rikkaita kuin kroisokset.
Omassa elämässäni olen huomannut, että nykyeläkeläiset auttavat valtavan paljon lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Omasta itsestänikin voin sanoa, että taisin itse asiassa vaatettaa ja varustaa kaikki lapsenlapseni niin palkastani kuin myöhemmin eläkkeestänikin aina vastasyntyneestä tuonne parikymppisiksi asti. Tein sen ihan mielelläni, mutta siis tein. Minun luokseni ne oppivat jo tulemaankin, kun jotain tarvitsivat. Aina oli mummun ja papan ovi auki ja varmasti hankittiin mitä tarvittiin.
Ja niin on omassa lähisuku- ja ystäväpiirissä muillakin, lapsenlapsia hemmotellaan samalla kun helpotetaan vanhempien taloudellista taakkaa.
Se, miksi jotkut eivät näin tee, vaikka rahallisesti olisi mahdollista, en minä tiedä. Ei minun vanhempanikaan kyllä minun lapselleni koskaan mitään hankkineet, enkä osannut toivoakaan. He olivat vähävaraisia. Taloudellista apua ei herunut missään tilanteessa ja se oli itsestään selvää.
Ehkä se kaikki sitten sataa sinun laariisi sitten, kun vanhemmat on edesmenneet. Eihän tämä maailma tasa-arvoinen ole missään suhteessa muutenkaan, kaipa sinäkin sen olet jo elämässäsi oppinut. Me ei edes synnytä tänne tasa-arvoisina.
Mutta ainahan sitä kiukutella voi.
Juu oikeasssa olet. On myös tosi anteliaita ja avokätisiä isovanhempia ja vanhuksia, kuten useamman ystäväni vanhemmat. Mutta tiedän myös useita kenellä vähän samanlainen tilanne kuin meidän perheellä ja tätä on minun todella vaikea ymmärtää, miten joku voi käyttäytyä näin omia lapsiaan kohtaan.
No mutta täähän on ihan normaali asia ihmisten keskuudessa. Raha menee rahan luo, se on tiedetty aina.
Mitä rikkaampi ihminen, sitä nuukempi.
Köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostaankaan. Nämä on ihan perusasioita maailmassa.
Ymmärrän kyllä jotain vähävaraista ihmistä, joka on hirveällä säästämisellä ja nuukailemisella saanut viimein itselleen hiukan pelivaraa elämäänsä. Monet eläkeläiset nimenomaan siinä vaiheessa, kun eivät enää välitä siitä kuluttamisesta niin kovasti, saavat paremmin säästöön rahaa kuin ennen. Ja sitten tuleekin tilanne, että heidän pitäisi se säästäväisyydellä keräämänsä raha antaakin tuosta noin vaan lapselleen tai lapsenlapselleen. Tuntuuhan se hiukan epäoikeudenmukaiselta häntäkin kohtaan.
Sanotaanhan sitä niinkin, että jokainen on oman onnensa seppä. Hiukan siinä ontuu tietysti se, että me emme synny tänne kaikki samoille kalkkiviivoille. Joidenkin on helpompi heti alusta lähtien sitä omaa alasintaan takoa. Siitä huolimatta itsestä riippuu suunnattoman paljon se, millaiseksi elämä muodostuu.
On outoa verrata omia olosuhteita menneisiin aikoihin ja ihmisiin, jotka syntyi ihan erilaisiin oloihin ja aikakauteen. Eikö paremminkin kuuluisi verrata sitä omaa tilannettaan muihin samanikäisiin? Niihin, joilla on ollut ajallisesti ainakin samat lähtökohdat. Miksi toiset pärjää niin helkutin paljon paremmin kuin toiset?
Luin juuri viikonvaihteen iltapäivälehdestä jutun nimeltä Superjahtinainen. V. -69 syntynyt tamperelaislähtöinen naisihminen, joka on koulutukseltaan restonomi. Superjahtialan yrittäjä, tarjoaa luksuselämyksiä miljonääreille. Hän lähti aikanaan työskentelemään miehistön jäsenenä purjeveneelle ja työmäärä oli valtava, siivouksesta ruuanlaittoon ja matkaoppaana toimimiseen.
Miksi jollekin vain käy näin, ja joku toinen samoista kuopista periaatteessa ponnistanut elää toimeentukituella vuokrakaksiossa ja yrittää selvitä muutaman lapsen kanssa.
Onko kyse intohimosta elämään ja sen puutteesta? Kunnianhimosta tai sen puutteesta?
Kaikilla ei tietysti ole valmiuksia noin pitkälle, mutta miksi niitä valmiuksia ei niin usein ole edes lähellekään? Maailmahan on avoin nykyään ihan eri tavoin, kuin mitä se oli 40- ja 50-luvun nuorille.
Ei todellakaan ole noin mustavalkoista. On myös paljon varakkaampia vanhuksia, jotka ostavat lapsilleen ensiasunnon tai maksavat ainakin puolet, sen mukaan mitä pystyvät, tukevat nuoria perheitä, kun lapset ovat pieniä ja rahasta tiukempaa. Ihan omasta vapaasta tahdostaan. Ilman että lapsi edes itse pyytää. Koska haluavat auttaa omia lapsiaan. Mielestäni tämä on normaalia ja näin sen kuuluisi olla. En ymmärrä vanhuksia, jotka hilloavat omaisuutta, vaikka heillä ei ikinä tule olemaan aikaa käyttää sitä kaikkea. Mitä lapset tekee siinä vaiheessa omaisuudella kun ovat itsekin jo eläkkeellä, talot on maksettu jne? Tietenkin auttaa itse omia lapsiaan, jos sellaisia on. Mutta niin olisivat vanhuksetkin voineet tehdä samassa tilanteessa, sen sijaan että pitävät kaiken itsellään.
Eläke n. 900 e, töitä tein 40 v ja pitkää päivää ilman lomia yrittäjäpuolisona
Jälleen kerran tuon tilaston mukaan me 70-luvulla syntyneet vedämme lyhimmän tikun, vähiten eläkettä per euro :/ Emmekö voisi saada jotain kompensaatiotakin välillä kun näyttää olevan joka asiassa kaikkein huonoin mäihä meillä :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sun vanhemmat meni töihin 16v iässä, sinä et vielä 30v iässäkään halunnut töihin, joten onhan se väärin, että 50 vuoden työrupeaman jälkeen saa maksamiaan rahoja rahastosta takaisin. Montako tuhatta euroa sinä olet maksanut eläkevakuutusmaksuja
Mitä horiset? Olen ollut töissä 15-vuotiaasta saakka ja maksanut eläkevakuutusmaksuja tähän mennessä enemmän kuin keskimäärin 40-vuotiaat. T. Ap
Tuskin olet edelleen eläkemaksut maksetaan jos töissä niin täysi ikäisestä että älä nyt luule liikoja itsestäsi.Eihän muiden vika ole jos vanhempasi saavat hyvää eläkettä eivätkä sinulle anna rahojaan.Taitaa olla peiliin katsomisen paikka.Kaikillahan ei ole suuria eläkkeitä joten älä yleistä.Siksi toisekseen niin me eläkelläisetkin olemme joutuneet toisten eläkkeitä aikanaan maksamaan.Ei siinä ole poru auttanut.
Sodassa olleet saivan pienen eläkkeen ja eläkeläisiä oli huomattavasti vähemmän.
Eläkerahasto on kerätty seuraavasti:
1963-1983 vain 5 miljardia
1984-2009 vain 95 miljardia
2010-2020 jopa 100 miljardia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas oiva esimerkki rikkaista eläkeläisistä, joiden elämään hintojen nouseminen ei vaikuta mitenkään. Näitä on paljon! Miten räikeää että vanhukset matkustelevat siellä täällä Euroopassa, mökiltä toiselle ja samalla kun lapsiperheet laskevat eurojaan että pääsevät edes jonkun pienen reissun tekemään kesän aikana.
Ne mökit oli Suomessa .
Jos on kämppä Westendissä niin oletettavasti on jossain vaiheessa tehnyt duunia ja ihan kunnolla.
Tämä ahneiden,rikkaiden, itsekkäiden , tulevaisuuden lapsiltaan varastaneiden, syntymänsä ja olemassa olonsa eläkeläisten syyllistäminen on suoranaista vihaa.
Miltä tuntuisi olla ihminen, jonka omat lapset ja suuri osa nuoremmista sukupolvista näkisi mieluiten kasvavan horsmaa ?
Älkääkä vetäkö uhriutumiskorttia kuten teillä on tapana eriävän mielipiteen kohdalla kun ette muuta keksiTeidän eläkkeet maksaa nyt työssäkäyvät.
Ei ole lakia, että omaisten täytyisi hoitaa eläkeläisiä.
Kaikille eläkeläisille ei tule riittämään apua.
Eli ostakoot palvelut rahalla, kun saavat aivoinfarktin tai muuta.
Tuskin sinä, edes rahalla hoitaisit ketään.
Perinnöt ja omaisuudet vain olet vaatimassa.
Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.
Tulevaisuudessa voi olla, että palveluseteli raha loppuu kesken vuoden ja sitten pitää pystyä siitä omasta eläkkeestä maksamaan, jos haluaa apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne mökit oli Suomessa .
Ei ole lakia, että omaisten täytyisi hoitaa eläkeläisiä.
Kaikille eläkeläisille ei tule riittämään apua.
Eli ostakoot palvelut rahalla, kun saavat aivoinfarktin tai muuta.
Tuskin sinä, edes rahalla hoitaisit ketään.
Perinnöt ja omaisuudet vain olet vaatimassa.Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.
Tulevaisuudessa voi olla, että palveluseteli raha loppuu kesken vuoden ja sitten pitää pystyä siitä omasta eläkkeestä maksamaan, jos haluaa apua.
"Jos kunnan määrärahat loppuvat yhtäkkiä kesken vuotta"
Tampere ei enää myönnä palveluseteliä eläkeläisille kodin siivouksen ostoon.
Ap:n vanhemmat ovat poikkeuksellisen rikkaita ja hän kuvittelee, että muutkin ovat. Itse tiedän tuon ikäisiä, jotka ovat aina asuneet vain vuokralla ja vaikka töitä on ollut, ei parempaan ole ollut varaa. Tuota ikäpolvea kosketti 90-luvun lamakin eniten. Myös itseäni. Olin 1996 työvoimapoliittisessa koulutuksessa ja suurin osa oli 50-luvulla syntyneitä, työttömäksi vakitöistä jääneitä. Itsekin jäin suuresta valtakunnallisesta firmasta. Työkavereista valtaosa oli juuri tuon "ahneen sukupolven" ikäisiä, jotka jäivät myös työttömäksi.
Kateus vie kalatkin vedestä. Ap sanoo omillakin vanhemmilla, mutta minä en tiedä yhtäkään tuollaista joka ei ole joku johtotason tyyppi tai huippulääkäri ja heitä tiedän vähän. Serkkuni on huippulääkäri, mutta hän on lähtenyt lähes tyhjästä, aika vaatimattomista oloista. Nyt on jäänyt eläkkeelle. Sä voit olla kateellinen hänelle tuloista, mutta oletko siitä määrästä mitä hän opiskellut ja ilman kotoa saatua taloudellista apua? Tunnistamisen vuoksi jätän kertomatta yhden hänen suuren menetyksen, siitäkin ap ehkä olisi kateellinen?
Onpa nykyisessä työssäkäyvissä sukupolvessa paljon kateellisia ja katkeria henkilöitä. Teillä on ollut paljon parempi mahdollisuus opiskella kuin vanhemmilla. Oma moka jos ette ole sitä tehneet. Pienellä osalla eläkeläisiä on perittyä omaisuutta, suurimmalta osin ovat itse uurastaneet ja ansainneet sen. Siitä vaan nämä kateellisetkin töihin ja yrittämään ei kaikkea tarvitse valmiina saada, ottakaa esimerkkiä näistä pärjäävistä nuorista ja keski-ikäisistä. Kannattaa myös miettiä miten on vanhempiaan kohdellut jos rikkaat vanhemmat eivät auta, ainakin jotkut kirjoitukset täällä ovat sellaisia että eipä ole mikään yllätys.
Olikohan tämä juttu joku trolli? Onko näitä varakkaita eläkeläisiä tosiaan iso osa? Niin räikeää, kun lapsiperheet laskevat senttejä, samalla kun eläkeläiset kerskailivat omaisuudellaan ja sillä että ei tarvitse miettiä kulutustaan. Toivottavasti ovat auttaneet myös samassa tilanteessa olevia lapsiaan, vai ovatko kuitenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Onpa nykyisessä työssäkäyvissä sukupolvessa paljon kateellisia ja katkeria henkilöitä. Teillä on ollut paljon parempi mahdollisuus opiskella kuin vanhemmilla. Oma moka jos ette ole sitä tehneet. Pienellä osalla eläkeläisiä on perittyä omaisuutta, suurimmalta osin ovat itse uurastaneet ja ansainneet sen. Siitä vaan nämä kateellisetkin töihin ja yrittämään ei kaikkea tarvitse valmiina saada, ottakaa esimerkkiä näistä pärjäävistä nuorista ja keski-ikäisistä. Kannattaa myös miettiä miten on vanhempiaan kohdellut jos rikkaat vanhemmat eivät auta, ainakin jotkut kirjoitukset täällä ovat sellaisia että eipä ole mikään yllätys.
Mulla on AMK tutkinto, mutta nykyään joutuu tekemään työkokeilua työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä.
"Palkattomasta työkokeilusta kieltäytyminen voi viedä tuet"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on AMK tutkinto, mutta nykyään joutuu tekemään työkokeilua työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä.
"Palkattomasta työkokeilusta kieltäytyminen voi viedä tuet"
Työkokeilu
https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset
Työkokeilua on esim. kaupassa tavaroiden hyllytystä, kirjastossa palautettujen kirjojen laittamista hyllyyn, sairaalan osastolla osastonsihteerin auttamista toimistotöissä, osa on valtion virastossa toimistotöissä.
Itsehän me työssäkäyvät eläkkeemme maksamme. Ei ollut ysärillä päivähoitoa kotona makaajille ja lama vei monelta mahdollisuudet työuraan, omistusasuntoon jne. Omakin eläkkeeni tulee olemaan ehkä vähän takuueläkettä suurempi, vaikka työuraa jo n. 30 vuotta takana.
Kiva maksaa 25% omasta palkasta nykyeläkeläisten eläkkeisiin, ja sitten tulla haukutuksi itsekkääksi ja kateelliseksi.
Ymmärtävätkö nykyeläkeläiset, että tuo nykyinen eläkemaksuprosentti on huimasti suurempi kuin mitä he ovat aikoinaan maksaneet?
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun työn teosta ei tänä päivänä jää mitään käteen, jos on lapsiakin elätettävänä. Ihan olen opiskeluni kyllä opiskellut ja tehnyt useampaakin työtä samaan aikaan. Ja kyllähän me pärjätään kun on pakko. Varmasti monen mielestä ollaan juuri tuollaisia pärjääviä keski-ikäisiä.
Vanhempani taas ovat juuri tuollaisia itsekkäitä vanhuksia, joille hieman noussut hattuun se että ovat perineet eri puolilta sukua omaisuutta miljoonien edestä. Heillä on nyt millä mällätä, me elimme lapsuuden köyhyydessä. Mutta mitään eivät anna lapsilleen nytkään. Eivät edes haluaisi mitenkään maksaa tai korvata kun esim
heidän talollaan ollaan tehty remonttia ja autettu muutenkin erinäisissä asioissa.
No nyt meillä ei ole enää pahemmin aikaa sellaiseen. Varmasti hyvä syy, ettei jatkossakaan tarvi antaa mitään. Ovat muutenkin kohdelleen todella törkeästi meidän perhettä. Olen huomannut että sellainen tietynlainen itsekkyys ja ajatus siitä että voi nuorempia sukupolvia, omia lapsiaan kohdella ihan miten vaan on aika yleistä tässä ikäpolvessa. Kiitollinen pitäisi vaan olla, niin siis mistä?
Tuo ahne sukupolvi maksoi vuosikymmeniä tukianne. Nyt on teidän ahneiden loisijoiden aika maksaa.
Itse olen syntynyt 80-luvulla ja ihan samalla tavalla 23-vuotiaana on alkanut vasta kertyä eläke. Ja varmasti on eläkeikä korkeampi kuin sinulla! Ja kyllä on myös rikkaat vanhemmat, jotka eivät kyllä tasan mitään anna lapsilleen. Äitini on narsisti, joten mitäpä voi odottaa.