Miksi raadamme niska limassa jotta ahneella sukupolvella olisi suurempi eläke?
Ovat kaiken ovat muutenkin saaneet helpolla verrattuna nykynuoriin/työikäisiin? Ja niin ahneita ja itsekkäitä ovat vielä kaiken päälle. Omilla 70+ vanhemmillakin omaisuutta useampi asunto, miljoonien arvosta yhteensä, eivätkä MITÄÄN ole koskaan antaneet lapsilleen. Ei puhettakaan että olisivat auttaneet vaikkapa ensiasunnon ostossa tai vastaavaa. Siinä vaan hilloavat omaisuuttaan varmaan hautaan asti, vaikka jo vuosia ovat mukamas lupailleet kaikkea.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Kommentit (1202)
Vierailija kirjoitti:
Täällä haukutaan ap:ta ahneeksi kun kehtaa arvostella vanhempiaan ja odottaa heiltä jotain.
En ihan ymmärrä, miksi ei voisi odottaa sellaista, suvun rahoja/omaisuutta kuitenkin varmaan ovat?
Miehen vanhemmat ihan samanlaisia. Itse ovat perineet omilta vanhemmiltaan ja muilta sukulaisilta vaikka mitä ja saaneet jo ennen heidän kuolemaansa, mutta eivät ole mitään antaneet esim meidän lapsillekaan koskaan. Ja omaisuutta ja rahaa tosiaan on ja ihan hyvät eläkkeetkin varmasti kun ovat työssä aina olleet. On asuntoa ulkomailla, sijoitusasuntoja, mökkejä jne. Miettivät vaan että minneköhän sitä matkustelisi seuraavaksi.
Auttaa kyllä sitten pitäisi ilmaiseksi milloin missäkin asiassa. itselläni ystäviä kenen vanhemmat ostaneet heille asuntoja, maksaneet lastenlasten harrastuksia, perheen lomamatkoja, tukeneet silloin kun lapset olleet pieniä ja rahaa ollut vähän. Niin onhan se aika erikoista ja itsekästä että kaikki halutaan vaan pitää itsellä.
Ahneus ja itsekkyys on peritynyt sinulle.
Toivottavasti vanhempasi testamenttaavat omaisuutensa vaikka syöpäsäätiölle.
Et ole yhtään parempi kuin vanhempasi.
Meillä taas ei ole paljonkaan perintöjä näkynyt edellistenkään sukupolvien kohdalla. Lapsia niin paljon kaikilla, että pieniin on revenneet, jos jotain olisi ollutkin.
Alussa kysyttiin, että miksi raadamme niska limassa, että toiset saisi hyvän eläkkeen.
No ehkä teidän kannattaa "raataa," että saatte itse sitten sen hyvän eläkkeen, jota ette siis itse maksa.
Jos ette mitään tee, niin ei sitten tule sen paremmin huonoa kuin hyvääkään eläkettä. Sen oman työnteon määrään se eläke kuitenkin pohjautuu, maksoi sen kuka tahansa.
Jos olet töissä vaan kymmenen vuotta elämästäsi, niin sen kymmenen vuoden edestä sitten eläkettä saat. Niistä vuosista, jotka vain olit tekemättä mtään töitä, ei kukaan maksa eläkkeen poikastakaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä haukutaan ap:ta ahneeksi kun kehtaa arvostella vanhempiaan ja odottaa heiltä jotain.
En ihan ymmärrä, miksi ei voisi odottaa sellaista, suvun rahoja/omaisuutta kuitenkin varmaan ovat?
Miehen vanhemmat ihan samanlaisia. Itse ovat perineet omilta vanhemmiltaan ja muilta sukulaisilta vaikka mitä ja saaneet jo ennen heidän kuolemaansa, mutta eivät ole mitään antaneet esim meidän lapsillekaan koskaan. Ja omaisuutta ja rahaa tosiaan on ja ihan hyvät eläkkeetkin varmasti kun ovat työssä aina olleet. On asuntoa ulkomailla, sijoitusasuntoja, mökkejä jne. Miettivät vaan että minneköhän sitä matkustelisi seuraavaksi.
Auttaa kyllä sitten pitäisi ilmaiseksi milloin missäkin asiassa. itselläni ystäviä kenen vanhemmat ostaneet heille asuntoja, maksaneet lastenlasten harrastuksia, perheen lomamatkoja, tukeneet silloin kun lapset olleet pieniä ja rahaa ollut vähän. Niin onhan se aika erikoista ja itsekästä että kaikki halutaan vaan pitää itsellä.
No, se on sinun tapauksesi ja sinun harmisi. Emme voi tietää, miksi juuri sinulla on asiat näin. Kuitenkin kerrot, että sinulla on ystäviä, jotka ovat saaneet vanhemmiltaan vaikka mitä, itse asiassa enemmän kuin mitä yleensä vanhemmat edes lapsilleen antavat, kun nämä sentään ovat jo aikuisia ja omillaan.
Et voi siis yleistää, että kaikki vanhemmat ovat kuin itselläsi ja miehelläsi.
Vesitit siis juuri tuon teorian, mitä täällä halutaan vähän väliä toitottaa ; kuinka kamalan itsekkäitä ne vanhemmat ja anopit ja apet ovat, kun eivät koskaan auta, vaikka ovat rikkaita kuin kroisokset.
Omassa elämässäni olen huomannut, että nykyeläkeläiset auttavat valtavan paljon lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Omasta itsestänikin voin sanoa, että taisin itse asiassa vaatettaa ja varustaa kaikki lapsenlapseni niin palkastani kuin myöhemmin eläkkeestänikin aina vastasyntyneestä tuonne parikymppisiksi asti. Tein sen ihan mielelläni, mutta siis tein. Minun luokseni ne oppivat jo tulemaankin, kun jotain tarvitsivat. Aina oli mummun ja papan ovi auki ja varmasti hankittiin mitä tarvittiin.
Ja niin on omassa lähisuku- ja ystäväpiirissä muillakin, lapsenlapsia hemmotellaan samalla kun helpotetaan vanhempien taloudellista taakkaa.
Se, miksi jotkut eivät näin tee, vaikka rahallisesti olisi mahdollista, en minä tiedä. Ei minun vanhempanikaan kyllä minun lapselleni koskaan mitään hankkineet, enkä osannut toivoakaan. He olivat vähävaraisia. Taloudellista apua ei herunut missään tilanteessa ja se oli itsestään selvää.
Ehkä se kaikki sitten sataa sinun laariisi sitten, kun vanhemmat on edesmenneet. Eihän tämä maailma tasa-arvoinen ole missään suhteessa muutenkaan, kaipa sinäkin sen olet jo elämässäsi oppinut. Me ei edes synnytä tänne tasa-arvoisina.
Mutta ainahan sitä kiukutella voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni oleellista ei ole raataminen vaan se miten saat aivokapasiteettisi, tietosi ja taitosi yhteisen hyvän eteen. Yhteiskunnan toimivuuden kannalta on oleellista, että kaikilla ihmisillä vauvasta vaariin on heille sopivat palvelut. Vain itseään kehittämällä löytää ratkaisuja omiin ongelmiinsa, ei sanoutumalla irti vastuista, jotka voisivat johtaa älykkäisiin lopputuloksiin. Mieti sitä.
Työttömiä on valtion virastoissa työkokeilussa ja palkkatuella. Kyllä hommat hoidettua tulee vaikka vakituiset irtisanotan. Kohta saa tehdä myös määräaikaisia työsopimuksia ilman perusteluja.
Työttömiä on vuoden palkkatukisopimuksilla, siinä oppii hyvin työt ja sen perään voidaan tehdä määräaikaisia, kun perusteluja ei enää tarvita.
Ja vanhalle työntekijälle voidaa sanoa, että sut irtisanotaan, koska et ole vastannut kaikkiin puheluihin, ne tallentuu järjestelmään ja on virheitä kun on nopeasti työt tehty tai liian hitaasti, mikä tahansa syy kelpaa jatkossa jopa myöhästyminen.
Irtisanomiseen ei tarvita enää painavaa syytä.
Kuule, olet tehnyt nopeasti päätöksiä, mutta näissä on virhe eli se on potkut.
No, ehkä ei vakituiset enää kehuskele tauoilla ulkomaanmatkoilla, mökeillä tai ihmettele kenenkään työttömyyshistoriaa, kun itse voi saada potkut jo huomenna.
Monelle 50-vuotiaalle alkaa tulla terveysvaivoja niin voidaan keksiä joku syy irtisanomiseen kun asiallienen syy kelpaa, ei tarvita enää painavaa syytä.
Asuntovelkaisille tulee kyllä hirveät paineet töissä, yksi virhe voi johtaa potkuihin.
Huh huh, kamalat paineet heti sitten näille uusille työntekijöille, jos niitä yleensä palkataan. Yksikin virhe, niin potkut!
Maailmassa ei ole virheettömiä ihmisiä.
Ja nykynuoret ei kestä työntekoa, kun niillä on kaikilla joku nepsy. Sitten ne vaan vaeltelee työttöminä ja niitten vanhemmatkin on saaneet potkut. Ehkä niistä tulee alkutyöntekijöitä. Viljelijöitä ja keräilijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti vanhempasi testamenttaavat omaisuutensa vaikka syöpäsäätiölle.Et ole yhtään parempi kuin vanhempasi.
Perustele tämä?
Itse aion kyllä ilman muuta auttaa ja tukea lapsiani. Mielestäni se on itsestäänselvyys ja vanhempana asia jota HALUAN tehdä, varsinkin jos/kun on ylimääräistä rahaa. Olen ihan itse saanut sellaisen mallin omilta vanhemmiltani, jotka ovat aina vähästään halunneet antaa ja auttaa, vaikka ei olla edes pyydetty heiltä koskaan mitään.
Me ollaan selvitty kyllä ihan omillaankin, kun nuukasti ollaan eletty. Mutta kyllä aika hullunkurista että köyhät isovanhemmat ostavat lapsenlapsille omasta halustaan tarpeellisia kalliimpia asioita esim joululahjaksi kun rikkaat isovanhemmat antavat vaan jotain ilmaiseksi saatua krääsää. Noloa suorastaan! Enkä näe että olen itsekäs millään tavalla kun tämän asian tuon esille tässä kun aiheesta keskustellaan. En toki käytä päiviäni miettiessäni asiaa, vaan keskityn muihin juttuihin ja annan näiden vanhusten olla omassa arvossaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se on sinun tapauksesi ja sinun harmisi. Emme voi tietää, miksi juuri sinulla on asiat näin. Kuitenkin kerrot, että sinulla on ystäviä, jotka ovat saaneet vanhemmiltaan vaikka mitä, itse asiassa enemmän kuin mitä yleensä vanhemmat edes lapsilleen antavat, kun nämä sentään ovat jo aikuisia ja omillaan.
Et voi siis yleistää, että kaikki vanhemmat ovat kuin itselläsi ja miehelläsi.
Vesitit siis juuri tuon teorian, mitä täällä halutaan vähän väliä toitottaa ; kuinka kamalan itsekkäitä ne vanhemmat ja anopit ja apet ovat, kun eivät koskaan auta, vaikka ovat rikkaita kuin kroisokset.
Omassa elämässäni olen huomannut, että nykyeläkeläiset auttavat valtavan paljon lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Omasta itsestänikin voin sanoa, että taisin itse asiassa vaatettaa ja varustaa kaikki lapsenlapseni niin palkastani kuin myöhemmin eläkkeestänikin aina vastasyntyneestä tuonne parikymppisiksi asti. Tein sen ihan mielelläni, mutta siis tein. Minun luokseni ne oppivat jo tulemaankin, kun jotain tarvitsivat. Aina oli mummun ja papan ovi auki ja varmasti hankittiin mitä tarvittiin.
Ja niin on omassa lähisuku- ja ystäväpiirissä muillakin, lapsenlapsia hemmotellaan samalla kun helpotetaan vanhempien taloudellista taakkaa.
Se, miksi jotkut eivät näin tee, vaikka rahallisesti olisi mahdollista, en minä tiedä. Ei minun vanhempanikaan kyllä minun lapselleni koskaan mitään hankkineet, enkä osannut toivoakaan. He olivat vähävaraisia. Taloudellista apua ei herunut missään tilanteessa ja se oli itsestään selvää.
Ehkä se kaikki sitten sataa sinun laariisi sitten, kun vanhemmat on edesmenneet. Eihän tämä maailma tasa-arvoinen ole missään suhteessa muutenkaan, kaipa sinäkin sen olet jo elämässäsi oppinut. Me ei edes synnytä tänne tasa-arvoisina.
Mutta ainahan sitä kiukutella voi.
Juu oikeasssa olet. On myös tosi anteliaita ja avokätisiä isovanhempia ja vanhuksia, kuten useamman ystäväni vanhemmat. Mutta tiedän myös useita kenellä vähän samanlainen tilanne kuin meidän perheellä ja tätä on minun todella vaikea ymmärtää, miten joku voi käyttäytyä näin omia lapsiaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni oleellista ei ole raataminen vaan se miten saat aivokapasiteettisi, tietosi ja taitosi yhteisen hyvän eteen. Yhteiskunnan toimivuuden kannalta on oleellista, että kaikilla ihmisillä vauvasta vaariin on heille sopivat palvelut. Vain itseään kehittämällä löytää ratkaisuja omiin ongelmiinsa, ei sanoutumalla irti vastuista, jotka voisivat johtaa älykkäisiin lopputuloksiin. Mieti sitä.
Työttömiä on valtion virastoissa työkokeilussa ja palkkatuella. Kyllä hommat hoidettua tulee vaikka vakituiset irtisanotan. Kohta saa tehdä myös määräaikaisia työsopimuksia ilman perusteluja.
Työttömiä on vuoden palkkatukisopimuksilla, siinä oppii hyvin työt ja sen perään voidaan tehdä määräaikaisia, kun perusteluja ei enää tarvita.
Ja vanhalle työntekijälle voidaa sanoa, että sut irtisanotaan, koska et ole vastannut kaikkiin puheluihin, ne tallentuu järjestelmään ja on virheitä kun on nopeasti työt tehty tai liian hitaasti, mikä tahansa syy kelpaa jatkossa jopa myöhästyminen.
No, ehkä ei vakituiset enää kehuskele tauoilla ulkomaanmatkoilla, mökeillä tai ihmettele kenenkään työttömyyshistoriaa, kun itse voi saada potkut jo huomenna.
Monelle 50-vuotiaalle alkaa tulla terveysvaivoja niin voidaan keksiä joku syy irtisanomiseen kun asiallienen syy kelpaa, ei tarvita enää painavaa syytä.
Asuntovelkaisille tulee kyllä hirveät paineet töissä, yksi virhe voi johtaa potkuihin.
Huh huh, kamalat paineet heti sitten näille uusille työntekijöille, jos niitä yleensä palkataan. Yksikin virhe, niin potkut!
Ja nykynuoret ei kestä työntekoa, kun niillä on kaikilla joku nepsy. Sitten ne vaan vaeltelee työttöminä ja niitten vanhemmatkin on saaneet potkut. Ehkä niistä tulee alkutyöntekijöitä. Viljelijöitä ja keräilijöitä.
Vuokralla asuessa ei ole niin paljon paineita, kun irtisanomistilanteessa saa asumistukea ja toimeentulotukea, mutta asuntovelkaiselle se tarkoittaa ulosottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuessa ei ole niin paljon paineita, kun irtisanomistilanteessa saa asumistukea ja toimeentulotukea, mutta asuntovelkaiselle se tarkoittaa ulosottoa.
On kyllä tasa-arvoisempaa, että ei ole enää vakituisia työpaikkoja.
Monelle voi olla kyllä vaikeaa, kun on haukkunut työttömiä ja vuokralla asujia ja sitten itse muuttuu sellaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olimme nuoria ja kävimme töissä ja kasvatimme samalla uutta sukupolvea. Oli tärkeää, että lapsilla oli hyvät vaatteet ja turvallinen koti. Ei todellakaan olisi ollut varaa omaan älypuhelimeen, tasokkaisiin musiikintoistolaitteisiin, elokuvalippuihin, tabletteihin, tietokoneisiin, konsertteihin, ravintolailtoihin, hyvännäköisen autoon, kanavapalveluihin, ulkomaanmatkoihin. Jos teillä on näihin varaa, en juurikaan viitsisi valittaa, koska elämänne on ihan tarpeeksi hyvää ja lisäksi eläkettäkin kertyy.
Ja taas tietämätön eläkeläinen.
Älypuhelin ei ole kenenkään oma valinta eikä tietokone.
Jos olet työtön niin työttömällä on nykyään omat nettisivut, joille mennään pankkitunnuksilla ja merkitään haetut työpaikat. Työhaastatteluja on myös teamsilla kotona ja itsellä työhaastattelu tuli 2 tunnin varoitusajalla. Lisäksi kunnilla ja valtiolla kuten monella muullakin on työnhaku ohjelmat, joissa työhakemukset heille tehdään eli ei riitä mikään 1 tunti kirjaston koneella.
Ja kun on lapsia niin pitää olla Wilma. Nykyään ei koulusta jaeta paperisia tiedotteita eikä ole reissuvihkoa, ne on mennyttä historiaa. Nykyään on Wilma, sinne tulee tiedotteet ja opettajalta viestejä melkein joka päivä, Wilmalla ilmoitetaan lapsen poissaolot.
Nykyään jokaiselle lapselle ostetaan älypuhelin jo ala-asteen ekalla, jos 1 lapsi on ilman niin hän jää ulkopuolelle, koska leikkikaveria kysytään puhelimella ja kun lapsi on esim. ala-asteen 4. luokalla niin luokalla on oma WhatsApp ryhmä ja siellä lapset keskustelevat asiat. Kun lapsi on yläkoulussa niin hänellä on puhelimessa on Wilma mihin opettaja laittaa luokalle viestejä esim. onko ulkoliikuntaa jne.
Älypuhelin ei ole vanhempien oma valinta ja varsinkin pienituloisissa perheissä puhelimet aiheuttavat stressiä, koska niihin ei saa edes työttömänä erikseen mitään rahaa.
Osa meistä eläkeläisistä on ollut suunnittelemassa näitä tietokoneita. Ehkä vanhemmat eläkeläiset ovat niistä tietämättömiä, mutta tekniikan kehittyminen tosiaan alkoi jo kauan sitten. Niitä vain ei ollut jokaisella käytössä, ne olivat kalliita. Myös asuntolainan korot hipovat 20 prosenttia. Rahaa ei ollut ja piti elää niukasti. Jokaiselta sukupolvelta puuttuu jotakin. Tekijät pärjäävät, valittajilla on vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti vanhempasi testamenttaavat omaisuutensa vaikka syöpäsäätiölle.Et ole yhtään parempi kuin vanhempasi.
Perustele tämä?
Itse aion kyllä ilman muuta auttaa ja tukea lapsiani. Mielestäni se on itsestäänselvyys ja vanhempana asia jota HALUAN tehdä, varsinkin jos/kun on ylimääräistä rahaa. Olen ihan itse saanut sellaisen mallin omilta vanhemmiltani, jotka ovat aina vähästään halunneet antaa ja auttaa, vaikka ei olla edes pyydetty heiltä koskaan mitään.
Me ollaan selvitty kyllä ihan omillaankin, kun nuukasti ollaan eletty. Mutta kyllä aika hullunkurista että köyhät isovanhemmat ostavat lapsenlapsille omasta halustaan tarpeellisia kalliimpia asioita esim joululahjaksi kun rikkaat isovanhemmat antavat vaan jotain ilmaiseksi saatua krääsää. Noloa suorastaan! Enkä näe että olen itsekäs millään tavalla kun tämän asian tuon esille tässä kun aiheesta keskustellaan. En toki käytä päiviäni miettiessäni asiaa, vaan keskityn muihin juttuihin ja annan näiden vanhusten olla omassa arvossaan.
Jos näin on, et ole se jolle vastasin.
Vai oletko tuo jota linkitin?
Tiedoksi otsikon laatijalle: ahneiden tai muidenkaan _tuleva_ eläke ei kasva kuin omalla raatamisella. Ahneen eläkeläisenkään eläke ei kasva senttiäkään vaikka ap&co painaisivat duunia 24/7/365 , sitä nostaa ainoastaan indeksikorotus , jos nostaa.
T.2100 netto 40 vuodesta
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi otsikon laatijalle: ahneiden tai muidenkaan _tuleva_ eläke ei kasva kuin omalla raatamisella. Ahneen eläkeläisenkään eläke ei kasva senttiäkään vaikka ap&co painaisivat duunia 24/7/365 , sitä nostaa ainoastaan indeksikorotus , jos nostaa.
T.2100 netto 40 vuodesta
Työkokeilusta ei kerry eläkettä ja jos siihen ei mene niin tulee karenssi.
Asuntojen arvo kyllä romahtaa, kun irtisanomissuoja heikkenee. Ihmiset ei uskalla ottaa lainaa.
Nyt kun asuntokauppa ei käy ja irtisanomissuoja heikkenee niin millä summalla nuo ihmiset pääsevät asuntolainojen kanssa velkajärjestelyyn?
Kuka tämä irtisanomishullu on??
"Työnantaja saa irtisanoa, jos ei naama miellytä"
https://www.akt.fi/uutiset/akt-hallitusohjelma-jarkyttaa-tyontekijan-on…