Missä vika? Tiskikone jättää astiat likaiseksi
Mulla pari vuotta vanha grundig. Viimeisen parin kuukauden aikana olen huomannut että usein aterimet (niille oma taso ylhäällä) ja kattilat jäävät likaisiksi. Putsaan koneen säännöllisesti noin kerran kuussa. Olen myös irrottanut suihkusuuttimet ja tarkistanut että vesi tulee kaikista reiistä läpi. Vaihtelen eri pesuaineita (tällä hetkellä finish-tabletti) ja pesen lähes aina 70 asteen ohjelmalla joka kestää kolme tuntia. Missä siis vika?
Kommentit (47)
Veikkaan tukosta. Puhdista nyt useammin kunnon aineella.
Eli käytät jotain eco-ohjelmaa? Ei ei ei, sillä ei tule puhdasta. Laita normaali lyhyempi ohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan tukosta. Puhdista nyt useammin kunnon aineella.
Miten tukos poistetaan ja mikä on kunnon aine?
-ap
Mä käytän kerran kuussa tyhjänä kattila ohjelmalla.
Löysin tämmösen:
Astianpesukoneen puhdistaminen sitruunahapolla
Annostele 3 ruokalusikallista sitruunahappoa pesuainelokeroon
Pyöräytä noin 60 asteen pesuohjelma
Pysäytä ohjelma ennen kuivatusvaiheen alkamista, sillä se kuivattaa irronneen mönjän takaisin kiinni koneen sisäpinnoille
Pyyhi koneen sisäpinnat ja tiivisteet kuivalla mikrokuituliinalla
Viimeistele suorittamalla normaali pesuohjelma tyhjälle koneelle
Me pestiin liian pitkään lyhyehköllä ohjelmalla.
Tuli jonkinlainen tukos ja putkimies suositteli että pesisi useammin kolmen tunnin kuumalla ohjelmalla.
Ei oo ollut tukoksia eikä jäänyt astiat enää likaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eli käytät jotain eco-ohjelmaa? Ei ei ei, sillä ei tule puhdasta. Laita normaali lyhyempi ohjelma.
Käytän tehopesu-ohjelmaa. Eco-ohjelma on 50 astetta, 4h 39 min
-ap
Oletko tarkistanut, että se lämmittää veden kunnolla? Voi olla vähän vaikeaa, jos poistoletku on jossakin piilossa, että sitä voi kunnolla kokeilla, onko poistovesi riittävän kuumaa.
Ideoita, ei ole pakko kokeilla, ehdotuksia vain joista arpoa. Kokeile jauheena? Astioita voisi putsata ennen koneeseen laittoa vaikka paperilla ja paperit pussiin jääkaappiin, ei avoroskikseen haisemaan kesäkuumalla. Jos astia on liian kastikkeinen tai kökköinen, sitä voi joutua käsin puhdistelemaan ensin. Juomalaseista ei kyllä aina kaikki jauheet irtoa, vaikka kaakao. Miten viemäri vetää tai viemäriin laitettava sihti? Onko sitruunapuhdistusaine koneelle ok välillä, tyhjänä käyttää? Onko ohjekirjassa mainintaa, mitä tehdä tai voisi kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Löysin tämmösen:
Pysäytä ohjelma ennen kuivatusvaiheen alkamista, sillä se kuivattaa irronneen mönjän takaisin kiinni koneen sisäpinnoille
Kiitos. Teen heti huomenna
-ap
Vierailija kirjoitti:
Löysin tämmösen:
Joissakin koneissa on 60-asteen pikaohjelma, jossa ei ole kuivausvaihetta. Toimisiko se?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän tehopesu-ohjelmaa. Eco-ohjelma on 50 astetta, 4h 39 min
-ap
Tehopesu on hyvä, mutta ajan voisi puolittaa 3 tunnista ja sen pitäisi silti pestä hyvin. Ekopesut eivät oikein toimi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tarkistanut, että se lämmittää veden kunnolla? Voi olla vähän vaikeaa, jos poistoletku on jossakin piilossa, että sitä voi kunnolla kokeilla, onko poistovesi riittävän kuumaa.
En ole erikseen kokeillut mutta roskiskaappi tuntuu lähes saunalta kun tiskikone on päällä
Kipot kupit ja muut ritilähäkkiin ulkosalle ja painepesurilla kymmenen minitsiä kunnolla vaan. Mikä ei kestä, hajotkoon, olis kumminkin särkynyt käytössä. 😐
Fairy Platinum -tabletit ovat parhaita. Pesee puhtaaksi ja koko kone on puhtaampi käytön jälkeen. En käytä enää mitään muita tabuja.
Tarkistapa onko suodattimissa mönjää. Ne kannattaa yleensä puhdistaa huomattavasti useammin kuin kerran kuussa, pari kertaa viikossa ehkä.
Sun putkistot voi olla tukossa . Osta viemärin avaajaa tai tilaa putkimies .
Lisäys. En käytä huuhtelukirkastetta enkä suolaa
-ap