Pahoinvointi alhaisista sokereista (?) loppuraskaudessa, auttakaa?!
Onko muita, joilla etominen ja/tai yökkäily on tullut takaisin loppuraskaudessa? Mulla alkuraskauden pahoinvointi kesti noin 25 viikolle, sen jälkeen ei ole kovin usein etonut mutta nyyt viikon verran on ollut moneen kertaan päivässä yököttävä olo taas, rv 32. Mulla se voi kyllä johtua liian alhaisista sokereistakin, mutta joka tapauksessa tämä suututtaa. Se 25 viikkoa olis kyllä riittänyt tätä lajia!!!
Nyt pahoinvointi on sikäli outoa, että se iskee ½h-1 h syömisen jälkeen ja sitten laimenee, kunnes alkaa taas 2-3 tunnin päästä ja loppuu kun syön alkaakseen taas ½h päästä. Yöllä kun herään johonkin, on tosi etova olo kun tietysti on sokerit alhaalla. Aamulla on suunnilleen kontattava keittiöön ja otettava äkkiä jotain suuhun joka nostaa hieman verensokeria. Jos vedän jotain sokerista tai vaaleeta leipää, pullaa tms, iskee järjettömän huono olo ja esim. synttärikakun syöminen kostautui niin, että seuraava yö meni yökötellessä. Hedelmätkin vetää huonoksi olon, kuten kaikki muukin joka nostaa nopeasti sokereita.
Sokerirasitustestissä rv 19 arvoni oli paastoarvo 3,7, 1h 4,0 ja 2h 3,9 eli oudon alhaiset. Olin vielä syönyt ed. iltana poikkeuksellisen kauheen kasan just 11-12 h ennen kun ajattelin etten selviä muuten terveyskeskukseen saakka kun on syömättä niin karsea olo. Joten ainakin paastoarvo saattaa olla oikeasti alhaisempikin.
Nyt huolestuttaa, onkohan sokerit laskeneet entistäkin alhaisemmaksi, kun ihan pyörryttää varsin usein. Viikonloppunakin istuin kaupan lattialla kun pyörrytti niin kovasti siellä. Neuvolassa täti vaan toteaa, että voi voi, ei mitään ruokavalio-ohjeita tai tutkimuksia edes pyydettäessä. Mulla menee kaikki päivät nyt siihen että mietin mitä uskallan laittaa suuhuni kun kaikesta tulee sekava olo ja huimaa. Ja mitenhän tällainen sokerin pomppiminen vaikuttaa vauvaankin? Heti kun syön, alkaa vauva liikkua. Jos on parinkin tunnin väli syömisessä, vauva on tosi hiljaa.
Onko kellään vinkkejä mitä kannattaisi tehdä, syödä tms??? Nyt siis rv 32 ja olo heikompi päivä päivältä.
Kommentit (2)
hiilihydraatteja. Nopeat hiilihydraatit aiheuttavat insuliinipiikin, jonka vaikutus voi jatkua vielä jonkin aikaa tarpeen jälkeen, aiheuttaa matalia ja siten huonoa oloa.
Sinuna keskittyisin siis siihen, että ruokavaliossa on runsaasti kuitua, ruista jne. Riisi kokojyvää ja makaroni tummaa, perunaa ei hirveitä määriä kerrallaan jne. Huonoon oloon voi ottaa esim. tuoremehua, mutta sen kanssa sitten jotain hitaammin imeytyvää, ettei kohtaus toistu taas hetken kuluttua uudestaan.
kirjoitin sulle tuonne helmikuistenpinoon jonkun asteista vastausta :) ukko kun on diabeetikko. tuoremuhuja suisittelisin niis on sokeria ja makuja niin monta mist löytyy varmast semmoinen mikä ei ällötä.
emppu-mamma ja " eetu" rv 30