Meidän 16 v nuori lähti juuri perhetukikeskukseen
Kiireellinen sijoitus..On siellä siihen asti, että hällä alkaa päihdekatko.
Kauan siinä menikin, kun pyysimme lasusta, että hänet saisi jonnekin, kun mikään ei auta päihteiden käytön lopettamiseen.
Mutta helpolla lapsia/nuoria ei kotoa pois viedä, vaikka jotkut niin antaa ymmärtää.
Meillä meni tässä vuosia, ja kaikki terapiat sun muut lasukäynnit on kokeiltu.
Kommentit (31)
Hellyyttävää joidenkin sokea usko että perhekoti tai vastaava mitään auttaisi 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Kellään positiivisia kokemuksia nuoren laitoksessa olemisesta? Onko kenenkään nuori saanut apua päihdekatkaisuun?
Minulla. Minut huostaanotettiin kiireesti 16-vuotiaana päihteiden ja itsetuhoisuuden takia. Puolitoista vuotta asuin perhekodissa ja pääsin päihteistä irti. Kävin lukiob loppuun, opiskelin itselleni ammatin ja olen nyt kahden lapsen äiti ja onnellisesti naimisissa. Laitosajoista noin 15 vuotta. Ikuisesti kiitollinen siitä, että vanhempani jaksoivat tapella puolestani ja saivat minulle apua. Ei ole ollut helppoa tehdä lasu omasta lapsestaan ja pyytää huostaanottoa, mutta se varmasti pelasti henkeni. Nykyään todella lämpimät välit vanhempiini.
Tärkeintä on puhuminen. Vaikka nuori ei haluaisi puhua, puhu silti. Itse en suostunut puhumaan vanhemmilleni ensimmäiseen kahteen kuukauteen. Äiti lähetti minulle silti postikortin joka päivä. Vaikka olin vihainen, oli tosi tärkeää, että hän osoitti vielä välittävänsä. Se auttoi kun laitosaika aluksi pelotti.
" Siis lastenkotiin."
Perhetukikeskus on aivan eri asia kuin lastenkoti.
Perhetukikeskukseen tehdään lyhytaikaisia, tilanteen arviointisisältöisiä sijoituksia, jolloin haetaan ratkaisua keskustellen yhdessä perheen kanssa eri tukimuodoista ja siitä, että miten edetään ja minne suuntaan. Tuki keskittyy siis perhetapaamisiin ja yhteistyöhön perheen kanssa erittäin paljon. Joskus toki kyseeseen tulee huostaanotto ja pitempikestoinen jopa pysyvä lastenkotisijoitus. Harvemmin.
" Kellään positiivisia kokemuksia nuoren laitoksessa olemisesta? Onko kenenkään nuori saanut apua päihdekatkaisuun?"
Moni on saanut ja saa. Yleensä perheenjäsenten taustatuki on tosi tärkeää, se, että näyttävät että välittävät.
Olen työskennellyt (aikoinaan) nuorten ohjaajana sekä perhetukikeskuksessa että lastenkodissa, joten siitä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellään positiivisia kokemuksia nuoren laitoksessa olemisesta? Onko kenenkään nuori saanut apua päihdekatkaisuun?
Minulla. Minut huostaanotettiin kiireesti 16-vuotiaana päihteiden ja itsetuhoisuuden takia. Puolitoista vuotta asuin perhekodissa ja pääsin päihteistä irti. Kävin lukiob loppuun, opiskelin itselleni ammatin ja olen nyt kahden lapsen äiti ja onnellisesti naimisissa. Laitosajoista noin 15 vuotta. Ikuisesti kiitollinen siitä, että vanhempani jaksoivat tapella puolestani ja saivat minulle apua. Ei ole ollut helppoa tehdä lasu omasta lapsestaan ja pyytää huostaanottoa, mutta se varmasti pelasti henkeni. Nykyään todella lämpimät välit vanhempiini.
Tärkeintä on puhuminen. Vaikka nuori ei haluaisi puhua, puhu silti. Itse en suostunut puhumaan vanhemmilleni ensimmäiseen kahteen kuukauteen. Äiti lähetti minulle silti postikortin joka päivä. Vaikka olin vihainen, oli tosi tärkeää, että hän osoitti vielä välittävänsä. Se auttoi kun laitosaika aluksi pelotti.
Minulla myös hyvä kokemus perhekodista. Tylsää siellä kyllä oli ja kapinoin paljon, mutta oli pelastus. Sijoitus kesti vain vuoden, jonka jälkeen palasin kotiin päihteettömänä ja sillä tiellä pysynyt. Omat vanhemmat tukivat ja välittivät.
Kavereiden ja muiden laitosnuorten kanssa kun on puhunut, niin vanhemmat vaikuttavat ihan hirveästi onnistumiseen. Ne nuoret, joilla on kotona välittävät vanhemmat jotka jaksavat tsempata, pitää yhteyttä ja vaatia myös jälkihuoltoa laitosjakson jälkeen ovat niitä nuoria jotka pääsevät jaloilleen. On kauheaa, muten paljon Suomessa joutuu kynsin hampain tappelemaan avusta.
Ap, vaikutat siltä, että olet juuri tuollainen välittävä vanhempi. Se on varmasti rankkaa, etenkin jos nuori kapinoi vastaan, mutta jos vain jaksat olla läsnä kaikesta huolimatta myös laitosajan, niin se on parasta mitä voit nuorellesi tehdä.
Tilanne pahenee vain tuollaisessa paikassa. Ja sitten voi tulevaisuudessa tehdä vaikka minkälaisia rötöksiä sen varjolla, kun on niin sanottu laitoslapsi.
Laitoksessa se päihde helvetti vasta alkaakin kunnolla koska siellä on samanlaisia tyyppejä ja niistä tulee kavereita ja sitten poikasi saadaan houkuteltua kaikkeen mukaan kuten rikoksia tekemään. Olen nähny omin silmin koska nuorena asuin perhetukikeskuksessa äitini takia joka oli juoppo. Itse en juonut mutta näin miten muut ryyppäsi yhä enemmän ja huumeita alkoivat käyttää. Yksi 14 v kuoli huumeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset harvemmin auttavat nuorta, jolla on esim. diagnosoimaton autismi ja/tai adhd. Melkein kaikilla sijoitetuilla nuorilla on nepsypiirteitä.
Meidän nuorellaon adhd. ap
" Iltiksessa oli juuri juttu nuoresta tytöstä, joka oli sitä mieltä että päihdeongelmaisten nuorten kokoaminen yhteen paikkaan vaan kiihdyttää sitä käyttöä, kertoi että olivat laittaneet rahansa kasaan ja tilanneet sijoituspaikkaa suoraan huumeet. Sitten kun rajoitetaan niin karkuun, eikä kukaan etsi tai soittele perään. Toivon kuitenkin että teidän polku on erilainen ja onnistunut."
Toki on paikkoja missä henkilökunta on erilaista ja hatkoissa aina joku.
Ja vielä se, että näissä perhetukikeskuspaikoissa asuvia nuoria saalistaa kaiken maailman pervot kaikin keinoin. Hirvittäis heittää lapsi niiden susien armoille
Voi jos on terve ja tasapainoinen. Nyt ei ole sellainen nuori kyseessä ja ihan lain mukankin alaikäisestä ovat huoltajat tai vaihtoehtoisesti lastensuojelulaitos vastuussa.