Mitä erilaisia jännitysoireita voi tulla sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsiville? Aloitan
Sos. ahd. kärsivä kaverini menettää aina äänensä kun jännittää. Hänen äänensä menee sellaiseksi tukahtuneeksi ja ohueksi ja hiljaiseksi. Normaalitilanteessa hänen äänensä on rento ja kantava. Mulla ei yleensä ole tota oiretta, mutta äskettäin koin senkin. Näin vanhemmiten alkaa tulla uusia oireita. Se on ihan höpölöpöä että kammot helpottaisivat iän myötä. Ne pahenevat vain!
Kommentit (13)
Tiedän tuosta jotain. Ääni todellakin tukahtuu kun jännittää lihaksia ihan tahtomattaan, ja se kuulostaa omissa korvissa hirveältä. Ei muista hengittää joten hengästyy jos joutuu lukemaan jotain ääneen. Kädet tärisevät, kasvot hehkuvat, kylmä hiki valuu kainaloista.
Maha alkaa metelöimään: äänekästä kurinaa ja lorinaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla aina massiivisten kuukautisten aikanamaha lorisee. Onneksi rauhallinen lepohetki yksin omassa rauhassa auttaa stressiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama minulla!
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee kakat housuun. Ikävää.
Mene vessaan.
Vierailija kirjoitti:
teen kuolemaa
Lisälyöntejä ja muljahduksia on minullakin, pitää yskäistä rytmi kohdalleen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tuosta jotain. Ääni todellakin tukahtuu kun jännittää lihaksia ihan tahtomattaan, ja se kuulostaa omissa korvissa hirveältä. Ei muista hengittää joten hengästyy jos joutuu lukemaan jotain ääneen. Kädet tärisevät, kasvot hehkuvat, kylmä hiki valuu kainaloista.
Sama mutta ilman hikeä.
Mä muutun punaiseksi kuin tomaatti, ääni värisee, kädet hikoilee (oikeastaan kaikki paikat hikoilee), pska lentää (ripuli), maha turpoaa, paukuttaa... Ihan hirveää. Olen ollut jännittäjä koko elämäni. N34
Mua ei nykyään enää jännitä mikään.
Hirveä ahdistus, päänsärky, vatsakipu ennen tilannetta, sitten tilanteessa ei oikein saa ääntä, kädet vapisevat ja jalatkin vapisevat, tuntuu että maa nielee hetkellä millä hyvänsä.
Vapina: monille tuttu oire.
Punastelu: Tämä ei aina liity jännittämiseen, koska ihminen voi punehtua monista syistä, joista osa on puhtaasti fysiologisia. Itselläni kävi niin, että aloin punastella esiteininä satunnaisesti. Minua alettiin kiusata punaisuudesta, mistä johtuen aloin pelätä punastumista. Ollessani ahdistunut ja jännittynyt punastelen vielä enemmän, eli syntyi noidankehä.
Tic-oireet ja kaikenlainen nykiminen: Pahenevat minulla hermostuneena.