Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittaisitko lapsesi kaverinsa perheen luo ulkomaille viikoksi ilman että osallistuisit kuluihin?

Vierailija
12.07.2023 |

Kyseisessä tapauksessa asuminen tapahtui ulkomailla asuvan sukulaisen luona ilmaiseksi. Tämän kaverin vanhemmat maksoivat lennot. Mutta sitten muut kulut; ruokailut, retket, jätskit, juomavedet/virvokkeet tien päällä ym ym.

Veljenyttöni, 15v, oli meillä juuri viikon kylässä 15v kaverinsa kanssa. Asutaan Euroopassa. Kummatkin kivoja tyttöjä ja meillä oli oikein ihana viikko. Veljeni sanoi jo ennen reissua, että hän sitten maksaa tuollaiset ylläluetellut kulut jälkikäteen minulle, koska toisen tytön vanhemmat eivät olleet kuluja ottaneet puheeksi, ja veljeni vain halusi että reissu onnistuu eikä sen esteenä olisi esim joku 100-200€ "kulumaksu". Eli omasta puolestani kaikki on ok.

Loppujen lopuksi kaikki yllämainitut kulut olivat n. 200€/lapsi. Sisältäen 2 retkeä (sisäänpääsymaksut) ja ruokailuja ulkona. Kotiin ostettuja ruokia + retkiin käytettyjä matkakuluja eli bensoja en edes ajatellut. Jos jollakulla on nokan koputtamista, se on nyt veljeni ja tytön kaverin vanhempien välillä.

Mutta ihmettelen silti niiden kaverin vanhempien ajattelua. Vai eivätkö vain tulleet ajatelleeksi? Itse en voisi kuvitellakaan, että lapseni (jos niitä olisi) asuisi viikon kaverinsa sukulaisten kanssa enkä tarjoutuisi maksamaan edes jotain pientä summaa ylöspidosta.

Kun meillä vierailee vaikka joku kaveripariskunta, niin aina itse tarjoutuvat joko maksamaan esim. 50€/nuppi viikon vierailusta tai maksavat pari ruokakassia kaupassa. Aamiaiset, snackeja, hedelmiä ja sen semmoiset on tuolla kuitattu.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen, joskus 80- luvulla, oli tosi tavallista, että ei oltu hotellissa. Silloin vaan ängettiin jonkun puolitutun tai etäisen sukulaisen kotiin. Tämä oli ihan tavallista perheillä, mutta myös perheiden nuorilla jos lähtivät itsenäisesti reissuun. Ehkä tuon tytön perhe ei ole matkustellut paljon ja tämä on heille tuttu tyyli.

Jotain outoa siinä on etteivät sen tytön vanhemmat ole edes kysyneet mahdollisista kuluista. Joko tosiaan eivät ole koskaan matkustaneet minnekään tai ovat jotenkin vähän yksinkertaisia. Vaikkei itse olisi matkustanut mihinkään, niin silti normaali-järjellä varustettu ihminen pystyy kuvittelemaan että reissussa tulee ehkä kuluja ja seuraava kysymys olisi kukakohan ne maksaa. 

Vähän eri kuitenkin matkustaa ulkomaille kuin mennä jonkun mökille tai telttaan (kun lapsista kyse).

Ap kertoo ettei hänelle tullut kuluja. Mitä niiden siis olisi pitänyt hänelle vielä maksaa?

Ymmärsin ap:n aloituksesta, ettei tässä ketjussa ollut tarkoitus ruotia kulujen määrää tai hänelle maksettavia rahoja vaan sitä, miksi sen kaveri-tytön vanhemmat eivät olleet edes tarjoutuneet maksamaan mitään. 

Jos aihe ärsyttää, ei tartte lukea ketjua tai yrittää tyrehdyttää sitä.

Mutta myöhemmissä viesteissä tuli ilmi, että lapset vanhemmat maksoivat lennot, ja muista kuluista veli sopi vanhempien kanssa, eikä aloittajalla ole tietoa niistä keskusteluista. Eli ilmeisesti ongelma oli vain se, ettei hänelle tarjottu erillistä korvausta, ja minusta sellainen ei kuulu tapoihin.

Vierailija
42/54 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään olisin tyytyväinen että pääsisi matkaan. Itse hieman paheksunut noita jotka lähettäneet omat penskansa ilman rahoja esim. lintsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle olisi mikään ongelma, jos vaikka siskonpoikani tulisi minulle viikoksi asumaan ilman, että sisko maksaa minulle senttiäkään. En ymmärrä, mikä aloituksessa oli se ongelmanydin ja kuka jätti maksamatta. 

Ekasta viestistä minulle jäi se kuva, että aloittajaa kaiveli, ettei heille maksettu korvausta majoittumisesta. Mikä ei minusta ole kyllä ihan normaalia toimintaa ollenkaan. Reilumpaa olisi etukäteen miettiä, haluaako olla vieraanvarainen, eikä jälkikäteen valittaa näin mahdollisesti tunnistettavasti vieraastaan.

Ei kaivellut ollenkaan, että olivat meillä viikon :) Majoituksesta tai bensakuluista (mitä tuli ns ylimääräistä) kun käytiin monena päivänä tunnin ajomatkan päässä päiväretkillä en tietenkään odottaisi mitään korvausta keltään vieraalta. 

Kulut mitä tarkoitin = retkien sisäänpääsymaksut + ruoka mitä syötiin muualla kuin kotona

Sinähän kerroit, että veli maksoi ne jälkikäteen. Eli mikä ongelma tässä olikaan? 

Vierailija
44/54 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle olisi mikään ongelma, jos vaikka siskonpoikani tulisi minulle viikoksi asumaan ilman, että sisko maksaa minulle senttiäkään. En ymmärrä, mikä aloituksessa oli se ongelmanydin ja kuka jätti maksamatta. 

Ekasta viestistä minulle jäi se kuva, että aloittajaa kaiveli, ettei heille maksettu korvausta majoittumisesta. Mikä ei minusta ole kyllä ihan normaalia toimintaa ollenkaan. Reilumpaa olisi etukäteen miettiä, haluaako olla vieraanvarainen, eikä jälkikäteen valittaa näin mahdollisesti tunnistettavasti vieraastaan.

Ei kaivellut ollenkaan, että olivat meillä viikon :) Majoituksesta tai bensakuluista (mitä tuli ns ylimääräistä) kun käytiin monena päivänä tunnin ajomatkan päässä päiväretkillä en tietenkään odottaisi mitään korvausta keltään vieraalta. 

Kulut mitä tarkoitin = retkien sisäänpääsymaksut + ruoka mitä syötiin muualla kuin kotona

Ja sitten kirjoitit, että et maksanut näitä, vaan veli, joka on hoitanut asiaa vanhempien kanssa, etkä edes tiedä, maksoivatko he nämä kulut. Noita sisäänpääsymaksuja on muuten aika vaikea ennakoida etukäteen. Tai lapsen vanhempien edes vaikuttaa siihen, minkä hintaisiin paikkoihin mennään käymään. Siksi itse en kertoisi lapselle enkä vanhemmille lipuista yhtään mitään, jotta kukaan ei tietäisi minun maksaneen sellaisia, ja noloja tilanteita ei syntyisi.

Vierailija
45/54 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos Pekka pyytää lastani luokseen viikoksi ja sanoo, että hän maksaa kulut, en minä silloin mitään rahoja rupea tyrkyttämään. Jos taasen Pekka vain pyytää luokseen, silloin keskustelen Pekan kanssa, miten kulut jaetaan. 

Vierailija
46/54 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko varma, etteivät olleet antaneet tytölle rahaa mukaan, jotta hän voisi itse maksaa kulunsa? Jos tyttö ei sitten nähnyt tarpeelliseksi maksaa itse, tai vaikka ujouttaan ei sitä tehnyt, jos isäntäperheen aikuiset eivät sitä häneltä suoraan kysyneet? Teinit voi olla aika ajattelemattomia, tai toivottoman ujoja, itse olin nuorena kumpaakin.

Vierailija
47/54 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljesi maksoi ne.

Vierailija
48/54 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti tuollaisessa tilanteessa pitää olla hirmu tarkkana, ettei saa aikaan lapsen perheessä ikävää tilannetta. Ensin pyydetään lapsen seuraksi matkaan mahdollisesti vähävaraisesta perheestä lapsi, ja luvataan, että majoitus on ilmainen, jos vaan lentolippuihin löytyy rahat. Sitten viedään lapsia maksullisiin paikkoihin, mitä vieraan lapsen vanhemmat tuskin ovat pyytäneet, ja paheksutaan, jos näitä ei makseta. Kysyttiinkö vanhemmilta etukäteen nämä maksulliset retket? Vieraalle lapselle ihan ilmainen tutustuminen lähiseudun ruokakauppoihin ja muuhun arkeen olisi muutenkin varmaan ollut kiinnostavampaa kuin turistikohteet.

Vierailija
49/54 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin laittaa, jos on sovittu, että isäntäperhe maksaa kulut. Näistä asioista selviää puhumalla. Ei tarvitse sitten jälkikäteen tulla keskustelupalstalle rääppimään kuka maksoi ja kuka ei. 

Vierailija
50/54 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kutsuttu, niin oletan, että tarjotaan ruuat ym. muualla kuin ravintolassa tai jos ne on yhdessä suunniteltu ja ostettu. Jos taas reissu on yhdessä suunniteltu ja mietitty, niin sitten jokainen maksaa osuutensa. Jos osallistun muiden mukana, maksan vain oman osuuteni. Onhan mahdollista, että tuo kaveri olisi halunnut säästää ruokakuluissa ja olis syöny porkkanoita ja kukkakaalia koko viikon, mutta koska tarjositte, niin otti kohteliaisuudesta.

Ehkä mun pointti on se, että on tyhmää myös sinun puoleltasi olla kysymättä asioista etukäteen. Jos mä kutsun mä tarjoan.

Vierailija
51/54 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti tuollaisessa tilanteessa pitää olla hirmu tarkkana, ettei saa aikaan lapsen perheessä ikävää tilannetta. Ensin pyydetään lapsen seuraksi matkaan mahdollisesti vähävaraisesta perheestä lapsi, ja luvataan, että majoitus on ilmainen, jos vaan lentolippuihin löytyy rahat. Sitten viedään lapsia maksullisiin paikkoihin, mitä vieraan lapsen vanhemmat tuskin ovat pyytäneet, ja paheksutaan, jos näitä ei makseta. Kysyttiinkö vanhemmilta etukäteen nämä maksulliset retket? Vieraalle lapselle ihan ilmainen tutustuminen lähiseudun ruokakauppoihin ja muuhun arkeen olisi muutenkin varmaan ollut kiinnostavampaa kuin turistikohteet.

Hyvä pointti. Suurin osa vanhemmista toki laittaa lapselle matkaan mukaan hieman käyttörahaa tuliaisia ja karkkiostoksia yms. varten. Mutta jos on sovittu, että majotus ja ruuat maksetaan, ei silloin voi kysymättä olettaa, että lapsella on rahaa myös huvipuisto jne. maksuihin. Ne ova monesti aika kalliita ja ehdottomasti erikseen sovittavia asioita, jos niihin tahtoo rahat muualta kuin omasta pussista. 

Vierailija
52/54 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollakulla on nokan koputtamista, se on nyt veljeni ja tytön kaverin vanhempien välillä.

No mitä sinä sitten täällä vingut? 

Vierailija
53/54 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, en tarjoutunut maksamaan yhtään mitään, kun tyttäreni varakas kummitäti halusi viedä hänet lomamatkalle. Olin tuolloin työtön yh-äiti ja varakas täti tuskin olisi minun pennosiani kaivannut tai edes huolinut. 

Vierailija
54/54 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopimusasia. Tiedän tapauksen, jossa perhe halusi kustantaa tytön kaverin matkan kaikkineen ulkomaille.

Olivat ns rikkaita ja tärkeintä oli että oma tytär saa parhaan kaverinsa mukaan.

Ihanaa, että näitä on muitakin. Lämmittää sydäntä tällaiset.

Meillä se kuvio meni niin, että minusta alkoi vahvasti tuntua, että tyttären bestiksen pitää päästä sinne matkalle. Ei se matkaseura tytölle ollut se juttu, vaan kokemuksen tarjoaminen tyttären bestikselle. Lisäbonuksena tietty se, että saisivat yhteisen matkakokemuksen.

Me ei oltu edes mitään rikkaita. Mutta oli vähän parempi rahatilanne, kun olin päässyt pitkän työttömyyden jälkeen puoleksi vuodeksi palkkatukitöihin. Siinä loksahti niin monta palasta kohdalleen (mm. tarjouslentoliput hiihtolomalle), että näin jälkeenpäin katsottuna se tuntuu kuin olisi tähtiin kirjoitettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä