Laittaisitko lapsesi kaverinsa perheen luo ulkomaille viikoksi ilman että osallistuisit kuluihin?
Kyseisessä tapauksessa asuminen tapahtui ulkomailla asuvan sukulaisen luona ilmaiseksi. Tämän kaverin vanhemmat maksoivat lennot. Mutta sitten muut kulut; ruokailut, retket, jätskit, juomavedet/virvokkeet tien päällä ym ym.
Veljenyttöni, 15v, oli meillä juuri viikon kylässä 15v kaverinsa kanssa. Asutaan Euroopassa. Kummatkin kivoja tyttöjä ja meillä oli oikein ihana viikko. Veljeni sanoi jo ennen reissua, että hän sitten maksaa tuollaiset ylläluetellut kulut jälkikäteen minulle, koska toisen tytön vanhemmat eivät olleet kuluja ottaneet puheeksi, ja veljeni vain halusi että reissu onnistuu eikä sen esteenä olisi esim joku 100-200€ "kulumaksu". Eli omasta puolestani kaikki on ok.
Loppujen lopuksi kaikki yllämainitut kulut olivat n. 200€/lapsi. Sisältäen 2 retkeä (sisäänpääsymaksut) ja ruokailuja ulkona. Kotiin ostettuja ruokia + retkiin käytettyjä matkakuluja eli bensoja en edes ajatellut. Jos jollakulla on nokan koputtamista, se on nyt veljeni ja tytön kaverin vanhempien välillä.
Mutta ihmettelen silti niiden kaverin vanhempien ajattelua. Vai eivätkö vain tulleet ajatelleeksi? Itse en voisi kuvitellakaan, että lapseni (jos niitä olisi) asuisi viikon kaverinsa sukulaisten kanssa enkä tarjoutuisi maksamaan edes jotain pientä summaa ylöspidosta.
Kun meillä vierailee vaikka joku kaveripariskunta, niin aina itse tarjoutuvat joko maksamaan esim. 50€/nuppi viikon vierailusta tai maksavat pari ruokakassia kaupassa. Aamiaiset, snackeja, hedelmiä ja sen semmoiset on tuolla kuitattu.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli asiaa ei ole etukäteen otettu puheeksi kaverin vanhempien kanssa, sitä on jälkikäteen vaikea lähteä pyytelemään rahoja. Kaikki pitää puhua ennakkoon selväksi, jotta ei tule yllätyksiä.
Syytä on myös kaverin vanhemmissa, kun eivä tulleet kysymään lapsensa matkakuluista ja pyytäneet selvityst menoista. Mikään ei ole ilmaista!
Miksi ette toimineet järjestelmällisesti ja kommunikoineet suoraan jo matkan suunnitteluvaiheessa?
Myönnän että ensimmäinen viestini oli hankalalukuinen ja oli vaikea seurata kuka maksoi mitäkin etc.
Minulle ja miehelleni ei siis koitunut mitään kuluja retkistä ja ulkona syömisistä koska (Suomessa oleva) veljeni, kummityttöni isä, maksaa minulle nämän kulut. Jos haluavat kommunikoida Suomen päässä jotain, se on veljeni ja sen kummityttöni kaverin perheen välinen asia. Itse olisinkin ollut asiasta tiukempi/selkeämpi jos olisin ollut veljeni kengissä.
Mietin nyt silti niitä sen toisen tytön vanhempia, koska heidän lapsensa oli meillä viikon (tosi kiva tyttö ja kiva viikko), ja millaisesta perheestä oikein tulee.
ap
Eli sinulle ei koitunut mitään kuluja tai vaivaa eikä asia edes kuulu sinulle mutta papattaa pitää? Miksi?
Mitä helvettiä sinulle kuuluu sukulaisen lapsen kaverin kotiolot????
Jos nuori ihminen on asunut kotonasi viikon, eikö sua kiinnostaisi hänen taustansa?
Ennen, joskus 80- luvulla, oli tosi tavallista, että ei oltu hotellissa. Silloin vaan ängettiin jonkun puolitutun tai etäisen sukulaisen kotiin. Tämä oli ihan tavallista perheillä, mutta myös perheiden nuorilla jos lähtivät itsenäisesti reissuun. Ehkä tuon tytön perhe ei ole matkustellut paljon ja tämä on heille tuttu tyyli.
Vierailija kirjoitti:
Ennen, joskus 80- luvulla, oli tosi tavallista, että ei oltu hotellissa. Silloin vaan ängettiin jonkun puolitutun tai etäisen sukulaisen kotiin. Tämä oli ihan tavallista perheillä, mutta myös perheiden nuorilla jos lähtivät itsenäisesti reissuun. Ehkä tuon tytön perhe ei ole matkustellut paljon ja tämä on heille tuttu tyyli.
Jotain outoa siinä on etteivät sen tytön vanhemmat ole edes kysyneet mahdollisista kuluista. Joko tosiaan eivät ole koskaan matkustaneet minnekään tai ovat jotenkin vähän yksinkertaisia. Vaikkei itse olisi matkustanut mihinkään, niin silti normaali-järjellä varustettu ihminen pystyy kuvittelemaan että reissussa tulee ehkä kuluja ja seuraava kysymys olisi kukakohan ne maksaa.
Vähän eri kuitenkin matkustaa ulkomaille kuin mennä jonkun mökille tai telttaan (kun lapsista kyse).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli asiaa ei ole etukäteen otettu puheeksi kaverin vanhempien kanssa, sitä on jälkikäteen vaikea lähteä pyytelemään rahoja. Kaikki pitää puhua ennakkoon selväksi, jotta ei tule yllätyksiä.
Syytä on myös kaverin vanhemmissa, kun eivä tulleet kysymään lapsensa matkakuluista ja pyytäneet selvityst menoista. Mikään ei ole ilmaista!
Miksi ette toimineet järjestelmällisesti ja kommunikoineet suoraan jo matkan suunnitteluvaiheessa?
Myönnän että ensimmäinen viestini oli hankalalukuinen ja oli vaikea seurata kuka maksoi mitäkin etc.
Minulle ja miehelleni ei siis koitunut mitään kuluja retkistä ja ulkona syömisistä koska (Suomessa oleva) veljeni, kummityttöni isä, maksaa minulle nämän kulut. Jos haluavat kommunikoida Suomen päässä jotain, se on veljeni ja sen kummityttöni kaverin perheen välinen asia. Itse olisinkin ollut asiasta tiukempi/selkeämpi jos olisin ollut veljeni kengissä.
Mietin nyt silti niitä sen toisen tytön vanhempia, koska heidän lapsensa oli meillä viikon (tosi kiva tyttö ja kiva viikko), ja millaisesta perheestä oikein tulee.
ap
Eli sinulle ei koitunut mitään kuluja tai vaivaa eikä asia edes kuulu sinulle mutta papattaa pitää? Miksi?
Mitä helvettiä sinulle kuuluu sukulaisen lapsen kaverin kotiolot????
Jos nuori ihminen on asunut kotonasi viikon, eikö sua kiinnostaisi hänen taustansa?
Jos se nuori tulee niin että lähisukulaiseni perheineen tuntee hänet ja nuori on luonani tosi kiva ja kivaa seuraa niin enpä kuule enää sen jälkeen jauhaisi enää yhtikäs mutäön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain outoa siinä on etteivät sen tytön vanhemmat ole edes kysyneet mahdollisista kuluista. Joko tosiaan eivät ole koskaan matkustaneet minnekään tai ovat jotenkin vähän yksinkertaisia. Vaikkei itse olisi matkustanut mihinkään, niin silti normaali-järjellä varustettu ihminen pystyy kuvittelemaan että reissussa tulee ehkä kuluja ja seuraava kysymys olisi kukakohan ne maksaa.
Vähän eri kuitenkin matkustaa ulkomaille kuin mennä jonkun mökille tai telttaan (kun lapsista kyse).
Ap kertoo ettei hänelle tullut kuluja. Mitä niiden siis olisi pitänyt hänelle vielä maksaa?
Itse olisin antanut nuorelle erikseen käyttörahaa matkalle ja sen lisäksi sopinut isäntäperheen kanssa etukäteen, miten muut kulut hoidetaan.
Mielestäni ihan itsestäänselvyys, että etukäteen sovitaan raha-asioista, eikä oleteta että kukaan muu maksaa minun pentujeni lomailusta.
Maksaisin lennot ja muut vastaavat ilmeiset kulut. Mitään muuta en tajuaisi tarjota, koska olemme asuneet vuosia ulkomailla, ja majoittaneet ja ruokkineet valtavan määrän vieraita, jotka ovat meillä käyneet, aina väh viikko kerrallaan, enkä ikinä olisi huolinut rahaa korvaukseksi. Meillä on käynyt niin sukulaisia, ystäviä, kuin ihan vieraitakin, kerran yksi täysin tuntematon porukka Suomesta sellaisesta koulusta, missä oli opettajalla kontakti asuinpaikkaamme, ja opettaja ja oppilaat tarvitsivat majoitusta. Ilmaiseksi majoitin, ruokin ja kyyditsin heitä. Jonkun marimekkojutun toivat.
Joten pitäisin vieraanvaraisuutta täysin normaalina asiana, ja rahan tarjoamista loukkaavana, ikäänkuin pitäisin teitä jotenkin köyhempinä kuin meitä. Jos tietysti tietäisin, että olette rahan puutteessa, saattaisin yrittää keksiä miten teitä voisi tukea ilman, että suoraan tarjoaisin rahaa, koska edelleen pitäisin sitä loukkaavana.
Ei minulle olisi mikään ongelma, jos vaikka siskonpoikani tulisi minulle viikoksi asumaan ilman, että sisko maksaa minulle senttiäkään. En ymmärrä, mikä aloituksessa oli se ongelmanydin ja kuka jätti maksamatta.
Minä olen kestinnyt meidän vaihtarin kavereitakin.
Puhumattakaan lasten serkuista ja näiden kavereista ja jopa meidän mökkinaapurin teineistä.
Nauratti tuo "asutaan Euroopassa". Juu, niin me suomalaisetkin :D
Otatteko te kuluihin osallistujat maksua myös siitä, jos lapsen kaveri jää teille yökylään tai päivälliselle?
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle olisi mikään ongelma, jos vaikka siskonpoikani tulisi minulle viikoksi asumaan ilman, että sisko maksaa minulle senttiäkään. En ymmärrä, mikä aloituksessa oli se ongelmanydin ja kuka jätti maksamatta.
Ekasta viestistä minulle jäi se kuva, että aloittajaa kaiveli, ettei heille maksettu korvausta majoittumisesta. Mikä ei minusta ole kyllä ihan normaalia toimintaa ollenkaan. Reilumpaa olisi etukäteen miettiä, haluaako olla vieraanvarainen, eikä jälkikäteen valittaa näin mahdollisesti tunnistettavasti vieraastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän eri kuitenkin matkustaa ulkomaille kuin mennä jonkun mökille tai telttaan (kun lapsista kyse).Ap kertoo ettei hänelle tullut kuluja. Mitä niiden siis olisi pitänyt hänelle vielä maksaa?
Ymmärsin ap:n aloituksesta, ettei tässä ketjussa ollut tarkoitus ruotia kulujen määrää tai hänelle maksettavia rahoja vaan sitä, miksi sen kaveri-tytön vanhemmat eivät olleet edes tarjoutuneet maksamaan mitään.
Jos aihe ärsyttää, ei tartte lukea ketjua tai yrittää tyrehdyttää sitä.
Vierailija kirjoitti:
:D :D Totta. Yritin tarkkaa sijaintia antamatta kertoa, ettei asuta ihan hirveän kaukana.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän eri kuitenkin matkustaa ulkomaille kuin mennä jonkun mökille tai telttaan (kun lapsista kyse).Ap kertoo ettei hänelle tullut kuluja. Mitä niiden siis olisi pitänyt hänelle vielä maksaa?
Ymmärsin ap:n aloituksesta, ettei tässä ketjussa ollut tarkoitus ruotia kulujen määrää tai hänelle maksettavia rahoja vaan sitä, miksi sen kaveri-tytön vanhemmat eivät olleet edes tarjoutuneet maksamaan mitään.
Miksi niiden olisi pitänyt tarjoutua, jos kerran oli sovittu, että veli (?) maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D :D Totta. Yritin tarkkaa sijaintia antamatta kertoa, ettei asuta ihan hirveän kaukana.
ap
Ihan maan nimi olisi riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä he kuvitteli ap:n olevan puheväleissä veljensä kanssa. Ja ap:llehan ei tullut edes kuluja.
Me tarjottiin tyttären sydänystävälle viikon reissu, ainoastaan vakuutuksen osti vanhemmat ja kyllä hän sai myös vähän käyttörahaa mukaan, jolla sai vähän shoppailla.
Mutta tuo oli minun ideani, se oli vähän sellainen 'nyt tai ei koskaan' -tilanne ja koin syvästi, että tälle reissulle tuo tyttö pitää ottaa mukaan. Jouduin ensin kysymään mieheltä, sitten tyttäreltä, sitten tyttären kaverilta 'haluaisitko, jos saat vanhemmilta luvan' ja sitten vielä tyttären vanhemmilta. Kova työ oli siinä vanhempien vakuuttamisessa, että 'kyllä haluamme maksaa tämän reissun' ja 'kyllä pidämme lapsestamme hyvää huolta'.
Oli kyllä meidän perheen paras Tokion-reissu ikinä. Oli tosi hienoa, että saatiin se toteutettua ja oli mahtavaa nähdä ystävykset siellä yhdessä seikkailemassa ja intoilemassa <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekasta viestistä minulle jäi se kuva, että aloittajaa kaiveli, ettei heille maksettu korvausta majoittumisesta. Mikä ei minusta ole kyllä ihan normaalia toimintaa ollenkaan. Reilumpaa olisi etukäteen miettiä, haluaako olla vieraanvarainen, eikä jälkikäteen valittaa näin mahdollisesti tunnistettavasti vieraastaan.
Ei kaivellut ollenkaan, että olivat meillä viikon :) Majoituksesta tai bensakuluista (mitä tuli ns ylimääräistä) kun käytiin monena päivänä tunnin ajomatkan päässä päiväretkillä en tietenkään odottaisi mitään korvausta keltään vieraalta.
Kulut mitä tarkoitin = retkien sisäänpääsymaksut + ruoka mitä syötiin muualla kuin kotona
Olen utelias.
ap