Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi se oikeasti ketään haittaa, jos naapuriin muuttaa perhe, joka ei puhu äidinkielenään suomea?

Vierailija
12.07.2023 |

Mikä se oleellinen ongelma on?

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkotiryhmässä kolmasosa on ruotsin- ja englanninkielisiä. Lapsi oppi ensimmäisiä sanojaan ruotsiksi, joten kyllä vaan haittaa kielen kehitystä, että päiväkodissa kuulee paljon muuta kieltä. Hyvällä alueella asutaan ja hoitajista vain kolmasosalla äidinkieli on suomi.

Pakko perustaa päiväkoteja, joissa on vain suomea äidinkielenään puhuvia ja hoitajien tukee myös olla suomenkielisiä.

Suomen kieli kuolee, jos puhujia ei ole tarpeeksi. Tästä on syytä olla huolissaan.

Kauhea ongelma, kun lapsi oppii heti laakista kolme kieltä. 

Ja kai te nyt itsekin puhutte lapsellenne?

Nuo vanhemmat antavat lapselle padin ja itse istuvat puhelimella, ja sitten ekaluokalla ihmetellään kun lapsi on 4v tasolla kielitaidossa. "Naapurin lasten vika!!!!111"

Vierailija
42/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos asutaan rauhallisella okt-alueella missä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta asuu pelkkiä suomalaisia. Pahin painajainen ois joku vierasmaalainen naapuri tai kulmahousuporukka.

Meillä toisella puolella okt asuu kanta suomalainen salaliittohörhöilijä. Huutaa päivät pitkät aidan yli lentokonevanoista ja "ei ole tänäänkään ilmaston muutosta näkynyt". Helevatun raskas persoona. Takapihalla ei käytännössä huvita olla. Seuraava talo on niin isolla tontilla että naapurit ei aidan yli huutele.

Opettele edes yhdyssanat, jos et muuten osaa suomea. Sinunlaisesi rapauttavat suomen kielen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia r@sisteja haittaa jo suomea puhuva romaniperhekin, niin ihan varmasti näitä samoja ihmisiä haittaa täysin vieraskieliset. Ihan puhtaasta muukalaisvihasta siinä on kyse.

Vierailija
44/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu meidänkin talossa monenlaisia ihmisiä eri maista ja eipä heistä haittaa ole kellekään. Kaikki osaavat suomea edes jotenkin. Lapsetkin käyttäytyvät hyvin.

Vierailija
45/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin vaikka se isis mies kuin alkoholisti persu joka on aina arvaamaton.

Oikeesti, tuo on todella loukkaavaa niitä kohtaan, jotka ovat joutuneet brutaalin I S I S-terrorin uhreiksi.

Häpeäisit.

Vierailija
46/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monia r@sisteja haittaa jo suomea puhuva romaniperhekin, niin ihan varmasti näitä samoja ihmisiä haittaa täysin vieraskieliset. Ihan puhtaasta muukalaisvihasta siinä on kyse.

Mulla oli joskus romaniperhe naapurissa. Todella kohteliaita, kauniisti käyttäytyviä ihmisiä (ja miehet komeita kuin mitkä). Lapset käyttäytyivät myös hillitysti ja kauniisti. Taloyhtiön pyykkituvasta kyllä katosi kaikki mikä irti lähti.

Vierailija
47/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten meinasit valittaa mökäämisestä tai hajuista ?

Vierailija
48/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan sukupolven on opeteltava kieltä. Se on yksinkertainen asia. Muutoin ei kiinnosta. 

Vierailija
49/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iranilainen pariskunta rakensi naapuriin omakotitalon. Lapset syntyneet Suomessa, isän töiden perässä muuttaneet Suomeen, äiti englannin opettaja. Eivät kaikki muuttajat ole lähtökohtaisesti vääränlaisia.

Iranilaiset ovat pääosin hyvin kotoutuvia. Koulutusta arvostetaan ja työnteko on itsestäänselvää. Lapsilta vaaditaan koulumenestystä. Halu kotoutua suomalaiseen yhteiskuntaan on kova. Jännä juttu, että siitä naapurimaasta Irakista ei kyetä sitten millään kotoutumaan.

Siis miten niin ei kyetä? Voin vaikka heti esitellä sulle kymmeniä irakilaistaustaisia yrittäjiä, monta ylioppilasta jne. 

joo hyvin on kotoutunu kelan rahoilla jo vusikausii.hyvät naurut tuli

Naura sä vain omalle tietämättömyydellesi ja ahdasmielisyydellesi.

Rauhan tae taisi olla juurikin Iranista. Ihanan suvaitsevainen ja integroitunut länsimaisiin arvoihin.

Vierailija
50/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos asutaan rauhallisella okt-alueella missä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta asuu pelkkiä suomalaisia. Pahin painajainen ois joku vierasmaalainen naapuri tai kulmahousuporukka.

joo sama.antaa persaukinaisten nauttia

Hienoa, että Suomessa on matalallakin koulutuksella mahdollista pärjätä niin hyvin, että saa oikein omakotitalon. 

eikö ole.sulle kela ei sitä osta niin saat asua ton unelma porukan kanssa

Mä olen saanut kelalta viimeksi rahaa 1995, kun olin vielä opiskelija. Enkä asu vuokralla.

no mistä hitosta revit et olen pienpalkkainen.sama mulla joskus 90luvulla saanu opintotukea.hankin vuodessa noin 60 000 no ei paljoa mut pärjään.näin kesälomallakin

Vierailija
51/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisiakin muuttaa ulkomaille. Mahtavatko naapurit siellä tykätä ulkomaalaisista naapureista jotka tekevät jotain eri tavalla kuin maan tapa on?

Kysyppä ruotsalaisilta miten haluttu naapuri alkoholisoitunut finnjävla on. Suomalaiset isoin maa muut ryhmä Ruotsissa. Ja aiheuttavat merkittävän osan Ruotsin alkoholiongelmista.

Kranaatit lentää ja aseet paukkuu näiden toimesta.

Vierailija
52/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä haittaa, siksi en ikinä muuttaisi kaupunkien kerrostalolähiöön asumaan.

Kyllä ainakin intialaisia (taustaisia) perheitä asuu omakotialueella ainakin tässä lähistöllä. Uusia taloja, jotka valmistuneet muutaman vuoden sisällä.  Lisäksi on paljon avioliittoja jne. joissa vain toinen osapuoli on suomalainen. Myös näitä perheitä asuu paljon omakotialueilla pientaloissa. Ei voi yleistää, että kaikki ulkomaalaiset perheet asuu kerrostaloissa lähiöissä.

Useampi lapseni ystävän tai tutun vanhemmista toinen on ns. ulkomaalainen, jotka ovat naimisissa suomalaisen kanssa. Kaikista en ole edes aluksi tiennyt, ettei ole taustoiltaan suomalainen. 

Vierailija
53/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisiakin muuttaa ulkomaille. Mahtavatko naapurit siellä tykätä ulkomaalaisista naapureista jotka tekevät jotain eri tavalla kuin maan tapa on?

Kysyppä ruotsalaisilta miten haluttu naapuri alkoholisoitunut finnjävla on. Suomalaiset isoin maa muut ryhmä Ruotsissa. Ja aiheuttavat merkittävän osan Ruotsin alkoholiongelmista.

hyvin sanottu.mut kyl tota porukkaa voi puolustella on on on ne nii ihanii

Vierailija
54/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iranilainen pariskunta rakensi naapuriin omakotitalon. Lapset syntyneet Suomessa, isän töiden perässä muuttaneet Suomeen, äiti englannin opettaja. Eivät kaikki muuttajat ole lähtökohtaisesti vääränlaisia.

Iranilaiset ovat pääosin hyvin kotoutuvia. Koulutusta arvostetaan ja työnteko on itsestäänselvää. Lapsilta vaaditaan koulumenestystä. Halu kotoutua suomalaiseen yhteiskuntaan on kova. Jännä juttu, että siitä naapurimaasta Irakista ei kyetä sitten millään kotoutumaan.

Siis miten niin ei kyetä? Voin vaikka heti esitellä sulle kymmeniä irakilaistaustaisia yrittäjiä, monta ylioppilasta jne. 

Irakilaiset ovat vangeissa yliedustettuna. Lue vähän tilastoja. Ei nämä asiat mene mututuntumalla.

Vierailija
55/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kieli mutta käyttäytyminen kyllä, en pidä huonosti käyttäytyvistä suomalaisistakaan. Mulle aivan sama mitä etnistä taustaa ovat.

Vierailija
56/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tällainen perhe muuttaisi Suomen rikkaimpien naapuriin niin ihan jokainen muuttaisi pois. Mutta rasismikortti on aina kiva heittää, kun ei ymmärrys muuten riitä.

Vierailija
57/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, mua aina naurattaa nämä keskustelut kun olen itse se outo ulkomaalainen 😅. Mummot kyräilee rappukäytävässä ja yrittää tavata nimeä postilaatikosta. Ja auta armias kun kutsun pari kaveria kylään kesäiltana, nehän molottaa jotain aivan omituista kieltä! Taitavat myös olla kroonisesti masentuneita kun pysyttelevät vain omissa oloissaan!

Lisäksi valitan monestakin kulttuurisesta jutusta, vaikka kuinka ne olisivat paikallisten mielestä normaalia - esimerkiksi siitä että vuokralainen maksaa asunnon pienet korjauskulut! Se ON typerää vaikka kuinka kuuluisi tapoihin täällä.

Ei minusta tule koskaan tämän maalaista, vaikka toki suurimmaksi osaksi viihdyn, käyttäydyn normien mukaan ja kieltäkin yrittelen höpötellä. Kyttääville mummoille hymyilen ja kertoilen shokeeraavia tarinoita suomalaisesta kulttuurista 😁. Kummasti me kaikki erilaiset ihmiset mahdutaan tälle pallolle, ja hyvyys tai pahuus ei riipu passista.

Vierailija
58/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kielestä. Jos kyseessä on eurooppalaisten kieli, esim. ranska tai espanja, niin asia ei ole ongelma. Sen sijaan arabia tai somali on.

Jaa, ja miksi??

Vierailija
59/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo sama.antaa persaukinaisten nauttia

Hienoa, että Suomessa on matalallakin koulutuksella mahdollista pärjätä niin hyvin, että saa oikein omakotitalon. 

eikö ole.sulle kela ei sitä osta niin saat asua ton unelma porukan kanssa

Mä olen saanut kelalta viimeksi rahaa 1995, kun olin vielä opiskelija. Enkä asu vuokralla.

no mistä hitosta revit et olen pienpalkkainen.sama mulla joskus 90luvulla saanu opintotukea.hankin vuodessa noin 60 000 no ei paljoa mut pärjään.näin kesälomallakin

Enhän mä ole sanonut, että olet pienipalkkainen.

Vierailija
60/133 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin finnjävlien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi