Miten jaksaa vielä 15 vuotta työelämää? En enää jaksa.
En enää kykene. Joka kerta olen pyrkinyt eteen päin, tehnyt kovasti töitä, opiskellut, hakenut töitä, tehnyt töitä. Ja nyt yhtäkkiä tuntuu, että en enää jaksa. Luovutan.
Kommentit (63)
Tee sellaisia asioita vapaa-ajalla, jotka tuovat merkitystä elämään. Innostu jostain uudesta harrastuksesta. Kokeile jotain juttua mitä sun on aina pitänyt tehdä. Saatat huomata että elämällä on vielä paljon tarjottavaa. Ja kun mikään ei melkeinpä ilmaista ole, niin työn kautta saatu palkka auttaa kummasti toteuttamaan itseään. Voi myös olla harhaluulo että eläkeiässä sitä sitten jaksaa tehdä sitä ja tätä. Ei välttämättä jaksa jos menettää ilon hoitaa hyvinvointiaan nyt. Pidä siis huoli siitä että saat iloa tähän hetkeen jostain niin eläkeikää on varmaan helpompi "odotella". Tsemppiä! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten itseäni ärsyttää tämä nykyinen työilmapiiri: pitää olla NIIN helkkarin iloinen KOKO ajan!
Oikeesti, työt tehdään eikä se vaadi mitään korviin asti ulottuvaa hymyä jatkuvasti.
Missä firmassa tuollaista vaaditaan?
Aspa esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten itseäni ärsyttää tämä nykyinen työilmapiiri: pitää olla NIIN helkkarin iloinen KOKO ajan!
Oikeesti, työt tehdään eikä se vaadi mitään korviin asti ulottuvaa hymyä jatkuvasti.
Asiakaspalvelutyö. Ymmärrän, että asiakkaille hymyillään ja ollaan iloisen näköisiä.
Mutta: vaaditaan, että takatiloissakin pitää olla koko ajan hymy korvissa eikä mitään negatiivista saa sanoa koskaan. Kiroilusta tulee varoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Starta eget eller nöj dig med de som har bolag har att erbjuda. Valet är helt fritt och bara ditt.
En jaksa aloittaa enää omaa yritystä tässä iässä. Ja konkurssiin ne suurin osa yrityksistäkin joutuu.
Då tar du emot det som de andra erbjuder. Den enda som har ansvar för ditt leverne är du. Det kommer säkert mången att få som en aha-upplevelse under de kommande åren.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspa esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä! Täytin pari vuotta sitten 50 eikä enää kiinnosta nykyiset työt. Haluaisin vain olla rauhassa ja harrastaa mukavia asioita, jotka tuovat minulle iloa. Valitettavasti on vielä asuntolainaa jäljellä eikä asuntoa kannata tässä tilanteessa alkaa myymään.
Elokuun alussa alan hakea uutta työpaikkaa. Alanvaihto toisi motivaatiota ja innostusta lisää. Kokemusta ja osaamista on vaikka muille jakaa, siitä ei ole kiinni.
Tässä iässä alkaa v***ttaa sellainen muiden juoksupoikana olo. Työnantajat eivät tajua tätä. Ikääntyneemmille tulisi todellakin antaa arvostusta enemmän työpaikalla, antaa valita tehtäviä jne. Itse ainakin tein nuorena ihan into piukeana sitä, mitä sanottiin, eli ei ois haitannut yhtään. Mulle oli nuorempana ihan sama, mitä tein työajalla, vaikka olisi pyydetty seisomaan päällään, niin ok, sama palkka kuitenkin.
Olen siis alalla, jossa työt eivät tule kotiin ja etenemismahdollisuuksia työpaikan sisällä ei ole.
Jag tror inte att din arbetsgivare är speciellt intresserad av vad som harmar dig. Verkar du prestera sämre än de andra och verkar ha attityd problem, är det nära att dina yngre chefer bara byter dig mot någon mindre krånglig.
Lottovoiton todennäköisyys on mikroskooppinen mutta se on silti teoreettinen mahdollisuus ja voi olla monelle duunarille ainoa toivonpilke.
Naisilla on aina vaikauksia jaksaa jos asiat en mene niin kuin itse haluaisi
"työni good enough."[/quote]
MIKSI ihmeessä sotekt englantia tähän, mikset sano "tarpeeksi hyvin"
Et ole enää teini etkä nuorikaan!
No itse tein tuossa vaiheessa sen, että en hakenut uutta tötä, vaan menin keikkafirmaan töihin. Tein minkä huvitti, kaks päivää kolme päivää, viisi päivää, ihan miltä tuntui! Mutta piti muistaa laittaa rahaa sivuun että sai sitte olla "jouten". Kai niitä aspassakin on keikkafirmoja.
Voi harmi. Yrittäjänä ei ole tuollaisia huolia. Ja vielä kun menestyy, niin ei kyllä säälitä. Töitä on kyllä tehty kellon ympäri. Heikot sortuu elon tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä! Täytin pari vuotta sitten 50 eikä enää kiinnosta nykyiset työt. Haluaisin vain olla rauhassa ja harrastaa mukavia asioita, jotka tuovat minulle iloa. Valitettavasti on vielä asuntolainaa jäljellä eikä asuntoa kannata tässä tilanteessa alkaa myymään.
Elokuun alussa alan hakea uutta työpaikkaa. Alanvaihto toisi motivaatiota ja innostusta lisää. Kokemusta ja osaamista on vaikka muille jakaa, siitä ei ole kiinni.
Tässä iässä alkaa v***ttaa sellainen muiden juoksupoikana olo. Työnantajat eivät tajua tätä. Ikääntyneemmille tulisi todellakin antaa arvostusta enemmän työpaikalla, antaa valita tehtäviä jne. Itse ainakin tein nuorena ihan into piukeana sitä, mitä sanottiin, eli ei ois haitannut yhtään. Mulle oli nuorempana ihan sama, mitä tein työajalla, vaikka olisi pyydetty seisomaan päällään, niin ok, sama palkka kuitenkin.
Olen siis alalla, jossa työt eivät tule kotiin ja etenemismahdollisuuksia työpaikan sisällä ei ole.
Jag tror inte att din arbetsgivare är speciellt intresserad av vad som harmar dig. Verkar du prestera sämre än de andra och verkar ha attityd problem, är det nära att dina yngre chefer bara byter dig mot någon mindre krånglig.
Miksi kirjoitat suomenkielisellä palstalla ruotsia? Mitä järkeä tuossa on? Mikset opettele suomea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Fyysisellä alalla, missä tässä iässä kroppakin huutaa jo hoosiannaa, mutta siitä huolimatta työtahti senkun lisääntyy. Nuorempana meni vaikka minkälaiseen solmuun, mutta enää ei kykene.
Olen niitä, jotka yrittävät ensisijaisesti käsitellä asiaa esihenkilön kautta, työn keventämisen mahdollisuuksista, ennen sairaslomia. Turhaan.
Nyt lomilla ja alkavan syksyn myötä ei kai muukaan auta, kun kääntyä työterveyden puoleen ja alkaa saikuttamaan. Meillä on vielä tapana se, että kunkin sairaslomaa tuuraa muut ja tunnollisena työntekijänä olen ajatellut, etten sairaslomaa hae kuin pää kainalossa.
Joustot on nyt joustettu omasta puolestani ja kun esihenkilö ei vastaan tule, niin saikutetaan sitten.
Niin, jätä se sika!
Huumorilla, mutta vakavastikin.
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi. Yrittäjänä ei ole tuollaisia huolia. Ja vielä kun menestyy, niin ei kyllä säälitä. Töitä on kyllä tehty kellon ympäri. Heikot sortuu elon tiellä.
Mikäs siinä on työskennellessä vaikka kellon ympäri jos on itseään kiinnostavaa työtä.
Voisiko yksi syy olla jaksamattomuuteen, että joutuu puskemaan eteenpäin jatkuvasti. Ei sellaista jaksa loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäminen ei tarkoita kaikille kellon ympäri. Ihmiset tarvitsevat myös lepoa. Työntekijätkin. Ellei ole eri vuoroissa.
Mä kärsin ihan kauheasti töissä ja sitte vaan tein sen ratkasun että jäin työttömäksi tyhjän päälle 55-vuotiaana. Elämäni paras päätös. Nyt osa-aikatöissä ja töissä niin hyvä olla ettei meinaa malttaa taukoja pitää;)
Kun tulee ikää ja kokemusta, silloin laitetaan entistä enemmän työtehtäviä ja nuoria pomoja. Itse ei saa päättää mistään, ohjeet vaihtuvat vuodesta toiseen. Milloin on mikäkin työntekotapa paras, ja kun vielä tietää, että ensi vuonna tulee taas se uusi paras tapa jne.
Mielestäni kauan palvelleille, osaaville työntekijöille pitäisi antaa enemmän vastuuta ja antaa nuorten tehdä enemmän töitä kun heillä vielä sitä energiaa on.
Eläke kertyy maksamalla yrittäjän eläkemaksuja kuten muitakin eläkemaksuja palkasta maksetaan.