Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitihän se arvata: omilla vanhemmilla lapsensa hoidattaneet isovanhemmat eivät auta meitä ollenkaan

Vierailija
10.07.2023 |

En ole katkera, vaan tämä meidän tilanne suorastaan naurattaa, kun on niin klisee.

Saimme viime vuonna esikoislapsemme, joka on samalla appivanhempien ensimmäinen lapsenlapsi. Anoppi on vuosia puhunut siitä, kuinka hän odottaa lapsenlapsia ja raskauden aikana hän jauhoi kaikille tutuille ja sukulaisille, kuinka hänestä tulee mummo. Kaikki into hävisi, kun lapsi syntyi.

Appivanhemmat itse käyttivät häikäilemättömästi anopin vanhempia lastensa toisina vanhempina. Lapset menivät mummolaan täyspäivähoitoon jo muutaman kuukauden iässä, kun anoppi ei enää kestänyt olla kotona lasten kanssa. Koulujen lomilla lapset lähetettiin mummolaan viikoiksi tai jopa kuukausiksi, kun appivanhempien piti saada omaa aikaa. Ilmeisesti myös anoppia ovat isovanhemmat hoitaneet hyvin paljon, eli heidän suvussaan tämä on ollut yleinen tapa. Perinne nyt vaan katkeaa meihin.

Jokikiseen avunpyyntöömme on vastattu kielteisesti. Appivanhemmat asuvat muutaman kilometrin päässä ja ovat molemmat eläkkeellä, mutta edes parin tunnin hoitokeikka ei sovi. Kun joskus sanomme epäsuoraan, että olisi hauskaa mennä vaikka ravintolaan syömään, niin appivanhemmat vetoavat, että kyllähän minun vanhempani (eli lapsen toiset isovanhemmat) voivat varmasti auttaa. Jotenkin heillä on aina muuta tekemistä, kun kysymme suoraan.

Onko tämä nyt sitä boomereiden kuuluisaa minä olen työni tehnyt -asennetta?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukotus

Vierailija
2/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä odotit!?

Meillä molemmat isovanhemmat oli noita, eli hoidattivat lapsensa muilla. Kertaakaan eivät ole auttaneet mitenkään lastemme kanssa ja eivät viitsi soitella, käydä. Eivät juuri tapaa. Heitä ei kiinnosta.

Mutta tämä ei ole minkään valtakunnan yllätys. Ei heitä kiinnostaneet omatkaan lapset. Miten sitten lapsenlapset kiinnostaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä voi isovanhempien varaan laskea. Meillä oli lapsella auttavat isovanhemmat, mutta kaikki kuolivat siihen mennessä kun lapsi oli 9v. Sen jälkeen vuosiin emme saaneet lasta mihinkään yökylään.

Vierailija
4/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) Lapsensa muilla hoidattaneet hoidattavat myös lapsenlapsensa muilla.

B) Kun lapsia syntyy, ollaan niiden lasten kanssa. Mennään paikkoihin heidän kanssaan. Valitaan paikat sen mukaan, että lapsia voi sinne ottaa. Mennän ulos vuorotellen, jos halutaan mennä ilman lapsia. Unohdetaan aiempi lapseton elämä.

C) Maksullinen lapsenvahti ja päiväkoti. Näiden varassa elämää eteenpäin. Esim. lounastreffit keskellä molempien työpäivää.

Vierailija
5/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä odotit!?

Meillä molemmat isovanhemmat oli noita, eli hoidattivat lapsensa muilla. Kertaakaan eivät ole auttaneet mitenkään lastemme kanssa ja eivät viitsi soitella, käydä. Eivät juuri tapaa. Heitä ei kiinnosta.

Mutta tämä ei ole minkään valtakunnan yllätys. Ei heitä kiinnostaneet omatkaan lapset. Miten sitten lapsenlapset kiinnostaisi.

Miehen vanhemmat hoidattivat myös lapsensa anopin vanhemmilla. Olivat jatkuvasti menossa 70-luvulla. Pitkiä aikoja hoidossa ja kun anopin äiti sanoi että nyt voitte huvin ottaa lapset mukaan reissulle niin anoppi vei lapset jonkun sukulaisen kumminkaimalle hoitoon. Joskus oli joku polttanut tupakalla palovamman yms yms

Ja sitten kun lapset oli mukana niin jättivät keskenään hotelliin ilman ruokaa.

Kysyttiin kanssa kerran että ehtisikö hoitaa mutta eivät ehtineet.

En ole apua sen jälkeen pyytänyt ja pärjättiin kun otettiin ulkopuolinen hoitaja.

Vierailija
6/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa kerhoon. Itselläni 8- ja 10-vuotiaat lapset, joita isovanhemmat (molemmin puolin) ovat nähneet muutaman kerran lasten elämän aikana. Aika pitkälti on saatu itse selviytyä. Isovanhempia ei vain kiinnosta. No, ei kiinnosta minuakaan isovanhemmat enää. Kun alkaa terveys pettää, niin saavat selvitä itse tai hankkia apunsa muualta.

Sinä saatat kuolla ennen isovanhempia, ihan turha isotella.

Vierailija
7/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Poika oli yhden yön vanhemmillani, kun teimme muuttoa. Sen ajanjakson rasittavuudesta olen kuullut tarpeekseni. Siis yksin yö isäni ja äitini luona oli jotain arvaamattoman kamalaa. Lapsi nukahti yleensä klo 21 ja heräsi aamulla klo 8. Mutta hereillä ollessaan sai sitten ilmeisesti kaiken sekaisin ja vihan kiihtymään. Oli kuulemma kuin minä vekarana. Ei uskonut puhetta ja jopa pudotti maitolasin lattialle. Hän oli 3-vuotias.

Vierailija
8/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista sitten että kun he vanhenevat et ehdi heitä auttamaan. Niin sitä makaa kuin petaa.

Joo, ja muistakaa, että jos kuolette emme hoida penikoitanne. Miniäni oli juuri kuin ap, aina vaatimassa, nyt se on onneksi kuollut. Penskat on lastenkodissa, ovat niin huonosti kasvatettuja ettei isänsäkään niitä ottanut, lähti ulkomaille kun sitä hullusta akasta pääsi.

Kannattaa AINA muistaa, että lähtöjärjestystä meistä ei tiedä kukaan.

Vierailija
9/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa kerhoon. Itselläni 8- ja 10-vuotiaat lapset, joita isovanhemmat (molemmin puolin) ovat nähneet muutaman kerran lasten elämän aikana. Aika pitkälti on saatu itse selviytyä. Isovanhempia ei vain kiinnosta. No, ei kiinnosta minuakaan isovanhemmat enää. Kun alkaa terveys pettää, niin saavat selvitä itse tai hankkia apunsa muualta.

Ootpas sinä fiksu. Olisi muuten mielenkiintoista tietää, että kuinka suuri matemaattinen todennäköisyys on sille, että sekä mieheni että minä kuolemme ennen kuin lastemme isovanhemmat. Laskepa sinä fiksuna.

Vierailija
10/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katkera, mutta tilitän kuitenkin katkerana av-palstalla :D

Vierailija
11/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko niitä pentuja on tehtailla, kun niitten hoito ei kiinnosta? Älä syyllistä vanhuksia. Jos vielä naurattaa asia, olet debiili.

Vierailija
12/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootpas sinä fiksu. Olisi muuten mielenkiintoista tietää, että kuinka suuri matemaattinen todennäköisyys on sille, että sekä mieheni että minä kuolemme ennen kuin lastemme isovanhemmat. Laskepa sinä fiksuna.

Tämmöisinä tautisina aikoina ei tarvita kuin uusi sars-epidemia ja voi olla henki pois nuorilta ja hyväkuntoisiltakin.

Vierailija
13/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi lapsi mitä appivanhemmat eivät ole ikinä hoitaneet (5v), mutta minun pitäisi auttaa anoppia anopin taloustöissä. Kylään eivät ikinä tule, mutta meidän pitäisi mennä appivanhempien luokse. Kylään lue -> töihin!

Olen sanonut miehelleni, että saa hoitaa omat vanhempansa niinkuin parhaaksi näkee veljensä kanssa. Minä en siihen lusikkaani työnnä ja, jos välttämättä vaaditaan, että välillä pitää käydä appivanhemmilla niin minä en siellä siivoa toisten nurkkia.

Vierailija
14/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmat eivät pykänneet maailmaan SINUN kakaroitasi vaan SINÄ IHAN ITSE levitit jalkasi ja otit rojut ränniisi.

Hoidapa nyt se vastuu minkä niin kovasti olet niskoillesi ollut ottamassa äläkä murise katkeruuttasi siitä, että isovanhemmat eivät halua SINUN ulostuksiasi kontolleen.

Oletko muuten koskaan vaivautunut kysymään, kuinka paljon nuo isovanhemmat loisivat kotona ja vain makasivat ja haisivat vai olivatko he mukana työelämässä ja aina kun mahdollista, osallistuneet auttamaan omia vanhempiaan/sisaruksiaan jne?

Tässä tuli erittäin rumaa puhetta. Ihan yllättäää miten joku osaa puhua erittäin rumasti ja inhottavasti. Et missään nimessä ole kaunis ihminen sisäisesti. Tekstisi sai minut voimaan pahoin. Oksu nousi suuhun. Toivottavasti ei ikinä tarvitse olla kansssi tekemisessä

Vierailija
15/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää sama porukka maksattaa meillä paksut eläkkeensä.

Mitään apua ei meille heru. Lähinnä lisää töitä ilman ylityölisiä ja lapsetkin saa hoitaa itse ilman mummon ja ukin apua.

Osa näistä on hedonismissaan jo tappanut ittensä viinalla ja hyvällä ruualla elintasosairauksiin.

Vierailija
16/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne sukulaiset ole mitään ilmaisia piikoja ja palvelijoita.

Maksa ihan kuule rahaa ammattilaiselle, jos apua haluat.

Ehkä olisi kannattanut tätäkin miettiä ennen siementämistä

Vierailija
17/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean kärkkäitä kommentoijia, mikä teitä vaivaa? :D

Vierailija
18/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama. Minut ja siskot laitettiin koko kesäksi p-karjalaan mummolaan hoitoon.

Nyt kun olisi takaisin maksun aika, niin ei lapsenlapset kelpaa koko kesäksi...

Vierailija
19/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset nelikymppiset on paljon konservatiivisempia ja saaneet perinteisen kasvatuksen isovanhemmiltaan kuin heidän vanhempansa. Vanhemmat ovat saaneet lähinnä vapaan kasvatuksen ja meno on sen mukaista.

Se näkyy ihan koko maan taloudessa ja monessa muussakin.

Heiltä on turha pyytää vastuuta tai apua asioiden hoitoon. Nykyiset nelikymppiset ja jo kuollut sukupolvi osaa ja osasi.

Turha niitä lapsia on sinne vapaankasvatuksen saaneille lähettää. Oppivat vain päin helvettiä tavoille.

Vierailija
20/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emo hoitaa poikasia ja uros tuo poikasille ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi