Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen sössinyt kasvatuksen ja nyt meillä on saastaisessa huoneessa elävä (nuori) aikuinen.

Vierailija
09.07.2023 |

Olen niin pettynyt itseeni etten silloin joskus 10-15vuotta sitten jaksanut opettaa, patistaa, ohjata jne jne.
No, niin makaa kuin petaa. Yritän nyt selittää itselleni, että silloin oli rankkaa töissä, lapsen adhd tutkimukset kesken, äidin sairastuminen jne. Mietin kuitenkin et oliko se elämä sittenkään silloin muka niin rankkaa.
Näillä mennään nyt, ei voi kuin syyttää itseään. Suututtaa niin että tekis mieli huutaa. Ulos ovestahan en voi pistää kun syy on minun.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syrjäytyneille parikymppisille on tarjolla pajatoimintaa kuntouttavan työtoiminnan muodossa. Pajalla heidän elämänhallintaansa jämäköitetään ja siten mahdollistetaan vähitellen esimerkiksi lähihoitajaopintojen aloittaminen ja sitä kautta työllistyminen.

Kuntouttava työtoiminta on pahin virhe minkä voi elämässään tehdä, kukaan ei palkkaa palkkatöihin sen jälkeen jos sellainen näkyy tiedoissa

Miksi siitä kuntouttavasta on pakko kertoa työnantajalle? Eihän sitä nyt mihinkään CVseen ole pakko kirjoittaa. Ei työnantajilla ole mitään rekisteriä mistä näkevät ihmisten historian.

Vierailija
22/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla add, autisminkirjo.

Noin joka toisella tämän päivän lapsella on. Vielä parikymmentä vuotta sitten tällaisia lapsia olisi pidetty aivan normaaleina eikä kukaan olisi kyseenalaistanut heidän kykyään pärjätä aikuiselämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin ap. Olet saanut paljon vastauksia. Mitä mieltä olet ehdotuksista? Miten olis vaikka tuo kansanopisto?

Vierailija
24/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi nuorta aikuista ja molemmilla sotkuinen huone. Jotenkin se vaatesäilytyskin päätyy aina just lattialle.

Niin kauan kuin tuo on ainoa huoli en jaksaisi välittää.

Vierailija
25/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin ap. Olet saanut paljon vastauksia. Mitä mieltä olet ehdotuksista? Miten olis vaikka tuo kansanopisto?

Aikuiset päättävät asiat itse. Jos aikuinen haluaa vaan pelata niin se onnistuu jopa paremmin omassa vuokrayksiössä kuin vanhempien luona.

Vierailija
26/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset päättävät asiat itse. Jos aikuinen haluaa vaan pelata niin se onnistuu jopa paremmin omassa vuokrayksiössä kuin vanhempien luona.

Työkkäri edellyttää työttömiltä aktivoitumista. Jos ei mene 9 euron työhön niin myöskään tukia ei tipu.

Vierailija
27/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä 20v poika. Ent. add todettu ja kuntoutukset käyty. Lääkitys oli mut omasta mielestään lääkkeistä ei mitään hyötyä nyt. Ei edes halua kokeilla.

Pelaa vaan huoneessaan ja lipittää energiajuomia ja mättää herkkuja. Roskaa pitkin poikin, lakanat vaihtaa kun olen viikon muistuttanut ja lopulta räjähtänyt et nyt ne lakanat pesuun ja yleensä puhtaat jää laittamatta joten peitot, tyynyt, petarin suojukset ja päälliset pitää pestä. Ruokalautaset jne tuskit lojuu ja haisee lipastojen päällä.

Pyykkisäkin tuo kylppäriin kun on täynnä. Ei kiinnosta opetella pyykinpesua eikä muutakaan (esim. ruoanlaittoa).

Jos otsn nämä kaikki puheeksi, sulkeutuu eikä puhu mitään ja näyttää hapanta naamaa. Sama kun pyytää tekemään jotain esim. kuorimaan perunat, tekemään salaatin tms.

Koulutus on ja opiskelee nyt oppisopparilla toista tutkintoa. Koulun ja varsinkin työn hoitaa.

Mikään muu ei sit kiinnostakaan.

Totta ihmeessä syytän itseäni et hän on tuollainen.

Ap

Vierailija
28/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä 20v poika. Ent. add todettu ja kuntoutukset käyty. Lääkitys oli mut omasta mielestään lääkkeistä ei mitään hyötyä nyt. Ei edes halua kokeilla.

Pelaa vaan huoneessaan ja lipittää energiajuomia ja mättää herkkuja. Roskaa pitkin poikin, lakanat vaihtaa kun olen viikon muistuttanut ja lopulta räjähtänyt et nyt ne lakanat pesuun ja yleensä puhtaat jää laittamatta joten peitot, tyynyt, petarin suojukset ja päälliset pitää pestä. Ruokalautaset jne tuskit lojuu ja haisee lipastojen päällä.

Pyykkisäkin tuo kylppäriin kun on täynnä. Ei kiinnosta opetella pyykinpesua eikä muutakaan (esim. ruoanlaittoa).

Jos otsn nämä kaikki puheeksi, sulkeutuu eikä puhu mitään ja näyttää hapanta naamaa. Sama kun pyytää tekemään jotain esim. kuorimaan perunat, tekemään salaatin tms.

Koulutus on ja opiskelee nyt oppisopparilla toista tutkintoa. Koulun ja varsinkin työn hoitaa.

Ap

Miksi teet siivoamisesta noin suuren numeron?

Siivoat siellä siihen asti kun hän saa elämästään otteen. Keskityt positiivisiin asioihin hänen kanssaan nalkuttamisen sijaan.

Vierailija
29/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella hienoa, että pojallasi on koulutus ja hän opiskelee nyt jopa toista tutkintoa. Voit olla kiitollinen tästä. Voisi tilanne olla huonompikin.

Vierailija
30/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin jotain, et peruskoulun jälkeen on vaan huoneessaan homehtumassa. Varmaan ärsyttävä tilanne sulle tämä kuvaamasi, mutta sentään poikasi koulutusasiat on kunnossa.

Vierailija
31/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori aikuinen vai pikemminkin kohta kolmikymppinen?

Nuoria ovat 13-29-vuotiaat.

13-19 -vuotiaat ovat teinejä, 20-29 -vuotiaat nuoria aikuisia.

Vierailija
32/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus

Vierailija
33/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kotoa pois vaan ei muu auta. Onhan noita viranomaisia auttamassa.

Vierailija
34/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehaisepa lastasi, miten hyvin hän hoitaa koulunsa.

Vierailija
35/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin nuorena tuollainen. Onko hän paljon tietokoneella/älypuhelimelle/pleikkarilla tai muuten ruudun äärellä? Se vaikuttaa. Ruutuaika pois, netti kiinni, jo alkaa havainnoimaan paremmin ympäristöä ja jää aikaa siivoamiselle. Itse opin vasta kun rajoitin ruutuaikaani

Vierailija
36/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisusta se huone kivaksi, tee mukavia asioita hänen kanssaan, ole positiivinen ja kiitä kaikesta.

Vierailija
37/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuulostaa peliaddiktilta. Siinä menee elämä sivu suun. Ota netti pois päältä, pelit ja puhelin pois. Sano, että jos haluaa asua kotona niin alkaa siivoamaan ja osallistuu kotitöihin.

Vierailija
38/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin nuorena tuollainen. Onko hän paljon tietokoneella/älypuhelimelle/pleikkarilla tai muuten ruudun äärellä? Se vaikuttaa. Ruutuaika pois, netti kiinni, jo alkaa havainnoimaan paremmin ympäristöä ja jää aikaa siivoamiselle. Itse opin vasta kun rajoitin ruutuaikaani

20-vuotiaalta ruutuaika pois?

Vierailija
39/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yritetty kehua, puhua, jankuttaa ja ties vaikka mitä. Ei mene perille. Osasyy tuo add varmaan kun ei mene viestit perille, mutta en mä voi aikuista ihmistä pakottaa menemään lääkäriin keskustelemaan lääkityksestä. Olen puhunut ja kertonut, että on muitakin lääkevaihtoehtoja kuin sen jota hän söi nuorempana.

Tasan en ala siivoamaan sen huonetta, siihen pitäisi hänen pystyä itsekin ja älytä tehdä. On minulla tässä muu huusholli hoidettavana. Toki mies auttaa sen minkä töiltään ehtii. Itsekin käyn töissä jossa ei etätyömahdollisuutta. Työmatkatkin vie noin 2,5-3tuntia per päivä. Sanon vielä sen, etten vaadi mitään joka nurkka kiiltää tai sisustuslehtimäistä jälkeä, kunhan kerran viikossa pyyhkii pölyt, imuroi, pyyhkii lattian ja raivaa kamat paikalleen. Se riittää.

Ap

Vierailija
40/76 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon vielä sen, etten vaadi mitään joka nurkka kiiltää tai sisustuslehtimäistä jälkeä, kunhan kerran viikossa pyyhkii pölyt, imuroi, pyyhkii lattian ja raivaa kamat paikalleen. Se riittää.

Kerran viikossa on aika usein. Moni syrjäytynyt ei siivoa vuokrayksiötään edes joka vuosi. Kannattaa katsoa Logged in -sarjan ensimmäinen tuotantokausi Yleltä niin tiedät millaista se on.