Myyjät ovat loppumassa Prismoista ja Cittareista
Marketteja on vaivannut jonkin aikaa pula muun muassa kassoista, hylkyttäjistä, siivoajista ja varaston purkajista, mikä mäkyy muun muassa siinä että myyjät joutuvat siivoamaan myymälätilan itse ja yhä useamman asiakkaan on entistä vaikeampaa tavoittaa luonnollista ja laadukasta asiakaspalvelua. Yksi suurimmista syistä on palvelualojen liian tiukka kielivaatimus, joka estää suomea osaamattomien työntekijöiden palkkaamisen alalle vaikka muiden kuin suomea kielenään puhuvan vapaan työvoiman määrä on kasvanut Suomessa. Kaupan alaa vitsaa myös että suomalaisista nuorista monet ovat nykyisin täysin haluttomia hakemaan töitä ruokakaupoista, minkä vuoksi marketit saavat joka vuosi yhä vain vähemmän ja vähemmän työhakemuksia vaikka tekemättömän työn määrä kasvaa jatkuvasti ja työt kertyvät jäljelle jääneiden työntekijöiden niskaan.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista että näen mustia miehiä ajelemassa Prisman käytävää sillä puhdistuskoneella. Eikä takuulla osaa suomea kuin pari sanaa.
Nehän on siivoojia, ei myyjiä.
Niin? Kielitaitovaatimus on myyjillä, ei siivoojilla.
Luepa Apn Teksti:
myyjät joutuvat siivoamaan myymälätilan itse
Eivät joudu!
Pskapuhetta. Jos on pulaa tekijöistä, niin voisivat vaikka alkuun kokeilla antaa osa-aikaisille lisää tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Myyjä???
Nykyään on kassoja, hyllyttäjiä, siistijöitä, johtajia ym mutta myyjiä on enää pikkukaupoissa.
Kyllä mä oon myyjä, vaikka hyllytän ja palvelen/neuvon/ autan asiakkaita. Mulla on myös myyjän hurjan suuri tuntipalkka, 14,16€/ tunti. Oliko muuta epäselvää/ kysyttävää??
Aina noissa on tarvittava henkilöstö ollut paikalla, kun olen noissa mainituissa käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Jännä. Meidä 3-henkisestä perheestä 2 on hakenut noihinkin kauppoihin töihin jokaiseen avoimeen tehtävään, eikä ole päässyt edes haastatteluun. Mitään työvoimapulaa ei ole.
T. Hki
Sama täällä. Mun tyttö 19v ja poika 18v hakenut kanssa kaikista mahdollisista kaupoista mitä vaan työtä. Eivät ole päässeet edes haastatteluun. Uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä???
Nykyään on kassoja, hyllyttäjiä, siistijöitä, johtajia ym mutta myyjiä on enää pikkukaupoissa.
Kyllä mä oon myyjä, vaikka hyllytän ja palvelen/neuvon/ autan asiakkaita. Mulla on myös myyjän hurjan suuri tuntipalkka, 14,16€/ tunti. Oliko muuta epäselvää/ kysyttävää??
Miksi sinä alistut tekemään tuollaista orjatyötä ja se on orjatyötä koska palkka on noin onnettoman pieni, itse en ikinä noin pienellä palkalla töitä tekisi vaan vaatisin vähintään 20e/h noista hommista mitä sä teet.
Enemmin minua huolestuttaa se, että tämä duopoli on jakanut keskenään harjoittamansa kaupanalan ja nyhtävät molemmat tahoillaan kilpailun puuttuessa uskomattomat voitot, vain siksi, että voivat.
Tämän kaiken mahdollistavat lakia säätävät tahot, joko pienellä sponsoroinnilla, tai muuten vain hyvinä veljinä.
Kaupanala oli ihan siedettävää aikoinaan, kun lauantaisin kauppa meni ajoissa kiinni ja sunnutaisin oli suljettuna aina. Samoin juhlapyhät oli kiinni. Sai työn ohessa viettää suht normaalia elämää. Sitten tuli tämä uudistus, että ollaan auki vuoden jokaisena päivänä. Kaikki s a a t a n a n joulut, juhannukset sun muut töissä ja viikon vapaat saattaa olla tyyliin tiistai ja sunnuntai.
Nykytyössäni on kaikki viikonloput ja juhltapyhät vapaita ja tuntuu kuin olisi syntynyt uuteen maailmaan, että tälläistako tämä normaali elämä on? Oli jo päässyt unohtumaan ja olen itselleni jopa vihainen, että elämäni parhaista vuosista seitsemän vuotta vietin tuossa paskassa. Ei koskaan enää, ei sitten mistään hinnasta. Elämänlaatu on nyt ihan eri planeetalta.
Itse olen hakenut kaupan kassalle pari kk sitten ja tuli vaan että "valitettavasti et päässyt seuraavaan vaiheeseen" :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä???
Miksi sinä alistut tekemään tuollaista orjatyötä ja se on orjatyötä koska palkka on noin onnettoman pieni, itse en ikinä noin pienellä palkalla töitä tekisi vaan vaatisin vähintään 20e/h noista hommista mitä sä teet.
Mulle se ei ole orjatyötä. Mulla on ihanat työkaverit, tykkään työstäni ja asiakaspalvelusta. En tee työtä rahan takia, ennemminkin sosiaalisten kontaktien vuoksi. Asuntolaina maksettu, lapset aikuisia jne. En ymmärrä tota joidenkin ( kuten sun) rahan tarvetta., onneksi oomme erilaisia, hyväksy sinäkin se 😊
Heinäkuu yleinen kesäloma kausi Suomessa.Henkilökunasta enemistö lomalla kuin Suomen kansasta.Palavat Elokussa töihin kun monessa massa elokuu on kesäkuukausi ja turistitkin voi poiketa kaupaan.Ainakin muualla maailmaa asuvat Suomen kansalaiset.Koululaiset palaa elokussa joku vaihe koulun jne. Kuin taas alkaa liikunta tunit aikuisilla ja lomat lopuu useimilla.ymm.Tarvitaan siis henkilökuntaakin sitten paikalle kaupoissa täysmääräisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupanala oli ihan siedettävää aikoinaan, kun lauantaisin kauppa meni ajoissa kiinni ja sunnutaisin oli suljettuna aina. Samoin juhlapyhät oli kiinni. Sai työn ohessa viettää suht normaalia elämää. Sitten tuli tämä uudistus, että ollaan auki vuoden jokaisena päivänä. Kaikki s a a t a n a n joulut, juhannukset sun muut töissä ja viikon vapaat saattaa olla tyyliin tiistai ja sunnuntai.
Nykytyössäni on kaikki viikonloput ja juhltapyhät vapaita ja tuntuu kuin olisi syntynyt uuteen maailmaan, että tälläistako tämä normaali elämä on? Oli jo päässyt unohtumaan ja olen itselleni jopa vihainen, että elämäni parhaista vuosista seitsemän vuotta vietin tuossa paskassa. Ei koskaan enää, ei sitten mistään hinnasta. Elämänlaatu on nyt ihan eri planeetalta.
Et voi kaupan alallakaan olla samana vuonna töissä jussina, jouluna, pääsiäisenä ja uv:na, siellä noudatetaan tes:iä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä???
Mulle se ei ole orjatyötä. Mulla on ihanat työkaverit, tykkään työstäni ja asiakaspalvelusta. En tee työtä rahan takia, ennemminkin sosiaalisten kontaktien vuoksi. Asuntolaina maksettu, lapset aikuisia jne. En ymmärrä tota joidenkin ( kuten sun) rahan tarvetta., onneksi oomme erilaisia, hyväksy sinäkin se 😊
Tuolla asenteella sä poljet just muiden palkkaa alas ja työnantajat hyväksikäyttää sua surutta. Oman palkan eteen pitää taistella.
Miksei kaupan kassan työ kelpaisi suomalaisille, jos se pääministerillekin kelpasi?
Mulla on 13 e kaupan työntekijän palkka ja toistaiseksi viihdyn. Halukkaita samoihin hommiin on myös enemmän kuin riittävästi. Ei tässä ole mitään ongelmaa
Vierailija kirjoitti:
Miksei kaupan kassan työ kelpaisi suomalaisille, jos se pääministerillekin kelpasi?
Eiköhän kaupankassan työ ole aikalailla se työ mitä tehdään opiskelujen ohella nykyään, aika harvat tekee kaupankassan hommaa vuosia. Sama pätee moneen muuhun alaa. Ei kukaa halua jäädä matalapalkka alalle kun lukemalla amk tutkinnon joka kestää 4 vuotta ja se on tosi helppo suorittaa niin sit saa tuplasti parempaa palkkaa.
Ehkä ne elämässä epäonnistuneet ja ei lahjakkaat ihmiset joutuvat tyytymään noihin "kakkahommiin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi kaupan alallakaan olla samana vuonna töissä jussina, jouluna, pääsiäisenä ja uv:na, siellä noudatetaan tes:iä.
No joka vetun vuosi joutui olemaan ainakin jotkut päivät esim joulusta ja juhannuksesta töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kaupankassan työ ole aikalailla se työ mitä tehdään opiskelujen ohella nykyään, aika harvat tekee kaupankassan hommaa vuosia. Sama pätee moneen muuhun alaa. Ei kukaa halua jäädä matalapalkka alalle kun lukemalla amk tutkinnon joka kestää 4 vuotta ja se on tosi helppo suorittaa niin sit saa tuplasti parempaa palkkaa.
Ehkä ne elämässä epäonnistuneet ja ei lahjakkaat ihmiset joutuvat tyytymään noihin "kakkahommiin".
Mikäs parempi ihminen sinä oot
Älä puhu paskaa.