Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kukaan tekisi ilmaiseksi töitä?

Vierailija
08.07.2023 |

Jos jäisin työttömäksi enkä saisi uutta palkkatyötä tilalle, niin ottaisin ansiodonnaista niin kauan kuin sitä vielä saa.

Työmarkkinatukea en ottaisi vastaan ja sitä kautta 9 € orjatöitä en tekisi tuntiakaan.
Tekisin töitä pimeästi, korjaan, tukisin harmaata taloutta ja verosuunnittelua.
Pimeitä töitähän on yrittäjillä tarjolla pilvin pimein.

Säästäisin näin veronmaksajien rahoja joita syydetään vastikkeettomasti työnantajille.

Helppoa.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/53 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini jäi yli nelikymppisenä työttömäksi YT-neuvotteluissa. Kahden vuoden työttömyyden jälkeen hän meni jollekin työkkärin kurssille ja sitä kautta harjoitteluun noihin ilmaistyöpaikkoihin. Harjoittelupaikasta aukesikin sitten muutaman kuukauden sijaisuus ihan normaalein työehdoin. Sijaisuutta tehdessään hän huomasi alkuperäistä koulutustaan vastaavan työpaikan olevan auki toisessa organisaatiossa. Hän tuli valituksi 500 hakijan joukosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se toki kiva saada palkkaakin, mutta ihan työkavereiden kanssa kanssakäyminen ja mielekäs uuden oppiminen omaa osaamista lähellä olevalta alalta ja lisäksi voi olla avuksi ja hyödyksi motivoi minua työkokeiluun. Toki taustaltlla on ajatus, että itsekin hyödyn päästessäni näyttämään kynteni työelämässä ja mahdollisesti sitä kautta palkkatöihin pääsy.

Mainitsen vielä, että olen työkokeilussa kunnalla, joten "yrityksen omistajat" joihin kuulun tavallaan itsekin eivät saa suoranaista rahallista voittoa, mutta tarvittavat palvelut kustannustehokkaasti. 😎👍

Vierailija
4/53 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap. Ei sillä ole mitään tekemistä työmarkkinatuen kanssa minkälaisia työllistämistoimenpiteitä sulle tulee. Kun ansiosidonnainen on puolitoista vuotta, viimeistään vuoden kohdalla sut laitetaan palkkatukipaikkaa hakemaan, tai työkokeiluun, jos olet sen suunnitelmaasi mennyt hyväksymään.

Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön, sai minkälaista työttömyysetuutta hyvänsä, ei siinä rahoja lasketa, vaan sun työttömyyspäiviä.

Kannattaa siihen omaan suunnitelmaan laittaa sellaisia juttuja joita itse haluaa myös totetuttaa, esim. uravalmennusta/työhönvalmennusta, koulutuksia, yrittäjäksi ryhtymisen selvittelyä jne. Ei laki, ainakaan vielä, vaadi että työkokeilu pitäisi siihen kirjata, vaikka toki virkailijan pitää sitä tyrkyttää, koska yleisen oletuksen mukaan se tuo aina mahdollisuuden työllistyä sinne työkokeilupaikkaan.

Vierailija
5/53 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ole 58v työtön. Kun minulle ehdotettiin kuntouttavaa työtoimintaa, sanoin, että se on ikärasismia. Työkunnossani ja osaamisessani ei ole mitään vikaa, ainoastaan iässäni. Jouduin yt- neuvotteluissa irtisanotuksi, 16 vuoden urani jälkeen. Mihin se työkokemus ja elämänhallinta yht' äkkiä olisi kadonnut? Pelkkää työttömien simputusta. Ei ole ehdotettu sen jälkeen kuntouttavia tms.

Vierailija
6/53 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt pimeitä töitä aina. Koska ei pääse työsopimuksella töihin niin teen pimeesti. En halua kotonakaan makoilla. On paljon tuttuja joilla on aina joku homma ja sitten kalastan itse ja myyn kalaa. Voin tienata 200-400 euroa viikossa

Vierailija
7/53 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap. Ei sillä ole mitään tekemistä työmarkkinatuen kanssa minkälaisia työllistämistoimenpiteitä sulle tulee. Kun ansiosidonnainen on puolitoista vuotta, viimeistään vuoden kohdalla sut laitetaan palkkatukipaikkaa hakemaan, tai työkokeiluun, jos olet sen suunnitelmaasi mennyt hyväksymään.

Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön, sai minkälaista työttömyysetuutta hyvänsä, ei siinä rahoja lasketa, vaan sun työttömyyspäiviä.

Kannattaa siihen omaan suunnitelmaan laittaa sellaisia juttuja joita itse haluaa myös totetuttaa, esim. uravalmennusta/työhönvalmennusta, koulutuksia, yrittäjäksi ryhtymisen selvittelyä jne. Ei laki, ainakaan vielä, vaadi että työkokeilu pitäisi siihen kirjata, vaikka toki virkailijan pitää sitä tyrkyttää, koska yleisen oletuksen mukaan se tuo aina mahdollisuuden työllistyä sinne työkokeilupaikkaan.

Vuoden ansiosidonnaisen jälkeen kukaan ei pakota hakemaan enää sitä ansiosidonnaista. Joten ei ole enää mitään velvollisuutta hakea millekään pupukurssille tai palkkatukitöitä. Jos en ole saanut uutta palkkatyötä ihan itse niin

edelleen tekisin sen väliajan pimeitä töitä.

Ap

Vierailija
8/53 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittakoon vielä, että en ole työtön ja minulla on noin kolmenkymmenen vuoden työura mutta eläkeikä kymmenen vuoden päässä.

Tälläisinä aikoina ei kuitenkaan mikään ole varmaa, joten tämä on minun planB.

En suostu kyykytettäväksi jos tulee yt:t ja menettäisin työpaikan.

Vierailija
9/53 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina niitä tyhmiä, yksinkertaisia, jotka suostuvat näihin orjatöihin, koska eivät osaa pitää puoliansa, eivätkä osaa etsia tietoa asioista. Te- toimisto iskee juuri heihin. Kukaan järkevä ihminen ei suostu näihin 9€/päivä töihin, koska niihin ei ole pakko suostua. Älkää hölmöt antako lupaa kirjoittaa suunnitelmaanne mainintaa Kuntouttavasta/ työkokeiluista. Työhön kykenevää ihmistä EI voi pakottaa kyseisiin toimenpiteisiin. Vaatikaa perustelu, kuka ja miksi

teidät on määritelty kyseisiin toimiin sopiviksi, ilman lääkärillä käyntiä. Vaatikaa päästä lääkärille, joka tekee teille työkyvyn arvioinnin. Yleensä tämä pakottaminen loppuu tähän. Te- toimisto jättää rauhaan ihmiset, jotka ovat tietoisia oikeuksistaan. Itse olen tehnyt kantelun oikeusapumiehelle, joka antoi huomautuksen te- toimistolle kohtelustani.

Vierailija
10/53 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aina niitä tyhmiä, yksinkertaisia, jotka suostuvat näihin orjatöihin, koska eivät osaa pitää puoliansa, eivätkä osaa etsia tietoa asioista. Te- toimisto iskee juuri heihin. Kukaan järkevä ihminen ei suostu näihin 9€/päivä töihin, koska niihin ei ole pakko suostua. Älkää hölmöt antako lupaa kirjoittaa suunnitelmaanne mainintaa Kuntouttavasta/ työkokeiluista. Työhön kykenevää ihmistä EI voi pakottaa kyseisiin toimenpiteisiin. Vaatikaa perustelu, kuka ja miksi

teidät on määritelty kyseisiin toimiin sopiviksi, ilman lääkärillä käyntiä. Vaatikaa päästä lääkärille, joka tekee teille työkyvyn arvioinnin. Yleensä tämä pakottaminen loppuu tähän. Te- toimisto jättää rauhaan ihmiset, jotka ovat tietoisia oikeuksistaan. Itse olen tehnyt kantelun oikeusapumiehelle, joka antoi huomautuksen te- toimistolle kohtelustani.

Tästäkin pitäisi puhua julkisesti.

Ihminen joka ensimmäistä kertaa joutuu nöyryytettäväksi ei varmastikaan tiedä oikeuksistaan. Ajattelee tietysti, että on pakko suostua kaikkeen että saa edes työmarkkinatukea.

Mikä tuo suunnitelma on?

Vierailija
11/53 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani,yliopisto- opiskelija , haluamaansa kokemusta saadakseen, tekee ilmaista kesätyötä. Mielestäni ok, verrattuna laiskotteluun.

Vierailija
12/53 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani,yliopisto- opiskelija , haluamaansa kokemusta saadakseen, tekee ilmaista kesätyötä. Mielestäni ok, verrattuna laiskotteluun.

Hienoa mutta en pidä viittauksestasi laiskotteluun.

Millä poikasi elää ja maksaa laskut?

Tässä on nyt kyse siitä, että ihmisiä pakotetaan ilmaistöihin, jotka eivät edes ole oman alan tai liity millään lailla koulutukseen tai aikaisempaan työkokemukseen.

Vierailija
13/53 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkävijähän se varmaan olisikin näin kiinnostunut toisten ilmaistöistä.

Mene töihin, ai niin sähän menet ihan justiinsa.

Vierailija
14/53 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue aloitus ja herjaa vasta sitten.

Tämä on minun planB.

Vierailija
15/53 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palkattomasta työkokeilusta kieltäytyminen voi viedä tuet"

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000004999432.html

Vierailija
16/53 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mies kirjoitti:

Olen tehnyt pimeitä töitä aina. Koska ei pääse työsopimuksella töihin niin teen pimeesti. En halua kotonakaan makoilla. On paljon tuttuja joilla on aina joku homma ja sitten kalastan itse ja myyn kalaa. Voin tienata 200-400 euroa viikossa

Ja eläkkeellä nautit 😂

Aina luuserina, mahtava elämä 👍🏻

Vierailija
17/53 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä työkokeilua suunnitelmassa tarvitse hyväksyä. Jos ei hyväksy, ei saa 9e/pv kulukorvausta, vaan menee työkokeiluun ilman sitä. Toisaalta työkokeilu ei ole mikään automaatti, johon ihmisiä laitetaan, mutta jos selkeästi kertoo, että työt ei huvita, niin tuolla saa aika ripeästi työttömän miettimään, että korvaukseton aika ei ole yhtä kiva kuin palkkatyö.

Vierailija
18/53 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säkin pääset, kunhan vaan vielä kasvat muutaman vuoden. 

Vierailija
19/53 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa mutta en pidä viittauksestasi laiskotteluun.

Millä poikasi elää ja maksaa laskut?

Tässä on nyt kyse siitä, että ihmisiä pakotetaan ilmaistöihin, jotka eivät edes ole oman alan tai liity millään lailla koulutukseen tai aikaisempaan työkokemukseen.

Mistä työttömät keksivät tämän "pakotetaan ilmaistöihin"? Työkokeiluun mennään tutustumaan alaan tai ammattiin tai pitkän työstä poissaolojakson jälkeen selvittämään, mitä osaamista tarvitaan lisää. Ei siellä ole tarkoitus olla kuin kuukausi tai kaksi, koko ajan noudattaen yhdessä sovittua listaa siitä, mitä tehtäviä pitää päästä kokeilemaan koko ajan ohjaajan valvonnassa.

Jos suostuu muuhun, ei ole vaivautunut lukemaan ohjeita.

Vierailija
20/53 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminta on kunnan palvelu, työkkäri antaa ainoastaan tiedon siitä, että työttömyyden osalta kriteerit täyttyvät. Työtön sopii palvelusta kunnan kanssa ja jos hän haluaa ko. ajalta etuutta, pitää asia kirjata työllistymissuunnitelmaan. Muuten työkkärillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, se vain varmistaa, että työttömällä on maksava lausunto.