Te, syrjäseuduilla asuvat;
kuinka olette panostaneet perheenne/ kotinne turvallisuuteen?
Tunnetteko tänä päivänä turvattomuutta enemmän kuin esim. vaikkapa 5-10 vuotta sitten?
Kommentit (70)
Maalla tuli pihalle auto peräkärryineen. Otin rekkarin ylös, ja soitin tyypille, että millä asioilla olit. Ei vastannut kysymykseen, vaan sanoi, että hän soittaa myöhemmin. Eli asiattomilla asioilla oli, koska ei pystynyt sanomaan syytä.
Se koputteli ovea, mutta en avannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määritä syrjäseutu eli tarkoitatko keravalaista omakotialuetta vai liperiläistä korpea.
Liperi on vielä lähellä maakuntakeskusta, Joensuuta. Poliisi ja palokunta tulee 20-30 min.
Mutta otapa joku Itä-Lapin, Lapin tai Kainuun korpi ja poliisin tulo voi kestää 1-2 h.
20-30 min. poliisin/ palokunnan tuloon... Siinä ajassa ammattirikollinen (tai useampi) ehtii tehdä "karmeaa jälkeä"...näin halutessaan...tunneista nyt puhumattakaan.
Kaupungin laidoillekaan ei poliisi tai palokunta tule edes vartissa, siksi toi 20-30 min on ihan nopeaa nykyisin. Kaksi tuntia palokunnan tuloon on kyllä pitkä aika katsella, kun oma talo palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän turvallisuutta koen täällä landella kuin ikinä kaupungissa asuessani. Kaupungissa jouduin päivittäin kohtaamaan narkkareita ja muuten vaan hulluja, landella en.
Meillä on täysin toisin päin. Kaupungissa kukaan ei lompsinut kutsumatta pihalle. Täällä maalla lompsitaan toisten kotiin sisälle omin luvin, jos vaan ovi jää lukitsematta.
Juntit ei osaa koputtaa, ja odottaa sitä, että isäntäväestä joku tulee ovelle.
Enpä ole moista huomannut. Sen sijaan navettaan ja laitumelle menee porukkaa, jolla ei olisi ko. paikkoihin mitään asiaa, mutta kun "meidän lapset niin haluaa silittää vasikoita". Kukaan naapureista ei ikinä ole tunkenut navettaan tai edes konesuojaan ilman lupaa, mökkiläisille moinen on jonkinlainen maan tapa ikään kuin maaseutu olisi heille aina avoin puuhamaa. Paras tapaus oli perhe, joka keräsi pellolta linnunpelättimiä lapsilleen leijoiksi.
Venäjän hyökkäyksen takia koulutin viime kesänä meille kodinturvajoukot. Lähinnä ne on kulunvalvontaan ja raportointiin.
Mulla on varispariskunta, jota ruokin, ja joka rientää heti kertomaan, jos jotain erikoista/epäilyttävää tapahtuu. Tiesin heti, että naapuri on mettässä puuhommissa, koska ne varikset tuli mulle kertomaan, huusi ja lensi tietä pitkin, kunnes kähdin perään ja näin naapurin jäljet. Sitten varikset kääntyivät takaisin ja hiljenivät.
Ne kertovat, jos kettu on liikkeellä, jos etäänpänä on joku autolla liikeellä jne. Kerran ihmettelin, että mitä ne melskaa, kun ei näy jälkiä eikä mitään. Lopulta parin tunnin päästä tuli metsästä hirviporukka, oikein olivat varikset arvioineet niiden kulkureitin, että tulevat lopulta meidän kautta.
En enää kyseenalaista niiden ilmoituksia. Paljon luotettavampia kuin vaikka noi meidän valvontakamerat, jotka saattaa sähkäkatkon takia sammua tilapäisesti tms.
En mitenkään, en koe turvattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän turvallisuutta koen täällä landella kuin ikinä kaupungissa asuessani. Kaupungissa jouduin päivittäin kohtaamaan narkkareita ja muuten vaan hulluja, landella en.
Meillä on täysin toisin päin. Kaupungissa kukaan ei lompsinut kutsumatta pihalle. Täällä maalla lompsitaan toisten kotiin sisälle omin luvin, jos vaan ovi jää lukitsematta.
Juntit ei osaa koputtaa, ja odottaa sitä, että isäntäväestä joku tulee ovelle.
Siinä tapauksessa taidan asua sivistyneemmässä osassa maata, vaikka maaseudulla asunkin. Täällä naapurit soittaa ennen tuloaan eikä toisten mailla lompsita.
Todellakin asut sivistyneemmässä osassa maata. Minä olen tottunut siihen, että soitetaan, jos on asiaa. Olen siis asunut kaupungissa suurimman osan elämästäni. Nyt muutaman vuoden maalla asuneena, voin todeta, että ihan järjestään meille pyrkivät vääntyy ilmoittamatta tänne. Pari ukkoa on lompsinut sisälle, kun ovi oli lukitsematta. Olenkin todennut, että onpas sivistymättömiä moukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran että nyt välillä laitan oven lukkoonkin kun lähden kotoo
Miten sun turvallisuutesi siitä paranee, jos et sä itse ole edes paikalla?
Ei ole tarvetta huolehtia omasta turvallisuudesta kun sitä ei uhkaa mikään mutta omaisuutta täytyy aina välillä suojata kun kaupungeista pois potkitut hämärähemmot on läpikulku matkalla
Pidän ovet lukossa myös päivisin ja meillä on vahtikoira. Vähemmän olen maalla tuntenut turvattomuutta kuin kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet itse kotosalla; etkö pidä ulko- ovea lukittuna?
Tällöihin kuka tahansa satunnainen kulkija voi tulla sisälle!?
En pidä edes yöllä lukossa. Täällä pienemmällä paikkakunnalla toiset kunnioittaa toisia ja heidän omaisuutta että heti ei mennä tekemään pahoja ja aiheuttamaan toisille ongelmia kun tilaisuus tulee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule ja meidän koira pitää huolen, jos joku outo tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällöihin kuka tahansa satunnainen kulkija voi tulla sisälle!?Ei tule ja meidän koira pitää huolen, jos joku outo tulee.
Näillä rosvoilla ja stalkkereilla on keinonsa koirien varalle. Mulle myös suositeltiin koiraa tai kahta tuon stalkkerin takia, mutta ei se häntä olisi hidastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällöihin kuka tahansa satunnainen kulkija voi tulla sisälle!?Ei tule ja meidän koira pitää huolen, jos joku outo tulee.
Tämä "outo" saa koiran kellistettyä "alta aika yksikön"; etukäteenkin on ehkä käynyt tarkistamassa, onko talossa esim. juuri koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No moni on varmaan pihalla päiväsaikaan. Auttaako siinä oven lukitseminen sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä "outo" saa koiran kellistettyä "alta aika yksikön"; etukäteenkin on ehkä käynyt tarkistamassa, onko talossa esim. juuri koiraa.
Meillä tuo ei oikein onnistu ellei tapa koiraa jo päivällä. Sisällä viihtyvä koira haukkuu jo silloin, kun pihalla on epäilyttävää ääntä, joten se pitää nitistää hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuo ei oikein onnistu ellei tapa koiraa jo päivällä. Sisällä viihtyvä koira haukkuu jo silloin, kun pihalla on epäilyttävää ääntä, joten se pitää nitistää hyvissä ajoin.
No jos koira haukkuu, mitä sitten teet? Onko sulla ase? Poliisien saanti paikalle voi kestää jopa tunnin tai puolitoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä rosvoilla ja stalkkereilla on keinonsa koirien varalle. Mulle myös suositeltiin koiraa tai kahta tuon stalkkerin takia, mutta ei se häntä olisi hidastanut.
Minkähän pommin heittävät ikkunasta. Koira on sisällä ja varmasti ei tule tuttu eikä tuntematon pihaan että koira ei ilmoittaisi. Baikkalia sitten tottelee jo varmasti suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän pommin heittävät ikkunasta. Koira on sisällä ja varmasti ei tule tuttu eikä tuntematon pihaan että koira ei ilmoittaisi. Baikkalia sitten tottelee jo varmasti suurin osa.
Mun stalkkerini kuulemma unilääkkeillä huumasi koirat. Itselläni ei koiria ollut mutta luin asioista. Hän kun oli aina välillä linnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun stalkkerini kuulemma unilääkkeillä huumasi koirat. Itselläni ei koiria ollut mutta luin asioista. Hän kun oli aina välillä linnassa.
Millähän saisi syötettyä sitä unilääkettä, vai nuolellako ampui? Meidän koirat eivät nimittäin syö mitään, mikä on muiden tarjoamaa. Yksi oli ihan muuten vaan nirso, sille ei kelvanneet pihvit eikä mitkään, ja yksi piti kaikkia mahdollisia ihmisiä epäilyttävinä meidän skitson naapurin takia (siis meillä oli ihan aito oikea skitsofreenikko naapurina, valitettavasti huonossa hoitotasapainossa jehovien takia). Että jos kaivoveteen laittaisi unilääkkeet, niin sitten ehkä onnistuisi. Nuo ei syö raatoja, ellei ne ole kissan jämiä, aivan turha hirviporukan yrittää tarjota jotain teurasjätteitä. Vasta kun ne on kiertäneet mun käsien kautta, suostuvat maistamaan. Mä oon vissiin sitten niiden tää kuninkaallinen maistaja, että uskaltaako kuningas syödä...
Viime kesänä, omalla asuinalueellani; varkaat kävivät kolmessa omakotitalossa samaisen iltapäivän aikana. Kaikissa kolmessa talossa oli koira pihalla; varkaat suihkuttivat jotain spraytä koiria kohti; koirat tulivat toimintakyvyttömiksi.
Kahdessa talossa oli joku talon asukkaista kotosalla......(ulkomailta)
En ole koskaan lukinnut jos olen kotona. Kun menen verstaan puolelle niin laitan harjan oven eteen, näkevät että en ole sisällä.