Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, syrjäseuduilla asuvat;

Vierailija
08.07.2023 |

kuinka olette panostaneet perheenne/ kotinne turvallisuuteen?
Tunnetteko tänä päivänä turvattomuutta enemmän kuin esim. vaikkapa 5-10 vuotta sitten?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän ovet lukossa myös päivisin ja meillä on vahtikoira. Vähemmän olen maalla tuntenut turvattomuutta kuin kaupungissa.

Kunnon vahtikoira maalla pitää ollakin. Vielä parempi olis laittaa vanhan hyvän ajan kylttejä: Varokaa vihaista koiraa tai Saksanpaimenkoiran kuva ja alla teksti täällä vartioin minä.

Laumanvartijat kuulemma on hyvin suosittuja maalla. Niille opetetaan tontin rajat, joiden yli ei vieraat ilman omistajan läsnäoloa uskalla astua. Pitää myös pedot loitolla lammaslaumoista.

Mulla olis useampi kunnon vahti ja kyltit, joista ulkomaalaisetkin ymmärtää, ettei kande yrittää onneaan. Voi tulla iso pipi.

Vierailija
42/70 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haulikko kaapissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran että nyt välillä laitan oven lukkoonkin kun lähden kotoo

Jos olet itse kotosalla; etkö pidä ulko- ovea lukittuna?

Tällöihin kuka tahansa satunnainen kulkija voi tulla sisälle!?

Yleensä ei täällä pidetä (en ole tuo, jolta kysyit). Enää ei poislähtiessä luoteta pelkkään lapinlukkoon.

Vierailija
44/70 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjän hyökkäyksen takia koulutin viime kesänä meille kodinturvajoukot. Lähinnä ne on kulunvalvontaan ja raportointiin.

Mulla on varispariskunta, jota ruokin, ja joka rientää heti kertomaan, jos jotain erikoista/epäilyttävää tapahtuu. Tiesin heti, että naapuri on mettässä puuhommissa, koska ne varikset tuli mulle kertomaan, huusi ja lensi tietä pitkin, kunnes kähdin perään ja näin naapurin jäljet. Sitten varikset kääntyivät takaisin ja hiljenivät.

Ne kertovat, jos kettu on liikkeellä, jos etäänpänä on joku autolla liikeellä jne. Kerran ihmettelin, että mitä ne melskaa, kun ei näy jälkiä eikä mitään. Lopulta parin tunnin päästä tuli metsästä hirviporukka, oikein olivat varikset arvioineet niiden kulkureitin, että tulevat lopulta meidän kautta.

En enää kyseenalaista niiden ilmoituksia. Paljon luotettavampia kuin vaikka noi meidän valvontakamerat, jotka saattaa sähkäkatkon takia sammua tilapäisesti tms.

Sulla on aivan parhaat ja älykkäimmät ilmiantajat. Ne varmaan opettaa poikasensakin samaan hommaan. Oikein hieno juttu, onnittelen.

Vierailija
45/70 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän ovet lukossa myös päivisin ja meillä on vahtikoira. Vähemmän olen maalla tuntenut turvattomuutta kuin kaupungissa.

Kunnon vahtikoira maalla pitää ollakin. Vielä parempi olis laittaa vanhan hyvän ajan kylttejä: Varokaa vihaista koiraa tai Saksanpaimenkoiran kuva ja alla teksti täällä vartioin minä.

Laumanvartijat kuulemma on hyvin suosittuja maalla. Niille opetetaan tontin rajat, joiden yli ei vieraat ilman omistajan läsnäoloa uskalla astua. Pitää myös pedot loitolla lammaslaumoista.

Mulla olis useampi kunnon vahti ja kyltit, joista ulkomaalaisetkin ymmärtää, ettei kande yrittää onneaan. Voi tulla iso pipi.

Voi tulla iso pipi tai... koira saa huumaus spraytä kuonolleen.

Vierailija
46/70 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule ja meidän koira pitää huolen, jos joku outo tulee.

Tämä "outo" saa koiran kellistettyä "alta aika yksikön"; etukäteenkin on ehkä käynyt tarkistamassa, onko talossa esim. juuri koiraa.

Meillä tuo ei oikein onnistu ellei tapa koiraa jo päivällä. Sisällä viihtyvä koira haukkuu jo silloin, kun pihalla on epäilyttävää ääntä, joten se pitää nitistää hyvissä ajoin.

No jos koira haukkuu, mitä sitten teet? Onko sulla ase? Poliisien saanti paikalle voi kestää jopa tunnin tai puolitoista.

On, kysy vain kuinka monta. Itse asiassa niiden olemassaolosta voi olla enemmän vaaraa kuin siitä, että ei ole. Ehkä joku rosvojoukko keksii tulla noutamaan niitä. Ihan vähävoimaisten mukaan tuo monta sataa kiloa painava kaappi ei lähde.

Oikeasti kotiväkivalta taitaa olla syrjäisimmilläkin seuduilla paljon tavallisempaa ja vaarallisempaa kuin ulkopuolelta tuleva.

Vierailija
47/70 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä rosvoilla ja stalkkereilla on keinonsa koirien varalle. Mulle myös suositeltiin koiraa tai kahta tuon stalkkerin takia, mutta ei se häntä olisi hidastanut.

Minkähän pommin heittävät ikkunasta. Koira on sisällä ja varmasti ei tule tuttu eikä tuntematon pihaan että koira ei ilmoittaisi. Baikkalia sitten tottelee jo varmasti suurin osa.

Mun stalkkerini kuulemma unilääkkeillä huumasi koirat. Itselläni ei koiria ollut mutta luin asioista. Hän kun oli aina välillä linnassa.

Millähän saisi syötettyä sitä unilääkettä, vai nuolellako ampui? Meidän koirat eivät nimittäin syö mitään, mikä on muiden tarjoamaa. Yksi oli ihan muuten vaan nirso, sille ei kelvanneet pihvit eikä mitkään, ja yksi piti kaikkia mahdollisia ihmisiä epäilyttävinä meidän skitson naapurin takia (siis meillä oli ihan aito oikea skitsofreenikko naapurina, valitettavasti huonossa hoitotasapainossa jehovien takia). Että jos kaivoveteen laittaisi unilääkkeet, niin sitten ehkä onnistuisi. Nuo ei syö raatoja, ellei ne ole kissan jämiä, aivan turha hirviporukan yrittää tarjota jotain teurasjätteitä. Vasta kun ne on kiertäneet mun käsien kautta, suostuvat maistamaan. Mä oon vissiin sitten niiden tää kuninkaallinen maistaja, että uskaltaako kuningas syödä...

Kuolleet kissat ei kuulu koirien ruuaksi, vaan eläinlääkärille sirunlukuun ja haudattaviksi.

Vierailija
48/70 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri noita kaukasianpaimenkoiria ja muita hirviöitä saa maalla pelätä, ei ne kunnioita tontin rajoja, vaan käyvät kimppuun jos vaikka lenkkeilijä kulkee ohi. Sudet ei pelota.

Vierailija
49/70 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole ovi ikinä lukossa.-eri

Vierailija
50/70 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No asun maalla yksin ja kyllä aika fakiiri saa olla, että tuon koiran pystyy hiljentää. Aina silloin tällöin tässä jotain kaupustelijaa käy ja yksikään ei ole jäänyt kokeilemaan onneaan koiran kanssa. Koira aistii kyllä, kuka on tervetullut ja kuka ei.

En pidä päivisin ovea lukossa, koira tosiaan ilmoittaa kaiken liikenteen ja tässä käy sukulaisia ym. Yöllä on ovet lukossa ja koira sisällä.

Kaupungissa asuessa aina oli ovet lukossa.

Vierailija
51/70 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne on nyt muuttanut viime vuosina näitä "pitää olla vahti" - ihmisiä kaupungista ja on siinä kummastelua kun kylillä on koiratappelu tiheämmin kuin edelliseen 30 vuoteen. Ei täällä ennen vahteja tarvittu tai koirat vaaraksi olleet. Toki tuollaisia ruvetaan sitten painostamaan muualle, menköön metsään vahtiensa kanssa.

Vierailija
52/70 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä rosvoilla ja stalkkereilla on keinonsa koirien varalle. Mulle myös suositeltiin koiraa tai kahta tuon stalkkerin takia, mutta ei se häntä olisi hidastanut.

Minkähän pommin heittävät ikkunasta. Koira on sisällä ja varmasti ei tule tuttu eikä tuntematon pihaan että koira ei ilmoittaisi. Baikkalia sitten tottelee jo varmasti suurin osa.

Mun stalkkerini kuulemma unilääkkeillä huumasi koirat. Itselläni ei koiria ollut mutta luin asioista. Hän kun oli aina välillä linnassa.

Millähän saisi syötettyä sitä unilääkettä, vai nuolellako ampui? Meidän koirat eivät nimittäin syö mitään, mikä on muiden tarjoamaa. Yksi oli ihan muuten vaan nirso, sille ei kelvanneet pihvit eikä mitkään, ja yksi piti kaikkia mahdollisia ihmisiä epäilyttävinä meidän skitson naapurin takia (siis meillä oli ihan aito oikea skitsofreenikko naapurina, valitettavasti huonossa hoitotasapainossa jehovien takia). Että jos kaivoveteen laittaisi unilääkkeet, niin sitten ehkä onnistuisi. Nuo ei syö raatoja, ellei ne ole kissan jämiä, aivan turha hirviporukan yrittää tarjota jotain teurasjätteitä. Vasta kun ne on kiertäneet mun käsien kautta, suostuvat maistamaan. Mä oon vissiin sitten niiden tää kuninkaallinen maistaja, että uskaltaako kuningas syödä...

Kuolleet kissat ei kuulu koirien ruuaksi, vaan eläinlääkärille sirunlukuun ja haudattaviksi.

Tarkoitin kissojen pyytämien jyrsijöiden jämiä, oravanhäntiä, myyrien suolia jne.

Vierailija
53/70 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiän taloa ei lukita yöksi hei muumit

Vierailija
54/70 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä "outo" saa koiran kellistettyä "alta aika yksikön"; etukäteenkin on ehkä käynyt tarkistamassa, onko talossa esim. juuri koiraa.

Meillä tuo ei oikein onnistu ellei tapa koiraa jo päivällä. Sisällä viihtyvä koira haukkuu jo silloin, kun pihalla on epäilyttävää ääntä, joten se pitää nitistää hyvissä ajoin.

No jos koira haukkuu, mitä sitten teet? Onko sulla ase? Poliisien saanti paikalle voi kestää jopa tunnin tai puolitoista.

Miksi ihmeessä jotkut randomit näkisi niin paljon vaivaa, että ne ajaisi asuttuun taloon 10 km päähän lähimmästä kunnollisesta tiestä täysin tiedostaen sen, että minä hetkenä hyvänsä ovat jonkun Verisuren näytöllä? Ei maalla poliisit tule paikalle, naapurille täällä soitetaan ja ne on paikalla max 8 minuutissa, naapurin metsästäjämies jopa nopeammin.

Vierailija
55/70 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kameravalvonta, koira ja asekaappikin löytyy, kuten monelta landelaiselta. Lisäksi teemme useimmiten etäpäivää eli kotona ollaan.

Vierailija
56/70 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne on nyt muuttanut viime vuosina näitä "pitää olla vahti" - ihmisiä kaupungista ja on siinä kummastelua kun kylillä on koiratappelu tiheämmin kuin edelliseen 30 vuoteen. Ei täällä ennen vahteja tarvittu tai koirat vaaraksi olleet. Toki tuollaisia ruvetaan sitten painostamaan muualle, menköön metsään vahtiensa kanssa.

No mä olen tuo edellinen, en siis ole muuttanut kaupungista maalle, vaan asunut välillä kaupungissa. Asun omaa kotitilaani kolmannessa polvessa ja aina on meillä vahtikoira ollut ja myös monella naapurilla. Kyllä pystykorva tai joku sekarotuinen Tessu on kuulunut aika olennaisena osana monen suomalaisen tilan kalustoon kautta historian. Jotkut varsinaiset laumanvartijat tai kunnon paimenkoirat on sitten vasta nykyään yleistyneet.

Vierailija
57/70 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla asuessani en ole koskaan kokenut turvattomuutta. Kaupungissa taas useasti. Mitä ihmettä rosvot kuvittelee löytävänsä täältä pimeältä maaseudulta kun kultakaivokset löytyy kaupungeista?

Vierailija
58/70 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla asuessani en ole koskaan kokenut turvattomuutta. Kaupungissa taas useasti. Mitä ihmettä rosvot kuvittelee löytävänsä täältä pimeältä maaseudulta kun kultakaivokset löytyy kaupungeista?

Enemmän meillä on varastettavaa maaseudun asunnossa, kuin kaupungin asunnossa.

Mutta mutta, tosiaan kameroita on useita. Kameravalvonnasta on kyltti. Sekään ei kyllä pidä sitkeimpiä juntteja loitolla.

Vierailija
59/70 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkaan en ole joutunut niin usein poliisia soittamaan kuin muutaman vuoden aikana ,syrjässä maalla asuessa.

Vierailija
60/70 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tänne poikkea kuin satunnainen hihhuli julistamaan sanaa, joku tien kyselijä, naapuri saattaa poiketa pihaan mutta koputtaa oveen ja jos ei avata, niin ei tule omin luvin sisään. Ovet lukossa kun ollaan pois, muulloin ei, onneksi etätöiden takia ei tarvitse enää joka päivä ajella kaupunkiin.

Kameraa on harkittu, muttei vielä hankittu. Naapurissa oli joku voro käynyt ja vienyt pienkoneita joten siksi moista harkitaan. Mutta ei pelota täällä eikä sen kummemmin kaupungissakaan.

3 suden lauma, ilves ja karhu pyörii pihassa joskus, Hämeessä asutaan. Ei pelota elukatkaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi