Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauvan rytmi, pyydän asiallisia vastauksia!

Vierailija
12.12.2006 |

Esikoisemme on 4-kuinen, melkein 4,5-kuinen. Hän syö päivisin kolmen-viiden tunnin välein ja öisin kahden-neljän tunnin välein. Neljän tunnin tauko yöllä on aika harvinainen, ehkä kerran viikossa. Mkerran on pitänyt yöllä kuuden tunnin ruokatauon.

Eli päivisin syö harvemmin kuin öisin!

Päivällä ylensä herää unilta, syö, leikkii ja menee taas unille. Voi nukkua kolme tuntia putkeen, jolloin syömäväliksi tulee 4-5 tuntia.

Itse olen aivan väsynyt tähän rytmiin. Neuvolasta en saa mitään apua, koska sillä sanotaan että rytmityksen voi aloittaa vasta puolivuotiaana. Kysyin, mitn se rytmitys sitten tehdään, mutten saanut vastausta... Voiko vauvan esimerkiksi herättää päivällä syömään, jottei ruokaväli venyisi sinne viiteen tuntiin? Ajatuksena siis että vuva tankkaisi mieluummin päivällä kuin yöllä.

Lapsella oli koliikki, joten nämä yöheräilyt voivat olla jäännettä siitä. Muuten olemme jo huimasti paremmassa jamassa kuin koliikkiaikana: nyt lapsi menee yöpuulle 19.30 ja 22.00 välillä, kun ennen vasta 02. Herää 06, on hetkn hereillä ja ottaa ekat pienet unet jo 07-08 maissa.

Niin ja syö pelkkää rintaa ja kasvaa hyvin.

Lähipiirissä on lapsensa jo kolmikuisena rytmittäneitä. En tiedä uskoako nyt neuvolaa. Jos en usko, en siltikään saa apua siihen rytmitykseen... vaikka tehtäisiin se vasta puolivuotisena niin olisi tärkeää saada vinkkejä miten tässä meidän tapauksessamme kannattaisi edetä.

Osaako kukaan auttaa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisekseen helpolta tuo kuulostaa meidän esikoisen vauvaikään verrattuna...

Ota vauva viereen nukkumaan, niin ei tarvitse yöllä " herätä" vaan voit antaa vaan tissin suuhun, aika äkkiä vauva oppii sen itse tekemään. Tämä on rintaruokinnan paras puoli ;).

Mä ehkä kokeilisin antaa päivällä tiheämpään rintaa. Ja yöllä sen mukaan mitä lapsi haluaa. Musta tuo päivällä oleva syöttöväli tuntuu hurjan pitkältä. Pitäisihän aikuisenkin useammin syödä!!! Välpaloja välillä :).

Toisekseen olen tehnyt havainnon, että aika usein vauvat joilla on pitkä syöttöväli, varsinkin yöllä, ovat todella isoja ja lihavia. Jaksavat ehkä paremmin olla syömättä tuon " ylipainon" ansiosta.

Vierailija
2/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä herää syömään, mutta joskus itkee heti kun lasketaan makuulle (ei kipuitkua, sen tunnistan).

Olen yrittänyt tankata illalla tiheämpään, mutta siitä tulee mahanpuruja ja vauva herää itkien. Kun nostetaan syliin, lentää puglua joka puolelle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä kuitenkin sellaista, että yöllä kaikki tapahtuu hiljaa ja pimeässä ja päivällä aktivoit vauvaa pikkuhiljaa enemmän seurusteluun.

Mutta vauva on vauva ja äärettömän pieni vielä pitkään. Jotkut vauvat valvovat koko yön ja nukkuvat koko päivän. Jaksamista sinulle.

Vierailija
4/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tihennän päiväsyöttöjä, niin herätänkö vauvan unilta? Minustakin nuo 4-5 tunnin välit on tosi pitkiä päiväväleiksi. Laskeehan aikuisellakin verensokeri tosi alas, jos syö vaan viiden tunnin välein...

ap

Vierailija
5/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä suhteessa ei tarvii rytmittää, että yö ja päivä olis väärin päin.

Voithan herätellä päivällä, jos ihan älyttömiä pätkiä nukkuu. Todennäköisesti vauva ihan itsestään alkaa muokata rytmiä, kun jaksaa päivisin valvoa pidempään.

Aika arvoituksellisia nämä pikkuisten rytmit :)

-3:n äiti-

Vierailija
6/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo vaikea vauva ole ollenkaan.

Onkohan juju sitten siinä, että ÄIDIN pitäisi muistaa oma jaksamisensa ja olla välillä itsekäs ja ladata akkujaan niin että lapsi on hetken jonkun muun hoivissa 7 vaunulenkillä niin että levähtäisin itse hitusen...

Mutta mitä mieltä olette: voiko vauvan herättääpäivällä? Minusta se tuntuu raa´alta, eikös lapsi kasva nukkuessaan...

Vierailija
7/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jos haluat lisätä ruokailuja, niin " välipala" leikin ja nukkumaanmenon väliin.

Vierailija
8/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, joka unohtaa merkitä olevansa ap...

Vierailija
9/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat vauvoina ottaneet noita piiiitkiä päiväunia juuri ulkona nukkuessaan, vaunuissa mukavasti pakattuina;=) Mikäs siinä on kelliessä! Auttaisiko, jos olisitte päivällä vähän enemmän liikkeellä, kantaisit vauvaa vaikka liinassa, sisällä laittaisit vain sängylle nukkumaan jne, jotta nukkuisi lyhyemmin?

Ja yöllä sitten ihan hiljaista ja rauhallista. Minä olen kyllä nukuttanut vieressä, kun siinä ei itse tarvitse herätä - kunhan vain sänky on sellainen, ettei vauva pääse putoamaan.

Ja siis jos kyseessä on ainoa lapsi, niin nuku sinä ihmeessä päiväunia! Ei sen rytmin vielä tuossa iässä ole pakko niin hyvä olla; kyllä se siitä. Turha stressata, se vain pahentaa tilannetta.

Vierailija
10/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin nytkin syö niin että puglaa ittensä märäksi ennen unille menoa... Mutta varovasti voisi kokeilla kyllä.

ap

Vierailija
11/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvin nukkuu yleensä. Illalla tuuletamme huoneen jotta edes vähän muistuttaisi raittiista ulkoilmasta, se auttaa vähän iltanukutuksia.

Vauva on vasta oppinut illalla nukahtamaan sänkyyn. Muuten nukahtaa vaunuihin, joskus illallakin (tai yöllä kun ei nukahda uudestaan) nukutetaan vaunuihin.

Vieressäni en voi yöllä nukuttaa, koska en saa itse nukutuksi. Vauva nukkuu omassa sängyssään, ja yletyn pinnojen välistä nostamaan tutin.

ap

Vierailija
12/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on molemmat olleet tuon ikäisinä paljon tiviimpään syöviä, ja voin sanoa, että rasittavaa on sekin.

Minustakin on aika raakaa alkaa päiväuniaan hyvin nukkuvaa vauvaa herättämään. Jos lapsesi kasvaa hyvin ja saa siis riittävästi ravintoa, niin menisin vauvan rytmin mukaan.

Mutta jos äiti tunnet itsesi väsyneeksi, niin sinun tulee tarkastella omaa toimintaasi ja jättää vauva rauhaan. Kun vauvasi nukkuu päivällä pitkään, niin opettele ottamaan itsekin päikkärit sillä aikaa. Jos et nukahda päivällä, niin makoile pari tuntia päivällä sängyllä ja lue kirjaa. Kun otat päivät näin rennosti ja unohdat ylenpalttiset kotityöt, niin saat voimia hoitaa vauvaa vauvantahtisesti, eikä vauvan tarvi kasvaa isoksi kovin aikaisin.

Vierailija
13/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva herää 8 kertaa yössä. Jos äideillä on tapana valittaa, kun vauva nukkuu yöllä keskimäärin kolmen tunnin pätkiä, niin ei ihmekään, että neuvolan terkat on aivan kyllästyneitä valittajiin, eivätkä sitten erota, kun jollain on aivan oikea hätä.

En yhtään epäile, etteikö ap olisi väsynyt, mutta kieltämättä vituttaa tuollainen pienestä valittaminen. Jos koliikki on kerran ohi, niin nauti nyt tyytyväisestä vauvasta!

Vierailija
14/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani söi 1,5-2 tunnin välein ympäri vuorokauden! En siis koskaan saanut nukkua vajaata 2 tuntia pidempään.

Vierailija
15/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ensimmäiseen puoleen vuoteen. Puolen vuoden jälkeen unipätkä piteni hurjaan kolmeen tuntiin ja sitä jatkui sitten 10 kk ikään asti.

Vierailija
16/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mielestä alle puolivuotias voi tehdä ihan mitä vaan... sitten se rytmi rupeaa vähitellen löytymään, kenties hieman opastaen. Siihen asti... ei voi kun kestää vaan.

Vierailija
17/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei siis tarkoita, että antaisit vauvan pompottaa, sillä noin pieni ei sitä vielä tee. Vaan se tarkoittaa sitä, että sopeutat oman elämäsi ja tapasi siihen, millainen vauvasi luonnollinen rytmi on.

Vierailija
18/18 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan ilmeisesti ole itse saanut relattua vielä tarpeeksi.

Sorry jos viestilläni loukkasin teitä joilla tiheään syövät vauvat. Toivottavasti jaksatte paremmin kuin minä. Minä en ole superäiti, ja siksi kysyinkin neuvoa.

Lapseni on ensimmäinen ja olen epävarma.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi