♥ Tammenterhot tiistai ♥
Kommentit (32)
Miten voi väsyttää näin paljon?! Ei kyllä yöunet ollu hyvät, mut silti. Sunnuntaina en pysynyt tolpillani enää kuuden jälkeen, vaan läksin nukkumaan 18.30. Mies tuli sit jossain vaiheessa pojan kanssa perässä.
Tänää torkuin pari tuntia aamupäivällä, kun poika katteli myyrää dvd:ltä ja leikki legoilla.
Paljon ois tekemistäkin, mutta nyt ei vaan jaksa keskittyä mihinkään. Hermot on kireellä, saiskohan joululahjaksi pidempää pinnaa? Ja tunteet on tosi pinnassa. Liikutun milloin mistäkin ja itkeä vollotan hirmu herkästi.
Sunnuntaina oltiin koko perhe kirkossa kuuntelemassa kauneimmat joululaulut (jopa mein hevi-iskä suostu mukaan! Harvinaista...) ja kyllä oli tekemistä, etten ois sielläkin kyynelehtinyt vuolaasti.
Neuvolassa käväsin eilen.
Paino +1050g/vko! =o
turvotus: +
rr: 127/73
pissa: - -
Hemppa: 117 (viimeeks 112)
sf-mitta: 33 cm
sykkeet: vahvat/140
rt ja vauva laskeutunut, muttei kiinnittynyt
Tänää piti lähettää labraan plv-näyte ja huomenna viedä bakteerinäyte. Epäilen, että ois joku tulehdus päällä, kun on niin kummalliset olotilat tuolla alhaalla.
Omanapaiseksi meni taas =/ Nyt en vaan jaksa keskittyä oikein mihinkään.
-tau- 34+3
jotenkin tänään iski tietoisuus siitä että oikeasti 12 yötä jouluun ja se ei oo pitkä aika..=)
Mulle on tullut kuvioihin mukaan nyt pahoinvointi,ihan kamalaa.. alkuraskaudesta en tosin tällä kertaa siitä kärsinyt,joten kai se pitää nyt kunnialla kestää,onkos muilla moista oiretta?
Pleikkarista,toi on meiän eka singstar peli ja on just se missä on niitä suomalaisia biisejä mukana.. ja olipas ihana kuulla että muillakin ahdistaa pitkät sävelet =) mä eilen kirosin meinaan tuolla et ei tästä tuu mitää koko laulamisesta kun henki loppuu!
Beijaflorin kuulumisia ihana kuulla,toivottavasti pikku onni pääsee pian kotiin,voimia ja jaksamisia koko perheelle.
Mulla eka synnytys käynnistettiin,ensin kypsyteltiin kohdunsuuta niillä tableteilla ja heti kun oli sen verran auki että päästiin kalvot puhkasemaan niin puhkastiin ja supparit alko samantien,eka synnytys kesti 6h50min. Toisessa kanssa puhkastiin kalvot sairaalaan tultaessa ja se autto samanlailla kun ekassakin että supistuksia alko tulemaan heti ja kunnolla,puhkasusta meni noin 3 tuntia vauvan ulos saamiseen..
mahassa on jotenkin täysinäinen olo,ja ilmeisesti näyttääkin siltä,tällä viikolla ihmiset on alkanu kysellä että koska mä oikein synnytän ja sitten taivastellu että onko sulla vielä NIIN kauan aikaa.. ja sit jos soitan jollekin ja se ei satu vastaamaan just sillon niin sit ne soittaa takasin mahollisimman pian ja kysyy että et kai vielä oo lähteny synnyttämään :D Voi juku,osaan kuvitella että miltä tuntuu jos tätä jatkuu 42 viikolle asti!
Kai sitä pitäis ahkeroida ja tehä se piparitaikina että saisin piparkakkutalon miehen koottavaksi mahd. pian,jotenkin vaan laiskottaa...tosin innostusta lisäs vähän eilen kun kävi blogissa kattelemassa..
Jos sitä menis hetkeksi touhuumaan vielä ennen ku pikkunen pitää hakea kerhosta.
T:Isa ja masukki 34+2
Mä sain viime yönä lievän kohtauksen, tai olin siinä nukahtamisen rajamaalla, mietiskelin jostain syystä taas synnytystä ja... yhtäkkiä HUMPS; happi loppuu, sydän lakkaa lyömästä, puristaa ja ahdistaa rintaa ja PANIIKKI, mä kuolen nyt jo ellen sitten synnytyksessä!! Herätin miehen, se piti kädestä kiinni ja höpötteli muita asioita (mm. meidän talosta löytyneestä hiirenkakasta ja kellarin laatoista ;), sillen sain kohtauksen loppumaan. Sitten nukuinkin yön heräämättä.
Mulla todellakin on kokemusta paniikista synnytyssalissa, sain nimittäin ensimmäisen kohtaukseni M:n synnytyksessä avautumisvaiheessa, ennen epiduraalin saamista. Ja kuules, se ei ollut mitenkään kiva kokemus. Olin ihan varma, että kuolen. Onneksi kätilöt tajus mistä oli kyse ja mut saatiin rauhoittumaan. Aika rajua hyperventilaatiota, ilokaasumaskiin ;) Sillähän mä nyt pelekään että saan taas sen kohtauksen... Pyydä, että sulle laitetaan papruihin merkintä paniikista, ei tule hoitohenkilökunnalle yllärinä JOS saat kohtauksen salissa.
Joo, ja masunahka venyyyyyyyyyyy ;)
MOI TAAS....
[color=seagreen]Pikku hiljaa palautumassa elävien kirjoihin... Eilen en sentään enää oksentanut, mutta pystyssä ei pysynyt. Piti makoilla koko päivä. Vieläkin on heikko olo ja pakolla joutuu syömään/juomaan, mutta pahaa ei onneksi enää tee. Nestehukka taitaa olla melkoinen, kun juo litratolkulla, mutta ei pissata yhtään. Yölläkään ei tarvi käydä vessassa, mikä on kyllä luksusta. Paino tippui 2 kg, voi kun olisi nyt neuvolan punnitus :) :) Näyttäisi hyvältä ;) Voimia ja paranemista muillekin mahatautilaisille perheineen eli ainakin [b]Zatulle ja Ariellalle[/b] (toivottavasti Ariella säästyt itse tältä taudilta...)
[b]Beijaflor[/b], kiitos Onnin kuvasta, käyn sen lisäämässä nyt pikimmiten blogiin. Toivottavasti saatte pikkupojun kotiin pian, mutta koitahan itse nyt levähtää ja kerätä voimia siihen saakka, vaikka varmasti tuntuu pahalta jättää pieni sairaalaan.
[b]Mansemammalle[/b] onnea uudesta talosta!
[b]Myrtti[/b], laitan sulle s-postia tuosta blogijutusta.
[b]Äitiliinille[/b] tsemppiä käynnistykseen! Pidähän meidät ajan tasalla, sulla on kai ainakin mun ja Zatun puh.nro, tekstaria saa laittaa, niin voidaan pitää täälläkin muut ajan tasalla.... ;)
Nyt täytyy lähteä taas pakkosyömään ja -juomaan, heikottaa sen verran. Lisäilen sitä ennen uusimmat kuvat blogiin. Ja muistakaa että Marialle kans saa laittaa kuvia, taikka meille molemmille, niin laittaa se kumpi kerkiää.
terkuin Sinda & Nipsu rv 34+3
Vaihtelu virkistää!! Kunnon yöunet alla ja koko päivän on ollut ihan eri olo. On saanut vaikka sun mitä aikaiseksikin!! Eikä ole ollut hermotkaan kireällä =)
Käänteispsykologia voisi ehkä toimia... meille päin on luvattu su-ma väliseksi yöksi lumisadetta!!!! Toivossa on hyvä elää! No tänään kaikki näyttää toiveekkaammalta! =)
Moominmammalle onnittelut suihkusta. Tunne on varmasti sanoin kuvaamaton!! Ja vielä noin kauan oletta olleet ilman!!!
Vupii, lupaavalta näyttää, ikävää jos vauva on päättänyt ympäri kääntyä, mutta josko se hokasis takas kääntyä vielä.
Viisi viestiä...ehkä ennätys..palailen vielä
-E-
Kirjoittelinkin tuossa hetken aikaa sitten teille kun tämä vanha tammikuinen plussasi. Nyt sitten on käyty alkuraskauden ultrassa ja siellä se pieni sydän sykytteli :) Mitan mukaan viikkoja on 7+0, joten alussa vielä ollaan. Viime viikolla verinen vuoto säikäytteli, mutta johtuu kuulemma kohdussa olevasta hyytymästä. Lääkäri varoitteli, ettei kannata säikkyä mikäli se sieltä vielä vuotelee, ei ole kuulemma vakavaa.
Luotto on nyt tähän raskauteen kova ja olen päättänyt olla murehtimatta asioita. Ettei vaan mitään negatiivisuushormoneja tai pessimismigeenejä kulkeudu tuonne pikkuiseen, heh :D
Teillä alkaa kaikilla ollakin jo tuliset paikat, toivottavasti maailmaantulo sujuu hyvin! Me tullaan täältä pikkuhiljaa perässä :)
Mukavaa joulunodotusta
toivottelee DreamOne ja " nappula" rv 7+0
Kiitos kaikille onnittelijoille:)me oltii kyllä puhuttu yhessä minkälainen talo ostetaan kun sen aika koittaa ja mies oli sitte nähnyt semmosen lehessä kun oli töissä selannut ja sitten eilen oli mennyt ostamaan sen ja näytti se mullekki sen eilen ja aivan ihana talo on:)ja joku kun kysy että onko vauva jo syntynyt niin mahassa hän vielä köllöttää..
Beijaflorille onnittelut pikku nyytistä:)kukahan mahtaa olla seuraava meistä terhoista tosi toimissa?mulla on ihan semmone tunne että tää päättää syntyä 31.12. just kun vuosi vaihtuu..saas nähä osuuko veikkaus oikeaan..oisko joillain teillä hyvää täytekakun ohjetta kun pitäs joku kakku väsätä lauantaix kun pidetää tyttöjen yhteis synttärit ja sinne ainakin on lupautunut tulla heidän pappa ja mummo mun miehen suvun puolelta,mun sukulaisia o ihan turha ees pyytää kun mun isä on aina vaa kännis ja en halua sitä tänne örveltämään ja mun äiti o muute vaa aina semmone että sitä on vaikee saada lähtemään mihinkään..mut nyt täytyy mennä syömään
mansemamma ja vauva rv 36+6
kirjoitin pitkän sepustuksen, mutta tää p*aska ei antanut lähettä sitä!!!!!!!!
Neuvolassa kävin ja kivä ylläri oli että siellä ultrattiin! Vauvalla kaikki oli ok. Mulla verenpaine oli koholla 148/94. Onneksi ei ole ollut pääkipeä ja pissakin oli puhdas. TOivotaan ettei tästä kehittyis mitään raskausmyrkytystä. Mietinkin että voipiko olla senkin takia koholla, että tuli syötyä lakua viikonloppuna tavallista enemmän. Pitää olla syömättä ja katotaan sit ensviikkoon miten paineet on tasaantunut. Nyt alkaa viikon välein käynnit.
Muut mitat:
- painoa 286g/vko
- syke vauvalla 134
- kohdunsuu oli kiinni (Jee, sillä en synnytä ennen tammikuuta!) :)
- pissa tosiaan puhdas
- sf-mitta 31cm, keskikäyrän alapuolella mennään justiinsa
Mulla oli esikoiselta korkea verenpaine loppuraskaudessa ja jouduinkin osastolle 2 päivää ennen synnytystä. Oltais käynnistetty jos ei olis itsestää alkanut tulemaan. Toivotaan ettei nyt tarvi siihen rumbaan alkaa.
Beijaflorille paljon hyvää vointia täältä lähetän! ja jaksamisia. Kyllä te Onnin kotiin saatte ja rauhassa pääsette tutustumaan pienokaiseenne!
zatu: Mä eilen puhdistin vaunut ja pesasin kaikki kankaat. Pesin myös kaikki vuodevaatteet vauvalle ja harsotkin muistin pestä. Nyt alkaa kaikki olla vauvalle valmista. Saapi joulun olla rauhassa niiltä osin.
Äitiliiniltä kivoja uutisia, että saatte jo jouluvauvan! Tsemppiä tulevaan koitokseen!
nyt tarttee mennä saunaan.... heippa!
mellum ja peukaloinen 37+2
Kovasti jaksamista kaikille tautien kanssa painiville, toivottavasti pian helpottaa!!!
Soittelin vielä aamulla neuvolan tädille, kun alamaha on edelleen kipeä ja sattuu tosi herkästi varsinki ku vaihtaa sängyssä asentoa ja nousee tuolilta. Ja tänään sitte huomasin kunnolla että vauva on kyllä laskeutunu tosi paljon, yhtään ei enää närästä ja henki kulkee kunnolla sekä potkut tuntuu paljon alempana ku aikasemmin. Tuumailtiin sitte vaan, että taitaa tuo mahakipukin johtua tuosta laskeutumisesta. Ja terkka käski ottaa aivan rennosti ja jättää joulusiivot ym. suosiolla tekemättä =/. Neuvola-aika on vasta ens keskiviikkona ja lääkäri 4.1, joten sinne asti pitäis kärvistellä. Oon kyllä aika varma siitä, että vauva on rt:ssä, mutta jos keskiviikkona siihen ei saada varmuutta, niin sitte mietitään jatkotoimia. Joten vielä yritetään jatkaa entiseen malliin ja olla murehtimatta liikoja. Hassu tunne kyllä nyt kun istuu, niin ei voi pitää jalkoja yhdessä ku mahan pitää päästä valahtamaan reisien väliin!
Äitiliini: taidat sitte olla seuraava, jos ei jollekulle tule pikalähtöä!
Mekin miehen kanssa pohdittiin yöllä, että toivottavasti noi meidän pihan puut kestää noita myrskyjä, kun niihin tuulee suoraan peltoaukealta! Vähän oikein pelotti illalla suihkussa kun joka paikka natisi ja kirskui =(
Beijaflor: kiitos kuulumisista, olipa suloinen pikkumies!!! Jännä miten siloiset kasvot on etuajassa syntyneillä. Toivottavasti saat Onnin pian kotiin ja ehdit joskus käydä meitä tervehtimässä =)
Elina ja masukki 33+3
[color=maroon]Paha olo velloo vieläkin.... Päivän mittaan olen yrittänyt väkipakolla jotain syödä ja nyt on samanlainen olo kuin eilen illalla, pian vaaka-asentoon, ettei yrjö lennä. [b]Zatu, Ariella[/b], mitkäs siellä on tunnelmat?? Mulla maha mouruaa kuin maaliskuinen kollikissa, kun vähän yritin juoda keltaista Jaffaa, yöks.
Lisään tästä vielä viimeiset kuvat blogiin tälle päivälle, kiitos [b]Myrtti[/b]. Vielä pikaisena muistutuksena että jonkinmoinen sopimus tehtiin aikoinaan että tunnukset blogiin saa omaa kuvaa vastaan tai sitten jos sellaista ei millään löydy, niin ainakin tunnukset täytyy pyytää omalla virallisella s-postilla, josta ilmenee oikea nimi. Ihan turvallisuussyistä, kun alkaa olla jo niin paljon henk.koht. kuvia siellä meistä ja perheenjäsenistämme. Eli näillä pelisäännöillä etiäpäin :)
Nyt huilaamaan.......
Sinda
p.s. mulla takkuilee joka toinen kerta tää viestin lähetys myös, kopioikaa ihmeessä viestinne ctrl + c ennen lähetystä, niin ei sitten harmita. Toki se joskus unohtuu siltikin, sitten se vasta harmittaakin... :-/
[color=darkviolet]*halaa* Ihanaa bd bd. Roppakaupalla tarrasukkia ja tulehan perässä pyöristymään ;)
[b]Sinda [/b]aamupäivällä munki masussa tuntu olevan joku kollikissa, sen verran isosti mourusi. Pari Idoformia oon ottanu tänään ja oon onneks pystyny syömään. Toivottavasti huomenna ei tarvis enää kärsiä tästä.
Äskön mussutin pitsaa, joten katotaan millanen yö on. Peipi protestoi ainaki kovaa potkimalla, ku masua väänsi.
Nyt ei jaksa könöttää tän enempää tässä, huomenna sit paremmalla ajalla. Toivottavasti vaan akka ei saa pöpöö, koska menevät huomenna hoijosta heppatallille " tallin joulua" katsomaan :)
Tyynyt hyvin.
Päivä mennä hurahti. Aamulla oltiin ä-polilla ja sitten käytiin vielä asioita hoitelemassa joten siinähän se.
Vauvalla kaikki ok. Kätilö laittoi käyrille eka ja se oli ok. Teki käsin painoarvion ja sanoi 3,7 kg! Sitten lekurin luo joka ultrasi ja arvioksi tuli siitä 3,3-3,4 kg, toivotaan että se oli oikeassa :-) Meni sitten äijä (lääkäri) sanomaan sukupuolenkin vaikka ei haluttu tietää :-/. No toisaalta mulla oli se tunne jo aiemmin ja se sai vahvistuksen - POIKA tulossa 99% varmuudella. Täysin en uskalla luottaa joten pidän malttia vielä. Koska vauva ei ole kasvanut hirveästi ei tehdä mitään nyt, seuraava kontrolli vasta 29. päivä eli viikolla 39+4 ja siinä sitten katsotaan mitä tehdään. Toisaalta paikat jo vähän kypsyneet että saattaa hyvinkin tulla ennen sitä.
MM - onnea suihkun johdosta :-)
äitiliini - toivottavasti saatte nyytin ennen joulua ja ehditte kotiinkin.
Zatu - toivottavasti menee pian ohi tommoiset masujutut
Lydia - pakko kysyä että oletko ihan oikeilla viikoilla? Tuntuu vähän pieniltä...
Dream One - mukavaa odotteluaikaa!
Ihana Onni vauveli tuolla blogissa :-)
Pikaista paranemista kaikille sairastaville!
Nyt täytyykin ruveta noita pojan nimiä ihan kunnolla miettimään. Tuossa mies jo ehdottelee kaikkea hassua, täytyy ruveta toppuuttelemaan tai kohta meillä on joku Kunto Keimo Rauno niminen poitsu :-)
t. Mirabella ja Albert rv 37+1
Liekö olen sitten viimeinen raapustelija tälle päivälle... :)
Äitiliinille hirmusti tsemppiä tulevaan koitokseen, tiedä vaikka olisit meistä seuraava ;) Oli sulla aika hurja tuo painoarvio tosiaan, hui! Meillä ei taida ihan noin suuria vauvoja tullakaan, kun molemmat ollaan miehen kanssa niin pieniä ;)
DreamOne! Teretulemast perässä :) Muistankin sinut jotenkin... Hmmm... Liekö joskus oltu jossain samoissa odottajissa?? Monesko lapsi tulossa teille? Meille viides... :) Tai sitten vaan muistan tuon sun nimimerkin ihan jotenkin muuten. Mutta kiva kuulla, että teillekin on taas haikara tulossa ;)
Tänään kävin äitipolilla. Sain sinne kiireisen ajan eilisen neuvolan lähetteen ansiosta. Odottelin itse kyllä vasta loppuviikosta soittoa sairaalasta, kun terkka laittoi " kiireellisyydeksi" 1-7vrk, eli ei mikään akuutti juttu. Mutta halusivat äpkl:llä varmistua tilastani, kun viikkoja kuitenkin tämänkin verran.
Kaikki oli kunnossa, eli turhat huolet oli taas mulla :) No, parempi niin kuin että olisi tapahtunut niin kuin pelkäsin! Eli vauva oli raivotarjonnassa ja kiinnittyneenä. Kohdunkaulaa jäljellä pikkasen vajaa 1,5 cm ja kohdunsuu auki 1cm. Eli on nää supistukset ja " painontunteet" saanu tuolla sitten jotain aikaan kuitenkin. No, tuohan on useamman synnyttäneellä ihan tavallistakin, että on tässä vaiheessa jo auki paikat. Lääkäri sanoi, että joillakin saattaa olla neljäkin senttiä auki, eikä vielä tunnu missään eikä synnytyksestä vielä tietoakaan ;) Joten nou hätä mulla! Vauvalle saatiin painoarvioksi nyt pikkasen reilu kolme kiloa, joten ihan semmonen normaalikokoinen kaveri olisi tulossa...
Lapsiveden määrääkin pelkäsin, koska on ollut jotenkin niin märkä olo alakerrassa nyt viime aikoina... ja koska edellinen lapsi syntyi ilman vettä, niin sekin on jäänyt kaivelemaan... No, nyt vettä oli reilusti, ei mitään hätää! Lapsivedestä ei ole kyse tuolla alapäässä, ihan kai se on sitten vaan tosi vetistä valkovuotoa. Tehtiin se testi tuolla polilla.
On kyllä tänään sitten supistellut ihan eri tavalla kuin tähän saakka, johtuu kai tuosta sisätutkimuksesta ja siitä " ronkkimisesta" ... Mutta eipä tässä mitään, kaveri taitaa viettää joulunsa mun masun lämmössä ;) Just tässä toivoinkin, ettei edes syntyis nyt ennen joulua. Olis toistenkin lasten takia kiva, että äiti sais olla joulun kotona! Olis varmasti sekä mulla äitinä että miehellä ja lapsilla aika outo joulu, jos minä makaisin sairaalassa... :( No, toivotaan parasta! Joulun jälkeen sitten saisi tulla milloin haluaa ;)
Lääkäri meinasi, että tää kaveri ei pysy mun matkassa loppuun saakka. Kuulemma oli sen verran kypsynyt tilanne kohdunsuulla. Mutta sanoin lääkärillekin, että en usko enää tuollaisiin " ennusteisiin" , kun jokaisen lapsen kohdalla on sanottu samaa, eikä kukaan oo tullut ennenaikaisena. Viimeksikin mentiin reippaasti viikolla yli, ja siltikin piti käynnistellä, mun toivomuksesta... Ei kiva se yli meneminen! :(
Paljonko muilla on tullut painoa tässä raskaudessa? Tää painoasia on niin jotenkin mulla tuolla selkäytimessä, kun sen kanssa saa aina taistella, itsekseen :) Voi kun sitä joskus nuorena (no, en oo vanha vieläkään, 26v vasta:) pitikin olla niin tikku! Jos olis ollut jo silloin pikkasen pyöreempi, tai edes normaali, niin nyt olis varmasti helpompi käsitellä ja sulatella tätä asiaa... ;) No, mulla on tullut tähän mennessä reilut 13kg painoa, ja se on kyllä tarpeeksi. Tai en ainakaan toivo enää kovin monta lisäkiloa tähän... Ei oo kyllä tullut nyt onneksi ihan niin paljon kuin yleensä mulla tulee, joten toivossa on hyvä elää! :)
Tämä ilta oli melkoista vilskettä, kun meillä oli kavereiden neljä lasta hoidossa. Oli siis kahdeksan tuollaista vajaa 6-vuotiasta tässä vipeltämässä. Meteliä ja ääntä riitti, tottavie! :) No, ainakin osaa nyt nauttia tästä ihanasta hiljaisuudesta tässä iltayöstä ;)
Mutta nyt nukkumaan, kun lapsetkin ovat simahtaneet... Huomenna olis sitten mun ja miehen vapaailta, viedään lapset hoitoon ystäväperheeseen. Jee! Ilta menee varmasti tosi rattoisasti kaupoissa juostessa, kun neljälle lapselle on vielä lahjat ostamatta... :( Huoh! NO, kyllä se tästä!
Tulipa taas aika tavalla " omaa itseä" tää viesti, anteeksi!
Nasu 36+3
[color=008B45][b]Myrtti[/b] Laita tosiaan meille postia, niin alkaa homma rullata :)[/color]
[color=00868B]Kyllä väsyttäis.. hohhoijaa vaan..
Tänään pitäis/sais tehä jo joulupiparitaikina No: 2:en
Edelliset on jo syöty :)
Kauhee jano taas päällä, mä tairan olla kameli joka tankkaa,kyttyrä vaan on lipsahtanu väärällen pualellen.
Ilalla tuli paistettua suklaa-halva kakkua ja lättyjäkin, isäntä kun niitä kinusi enne hokiharkkoihin lähtöä,kaamee hiki siinä hellan ääres tulee tän pallon kanssa!
Kylläpä se tuuli ulisi yöllä,nyt oli ihana tähtitaivas,kun vein herra 7veen kouluun,vaan valitettavasti ei vaikka kuinka koetin toivoa, ollut valkoinen maa, kun siirsin tähdistä katseen maahan, höh!
[b]Mä luulen ,että likat nyt käytetään käänteistä psykologiaa.
Nyt kaikki toivomaan mustaa joulua![/b]
[color=104E8B]" pissi tauti oireista" : mulla kans on viime kerrat tuo hempeily aiheuttanut jälkikäteen tosi ikävän tunteen, ihan kuin olis kaamee hätä,vaikka rakko on tyhjä, painon tunne alhaalla, tää jatkuu monta tuntia, joten ei paljon aina kiinnosta se puoli täälläkään.. :(
Joten kyllä se varmaan mahan painon ja öh, toisen paineen välissä jotenkin ärsyyntyy, näin mää sen diagnosoosin :D
[color=#4B0082][b]Maria ja himpula 35+2[/b] [color=EE6AA7][size=4]♥
Levottomasti meni viime yö, tuuli ulvoi nurkissa ja välillä luulin että katto lentäis tiehensä. Me asutaan yli 60v vanhassa talossa ja paikat natisee ja ulvoo, sekös sitten mua valvotti. Baby sitten varmaan tuns mun hermostuneisuuden ja mylläs kovasti ja pitkään.
Ollan kohta menossa joulukirkkoon, saas nähdä paljonko tuuli on tehnyt vauriota matkan varrella.
Jeeeeeeee, riemusta kiljun täällä! Me ollaan viehdoin saatu SUIHKU käytöön. Ei me olla oltu ilman kuin vuoden :/ Arvatkaa olinko mega pitkässä suihkussa eilen illaalla. Tänään meen törsäämään kylpyvaahtoihin sun muuhun ja tutustun meidän uuteen ammeeseen :)
Beijaflor - ihana että kaikki on kuitenkin hyvällä mallilla teillä. Ja vanhempien pitääkin välillä ottaa aikalisän saaraalassa olemisesta, ihan se 1-2h aikaisempi lähtö kotiin voi olla ratkaiseva homma, kokemusta on. Tsemppiä koko perheelle.
Mirabella - se lussebulla tai lussekatt on ihan tavallisesta pullataikinasta tehty pulla johon lisätty saframia ja sitten tehty se pulla tietyn malliseksi ja koristeltu rusinoilla. Mun malli on kaks c kirjainta selätysten siis jotäin tälläistä )( on siis muitakin malleja mutta tää on yksinkertainen.
mamsemamma82 - onnea talon hankinnasta.
Ei nyt pitää kiirehtiä kirkkoon
-MM- ja baby 33+4
Mulla oli tänään vika lääkärineuvola, joten tässä kuulumiset:
Hemppa oli laskenut vähän, joten rautakuuria ennen synnytystä suositteli terkka. Pisu ja verenpaine oli ok. Turvotusta oli tullut jonkin verran koska painoa oli tullut liki kilo per viikko...Nyt alkaakin käynnit viikottain, joten ensi viikolla taasen.
Lääkäri tutkaili kohdunsuun ja se oli kuulemma pehmeä ja lyhentynyt ja ulkosuu jousti muttei ollut varsinaisesti auki. Hyvältä näytti sanoi tohtori :) Kohdun sf-mitta oli huikeat 38cm siis viikoilla 36+3 (esikoisesta oli 36cm samoilla viikoilla) sydänäänet oli tasaiset. Asennosta lääkäri ei ollut varma, epäili Tiuhdin kääntyneen pepulleen, koska pää ei tuntunut alhaalla ja sydänäänetkin kuului oudosti ylhäältä. Sain siis lähetteen ultraan Jorviin, viikon sisällä pitäisi aika tulla. Oikeastaan hyvä, koska samalla voin kysellä siitä koostakin. Ihan kiva, jos kohdunsuulla oli jotain tapahtunut viimeksi sama lääkäri sanoi esikosta ettei ainakaan ennenaikaisesti synny, joten ehkä nyt on toivoa ettei mene ihan sitä kahta viikkoa yli.
Tällä viikolla onkin kovasti ohjelmaa tiedossa: joululahjojen ostoa ja muuta joulupuuhaa, poitsun joulujuhlaa, pikkujoulujuhlat ja korvatarkastusta sekä miehen valmistujaisjuhlat :)
Joulukorttiprojekti on täällä vielä kesken. Ihan lykyllä sain pojasta otettua tonttulakki päässä kuvan, jonka sitte tuohon korttiin törkkäsin:)
Onnea suihkusta MoominMamma :)
nyt tarttee haukata jotain ja sitten kaupungille...
T:vupii, maalispoju ja tiuhti rv36+3
Ensiksi Beijaflorille onnittelut pienen pojan johdosta ja tsemppiä jatkoon. Vauva saa varmasti tarvitsemaansa hyvää hoitoa sairaalassa ja toivottavasti saisitte hänet jouluksi kotiin.
Mä en ole pitkään aikaan ehtinyt tänne mitään kirjoittamaan, mutta lukemassa olen yrittänyt käydä kaikki pinot, joten Beijaflorin uutinenkin on tullut luettua heti silloin uutuudeltaan, mutta kommentointi on valitettavasti jäänyt. Toista tammenterhoa ei ole tainnut vielä syntyä näiden pinojen kirjoittajien keskuudessa, en ainakaan ole huomannut.
Mainittakooon tässä, että ainakin toinen tammenterho syntynee joulukuussa. Mulle on ensi viikolla luuultavasti tiedossa käynnistys, rv 38+0 (tai pari päivää yli). Kun viime viikolla kävin äitipolilla, niin vauva ultrattiin niin isoksi (silloin rv36+2 oli 4kiloinen), että se silloin siellä ollut lääkäri päätti, että otetaan uusi aika rv 38+0 ja katsotaan tilanne silloin uudestaan. Jos on tapahtunut kypsymistä kohdunsuulla, niin sitten synnytyssaliin ja kalvojen puhkaisuun. Onko kokemusta, että miten toimii? Tiedän, että kaikilla varmasti eri tavalla, mutta lähteekö synnytys siitä käyntiin helposti? Lääkäri halusi ajan heti alkuviikoksi sen takia, että ehdittäisiin hoitaa mut ulos sairaalasta ennen joulua ;) Positiivista sinällään, jos pääsisi sitten sen ihanan tuhisevan käärön kanssa viettämään joulua kotiin :) Piti ostaa varuille yksi lahjakin vauvalle, kun/jos vauva on jo maailmassa jouluna ja mahdollisesti kotonakin, niin isommat lapset saattais ihmetellä, että miksei joulupukki tuonut vauvalle mitään?? Joulupukki on kaikkitietävä, joten kyllähän sen pitäisi tuossa tapauksessa tietää, että meillä on vauva.
Meillä kävi nyt tosi ikävästi, kun meillä ei ole oikeen keksitty pojalle nimeä, no, keksimme sitten yhden nimen, jonka kelpuutimme... No, viikko sitten oli ristiäiset tuttavaperheemme esikoispojalla ja eiköhän hänen nimekseen tullut juuri se meidänkin valitsemamme.. Joten jos poika tulee, niin nimi pitää miettiä uusiksi ja se tulee olemaan vaikeeta, kuten oli edelliselläkin kerralla ;)
Sindalle (ja kaikille muillekin) pikaisia paranemisia. Nämä taudit on kyllä tosi inhottavia raskausaikana. Mä olen itse potenut mahatautia kaksi kertaa jo tässä lyhyen ajan sisällä (tosin en ole onneksi oksentanut) ja toivon, että ne olis nyt tältä syksyltä minun osalta koettu.
Mä olen jonkin verran saanut noita vauvanvaatteita pestyä valmiiksi ja pakattua vauvalle kotiintulovaatteetkin. Oma sairaalakassikin pitäis varmaan pakata, koska jos ensi viikolla joudun siihen käynnistykseen, niin pitäisi olla systeemit valmiina.. Mutta meillä on edelleen remontit kesken, joten nekin pitäisi saada edistymään, että saisimme vauvankin sängyn jonnekin laitettua.. Nythän me nukumme olohuoneessa miehen kanssa, kun makkarit on rempassa ja pinnasänky on myös olohuoneen nurkassa pölyttymässä ja odottamassa uutta nukkujaa.. No, ehkä mies tässä vielä innostuu, vaikka tuleva viikonloppu meneekin sit taas muuta remonttia tehdessä, kuin noita makkareita.. Pitäis nimittäin saada uusi lämminvesivaraaja kytkettyä ja se pitäis varmaan tehdä, ennenkuin tulee kovat pakkaset.. Joten miehellä kyllä hommaa riittää, toisaalta sääliksi käy miesparka, kun musta ei ole näiden kaikkien kipujen ym. kolotusten kanssa paljon auttamaan..
Nyt tuli kyllä tosi omanapainen juttu, mutta yritän aktivoitua taas, vaikka vaikeeta se kyllä tulee olemaan, kun/jos ensi viikolla on jo vauvakin kainalossa.
Mukavaa joulunodotusta kaikille.
-äitiliini ja masukki 37+0 (viikko armonaikaa)
Täällä ollaan oltu nettipimennossa koko sunnuntai (tuli sitten ulkoiltua kunnolla kerrankin kun ei koneelle päässyt...!)
Eilinen menikin sitten neuvolassa ja iltapäivästä oltiin synnärillä tutustumiskierroksella ja loppupäivä viimeiset joululahjat hankkimassa.
Ja tuo myrsky oli kyllä kauhee eilen ilalla/viime yönä, sähköt meni useasti, hyvä kun pääsin koneelle välillä pinoa lukemaan!
MOOMINMAMMA - meilläkin yli 60 v. vanha talo ja peltikatto- eli voin hyvin kuvitella sen paukkeen! Meni taas viime yönä tovi valvoessa, olin ihan varma että puut kaatuu talon päälle ja katto irtoaa....
JOULUNVIETTO G: ollaan vnhempieni luona tuossa 15 kilsan päässä ja sieltä ihan sama matka synnärille kun kotootakin, jos lähtö tulee....
OMK80- kylläpäs sait ihanan yllärin ystäviltäsi! Itsekin aina miettinyt kun kaverit/sisko/veljen vaimo ollut raskaana et olis ollut kiva järkätä babyshower, mutta aina se vauva ehti syntyä ennenku sain mitään aikaiseksi...!
BEIJAFLOR- todella paljon Onnia vahvistavia ajatuksia täältä, myös teille kummallekin!
Tulitte kyllä elävästi eilen mieleeni kun oltiin Nkl:lla tutustumassa ja käveltiin vastasyntyneiden tehovalvontayksikön ohi ja nähtiin pilkahdus keskoskaapeista, tuli tippa linssiin......
Josta aasinsilta tulevaan synnytykseen....
Eilen tosiaan sitten iski pieni " paniikki" että sehän on kohta lähellä!
Istuttiin sen tutustumiskierroksen päätteeksi synnytyssalissa ja käytiin läpi vaiheet ja tuli ihan outo olo (en siis ollenkaan pidä sairaaloista, kuka nyt pitäisi....) ja iski tosiaan pieni hädänpoikanen, mutta kaipa tuo ihan normaalia tässä vaiheessa, varsinkin ekaa odottaessa.
Tähän asti olen aikalailla selvinnyt asenteella " otan vastaan mitä tulee" , mutta nyt oon ruvennut ajattelemaan koko hommaa ihan eri tavalla! Kääks....
Sitten vielä nopsaan eiliset neuvolakuulumiset:
Turvotus: - (tosin joudun kyllä välillä ottamaan sormuksen pois, varsinkin kun oon syönyt jotain suolaista!)
RR: 118/72
Pissa puhdas
Sf: 33 (hypättiin viime kertaisen " notkahduksen" jälkeen takas keski-ja yläkäyrän väliin!)
Tarjonta: edelleen rt
Syke: 140 paikkeilla
Liikkeet : ++
Ja viimeisenä, aah, niin ihana paino: 1160 g/vko!!!
En voi muuta kun " ottaa vastaan mitä tulee" ....:)
Ens viikolla mulla on vielä viimeinen neuvolalääkäri (luulin et niitä on vain 2 kertaa!) ja silloin saan painoarvion ja katotaan että vauva mahtuu ulos.
Miten se muuten tsekataan että mahtuuko vauva ulos, kertookaapa kokeneemmat?
Nyt painun aamiaiselle, veljen vaimo kutsui päiväkahville ja mustikkapiirakalle ja lupasin mennä sinne puoliltapäivin!
Palailen taas viimeistään huomenna (ja illalla pinoa lukemaan....)!
Voikaahan hyvin & paksusti!
Pupina & Möykky 35+4
Nyt se vatsatauti on sitten täälläkin! Esikoinen on itkeskellyt melkein koko yön ja neljän jälkeen alkoi oksentaa eikä vieläkään pysy mikään sisällä. Pyykkiä riittää ihan kivasti, kun ei tuon ikäinen osaa juuri etukäteen varoittaa, että nyt lentää :( Joten täällä sitten jäi yöunet väliin ja nyt hoidellaan kipeää tyttöä ja odotellaan koska alkaa kenties omassa vatsassa kiertää. Voi kurjuus, mutta onhan tässä tietty harvinaisen terveitä oltukin!
Ceciliah: Sorry, kahlasin pinot tosi nopskaan läpi illalla, joten ehkä luin vaan sanan sieltä ja toisen täältä eikä koko pointti mennyt perille :) Ja me tosiaan asutaan kaupungissa, joten täällä on varmaan paljonkin kaikenlaisia äiti-lapsi -piirejä jne. sosiaalisia kontakteja, täytyis vaan ottaa selvää.
Sulina: Aivan taatusti susta tulee täydellinen äiti vauvallesi, kuten meistä kaikista omillemme :) Se on jännä, miten nopeasti siihen äitiyteen kasvaa! Muakin esikoisen synnyttyä ensin pelotti jopa ottaa vauva syliin kun se oli niin pieni ja kotiinlähtö sairaalasta oli ihan kamalaa, kun olin varma, että me onnistutaan tappamaan vauva ihan hetkessä kun kotona on kaikki erilailla. Itkin sitäkin, että kun hoitopöytä on erilainen, niin osaako siinä vaippoja vaihtaa :) Mut parin päivän päästä sitä oli jo sellainen tunne, kuin ois koko ikänsä hoitanut vastasyntyneitä työkseen! Tosin vauvan itkusta ei oikein koskaan osannut sanoa, että mistä johtuu, joten sitten tuli vaan testattua kaikki nälästä vaipanvaihtoon ja viihdyttämiseen ja aina se lopulta jollain loppui. Nyt tuntuu taas siltä, että osaako sitä enää vastasyntynyttä hoitaakaan, mut eiköhän se taito löydy taas jostain selkäytimestä.
Piparitalogallup eli meillä on tapana syödä vasta loppiaisena, kun suurin osa muista herkuista on jo tuhottu. Mä tosin ajattelin tehdä talon vasta vuoden päästä, kun esikoinenkin siitä enemmän ymmärtää. Nyt saisin syödä varmaan koko talon yksinäni ja paino tuntuu nousevan kohisten jo ilmankin.
Tikru: Hauskaa vapaailtaa!! Mä tykkäsin siitä uudesta Bondista, oli ihan erilainen kuin aiemmat mutta minusta paljon parempi. Ja siinä uudessa 007:ssa (en nyt saa nimeä päähän) oli kyllä aikas paljon vetovoimaa, semmoinen sexy pahis :)
Tikru & Monttu: Mulla myös tuon ponnistusasennon suhteen toiveena, että voisi olla jotenkin pystyssä, ehkä kontallaan. Synnytysjakkaraa ei kuulemma suositella kovin pitkille äideille, joten sitä en ole ajatellut. Selälläni en voi olla yhtään, pyörryttää niin kovasti, ja kylkiasento oli minusta viimeksi aika hankala. Jotenkin tosiaan tuntuu, että pystympi asento olisi luontevampi eikä siinä joutuisi ihan niin voimiensa takaa ponnistamaan.
Voiko kysyä, että miksi ette haluaisi selkäydinpuudutusta? Mulla ei ole kokemusta minkään sortin puudutteista ja olin kyllä haaveillut synnyttäväni tämän toisenkin luomuna, mutta nyt kun on ehkä isompikin vauva tulossa, niin en tiedä uskallanko... Kysyisinkin, että onko kellään kokemusta MINI-SPINAALISTA??? Sen kuulemma ehtii saada nopeassakin synnytyksessä ja se voi olla " päällä" myös ponnistusvaiheessa, kun ei koko lantio ole tunnoton. Huomenna ois neuvola, täytyy varmaan kysellä kaikkia synnytysjuttuja. Ja ois kiva käydä esikoisen syntymäkin läpi, en oo siitä kenenkään ammatti-ihmisen kanssa jutellutkaan.
Kiva, että Ardisialla oli mukava viikonloppu!! Harmi, ettei poikien mummi päässyt mukaan, varmasti kova ikävä puolin ja toisin, kun niin harvoin näette.
Mun piti tänään ostella loput joululahjat, mutta tästä tulikin nyt ihan täysi lepopäivä. Mielestäni olin muka ajoissa liikkeellä, mut edelleen on suurin osa ostamatta, kaikki paketoimatta ja joulu on jo ens viikolla, hui!
Voi kun tulis lunta, edes vähän!!!!!!!!!!!!!!!
Nyt meen kokeilemaan saisinko tuon pikku potilaan unten maille. On se niin reppana, kun ei mikään pysy sisällä ja silti yrittää olla reipas ja touhuta.
ariella ja paavo-pampulainen