♥ Tammenterhot tiistai ♥
Kommentit (32)
[color=darkviolet]( . ) peipi protestoi jottai. Masu meinas olla sekasi. En tiiä johtuko se vaan siittä, ett otin Obsidanin aamulla tyhjään masuun. Toivottavasti, ei yhtään houkuta ottaa uusinta vierailulle masupöpöö :/
Täälläkin tuuli yöllä kovasti ja " kivasti" ropisi akkunaan pisarat. Kylmenevä ä luvattu loppuviikoksi, jospa ois pysyvää.
[b]Maria [/b]susta johtuen tuo alotus ;) Ukko eilen katteli mun masua ja tuumasi ettei se näytä luonnolliselta. Kuulemma näyttää siltä, ett sen vois vaan ottaa ja siirtää tuosta. Johtunee siittä, ett se pönöttää tuossa eessä eikä oo levahtanu sivuille.
[b]Vupii [/b]hienoa, että tarkastuksessa kaikki hyvin bd bd. Miksikäs ukkos valmistuu, jos saa kysyä??
[b]Mellum[/b] samat suunnitelmat täällä eli pitäs vaunut huoltaa, tosin mähän en siinä omia näppejä likaa ;) Ukolle vihjailin jo yks päivä asiasta.
[b]Mirabella[/b] mitäs sanovat ä-polilla?
[b]Äityli [/b]meiän mökistä rysähti samana päivänä katto, ku oli saatu se akan kans koristeltua. Mut uutta en tee, nyt se on tasakattonen ja toinen harja on takaseinänä :)
[b]Nasu [/b]onko pojallanne usein ollu puhjennu korva? Miten tai miksi sellanen tulee?
Toivotaan, että hemppa ois huomattavasti korkeempi verikokeesta otettuna. Joskushan niissä pika-aparaateissa on oikkuja-> näyttävät mitä sattuu.
Hui, jos lapsivesi voi tosiaan huveta huomaamatta :O Viimeksi neuvolatäti just masua sivuilta kevyesti paineli ja totes, ett lapsivettäki on hyvin.
[b]Sulina [/b]eikö oo jännä, ett se alkaa pikku hiljaa valjeta, että tulee äitiksi :) Sitä odottaa, jännittää ja kohta haluais perua koko homman. Kaikkia tunteita tulee ja menee riippuen päivästä.
Itellä oli aikoja sitten jo tunteita, ett miksi tähän piti ryhtyä-> kuka tän synnyttää, mä en ainakkaa. Ja sentään toinen tulossa eikä puhe koekappaleesta.
Mä muistan laitokselta sen, ku ekoja kertoja oli jalkeilla ja meni vauvalaan. Ketään siellä ei just sillon ollu, ei ketään henkilökuntaa vain vauvoja. Tuntu kuin joltaki ois pitäny kysyä lupa ennenku otan omani sieltä, sellanen tunne tuli. Sitten ku vaihoin siinä ekaa kertaa vaippaa niin alko tulla porukkaa ja musta tuntu etten y h t ä ä n tiiä mitä teen, teenkö alkuunka oikein jne. Hyvin se meni, mut tuli jotenki sellanen olo, että joku varmaan kohta tulee ja sanoo " annakku minä näytän" .
Kotona jännitti sitten vaan se, ku ukko oli palaamassa töihin. Mutta niin ne päivät vaan lähti huomaamatta meneen ja kyllä sitä jokainen vaiston varasesti tietää miten toimia. Tulee tieten hetkiä, että nyt tekee jotaki väärin jossei vauvaa saa rauhottuun, mutta niitä on kaikilla. Ja ei ne rikki mee, vaikka vähä huutavatki ;)
[b]Moominmamma [/b]tuli sun masun polttaminen tuossa aamulla mieleen, ku silitin pyyhkeisiin painettuja kuvia. Varoin koko ajan silittämästä omia ryppyjäni ;)
[b]Monttu [/b]siis miten kone ei ollu tyytyväinen? Sykkeisiin vai?
[b]Mansemamma [/b]onnea talokaupoista :) Siis ihan yllätyksenäkö ukkos kävi moisilla ostoksilla?
[b]Emma [/b]toivottavasti viime yö oli parempi.
[b]Elin@ [/b]meiän arkkupakaste on myös ihmeen täynnä, ei oo ite asiassa koskaan ollu noin täynnä. No- kinkkuki vie sieltä ison tilan.
[b]Beijaflor[/b] ihana, ku jaksoit käyä laittamassa kuulumisia :) Tosi hyvä, että ukkos kerkes mukaan. Kurjaa tuo, kunnei kukaan henkilökunnasta tajunnu sanoa vauvan joutumisesta teholle noilla viikolla. Voin hyvin kuvitella, että se säikäyttää pahasti.
[b]ONPA MAHTAVAA #%&?=/#![/b] maha pyörähti ihan sekasi :/ :/ Tulis jo ne pakkaset ettei tällaset " kulkutaudit" jylläis. Siis mitä tästä nyt on aikaa *hmm* toissa viikolla taisin kärsiä tästä ja nyt. . Voi p*ska!! Että näin menee ainaki tää päivä vähä väliä pesten pönttöö :/
[b]Ariella [/b]niin sitä pitäs osata antaa mennä toisesta korvasta joskus ulos joittenki kommenttien. Se ois tosiaan i h a n eriasia, jos akka ois alle kolme vee.
[b]Äitiliini [/b]eilen illalla tuliki ykskaks mieleen, ett missäs luuraat, mut enpä kerinny huuella :)
Mulla kerettiin laittaa tippa ja kalvotki puhkasta, en muista kumminpäin, mutta supparit alko lisääntyyn kalvojen puhkasun jälkeen. Mutta mulla siis oli jo takana hirmusesti tunteja eli ei suorilta menty käynnistään.
Wau, teitä voi tosiaan jouluna olla yks enempi :)
Onpas ollu sattumaa tuon nimiasian kanssa :O
Pitääpä tallentaa tää teksti ennen lähettämistä. Sen verran monta kertaa on tullu höntättyä tässä välillä erinäisistä syistä. Lähettäkää rohtoja, kitos.
Eiku pakastimesta penkoon mustikoita ja popsiin niitä.
pöpö-Z ja peipi 33+4
Tuuliset terveiset täältäkin!
Viikonloppu meni taas yhdessä hujauksessa, kuten arvelinkin. Tänään onkin sitten paluu arkeen, kun vaari (mun isä siis) lähti aamulla koneella kohti Helsinkiä. Voi kuulkaa täällä on ollut kivat päivät meillä kaikilla, pojat on saaneet leikkiä ja remuta vaarin kanssa ja mä olen iloinnut siitä, että isukki on pystynyt olemaan suht selvinpäin kokonaisen vierailun ajan (No, perjantaina annoin ukoille luvat saunakaljoihin, joita he sitten nauttivatkin aamukolmeen joristen ;) ihan oli se " entinen isä" nyt (olen täällä aiemmin kertonut mun isän suht´tuoreesta alkoholiongelmasta)!
Tai no eihän nyt ihan arkea ole, iltapäivällä on poikien Lucia- juhlat. Esikoinen pukeutuu tonttuvaatteisiin ja kakkonen piparkakku- ukoksi. Josta tulikin mieleen, jotta pitäis täälläkin saada ne lussepullat aikaiseksi. Mä en oikeen niitten mausta välitä, ennemmin kunnon kanelipullaa, mutta ne " kuuluu" Lucian päiväksi tehdä..
Tänään pitäis kanssa suunnitella loppuun pikkujoulut, jotka järjestetään ystäväperheelle lauantaina että pääsee huomenna kauppaan ostoslistan kanssa.
( . ) On ottanut jonkin kasvuspurtin.. Tuntuu, että on isontunut kovin viime päivien aikana. Oisko syynä Suomen tuliaisina saadut lakut ja suklaat.. Hmm... Vimme yönä myllerrys mahassa oli ihan hirmuinen. Luulen, että vauvan jalat on nyt tuolla syvällä kyljissä ja päähän se on jota tuonne ala- osastoon punkee.. Kurjalta tuntui rehellisesti sanottuna.
Beijaflor- Paljon jaksuja teidän pienelle perheelle! Yritä tosissaan levätä itse, maidon tulon kannaltakin on hyvä, ettet stressaa ja kärsi univelasta. Tulehan ilmoittelemaan kuulumisia taas kun jaksat!
mansemamma- Onnea oman talon omistajille!!!
Pupina- Tosta synnytystapa- arviosta olikin täällä aiemmin puhetta.. Joissakin sairaaloissa lääkärille riittää pelkkä sisätutkimus, jossa arvioidaan lantiosi tilavuutta. Toisissa sairaaloissa laitetaan röntgeniin taikka tehostetaan tuota sisätutkimusta tunnustelemalla myös peräaukon kautta. MUTTA HUOM; Tätä ei ilmeisesti (täällä saatujen vastauksien perusteella) harrasteta kuin JKLässä ;) Että luultavasti sulle vaan tehdään sisätutkimus ja laitetaan röntgeniin, jos tarve tulee.
Täällä kanssa yksi raivopää- mamma.. Mun isäkin oli ihan ihmeissään, kuuli täällä ollessaan varmaan eka kertaa, että mie huudan lapsilleni. Mutta kun hermo menee, niin on tosi vaikeaa olla hiljaa :( Jospa tilanne normalisoituu, kun tästä tukalasta olosta pääsee eroon.. Tosi huono omatunto...
Meillä pojat 2v9kk ja 5v9kk jatkavat hoidossa 15h / viikko (ma, ti, to 5h kerrallaan). Esikoisella myös kerho keskiviikkoisin ja perjantaisin 3h/kerta. Mun lapset todella tarvii tuota hoitoa, kaverit on hirmu tärkeitä ja viihtyvät siellä. Ois ihan silkkaa kidutusta pitää pojat mun ja vauvan kanssa kotona pitkää päivää. Kesään on kanssa lyhyt aika, silloin ollaan koko perhe lomalla melkein kaksi kuukautta. Meillä ei käynyt ees mielessä, että pojat jäis kokonaan kotia, kun vauva syntyy. Onhan siinä sumplimista ja kuskaamista ees taas, mutta olen sen valmis kestämään ja jaksamaan. Lapsia kuunnellen meillä kuiotenkin toimitaan, jos pojat sanoo aamulla, että tahtovat olla päivän kotona niin tietenkin he saavat silloin olla kotona. Ei sinne tarhaan pakko ole mennä, vaikka oikeus onkin.
Mitähän muuta piti kirjoittaa... Palaan varmaan astialle myöhemmin ;)
Ardisia + luukas (mitähän mulla on viikkoja????? )
Äitiliinille tsemppiä sekä käynnistyksen että nimen kanssa :) Mulla on pari ystävää, joiden synnytys on käynnistetty just kalvojen puhkaisulla ja kaikki on mennyt hyvin ja nopsaan sen jälkeen.
Pupinalle: Jorvissa tehtiin mulle synnytystapa arvio ihan yliaikaskäynnin yhteydessä. Lääkäri ultrasi ja tutki käsin lantion joustavuutta tai jotain. Oli aika inhan tuntuista kun survoi käsillään ja tutki pyllynkin kautta siis. Mutta kyllä sen kesti kuitenkin oli loppujen lopuksi aika lyhyt tutkimus. joskus kait lantio kuvataankin mutta mulla ei kuvattu.
Zatu: Mies valmistuu kiinteistönhoitajaksi.
t; vupii ja tiuhti
Kiinnostaa muakin toi käynnistysmeininki.
Äitiliini78: Mahtaa olla jännittävää kun enää viikko aikaa. Siis oliko vauva ultran mukaan 4kg rv 36? Mullehan suunniteltiin viime äitipolireissulla kans käynnistystä, joulun jälkeen, ellei vauva sitten ole syntynyt ennen. 27.12 on aika äitipolille ja katsotaan kans tilannetta, silloin olis mulla viikot 37+4. Ja juuri vauvan ison koon takia käynnistetään. Mulla oli painoarvio rv 34+6 3100g. Aattelin vaan sitä, että käynnistääkö ne sitten sillä kohdunsuulle laitettavalla, mitä se nyt onkaan...
Onnea sulle sitten käynnistykseen, toivottavasti tosiaan menee nopeesti ja pääsette sitten vauvan kanssa kotiin jouluksi.
Nyt tarvii jatkaa kotihommia, poika on hoidossa ja tarvis sillä välin saada kämppää kuntoon, ettei tarvi sit illalla siivoilla.
Beijaflorille ihan ekaks jaksamista ja hyvää oloa! Toivottavasti tosiaan pian saatte Onnin omaan kotiin ja pääsette rauhassa tekemään tuttavuutta :) Ihana kun jaksoit piipahtaa kertomassa kuulumiset.
Terveisiä taas lääkäriltä(enhän mä ollutkaan siellä viimeksi kuin viikko sitten..). Buranaa määräs selkään ja teki läheteen fysikaaliseen. Hemppa oli viikon aika tipunut 8 pykälää, oli nyt vain 110, eläissäni ei oo ollut niin matala. Eipä ihmekään, kun on väsynyt ja voimaton olo. Oon parhaimmillani makuulla, kuten nyt.. Sokereita tarvii jatkossa seurata 1vrk/pvä, eivät olleet häluttävän korkealla. Ja mikä parasta: oma terkkari on tod näk ensi viikolla jo töissä!! :)
Maria: Täälon toinen kameli kans, kauhia jano pitkin päivää, jotta aiva suuta kuivaa. Ja jospa se muute onki tuan hikuamisen takia?! Ku moon kans ruvennu tarkenemahan nii maharottoma hyvin, ku vielä viime viikolla palelin ku ryssän helevetis. Ny kyllä tarkenoo, on sellaanen sisäänen kuumuus. Onko muuten naapurikylähä tullu jo joulu? Meille ei oo, ku on nii kovin vöhöriääsenä viälä maaki. Mutta eilee virittelin lisää jouluvaloja. Mies tykkäs totta vieköhön kovaa sellaasesta mun omatekemästä metalliverkkojouluvalotouhusta, jotta ihaali sitä pitkin iltaa. Molin vähä rinta rottingilla, vaikken mä itte sitä nii koriana pitänykkään.
Moominmamma: Kylve ammeessa meidän kaikkien puolesta! :) Viritteliet sinne kynttilät ja muut. Voih, kuulostaa ihanalta, nauti!
Äitiliini: onnea matkaan, mikäli tammivauva päätetään laittaa syntymään. Millä mielin itse olet, joko tahtoisit nyytin syliin? :) Mulla edellisessä raskaudessa puhkaistiin kalvot salissa. Muistaakseni supisteli vähän jo aikaisemminkin, mutta kalvojen puhkaisun jälkeen synnytys lähti kunnolla käyntiin, kun vauvan pää pääsi painamaan kohdun suuta kunnolla. Esikko on syntynyt 38+3, joten voihan se hyvinkin olla, että sulla kohdunsuu on kypsynyt ensi viikkoon mennessä. :) Jännää, lisää tammivauvoja :)
Babyshowerista: Mulla myös ystävät järkkäs esikon aikaan tuollaisen yllärin. Ja itku pääsi silloin multakin, oli ihana yllätys. Harmi, kun kukaan siitä porukasta ei ole vieläkään lisääntynyt, olisi kiva olla itse järjestämässä vastaavaa yllätystä. Se on muuten kumma juttu, että ensimmäisen jälkeen niitä lisävauvoja ei niin lasketa. Korttejakin tuli kakkosen aikaan ainakin puolet vähemmän kuin esikon syntymän johdosta.
Mansemammalle onnea uuden kodin johdosta! Jokos teillä on vauva maailmassa, kun pääsette uuteen kotiin? Niin sitä miehillekin näköjään pukkaa pesänrakennusviettiä :)
Zatu: lähettele meillekin päin jäätäviä säteitä heti kun ne teille asti saapuvat. Pakkaselle olis käyttöä :)
Ardisia: vieläkö sun vattannahka venyy??! :)
(.)massu voi onneksi hyvin, vauvallakin kaikki tuntuu oleva kunnossa. Omasta päästä en menisi samaa sanomaan. Neuvolassa jo hiipi alkava paniikki, jotenkin ahisti ja puhisti vallan vietävästi. Apteekista käännyinkin sitten jo ovelta, kun oli tunne, että jalat ei kanna enää sekuntiakaan. Voihan perse, sanon minä. En nyt kaipais tähän loppusuoran vaivoiksi enää mitään pään vaivoja, mutta kai tämä fyysinen rapistustila pehmentää myös pääppiä?! Toivottavasti olo kohenee hempan nousun myötä. Miten sitä oikein vois selvitä synnytyssairaalareissusta paniikin kanssa?? Mahtaako kellään olla kokemusta?
Jahas, alkaa Panacod painaa taas silmää. Anoppi (oikea aarre) haki tytöt hoitoon, on aivan innoissaan kun saa häärätä niiden kanssa enemmän nyt kotiin jäätyään. Eli ei kun päikkäreillä. Jospa sen jälkeen vaikka verhon vaihtoon?!
Erityisesti tautisille terhoille pikaista paranemista ja muillekin hyvää vointia!
L vajaa 32
Ihka ekaks BEIJAFLORILLE: Jaksuja teille kaikille kolmelle ja pidetään peukut pystyssä että Onni pian pääsee kotiin. Ja koita itekin lepäillä sen minkä pystyt!
Nenn: ihana tuo teidän vauvakori
Äitiliinille tuleekin sitten joulun tonttu! Onnea siitä näin etukäteen! Ja stemppiä synnytykseen ja toivottavasti keksitte uuden nimen mikä käy molemmille jos vaaveli on poika. :)
Moominmamma ja Pupina: me myös asustellaan vanhassa omakotitalossa ja täytyy kyllä myöntää että ihan pikkuisen pelotti tuo yöllinen pauke ja rytinä mikä lähti kun kattopellit kolisi ja ikkunat helisi... :)
Mansenmammalle: onnea talon ostosta!
maria: hyvä idea tuo käänteispsykologia ;) sehän se monesti lapsiinkin tehoaa niin josko se tehoais myös tuohon lumeen. Elikkä toivotaan MUSTAA joulua, toivottavasti ei sada yhtään lunta ;)
Zatu: koitappa saada massus kuntoon toivottavasti mustikat auttaa :)
Nyt täytyis lähtee uuden piparkakkutalon tekoon jotta saatas tytölle piparkakku talo. Siitä kysyisinkin GALLUPPIA: Syödäänkö teillä piaprkakkutalo vasta jouluna vai maistellaanko sitä jo joulua odotellessa?
äityli ja rinsessa 33+6
Mukava lukea Beijaforin kuulumisia!
Täällä ollaan flunssan kourissa ja tosi huono olo. Kuitenkin pitää tulla vähän raapustamaan. Muuten oon viettänyt aaupäivän sohvalla Greyn anatomiaan katsellen. Tuolla boksilla on reilun kuukauden jakson kahtomatta, niin siinähän tää päivä varmaan meneekin. Aamulla kävi putkimies vaihtamassa keittiöön hanan, kun tiivisteet oli mennyt. Mukavasti just ennen joulua tuommonen muutaman sadan euron lisälasku.
Mirabella: mie käyn polilla tarkkailussa raskaushepatoosin takia, eli miulla on maksa- ja sappihapot koholla ja se saattaa olla vaarallista vauvalle. Sen takia siellä pitää ravata viikottain. On miulla sokerit kans, mutta se ei nyt ole yhtä vakava juttu, että sen takia ei seurata.
Zatu: siellä polilla on uus käyrälaite ja se ilmoittaa itse, kun on tarpeeksi paljon hyvää käyrää tullut. Vissiin vauva eilen liikkui niin paljon, että tuli katkoja, eikä tullut tarpeeks kauan yhtenäistä käyrää. Muttei ollut vauvalla kuitenkaan hätä, kun oli sykevaihtelua ja liikkeitä reilusti, ettei syytä huoleen. Kummallisia vaan nuo uudet koneet.
Äitiliini: tsemppiä käynnistykseen, jos siihen menee! Meillä käynnistettiin edellinen synnytys, mutta se tehtiin cytotec-tabuilla kohdunsuulle, eikä kalvojen puhkaisulla. Vedet meni itestään ja 10 tuntia myöhemmin vauva oli maailmassa. Tosin meni viis päivää, ennen kuin nuo vedet sit meni käynnistyksen aloittamisesta... Meillä vissiin selviää ens viikolla meneekö nyt käynnistykseen vaiko ei.
Eilen neuvolassa th muistutti, että pitää synnytyksessä muistaa sanoa omat mielipiteet selkeesti. Silloin jotenkin kolahti päähän, että ei tässä oikeesti ole montaa viikkoa ennen kuin ollaan jo pönkemässä vauvaa maailmaan. Ainakin miulla on selkeänä se, etten huoli epiduraali- tai spinaalipuudutusta. Jos tulee tarvis, niin saavat laittaa vaikka parakervikaalin, mutta selkärankaan miulle ei kyllä tökitä yhtään mitään. Lisäksi toiveena ois päästä synnyttämään kontallaan tai jakkaralla, kun viimeksi tuo selällään olo ei tuottanut tulosta ja piti imukupilla ottaa vauva ulos. Aattelin, että jos tuo pystyasento ja painovoima auttais vauvan pihalle vikkelämmin. Noh, saahan noita suunnitelmia olla, totuus voi kuitenkin olla täysin erilainen.
Joulukortit oottaa tuolla pöydällä, pitäs tänään kirjoittaa ne ja jos huomenna jaksais viedä ne postiin. Tilattiin Fotonetistä kortit tytön kuvalla. Aikas kivoja tuli! :)
Mansemammalle onnea uuteen kotiin!
Mutta nyt pitää haukata jotain ja sit menen takas sohvalle köllöttelemään. Voikaahan taas hyvin!
T: Monttu 36+4
[color=00CD66]Täällä yks tautinen ilmoittautuu ;) Kurkku on niin perhanan kipeä, ettei tee edes mieli syödä mitään. Toivottavasti on vaan sitä samaa pöpöä, ku miehellä oli pari viikkoa sitten eikä kehitä angiinaa. No kuumetta mulla ei vielä ole, eikä mulle kyllä kunnon kuume kovin hevillä nousekaan. Angiinassa kyllä. Oon myös tän aamun viettänyt puhelimessa yrittäen varata miehelle lääkäriaikaa paikallisesta arvauskeskuksesta, sillä miehellä on varmaankin mennyt tää flunssa poskionteloihin tai keuhkoputkiin tai huonossa tapauksessa molempiin. Kovin tuo tukkoiselta kuulostaa ja yskäkin vaivaa, mutta niin vaan töihin lähti aamulla. Hölmö!
[color=4F94CD]BEIJAFLOR: Kiva, kun jaksoit käydä kertomassa kuulumisia. Uskon, ettei ole helppoa jättää vauvaa sairaalaan ja tulla itse kotiin, mutta on siellä varmasti parhaassa mahdollisessa hoidossa. Toivotaan, että Onni-poika pääsee pian kotiin teidän kanssa. Voimia!
[color=00CD66]BABYSHOWERISTA: Me ollaan kavereiden kanssa järkätty myös aina tuollaset juhlat sille, joka vauva saa. Yleensä on tehty lahjaksi " kakkosäitiyspakkaus" , jossa on vaippoja, vauvan vaatteita, herkkuja, joku pieni lelu jne. Eli kaikkea tarpeellista. Ollaan myös viety tarjottavat mennessämme juhliin. Mä luulen kyllä, etten itse sellaisia juhlia tällä kertaa saa, nimittäin noi mun viime viikolla olleet synttärit sekoittaa pakkaa. Ne varmasti vietettiin vähän niinku siinä yhteydessä.
[color=4F94CD]ZATU: Jep, todella jännä, kun tää äitiys alkaa vasta nyt valjeta mulle. Nyt mietityttää kaikki sellaiset asiat, et osaanko tehdä vauvan tyytyväiseksi, vaan itkeekö se vaan koko ajan. Miten osaan kotona sit tietää, mitä se tarvii/haluaa? ;) Ihan hassuja ajatuksia tulee, mutta se on sit varmaan normaalia (???). No, enköhän mäkin tästä äitiydestä selviä, on siitä selvinnyt niin monet muutkin ennen minua.
[color=00CD66]ÄITILIINI: Ihanaa, kun pääsette sitten nyytin kanssa viettämään joulua kotiin. Yleensä synnytys lähtee kalvojen puhkaisemisella hyvin käyntiin, mutta jollei lähde, niin kaveriksi voidaan laittaa sitä oksitosiinia tippana suoneen, jolla sitten viimeistään pitäisi lähteä. Se käynnistystapahan riippuu kohdunsuun kypsyydestä; kalvoja ei voi puhkaista ellei kohdunsuu ole riittävän kypsä.
[color=4F94CD]PUPINA: Me ollaan miehen kanssa menossa synnytyssairaalaan tutustumaan torstaina. Meillä on myös torstaina viimeinen synnytysvalmennuskerta aamulla ja sairaalaan tutustuminen on iltapäivällä. Saas nähdä iskeekö mulle paniikki synnytystä ajatellen. Vielä en nimittäin ole siitä panikoinut ;)
[color=00CD66]ARDISIA: Minustakin tuntuu, että mun masu on ottanut viime päivinä tai oikeammin viimeisen viikon aikana jonkinlaisen kasvuspurtin. Aina vaan tukalammaksi on käynyt olo. Jokohan tuo beibi kohta hoksaisi laskeutua, että sais äitikin hengitettyä paremmin ;) Tää flunssa ei myöskään ainakaan auta tuota hengitystä.
[color=4F94CD]Huomenna pitäis taasen mennä neuvolaan ja tosiaan torstaina synnytysvalmennukseen ja tutustumiskäynnille sairaalaan. Koskahan niitä joululahjoja jaksaisi mennä ostelemaan, ku tää flunssa verottaa voimia. Ensi viikonlopuksi meinataan vielä mennä miehen kotiin Turun seudulle. Sieltä taitaa ajaa sen pari tuntia tänne, jos sattuu siellä synnytys käynnistymään ;) No toivottavasti ei käynnisty, vaan saadaan viettää rauhallinen viikonloppu siellä.
Sulina + Papu rv 37+5
Jos vähän kirjoittaisi ennen päikkäreitä! Mie pääsenkin tänään pitkästä aikaa elokuviin, mennään katsomaan uusi Bond! Tosi kiva, vaikken mikään Bond-fani olekaan, mutta tuota uutta on kehuttu, ja kyllähän toi Bond on ihan silmänilokin;) Täytyy ostaa paljon karkkia mukaan!!
Ja leffan jälkeen käydään varmaan vielä kahvilla tms., enkä varmasti mene kotiin ennen kuin tyttö on nukkumassa!!! Aah:)
Ardisia: Siulla on ihan samannäköinen masu kuin miulla! Sellainen pallo tuossa edessä eli poikamasu..
Nenn: Mieletön on teidän vauvan " pesä" , ei voi kuin ihailla hiljaa kun itse on syntynyt peukalo keskellä kämmentä;)
Monttu: Samansuuntaisia toiveita on miullakin synnytykseen liittyen. En mielelläni ottaisi epidiraali- tai spinaalipuudustusta. Tosin kipujen voimakkuudesta se on kiinni, ja varmaan myös lääkäritilanteesta;)Ja miulla olisi kanssa toiveissa saada ponnistaa muuten kuin selällään. Jakkaraa voisi kyllä kokeilla. Viimeksi oli ponnistustekniikka vähän kateissa, tosin supistuksetkin heikkenivät just sopivasti ponnistuvaiheeseen päästyä, ja silmät olivat kyllä tosi karseen näköiset jälkeenpäin kun verisuonet olivat katkeilleet. Kuvittelen, että esim. jakkaralla olisi helpompi ponnistaa oikein?
Gallupia aiheesta pistän: onko kukaan ponnistanut jakkaralla? Miten sujui, tykkäsitkö?
Hui, tilasin itselleni nyt sen jalkahoidon! En ole koskaan käynyt ja vähän jännittää, varpaat ovat miulle herkkää aluetta, esim. kutian helposti!!!
( . ) hyvin voidaan. Eipä juurikaan mitään kipuja ja suppareitakin vähän. Toivottavasti paikat kuitenkin pikkuhiljaa alkaa löystymään vaikkei mitään kipuiluja olekaan.. Päätettiin muuten, ettei nyt sitten mennä yksityiselle loppuraskauden ultraan vaan luotetaan siihen että kaikki on ok ja käyn vain neuvolalääkärillä ensi viikolla. Kuitenkin raskaus on sujunut ihan normaalisti niin miksi ei sitä tekisi myös loppuun asti. Eikä se ultrakaan mitään takaa, voihan sen jälkeenkin tapahtua muutoksia esim. istukan toiminnassa.
Nyt täytyy painella peiton alle..
tikru ja tiuhti 34+4
Ihan ensiksi ettei unohdu:
Beijaflorille: Tosi kiva, että kävit kertomassa kuulumisianne, kovasti oleet olleet mielessäni siitä synnytysuutisesta lähtien. Onnea vielä kerran ja toivotaan Onnin pääsevän pian kotiin.
Neuvolakuulumisia: tänään oli viimeinen neuvolalääkäri ja jännittyneenä odotin kuulumisia tuolta alakerrasta. Pää oli alhaalla, hän kertoi silittelevänsä poikamme päätä :) (tuntui ajatuksena pikkuisen oudolta, että pään voi jo tuntea) Muuten kohdunsuulla ei merkittäviä tapahtumia. Melko rauhassa voi joulunajan olla, tuskin syntyy etuajassa. Ihan jees juttu, jos tammikuulle asti mennään. (vaikka oliskin ihan jo nuuskutella vastasyntynyttä).
Sf-mitta 34, verenpaine ihan ok, pissa puhdas, painoa tullut 700g/viikko. Terkka oli tyytyväinen kokonaispainonnousuuni, itseä vähän harmittaa noin korkea painontulo, kun dieetillä pitäisi olla. Ensi viikolla sitten uusi aika. Kuulemma muut kuin ensisynnyttäjät voivat tavata näin lopussakin kahden viikon välein, jos mitään ihmeitä ei tapahdu, mutta minä halusin ensi viikolle ajan, että tuota verenpainetta seurataan, kun esikoisesta iski raskausmyrkytys.
Ihme juttu tällä meidän masupojalla, varmaan viimeiset 5 sydänäänten kuuntelua on äänet olleet n. 135. Pikkasen alkaa tätä äitiä hämäämään, kun aina samat lukemat. Tänään lääkäri kuunteli ääniä aika pitkään, kunnes sai masujätkän hereille ja ääniin vaihtelua. No, ehkä sillä on vaan hyvät unenlahjat...
Voi teitä kipeitä raskautettuja. Sääliksi käy, kun ajattelenkin jotain vatsatautia tms. Toivottavasti on jotain pikaisesti ohimenevää pöpöä.
vupiille: huih, ai Jorvissakin on tehty tutkimuksia pyllyn kautta. Itsekin yliaikaiskontrollissa siellä käyneenä onneksi vältyin siltä. Oliskohan sitten vaan lääkäristä kiinni, kuka oppinut tekemään juttuja mitenkin.
Oletkos vupii menossa Jorviin synnyttämään? Mehän kuljetaan melkin samoissa lukemissa, niin odottele ihan rauhassa sinne tammikuulle sitä synnyttämistä, niin voidaan sitten olla kämppäkavereita siellä sairaalassa :)
Mansemammalle onnittelut omasta kodista!
Nyt leipomaan viikonloppua varten!
Taneli+perttuvauva 36+2
Kiitos kaikille kommenteista tuon käynnistyksen suhteen ja kiitos erityisesti tsempeistä ja muista kannustuksista ;) Mä olen vähän paniikissa toisaalta tuon ensi viikon suhteen, kun en ihan varmaksi osaa nyt suunnitella sitte mitään ens viikoksi. Siihenhän mun on varauduttava, että se käynnistetään ja olen ensi viikon sairaalassa. Jonka johdosta aloinkin äsken pesemään noita pinnasängyn juttuja, siis pinnasuojaa ym. että saisin tulevana viikonloppuna sit laittaa vauvan pinnasängyn tavarat valmiiksi (vaikken niitä ehkä vielä sänkyyn laitakaan, mutta ovatpa sit valmiina, kun joskus kotiudumme, ehtiihän ne sittenkin sänkyyn laittamaan..).
Niinkuin Sulina kirjoitti, niin lääkärikin sanoi, että tuo kalvojen puhkaisu riippuu aivan kohdunsuun tilanteesta, mutta että se on hänen mukaansa yleensä uudelleensynnyttäjillä se yleisin tapa käynnistellä synnytystä ja myös hän puhui sitten tuosta oksitosiini-tipasta, jos ei supistuksia muuten ala tulemaan, mutta ensi viikko näyttää, että mitä tästä seuraa. Viime viikkoisella äitipolikäynnillä kohdunsuu oli jo 1cm auki, mutta kanava oli vielä jäljellä, joten saa nähdä, että mitä tässä kahdessa viikossa sit tapahtuu..
Fable: juuri niin, että vauvan painoarvioksi rv36+2 annettiin 4kiloa, eli on todella iso vauva tulossa. Siksi aikovat käynnistää jo rv 38, kun edellinen syntyi rv 39+4 ja painoi reilut 5kiloa. Joten jospa tämä ei ehtisi kasvamaan ihan noin isoksi, jos aiemmin käynnistävät. Ei mulla onneksi ole edellisestä synnytyksestä mitään kauhukokemusta jäänyt, vaikka vauva olikin noin iso. Joten toivon, että tämäkin synnytys menis ilman suurempia komplikaatioita. Niin ja aiemminhan tämä meidän vauveli oli perätilassa, mutta on nyt siis kääntynyt takas raivotarjontaan ja toivottavasti myös pysyy siinä, niin synnytys on mukavampaa ajatella tapahtuvat alateitse.. (jos joku siis vielä sattuu muistamaan, että olen joskus jotain perätilasta maininnut..)
Sulina kyseli myös joulunvietosta. Me ollaan luultavasti ihan vaan kotona ja erityisesti ei olla menossa yhtään mihinkään, jos vauva jo ensi viikolla syntyy. Toiveenahan olisi, että pääsisin viikonlopuksi ja jouluksi kotiin, mutta katsotaan.. (olen myös varautunut siihen, että olen joulun sairaalassa... ei niin kiva vaihtoehto). Mutta joka tapauksessa olemme ainoastaan kotona, tapana on ollut käydä syömässä se aamupuuro minun vanhempien luona,mutta sekin voi jäädä tänä vuonna väliin, jos meillä on muutaman päivän ikäinen vauveli. Kotona syömme sitten ihan oman perheen kesken jouluaterian ja joulupukki (ehkä) käy ja sitä rataa. Sitten ilta varataan siihen, että leikitään lasten kanssa heidän saamillaan leluilla ja tavaroilla. Ja loput joulupäivät varataan videoiden ym. lahjojen katseluun ja rauhaisaan kotonaoleiluun sekä tietysti syömiseen.. Tämänkin takia olisi kiva saada vauva maailmaan ennen joulua, niin eipähän tartte sitten joulun jälkeen enää neuvolassa stressata tuosta omasta painosta (heh).
Mutta nyt taidan lähtee jatkamaan tuota joulukorttien askartelua, että saisin noi kortit tälle viikkoa vielä postiinkin ;) Eihän toi kovin viime tippaan ole jäänytkään (taas). Mutta tuntuu, että olen nyt viime viikonlopusta lähtien ollut virtaa täynnä ja jaksanut taas tehdä näitä kotihommiakin, kun sitä ennen olin niin poikki koko ajan, etten viitsinyt tehdä yhtään mitään.. Mutta ehkä tuo lähestyvä synnytys pakottaa mut taas jaksamaan ja hoitamaan nämä pakolliset jutut, kun mies ei sitten taas osaa tehdä mitään, jos ei häntä neuvo ja opasta.. Laskutkin pitäisi muistaa maksaa vielä tällä viikolla, ettei ensi viikolla sit mene eräpäivät ohi, kun mies ei varmaan sitäkään hommaa osaa enää tehdä, kun ei ole varmaan viimeiseen 5 vuoteen laskujamme maksanut. Se kuuluu mulle (olenhan ammatiltanikin kirjanpitäjä..).
Mutta nyt siis askartelupuuhiin ja sitten ruuanlaittoon.
-äitiliini ja masukki 37+0
Pitkästä aikaa, tämä lomailuhan on paljon kiireisempää kuin töissä olo, no en sentään ihan älyttömiä ole tehnyt, viikko sitten lääkäri passitti lepoon koska supisteli ja paikat oli pehmenneet/lyhentyneet ja reilulle sormelle auki ja en kyllä ihan vielä näillä viikoilla halua vauvaa, vaikka muuten kaikki alkaa oleen jo valmista. Eilen ostin vaipat ja tutit ja varulta myös maitoa, sänky kasataan vasta joulun jälkeen.
Leivonnaiset sain eilen tehtyä ja laitoin suoraan pakkaseen, mies vähän narisi kuin ei yhtään saanut maistella, mutta en leiponut valtavia määriä ja toistamiseen en kyllä ryhdy enää leipomaan ennen joulua.
Mansemamma: Onnea talokaupoista.
Nenn: Johan olet hienon näköisen korin tehnyt, kyllä vauvan nyt kelpaa.
Äitiliini: Voi että, ompa hienoa jos saatte vauvantuoksuisen joulun, joko isot sisarukset kovasti odottavat vauvan tuloa?
Pitäisi kipaista suihkuun, pomo tarjoo joululounaan ja ajattelin mennä vaikka en nyt enää varsinaisesti töissä ole, oli sen verran herkullisen kuuloinen menu ;)
Beijaflor: Onnea vielä kerran, Onni on varmasti hyvässä hoidossa, muistahan myös itse levätä ja huolehtia itsestäsi.
mamm@mia rv 33+3